PDA

View Full Version : Hoeveel vragen voor gitaar?



gitaarfreakz
7 april 2010, 19:52
Ik heb zelf een gitaarkit gekocht en het volgende gedaan zodat de gitaar nu zo in elkaar zit:


Linde (Basswood) body
Maple/rosewood neck (zonder bruine streep op achterkant)
Fender Tuners met "f" logo
Fender Decal
Jeff Beck original fully loaded pickguard (Fender Noiseless PU's) aged white
Fender Corona Neckplate
Fender standard Tremelo (met F teken op de zadels)
de rest, input, backplate e.d. van de saga kit zelf.

Verder is de gitaar gespoten met Motip primer, motip Witte hoogglans (artic white) en tenslotte met motip blanke hoogglans lak.

De hals is met dezelfe blanke hoogglans lak gespoten als de body.

Verder heb ik de body behandeld met Dunlop 65 maintenance kit (cream of Carnuba). De hals heb ik met een ander artikel uit de kit ge-oliet, en de frets heb ik glimmend gemaakt.

Ik heb voor alles bij elkaar ongeveer .... (gok eens) euro betaalt, maar hoeveel zal ik hiervoor vragen, tis duur spul en de body is bijna niet te verschillen met een Jeff Beck strat body.

Ik ga deze gitaar verkopen, omdat ik van het geld (+ misschien wat x'tras)
een gibson SG wil kopen, Hoeveel zal ik voor de gitaar vragen?

alvast bedankt voor de reacties:crazyhappy::punk:

bass blom
7 april 2010, 20:04
met die beschrijving en mooie foto's op marktplaats zetten, bieden aanzetten, kijken wat er gebeurt.

Ferraririk
7 april 2010, 20:10
tis duur spul en de body is bijna niet te verschillen met een Jeff Beck strat body.




1. wat je er voor hebt betaalt krijg je er niet meer uit.
2. Een strat body van fender, dus ook die van Jeff Beck, is zo goed als altijd van Alder
;)

Hendriks
7 april 2010, 20:14
Tja , een Saga kit gitaar zal niet zoveel opbrengen , het gaat erom dat de basis goed is , als ik zoiets in een advertentie lees haak ik af , een Fender decal helpt bij mij ook niet , beetje een doodszonde , gezien de hardware en elementen , max 250-275.

Jilles
7 april 2010, 20:35
Door onderdelen te kopen in de gitaarzaak lever je sowieso al veel in op je (eventuele) winst.
Maarja, wat een gek ervoor geeft hè, lijkt me?

Chocola
7 april 2010, 20:54
Ik denk dat je meer winst maakt als je het in losse onderdelen verkoopt en wat standaard oude shit op je stratje dumpt die die ernaast verkoopt ;).

gitaarfreakz
7 april 2010, 21:01
ik heb er 500 voor betaald, maar als ik het er niet uit krijg, hou ik de gitaar zelf wel bij.

wietse
7 april 2010, 21:03
ik heb er 500 voor betaald, maar als ik het er niet uit krijg, hou ik de gitaar zelf wel bij.
dan hou je hem dus zelf, zo'n bedrag kan je er alleen maar voor krijgen door de boel te bedonderen dus als een usa fender te verkopen.

allochthomas
7 april 2010, 21:04
Waarom heb je dan niet gewacht tot je 300 extra had en dan een mooie 2dehands sg gekocht?:chicken:

Hendriks
7 april 2010, 21:23
ik heb er 500 voor betaald, maar als ik het er niet uit krijg, hou ik de gitaar zelf wel bij.

Veel geld , waar zit dat in ? Ik dacht iets van 300 .

Plant
7 april 2010, 22:03
Ik denk dat je meer winst maakt als je het in losse onderdelen verkoopt en wat standaard oude shit op je stratje dumpt die die ernaast verkoopt ;).

