PDA

View Full Version : Nieuw ontwerp/aanpassing tremolosysteem



Orpheo
8 april 2010, 12:19
Ik zit al een hele tijd te kniezen over een beter tremolo ontwerp. Waarom zitten de veren 'achter' het blok, en niet voor? waarom TREKT het aan het blok, en niet duwen?

Ik ben niet de eerste die aan dat probleem gedacht heeft; tremking heeft daar ook aan gedacht, en een tremsysteem bedacht dat echt uniek is.

http://img.youtube.com/vi/uuhlbkUkvGs/0.jpg

het tremblock zelf draait, de snaar schuift over rollertjes, en de zadels zelf zitten vast! bij een dive duwt een grote stalen staaf het block terug in plaats, met zijn eigen veer.

Ik vind dit nogal omslachtig, en kwam met een ander plan.

Wat nu als je de veren gewoon weg laat bij je tremolo, en een rockinger blackbox gebruikt, (of 2, moet ik nog even uitrekenen) als nulpunt? de blackbox-veren zijn sterk genoeg om dat aan te kunnen. dan heb je dus de snaren gewoon netjes op de juiste stemming (en dus de juiste spanning) en de blackbox is dan zijn nulpunt aan de ene kant.

aan de andere kant heb je 2 high grade veren, zoals kahler of bigsbytrems die hebben:

http://www.voxhumanawebstore.nl/webstore/images/imagecache/226300.jpg

die veren zijn sterk genoeg om met z'n tweeen, of soms alleen, 800 newton aan kracht op te vangen (wat de snaren dus uitoefenen op die veren, als ze op spanning zitten!)

de veren zitten dan aan de ANDERE kant van de tremblock vast (links, smalle kant dus!) en die drukken de trem tegen de blackbox aan, tegen het nulpunt aan dus.

http://www.rockinger.com/Media/Shop/160601.jpg

Ik twijfel nog of je gewoon dus 4 blackboxen moet installeren, 2 links 2 rechts, en dan precies afstellen, of 2 blackboxen en 2 veren, maar met 2 veren moet je wel wat meer huisvlijt verrichten...

ik denk dat met deze methode je tremolo veel stabieler zal zijn, en als je een snaar breekt, zal je geen gekke stemmingsproblemen meer hebben.

Wat denken jullie ervan?

ANGC
8 april 2010, 13:41
ik heb hier totaal geen verstand van, maarre is t nie een beetje riskant om zown idee op een forum te posten? misschien steelt iemand hier wel je idee omdat t zo gruwelijk goed is? ..just a tought

Orpheo
8 april 2010, 13:47
ik heb hier totaal geen verstand van, maarre is t nie een beetje riskant om zown idee op een forum te posten? misschien steelt iemand hier wel je idee omdat t zo gruwelijk goed is? ..just a tought

van mij mag men. Ik maak mijn pickupontwerpen ook openbaar. het kost VEEEEEEEL teveel om het wereldwijd vast te laten leggen e.d. overigens, wat ik bedacht is slechts een verandering van de werkwijze van tremking, en hun werkwijze ligt al vast, ik weet niet of het alleen in de USA is geoctrooieerd, of wereldwijd.

fred dons
8 april 2010, 14:14
ik ben bang dat de kracht van de veren aan beide kanten dermate sterk moet zijn dat de travel van de tremelo heel beperkt wordt en ook het nulpunt bepalen wordt heel moeilijk lijkt mij (dat zou per tremelo afgesteld moeten worden afhankelijk van de dikte van de snaren)

Orpheo
8 april 2010, 14:42
@fred: thanks voor dat stukje input,glad vergeten. Ik zit er aan te denken die les paul die jij als eerste voor mij lakte, te herbouwen,maar met n cocobolo hals,geen inleg en n betere trem! Wellicht toch gewoon de supervee...past de locknut ook gewoon zonder modificatie ;)

HaroldA
8 april 2010, 14:43
Heeft Ibanez ook niet zoiets?

http://resources.ibanez.com/resourceservicehost/images/Ibanez/web/insets/zoom/test/edgezero_zps.jpg
EDGE-ZERO TREMOLO

RoelTM
8 april 2010, 15:15
de veren zitten dan aan de ANDERE kant van de tremblock vast (links, smalle kant dus!) en die drukken de trem tegen de blackbox aan, tegen het nulpunt aan dus.

http://www.rockinger.com/Media/Shop/160601.jpg
Het kan goed zijn dat ik jouw idee niet snap, maar dit doet me wel denken aan de Red Special:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e5/Red_special_tremolo.svg/790px-Red_special_tremolo.svg.png

Riky
8 april 2010, 18:21
Daar moest ik ook gelijk aan denken Roel bij het lezen van Orpheo's openings post.

superken_nl
8 april 2010, 20:11
Waarom zitten de veren 'achter' het blok, en niet voor? waarom TREKT het aan het blok, en niet duwen?

