PDA

View Full Version : Trillende vibratie in de snaar



Ricardo87
7 april 2010, 20:38
Ben bezig met het aanslaan van akkoorden.
Heb er nu inmiddels 4 gehad
alleen als ik de A akkoord aansla gebeurt er nog wel is dat de 4de snaar een vibratie maakt , alsof hij tegen ijzer aan trilt.
Komt dat door dat ik met vinger er dan niet goed zet ?
of heeft het te maken met hoe ik aansla ( dat doe ik gewoon met me duim )?

LaurentB
7 april 2010, 23:15
Gebeurt dat alleen als je een heel A-akkoord speelt, of ook als je alleen de vierde snaar in de 2e positie speelt?

Als het alleen gebeurt als je het hele akkoord speelt komt het waarschijnlijk omdat je je vinger op die vierde snaar niet dicht genoeg tegen de fret aan hebt staan. Dat is wat lastig in het begin, met dat akkoord.

Fingerpick
8 april 2010, 00:47
Het is beter in het begin niet je akkoorden aan te "slaan", maar ze snaar per snaar te spelen door er je duim of plectrum langzaam over te laten glijden. Zorg ervoor dat iedere noot/snaar mooi klinkt.....en maar oefenen!

Muzieknono
8 april 2010, 07:44
Het kan best wezen dat één van je nagels tegen een snaar aanzit waardoor dit geluid ontstaat.
Mvgr. Dirk Jan :B

Don Capo
8 april 2010, 08:05
Zoals ook al vermeld in het voorsteltopic, niet te druk over maken, komt vanzelf goed. lekker blijven oefenen en veul speulen!

Ronald.ZaZ
8 april 2010, 09:16
MOD EDIT: Gaarne on topic blijven

Mvg,
Don Capo

Ricardo87
8 april 2010, 12:04
had het gister avond nog even goed bekeken. Idd het is maar heel af en toe als ik me vingers verkeerd neerzet, dus nog even oefenen dat ik me vingers op de juiste positie neer kan zetten.
En de tip om de snaar voor snaar aan te slaan voor het leren van standaard akkoorden heeft me zeker geholpen. bedankt :D

JohnLord
8 april 2010, 13:03
Welke vingerzetting gebruik je voor het A-akkoord? Standaard is op D, G en B snaar achtereenvolgens wijs-, middel- en ringvinger. Ik had destijds hetzefde probleem en ben toen overgegaan op middel-, wijs- en ringvinger. In een driehoekje dus, waardoor je vingers dichter bij de fret staan. Dat maakte het voor mij tevens gemakkelijker om te switchen naar D en E omdat de wijsviger kan blijven staan op de G-snaar.

Ricardo87
8 april 2010, 14:23
idd ik gebruik de standaard. Heb de andere varriant ook al gezien op internet. Zal vanavond wel is proberen, kijke of het dan beter gaat.
laat het jullie weten

Riste
8 april 2010, 14:23
Standaard is net zo goed op D, G en B snaar achtereenvolgens middenvinger, ringvinger en pink. Deze vingerzetting vergemakkelijkt in elk geval de overgang naar het E-majeur akkoord.

Ricardo87
8 april 2010, 15:03
ik zie al wel weer dat er verschillende methode's zijn. Neem aan dat het dus een kwestie is wat voor mij het makkelijkste en fijnste is om te spelen. Heb ik voor vanavond weer wat om te proberen en te oefenen

JohnLord
8 april 2010, 15:04
Maar maakt de Asus4 weer minder gemakkelijk.

Ricardo87
8 april 2010, 15:11
zover ben ik nog niet bij asus4 en zo.
Ben pas bezig en zit bij de basis akkoorden.

Riste
8 april 2010, 16:01
Pink op de B-snaar even verschuiven van vakje 2 naar vakje 3 en de Asus4 is klinkensklaar.

Muzieknono
8 april 2010, 18:48
Wijsvinger op D en G en de middelvinger op de B snaar, alle ruimte om A sus 4 te pakken met ringvinger of pinkie.
Probeer maar eens.
Mvgr. Dirk Jan :B

Ricardo87
8 april 2010, 18:54
ik kwam net thuis en ben gelijk gaan kijken. Het A-Akkoord gaat al zonder vibratie. Maar ben wel even verder gaan onderzoeken en ben er ook achter als ik me vingers bij de 5e fret zet van de 5e snaar , hoor ik de vibratie altijd. Maakt niet uit hoe ik me vinger er op zet. iemand idee hoe het zou kunnen komen.
Dacht dat het aan het stemmen van de gitaar kon liggen.
Dus heb op internet wat hulpmiddeltjes gezocht
en kwam ik uit bij AP tuner
http://www.aptuner.com/cgi-bin/aptuner/apmain.html
Als ik elke snaar aansla en er voor zorg dat er de juiste ferquentie bij komt, dan blijft de vibratie in de snaren zitten. Het valt me ook op dat het alleen voorkomt bij me 4 - 5- 6 snaar.

ik heb een hudson Graduate HC1-39 voor als dat mischien kan helpen met een antwoord
http://hetkleinemuziekwinkeltje.nl/images/Hudson-HC1N-Graduate-Classical-Guitar-Pack.jpg

trinax
14 april 2010, 22:53
maak je maar geen zorgen over deze vibratie. Ik had dit zelfde probleem, maar ging weg na 3 maanden op de gitaar gespeelt te hebben.