+1

Ik heb weleens een standaard Pacifica voorzien van een veel betere brughumbucker. Het originele element had ik in de tussentijd verkocht (domdomdom) en toen wilde ik de inmiddels 10 jaar oude gitaar weer verkopen.
Ik zag er al van komen dat ik nog niet eens het geld van de humbucker eruit zou halen. Dus heb ik die eruit gehaald en voor een goede prijs apart verkocht en via marktplaats de gitaar minus brughumbucker te koop aangeboden, eventueel als losse onderdelen: body, hals, ...
Er kwamen echt biedingen op alleen de hals en de slagplaat met resterende elementen. Ik heb gewacht tot ook eventueel de body er nog los uit zou gaan. Uiteindelijk is toch de hele gitaar zonder brugelement er nog voor een schappelijke prijs uitgegaan, maar dit bedrag samen met het bedrag van de brughumbucker had ik er voor het geheel echt niet voor gekregen.
1+1 is dus niet altijd 2 :stop:

Bolder
7 april 2010, 22:23
Ik weet het niet precies,
maar het lijkt een raar verhaal..

kalmah
7 april 2010, 22:39
Al die nieuwe onderdelen leveren direct na aanschaf 2de hands nog maar de helft op. Hoeft geen verkeerde gitaar te zijn, maar reken niet op winst als je alle onderdelen nieuw koopt. De enige toegevoegde waarde die je gegeven hebt is het in elkaar zetten en spuiten..

Madcow
7 april 2010, 22:43
250 voor een saga gitaar? Krijg je er nooit voor terug, helaas.

JacquesLeDick
8 april 2010, 21:01
Hoop echt dat je deze gitaar nooit verkocht krijgt! Dit is BANG OUT OF ORDER. Een prul kit inelkaar schroeven wat Fender Parts erop en dan nog een fender decal???
Nou je durft wel...

Hendriks
8 april 2010, 21:12
Hoop echt dat je deze gitaar nooit verkocht krijgt! Dit is BANG OUT OF ORDER. Een prul kit inelkaar schroeven wat Fender Parts erop en dan nog een fender decal???
Nou je durft wel...
helemaal mee eens.

Arjan12
8 april 2010, 21:22
Ik begrijp die ophef over dat soort dingen nooit zo. Als je duidelijk vermeldt dat het geen Fender is maar een zelfgebouwde gitaar zie ik het probleem niet.

geert1976
9 april 2010, 00:29
Hoop echt dat je deze gitaar nooit verkocht krijgt! Dit is BANG OUT OF ORDER. Een prul kit inelkaar schroeven wat Fender Parts erop en dan nog een fender decal???
Nou je durft wel...

Nou Nou een beetje overtrokken reactie, hij zet een gitaar in elkaar, ok niet de beste body en hals, maar toch een slagplaat met redelijk goed spul en Fender tuners en dan ga jij zo fikken, omdat er een Fender decall op zit?

Hij zegt eerlijk wat het is, daar valt ook veel positiefs over te zeggen in tegenstelling tot veel naaibakken op MP die dat niet doen.

Laat die jongen toch, hij doet er niemand kwaad mee.

Shades-Of-Grey
9 april 2010, 00:36
Ik begrijp die ophef over dat soort dingen nooit zo. Als je duidelijk vermeldt dat het geen Fender is maar een zelfgebouwde gitaar zie ik het probleem niet.

Tja, kopieren is een ding maar imiteren is iets anders. Is net zoeits als iemand jouw nummer gaat spelen, maar in plaats van echt een cover gaan doen alsof het je eigen nummer is.

Headstock + logo is toch echt wat zegt door wie een gitaar gemaakt heeft. Kijk, als je jezelf voor de gek wilt houden door te doen alsof het een Fender is moet je gewoon je gang gaan, maar het aan iemand verkopen? Het is niet alleen illegaal, het is gewoon onethisch.

Zelfs als TS de gitaar verkoopt er bij zeggende dat het geen echte Fender is.. de persoon die hem overkoopt kan hem later alsnog aan iemand anders verkopen zonder te zeggen wat het is. Kun je wel je handen in onschuld gaan wassen dat het de koper zn actie is, maar uitendelijk maak je als degene die het inelkaar schroeft de situatie dat een gitaar claimt iets te zijn wat het niet is.

