PDA

View Full Version : Welke lakken en oliën mag/kan je combineren?



knarf
8 april 2010, 00:59
Als je de lak-faq doorneemt kom je tegenstellingen tegen op dit vlak: sommige bouwers zien er geen graten in polyurethaan af te lakken met acryl, anderen spuiten cellulose op tung oil. Terwijl er toch meningen zijn die dit ten stelligste afraden.

Mijn vragen concreet:

kan/mag je een barst (geen kras) in een poly laklaag herstellen met iets anders dan poly?

mag je ongestraft cellulose op tung oil aanbrengen?

Voor de echte kenners dus...

no 1 hops
8 april 2010, 09:39
Als je de lak-faq doorneemt kom je tegenstellingen tegen op dit vlak: sommige bouwers zien er geen graten in polyurethaan af te lakken met acryl, anderen spuiten cellulose op tung oil. Terwijl er toch meningen zijn die dit ten stelligste afraden.

Mijn vragen concreet:

kan/mag je een barst (geen kras) in een poly laklaag herstellen met iets anders dan poly?

mag je ongestraft cellulose op tung oil aanbrengen?

Voor de echte kenners dus...
pas op voor de alkyd (terpentine) acryl (waterbasis) combinaties, dat gaat vaak mis.
je kan vaak wel alkyd op acryl aanbrengen zoals kunstschilders het doen door eerst een grove basis op te zetten in acryl en daarna met olieverf erover heen gaan al raad ik liever aan alles van een gelijke soort te gebruiken en ook het liefst van het zelfde merk

denk dat je een poly laag op kunt vullen met superlijm, laagje voor laagje opbouwen.

knarf
9 april 2010, 18:30
Tja, alkyd gebruik ik sowieso niet graag voor gitaarbouw dus die valt al weg.

Mijn probleem met de barst in de poly laag is dat je er niks "in" krijgt, in tegenstelling tot een kras die je wel kan "opvullen". Je voelt en ziet de barst goed zitten, ze gaat doorheen de volledige dikte van de laklaag dus weet eigenlijk niet goed hoe dit op te lossen.

Voor een 2e project heb ik een ash body die ik in de tung oil wil zetten en daarna aflakken met cellulose maar ik ben dus niet zeker of nitro wel zo goed "pakt" op die tung oil. Vandaar mijn vraag.

AvU
9 april 2010, 18:36
Op een stukje rest hout testen? kom je er gauw genoeg achter. Volgens mij gaat dat niet super want door de Tung Oil wordt het hout te vettig om de lak te hechten. Maar pin me er niet op vast!

barno
9 april 2010, 22:57
for what it's worth, mijn leergeld:

alkyd kan over acryl, maar andersom zeker niet.

cellulose kan over alkyd maar niet over acryl.

acryl over olie: kan wel. als ik een maple hals met dito fretboard met olie doe, doe ik het fretboard ook in olie omdat het het hout toch wat kleurt en ik geen verschil wil. fretboard lak ik dan wel af met blanke acryl. met cellulose moet dat ook kunnen, denk ik

Brent Ray Vaughan
10 april 2010, 13:19
Fender heeft vroeger FullerPLAST gebruikt als filler. Nu kwam ik gisteren per toeval bij Rustins Plastic Coat uit. Is dit een beetje vergelijkbaar en nog belangrijker; kan ik hierover nitro cellulose lak spuiten?

knarf
10 april 2010, 13:27
Ik ga er ook een beetje van uit dat cellulose op tung oil wel kan, aangezien het zo'n agressieve lak is. Het is ook niet mijn bedoeling om de olie dik aan te brengen, het is me idd meer om de kleur te doen, en om z'n poriën vullende eigenschap. Na 1 laagje olie > laten drogen > afschuren tot net op het hout > nitro-cellulose lak erop.

Maar een test op wat resthout vóór aanvang kan wel zo verstandig zijn.

Testen op die barst in de poly laag is dan weer niet mogelijk. Is van de eerste keer erop of eronder lijkt me.
"Smelt" een nieuwe poyurethaan laklaag ook zo in de oude als nitro-cellulose?

Puerco
10 april 2010, 21:48
Je kunt heel veel goedmaken door tussen de verschillende lagen een laagje schellak aan te brengen. Schellak pakt op vrijwel alle ondergronden, zelfs als het met siliconen verontreinigd is.
En vrijwel alle lakken inclusief cellulose pakken goed op schellak, prima buffer dus.
Olie - schellak - cellulose zal waarschijnlijk geen probleem zijn maar goed drogen en testen zou ik wel aanraden!

knarf
17 april 2010, 00:44
Mja, ik vrees wel dat, als ik er gewoon één of een paar lagen overheen gooi, je de (best wel flinke en heel zichtbare) barst blijft zien onder de nieuwe laklaag.

De enige oplossing die ik voor dit probleem zie, is de body volledig strippen en opnieuw aflakken...

Cocobolo
17 april 2010, 07:26
Misschien dat dit artikel bij stewmac over de reparatie van een barst interessant is voor je om te lezen. Ik heb geen idee of het met jouw situatie te vergelijken is, maar wie weet :)
crack-repair (http://www.stewmac.com/tradesecrets/ts0011_cherrypoxy.hzml?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=ts0011)

knarf
19 april 2010, 22:25
Hey Cocobolo, dank voor de interessante tip!
Maar inderdaad niet te vergelijken met mijn situatie. Er is geen lak weg, alleen die flinke barst. Ook nergens een vorm van impact te zien of zo. Ik vermoed dat ze is ontstaan doordat het hout is blijven werken nadat de laklaag er al op zat. Het feit dat ze diagonaal over de hele lengte van de body gaat, versterkt mijn vermoeden.