In eerste instantie vanwege de eenvoud. Je boort een gat in het blok en hangt er een trekveer aan. Klaar. Drukveer systemen zijn ingewikkelder.

Het blok beweegt tijdens het diven, waardoor de plek waar de potentiele drukveer het blok raakt verplaatst en verdraaid. Er moet dan ook weer een oplossing gevonden worden voor deze plek (iets van een as/lager/scharnierend iets).

Daarnaast lopen de curves/constantes van trek- drukveren anders.

gerritje tralalalala
8 april 2010, 21:56
aan de andere kant heb je 2 high grade veren, zoals kahler of bigsbytrems die hebben:

http://www.voxhumanawebstore.nl/webstore/images/imagecache/226300.jpg

die veren zijn sterk genoeg om met z'n tweeen, of soms alleen, 800 newton aan kracht op te vangen (wat de snaren dus uitoefenen op die veren, als ze op spanning zitten!)
Als ik het goed begrijp komen deze veren tussen het tremblock en de "body" in aan de kant waar de veren normaal gesproken nog niet ziteen :soinnocent: volgen jullie het nog ;).

Als dit zo is bedenk dan wel dat die kracht geen 800 N maar een tikkeltje minder omdat het tremblok een (natuurkundige) arm is.

F.d (linksom)=F.d (rechtsom)

F (op de veer)=800N.0,005(hoogte brugzadeltjes in meter) en dat gedeeld door 0.04 (ongeveer de grootte van zo'n tremblok denk)

Reken zelf maar uit ;).

mvg. Krijn

gorgasm
8 april 2010, 22:06
zou je spanning op de arm daar een vorm van hinder ondervinden?
Of sla ik de bal nu mis?

nickofzo
8 april 2010, 22:54
als je toch bezig bent met veren die duwen.. kan je misschien ook experimenteren met luchtdruk:sssh:

Nicks
8 april 2010, 22:57
een van mijn oud medestudenten heeft een nieuwe tremolo ontworpen, laatst was hij nog bezig met de patenten. Ik zal eens vragen of hij nu wel bereid is het systeem te delen :)

jerome
8 april 2010, 23:57
http://www.voxhumanawebstore.nl/webstore/images/imagecache/226300.jpg


Met zulke korte drukveren zal de slag en dus het bereik van de tremelo te klein worden ben ik bang... Even lekker heftig diven gaat dan niet lukken
Dus zul je dan langere drukveren nodig hebben maar die hebben weer de neiging om naar buiten te gaan buigen als je ze verder indrukt.
Dus dan heb je langere drukveren met een geleiding nodig zoals bijvoorbeeld bij motorfietsveren waarbij de ingebouwde cilinder/schokbreker tevens als geleiding dient.
Of het systeem van een telesoopveerpoot van een motorfiets waarbij de geleiding aan de buitenkant zit en de drukveer aan de binnenkant.
Het is allemaal niet zo eenvoudig...:???:
Misschien zijn die pneumatische cilindertjes inderdaad niet eens zo gek idee...

Orpheo
9 april 2010, 00:06
Wat Fred zegt, is een heel sterk punt. Tremking doet daarom ook de veer aan de andere kant, via een kantelboom. mijn nieuwste idee heeft zoiets ook, maar dan als een 'add on' voor IEDERE trem. of je nu een floyd, wilkinson of wat dan ook hebt, het moet erop kunnen passen (en dat doet mijn idee ook ;) )

ik heb alleen niet de middelen om het te bouwen :D

Ricochet
9 april 2010, 09:12
\
Misschien zijn die pneumatische cilindertjes inderdaad niet eens zo gek idee...

Die heb ik al eens gezien. Was een soort Bigsby, met de veer in het midden.

rijsberman
9 april 2010, 09:27
Overigens heeft een vintage style trem van Fender ook een plaatveer: De 'voorkant' van die trem zit met 6 schroeven vast, de plaat moet buigen voor 'trem action'. Een twee punts trem probeert dit effect al te verminderen.

Er zijn dus meer plekken waar je een veer in kan doen. Maar een trekveer is erg veel eenvoudiger te construeren dan een duwveer en kan zonder moeite een langere veerweg aan, terwijl ik in een duwveer niet zonder meer voordelen zie. Of is het juist de bedoeling dat die veer progressief stijver wordt? Dat is namelijk met een duwveer weer makkelijker te bereiken.

Begin eens bij het begin, Orph, welk probleem probeer je eigenlijk op te lossen?