Feit dat topicstarted nog niet eens zo lang geleden vertelde dat die bezig was om dat nepFendertje aan het maken is en hem NU al wil verkopen.. tja, het is gewoon louche aan alle kanten.
Er zijn al genoeg shitty gitaren op de markt van *echte* merken dat je treurig wordt van mensen die er een schepje bovenop willen doen.

geert1976
9 april 2010, 00:45
Tja, kopieren is een ding maar imiteren is iets anders. Is net zoeits als iemand jouw nummer gaat spelen, maar in plaats van echt een cover gaan doen alsof het je eigen nummer is.

Headstock + logo is toch echt wat zegt door wie een gitaar gemaakt heeft. Kijk, als je jezelf voor de gek wilt houden door te doen alsof het een Fender is moet je gewoon je gang gaan, maar het aan iemand verkopen? Het is niet alleen illegaal, het is gewoon onethisch.

Zelfs als TS de gitaar verkoopt er bij zeggende dat het geen echte Fender is.. de persoon die hem overkoopt kan hem later alsnog aan iemand anders verkopen zonder te zeggen wat het is. Kun je wel je handen in onschuld gaan wassen dat het de koper zn actie is, maar uitendelijk maak je als degene die het inelkaar schroeft de situatie dat een gitaar claimt iets te zijn wat het niet is.

Feit dat topicstarted nog niet eens zo lang geleden vertelde dat die bezig was om dat nepFendertje aan het maken is en hem NU al wil verkopen.. tja, het is gewoon louche aan alle kanten.
Er zijn al genoeg shitty gitaren op de markt van *echte* merken dat je treurig wordt van mensen die er een schepje bovenop willen doen.

yeah right, all-parts levert halzen met de exacte headstock als Fender en body's die ook erg veel op Fender lijken, met toestemming nog wel en volgens de exacte specs, daar vallen meer mensen mee te verneuken dat een bami bouwpakket.

Shades-Of-Grey
9 april 2010, 00:47
En dit is mischien erg subjectief, maar als je een gitaar maakt of een kitje in elkaar schroeft en niet eens de trots voelt over je resultaat hoe mager het mischien kan zijn om je eigen naam of logo of handtekening of wat dan ook er op te zetten.. nee, om zelfs het merk / naam / het 'iets' van anderen om achter te verschuilen...

Dunno.. mischien maak ik (en anderen) wel druk om weinig.. maar een gitaar imitatie voor jezelf is stom maar ach.. eentje verkopen is gewoun *fout*

geert1976
9 april 2010, 00:54
En dit is mischien erg subjectief, maar als je een gitaar maakt of een kitje in elkaar schroeft en niet eens de trots voelt over je resultaat hoe mager het mischien kan zijn om je eigen naam of logo of handtekening of wat dan ook er op te zetten.. nee, om zelfs het merk / naam / het 'iets' van anderen om achter te verschuilen...

Dunno.. mischien maak ik (en anderen) wel druk om weinig.. maar een gitaar imitatie voor jezelf is stom maar ach.. eentje verkopen is gewoun *fout*

pfff Hij plakt er een decall op.

Een Gibsun wordt hier de hemel in geprijsd, maar oh wee als we op een gitaar een Fender decall plakken, dan gaan the balls to the wall.

Shades-Of-Grey
9 april 2010, 00:54
yeah right, all-parts levert halzen met de exacte headstock als Fender en body's die ook erg veel op Fender lijken, met toestemming nog wel en volgens de exacte specs, daar vallen meer mensen mee te verneuken dat een bami bouwpakket.

Maar staan de Fender logos er op??
Dat je ze voor een Fender (of dergelijke) gitaar zijn is nog niet hetzelfde als claimen dat het Fender nekken zijn.

geert1976
9 april 2010, 00:55
Maar staan de Fender logos er op??
Dat je ze voor een Fender (of dergelijke) gitaar zijn is nog niet hetzelfde als claimen dat het Fender nekken zijn.

Doet de TS toch ook niet? hij doet er een plakplaatje op:dontgeti:

JacquesLeDick
9 april 2010, 08:24
Nou Nou een beetje overtrokken reactie, hij zet een gitaar in elkaar, ok niet de beste body en hals, maar toch een slagplaat met redelijk goed spul en Fender tuners en dan ga jij zo fikken, omdat er een Fender decall op zit?

Hij zegt eerlijk wat het is, daar valt ook veel positiefs over te zeggen in tegenstelling tot veel naaibakken op MP die dat niet doen.

Laat die jongen toch, hij doet er niemand kwaad mee.


Het probleem is ALS ie'm verkoopt en meld aan de koper dat het een fake is (zou een domme koper zijn), Dat op een dag de 1e koper hem terug gaat verkopen (toch niet echt teveden van zijn duur betaalde fake "fender"). Gaat die dan melden dat het een fake is? Zeker niet.
ZO komen er ettelijke Fake fenders op de markt... Jammer genoeg kan niet iedereen een valse van een echte onderscheiden en worden dus bedrogen. Op een dag komt zo'n instrument op de werkbank van een luthier terrecht die dan aan z'n klant moet melden dat ie in't zak is gezet. Met al de tranen en gevloek tot gevolg.
Dus ja die jongen doet er uiteindelijk wel iemand kwaad mee!
Oplossing??? Haal die Fender Decal er maar snel af en verkoop de stukken los. Zal veel meer opbrengen (lees veel meer mensen blij maken)

Hendriks
9 april 2010, 08:26
yeah right, all-parts levert halzen met de exacte headstock als Fender en body's die ook erg veel op Fender lijken, met toestemming nog wel en volgens de exacte specs, daar vallen meer mensen mee te verneuken dat een bami bouwpakket.

Aliparts mag van Fender die halzen en bodies maken , Allparts mag geen hele gitaren bouwen van die halzen en bodies . Ik blijf erbij dat het plakken van decals een doodszonde is en volgens mij vinden de meeste dat , gezien de reacties in het "Twijfel over een advertentie" topic , waar ook regelmatig nep Gibsons en Epiphones voorbij komen. Een nep decal zegt ook niets over de kwaliteit , een zelf geassembleerde strat/tele kan natuurlijk heel goed zijn , maar het is geen Fender .

Ik heb een tijdje geleden via inruil een Warmoth/Rebelrelic strat gehad , top kwaliteit ,maar ik heb hem weggedaan omdat er een Fender decal op zat (ook nog eens onder de lak) , als er een RebelReliic of Warmoth decal op had gezeten had ik hem gehouden.

JacquesLeDick
9 april 2010, 08:36
Ah BTW zijn er eigenlijk foto's van deze gitaar?

Kakihara
9 april 2010, 08:59
Een Gibsun wordt hier de hemel in geprijsd, maar oh wee als we op een gitaar een Fender decall plakken, dan gaan the balls to the wall.

Het gaat hem hier niet om Fender vs. Gibson, Geert, het gaat hem hier om het oneigenlijk gebruik van een merknaam. Als er Schecter, Greco of Blade of welk ander merk dan ook op de headstock had gestaan, zouden de reacties ook niet van de poes zijn.

Tuurlijk is het netjes van de verkoper om erbij te vermelden dat het om een bouwpakketje gaat, met een Fender-decal, en geen echte Fender, vraag is of de koper dat ook zo netjes gaat vermelden als hij de gitaar gaat doorverkopen. En ik denk dat het dat is waar velen terecht over struikelen. Zoals JLD zei : Wat als een argeloos studentje over een paar maanden denkt de koop van zijn leven gedaan te hebben met een Fender en vervolgens bij de plaatselijke gitaarboer te horen krijgt dat die Fender van hem geen Fender is en bovendien geen drol waard ?

Feit is dat er al vaak genoeg gezegd geweest is, dat die bouwkitjes best wel leuk zijn, maar dat je er kwalitatief niet te veel van moet verwachten. Als je dan denkt dat op te lossen door er andere, dure hardware op te zetten, bedrieg je voornamelijk jezelf. Ook het gebruik van een decal van een of ander merk op iets dat jezelf in elkaar hebt gezet, snap ik niet. Misschien dat mensen het bij kitjes het gemakkelijker over hun hart krijgen om een merk met hun bloed, zweet en tranen te laten pronken dan dat het geval zou zijn bij een volledig zelfbouw.

Soit, qua verkoopwaarde : ik zou alles netjes demonteren. Een bouwkitje is tweedehands minder waard dan een Koreaanse multiplexgitaar van begin jaren 90, en voor die slagplaat zal TS ook maar de helft krijgen van hetgeen hij er in de winkel heeft voor gegeven...

geert1976
9 april 2010, 09:14
Dat begrijp ik, maar ik vind de reacties van sommigen schromelijk overtrokken alsof TS een moord begaat door er een andere decall op te plakken

Kakihara
9 april 2010, 09:20
Zou je die overtrokken reacties beter begrijpen als je weet dat ze komen van personen wiens beroep het is, gitaren te bouwen en te onderhouden voor anderen ? Voor de meesten van ons maakt het inderdaad weinig uit, voor hen wel ...

Hendriks
9 april 2010, 09:24
Dat begrijp ik, maar ik vind de reacties van sommigen schromelijk overtrokken alsof TS een moord begaat door er een andere decall op te plakken

Hier moet je ook niet te mild op reageren , je zal zal zelf maar eens een Fender/Gibson ,etc kopen en er thuis achterkomen dat het een neppert is , ik weet niet hoe jij dan zou reageren.

rijsberman
9 april 2010, 09:31
Als je een fender decal plakt op een oude fender, die z'n logo verloren is na een refin of iets dergelijks OK. Maar een logo plakken op iets wat geen fender is vind ik ook not done. Nog afgezien van het wel of niet melden bij verkoop.

Shades-Of-Grey
9 april 2010, 10:58
Doet de TS toch ook niet? hij doet er een plakplaatje op:dontgeti:

Een logo word wel een decal genoemd.. dat kun je vertalen als 'versiering'. Maar dat klopt niet, de decal is in principe de handtekening van de bouwer. Als je een schilderij maakt zet je toch ook je eigen handtekening en niet 'Rembrandt' of 'van Gogh' er onder?
En je maakt het dan helemaal bont als je het gaat proberen te verkopen.



Zou je die overtrokken reacties beter begrijpen als je weet dat ze komen van personen wiens beroep het is, gitaren te bouwen en te onderhouden voor anderen ? Voor de meesten van ons maakt het inderdaad weinig uit, voor hen wel ...

Dit.

Ibanez666
9 april 2010, 11:02
Ze kunnen decal beter decoy noemen of zo, want ik vind het misleiding.

CardioClash
9 april 2010, 15:42
Zien die decals er dan zo echt uit?

gitaarfreakz
11 april 2010, 18:41
:stop:HOHO, er zijn duidelijk een paar misverstanden:

1. De decal zit nog niet op de gitaar, dus kan ik er nog altijd voor kiezen om deze er niet op te doen

2. Ik ga deze gitaar echt niet verkopen als "echte Fender". De reden dat ik de decal erop wou doen is omdat veel mensen geen echte Fender kunnen betalen en hiermee toch het gevoel zouden krijgen alsof ze er een hadden.

3. Jullie zeggen de hele tijd een in elkaar geschroefd saga kitje maar het enige wat ik van de saga kit gebruikt heb is de body, want ik heb de hals vervangen door een maple flamed top hals. Voor de rest zijn alle onderdelen van Fender

4. jullie zeggen de hele tijd je krijgt maar de helft van de nieuwwaarde, maar ik heb de meeste spullen zelf op ebay gekocht.

5. doe niet alsof ik er even geld mee wil verdienen, want ik ben al 1.5 jaar bezig met het sparen voor het geld voor de onderdelen, en het verzamelen ervan.

6. Nogmaals ik verkoop deze gitaar NIET onder een valse naam van Fender, want dat is inderdaad pure oplichterij, en zo ben ik NIET.

duidelijk?! mooi :ok:

Morio66
11 april 2010, 18:52
Is het een basswood body?

gitaarfreakz
11 april 2010, 19:06
ja dat is het inderdaad

bass blom
11 april 2010, 19:08
probleem met die decal is dat jouw koper hem misschien doorschuift als een echte..

Hendriks
11 april 2010, 19:38
probleem met die decal is dat jouw koper hem misschien doorschuift als een echte..


Zie punt 2 " het gevoel hebben of ze een echte Fender hebben" .

VanMeekeren
11 april 2010, 20:00
Tsja, volgens mij is hier nog best wel een leuk dingetje van te maken.

Dat je zoveel moeite (en geld) hebt gestoken in een basswood body, dat had ik niet gedaan. Een alder body had van mij wel die behandeling gekregen.

Over de all-parts nek: Is het niet zo dat afgekeurde Fender nekken naar Allparts gaan? Dus gewoon een pikje derop of een deukje derin, dan gaan ze naar Allparts? VOlgens mij zijn die nekken gewoon helemaal goed.

Had je vanaf het begin een betere body gebruikt, dan had je er nu denk ik echt wel een (kleine) 500 uit kunnen slepen hoor.


Just my two cents,

Van Meekeren

Hendriks
11 april 2010, 21:29
Afgekeurde Fender halzen gaan niet naar Allparts . Allparts maken Fender Licensed nekken en bodies van behoorlijke kwaliteit en zeer betaalbaar.
Als de gehele strat van Allparts zou zijn (bodie/neck) zou 500 ook nog een behoorlijke prijs zijn , ik heb nergens gelezen dat de neck van Allparts is.

VanMeekeren
11 april 2010, 22:04
Maar waarom zou Fender dan een bedrijf 'recognizen' alszijnde een maker van Fender halzen voor een klein prijsje? Daar zit toch helemaal geen logica in? Dan snij je jezelf in de vingers. :o


Van Meekeren

flitslicht
11 april 2010, 22:28
Zou je die overtrokken reacties beter begrijpen als je weet dat ze komen van personen wiens beroep het is, gitaren te bouwen en te onderhouden voor anderen ? Voor de meesten van ons maakt het inderdaad weinig uit, voor hen wel ...

Ik vind ook niet dat die jongen er een decal van Fender op moet plakken. Maar de gitaarbouwers bouwen vaak bijvoorbeeld Les Pauls heel precies na (en sommigen zetten er dan ook nog een Gibson logo op). De Les Paul heeft een vorm waar rechten op rusten dus je mag die volgens mij al helemaal niet precies namaken. Je ziet dat alle imitaties in de winkels een iets andere vorm hebben terwijl de zelfbouw Les Pauls allemaal precies de Gibson vorm hebben. Het is dan op zijn minst dubbel om over een decal te vallen als je zelf het hele product heel precies kopieert.

barno
11 april 2010, 22:30
Maar waarom zou Fender dan een bedrijf 'recognizen' alszijnde een maker van Fender halzen voor een klein prijsje? Daar zit toch helemaal geen logica in? Dan snij je jezelf in de vingers. :o


Van Meekeren

zo'n licentie brengt Fender wel wat op hoor. en een fender decal erop plakken mag niet uiteraard.

barno
11 april 2010, 22:34
Ik vind ook niet dat die jongen er een decal van Fender op moet plakken. Maar de gitaarbouwers bouwen vaak bijvoorbeeld Les Pauls heel precies na (en sommigen zetten er dan ook nog een Gibson logo op). De Les Paul heeft een vorm waar rechten op rusten dus je mag die volgens mij al helemaal niet precies namaken. Je ziet dat alle imitaties in de winkels een iets andere vorm hebben terwijl de zelfbouw Les Pauls allemaal precies de Gibson vorm hebben. Het is dan op zijn minst dubbel om over een decal te vallen als je zelf het hele product heel precies kopieert.

je hebt een punt maar het copyright van vormen is veel moeilijker te beschermen dan een merknaam. Ik weet niet juist hoe het zit met gibson tegenwoordig, fender werkt met soort licentie voor strats en tele's dacht ik. daarom mag bv Haar strats bouwen.
anyways; oa uit dit topic blijkt dat mensen een logo nog belangrijker vinden, logisch dat bedrijven daar het zwaarst aan tillen, gaat om "identiteit" en die mag per definitie niet gecopieerd worden

flitslicht
11 april 2010, 22:46
je hebt een punt maar het copyright van vormen is veel moeilijker te beschermen dan een merknaam. Ik weet niet juist hoe het zit met gibson tegenwoordig, fender werkt met soort licentie voor strats en tele's dacht ik. daarom mag bv Haar strats bouwen.
anyways; oa uit dit topic blijkt dat mensen een logo nog belangrijker vinden, logisch dat bedrijven daar het zwaarst aan tillen, gaat om "identiteit" en die mag per definitie niet gecopieerd worden

Het is moeilijk, maar bijvoorbeeld Gibson stopt er wel energie in, die voert daar rechtszaken over. Jij zou het misschien ook niet leuk vinden als jouw Guttlins door iemand worden nagemaakt, ook al is het een hobbyist. En ik geloof dat je ook Tele's bouwt ;) Ik heb als fotograaf ook een lastig copyright probleem, met name sinds het Internet. Dan zie ik sommige collega's heel kwaad worden als er een foto van ze is gebruikt zonder te vragen, maar als je dan op hun site kijkt zit er een mp3-tje dat ze van het net geplukt hebben onder de slide show :seriousf:

RS-Rik
11 april 2010, 23:03
Als ie niet te onderscheiden is van een Fendert, wat is dan het probleem?

Zo fantastisch zijn die Fenders en Gibsons nou ook weer niet.
Ik heb een keer een neppe Gibson gekocht, was een Epi. Gelukkig voor maar 400 euro (lang verhaal). Ding speelt wel heel goed, k had eerst niet door dat het een neppert was.
Toen had ik iets van... uh boeie.


t was wel zo dat de verkoper het ook niet wist en toen aanbood m voor hetzelfde bedrag terug te kopen.

barno
11 april 2010, 23:30
Het is moeilijk, maar bijvoorbeeld Gibson stopt er wel energie in, die voert daar rechtszaken over. Jij zou het misschien ook niet leuk vinden als jouw Guttlins door iemand worden nagemaakt, ook al is het een hobbyist. En ik geloof dat je ook Tele's bouwt ;) Ik heb als fotograaf ook een lastig copyright probleem, met name sinds het Internet. Dan zie ik sommige collega's heel kwaad worden als er een foto van ze is gebruikt zonder te vragen, maar als je dan op hun site kijkt zit er een mp3-tje dat ze van het net geplukt hebben onder de slide show :seriousf:

nee ik bouw geen tele's, enkel mijn eigen ontwerpen. al gebruik ik ook elementen uit andere ontwerpen (bv een telebrug) omdat ik die niet zelf kan maken. ik heb wel bewondering voor het ambacht van bouwers die heel goede versies bouwen van bekende modellen maar zelf zou ik het nooit doen.

andermans logo gebruiken is heilischennis imo. ook al het is van een mastodontfirma die het niet zou voelen.

nickofzo
12 april 2010, 00:16
voor de jongste onder ons,

megabloks maakt tegenwoordig ook legostenen die 2 passen ook precies op elkaar.
er was ooit een rechtzaak, door lego.. waaruit bleek dat iedereen die stenen mag fabriceren (met de zelfde maten en al)

dus ik snap dat gedoe van die copyright tegenwoordig al helemaal niet meer.

(edit: hier word t duidelijker http://www.miniland.nl/neplego/echt%20of%20nep%20home.htm )

(al moet ik wel zeggen, heb je een echte fender/gibson in je klauwen.. voelt t beter dan een neppe met t logo) of ze nou even goed zijn of niet

(edit: denk niet dat dit nog bijdrage geeft aan het topic)

speedmusic
12 april 2010, 09:24
Een bekend logo plaatsen op een eigen bouw of fake product vind ik (imho) niet kunnen.

Voor brands of het nu een Gitaarmerk is of mode merk zoals Louis Vuton, D&G enz. is juist de marketingschade enorm.
De fakes worden verkocht voor een prikkie, iedere Anita ermee naast haar Johnny.
De doelgroep uit de kalverstraat, Gooische Matras enz.. worden hiermee liever niet geassocieerd en kopen deze merken niet meer of in sterk mindere mate.

Ook vraag ik mij af waarom iemand een decal van het merk Fender op zijn gitaar zou zetten, anders dat deze reden met misleiding van jezelf en/of andere heeft te maken.

@Gitaarfreakz onder 2. geef jezelf aan:
[QUOTE=gitaarfreakz;2342633
Ik ga deze gitaar echt niet verkopen als "echte Fender". De reden dat ik de decal erop wou doen is omdat veel mensen geen echte Fender kunnen betalen en hiermee toch het gevoel zouden krijgen alsof ze er een hadden.[/QUOTE]

Dit is dus jezelf voor de gek houden "gevoel dat ze een echte hebben"
Maar ook het niet kunnen betalen is onzin daar ik nu op Marktplaats een Fender strat MIM zie staan met een vraagprijs van €400,--.

Doe origineel en verzin een eigen logo, koop bij de modelbouw winkel wat decal papier uit printen en klaar, of op deze manier:
http://lh6.ggpht.com/_vC6kAz2Bysg/S8LKaJbXkSI/AAAAAAAAA74/7FehQKukCPI/TSM%20logo.jpg

Ik weet het ook ik maak me schuldig aan kopiëren de neck is helemaal gebaseerd op een tele-neck evenals de body.
Zelf een origineel bouwen is voor mij niet weggelegd, vanwege mijn woodskills ben ik afhankelijk van de leveranciers van body's en nekken.

@ RS-Rik: als de gitaar gelijk is of misschien zelfs beter, dan nog is de werkelijke/verkoop waarde minder.
(spijtig genoeg want ik kan mij wel vinden in je redenatie dat je zou moeten betalen voor kwaliteit ipv de brand.)

nickofzo
12 april 2010, 21:19
+1

"gebasseerd op" is wat anders dan het voor echt door laten gaan..

Shades-Of-Grey
13 april 2010, 12:07
TS, als je de decal nog niet geplakt hebt en hem uberhaupt planned hem te verkopen, waarom stop je je eigen decal design niet op? Als je van plan bent om in de toekomst vaker gitaren te maken en verkopen, heb je zowiezo wel een wat betere naam wat dat betreft.
Heb je ook gelijk niet het risico dat de voedsel&waren authoriteit even komt vragen over je 'Fender'.

snaarplukker
13 april 2010, 14:10
Als je wel een Fender decal opgezet heb zet je er "Better than a" ervoor.;)

Jambi
16 april 2010, 15:37
:stop:HOHO, er zijn duidelijk een paar misverstanden:

1. De decal zit nog niet op de gitaar, dus kan ik er nog altijd voor kiezen om deze er niet op te doen

2. Ik ga deze gitaar echt niet verkopen als "echte Fender". De reden dat ik de decal erop wou doen is omdat veel mensen geen echte Fender kunnen betalen en hiermee toch het gevoel zouden krijgen alsof ze er een hadden.

3. Jullie zeggen de hele tijd een in elkaar geschroefd saga kitje maar het enige wat ik van de saga kit gebruikt heb is de body, want ik heb de hals vervangen door een maple flamed top hals. Voor de rest zijn alle onderdelen van Fender

4. jullie zeggen de hele tijd je krijgt maar de helft van de nieuwwaarde, maar ik heb de meeste spullen zelf op ebay gekocht.

5. doe niet alsof ik er even geld mee wil verdienen, want ik ben al 1.5 jaar bezig met het sparen voor het geld voor de onderdelen, en het verzamelen ervan.

6. Nogmaals ik verkoop deze gitaar NIET onder een valse naam van Fender, want dat is inderdaad pure oplichterij, en zo ben ik NIET.

duidelijk?! mooi :ok:

Met een basswood body krijg je echt geen fender gevoel hoor.

Ik ben zelf een strat aan het bouwen (niet van een kit, want dat vind ik een beetje suf), omdat ik het een mooi model vindt. Maar een Fender decal erop is gewoon niet de bedoeling dude.

veel plezier met de gitaar in ieder geval, hem voor die prijs verkopen zonder iemand flink te belazeren gaat je niet lukken vrees ik.