PDA

View Full Version : welk lied?



kipje24
7 april 2010, 19:21
Voor gitaarles moeten een vriend en ik voor een voorspeelavond samen een lied spelen. Ik speel sinds een jaar en die vriend twee jaar elektrische gitaar. Wij willen een lied doen in de stijl van funk of misschien wat rock in de vorm van de red hot chili peppers/arctic monkey's. Heeft iemand suggesties voor een lied dat we zouden kunnen doen?

aaronstonebeat
7 april 2010, 22:10
Als er een goede brulboei in jullie gelederen is:
Play that funky music white boy.

Ik weet niet hoe ik erbij kom, maar voila.

kipje24
8 april 2010, 16:36
dat is zeker een chill lied om te spelen, maar klinkt die met twee gitaren zonder zang?

aaronstonebeat
9 april 2010, 20:12
Waarom zou het niet klinken? Lijkt me eigenlijk uitstekend geschikt. Eén gitaar speelt de basisriffs en de andere snerpt de zanglijn eruit; volgens mij een zanglijn die het ook prima als gitaarsolo kan doen, met allerlei bluesy uithalen omhoog en omlaag.

Lekker straks spelen, zorgen dat je niet te snel gaat. Kan een echte knaller zijn.

kipje24
9 april 2010, 21:24
Ja, dat kan inderdaad wel, vind het in ieder geval best een leuk lied. Heb je een tip hoe we het beste de noten van de zang kunnen ontdekken? staat er iets op internet of op even op gehoor doen?

bass blom
9 april 2010, 21:33
gewoon even op gehoor doen, leer je het best van :D

aaronstonebeat
9 april 2010, 21:38
Goed luisteren en proberen na te spelen. Ik zou uitgaan van Em pentatonisch. De oorspronkelijke opname is in Fm.
In dit (playback/montage)-filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=qe1ScoePqVA) hoor je Fm maar zie je Em.

Er zijn ook tabs van; ik geloof dat ik een guitarpro-tab heb waar ook iets van de zangmelodie bij zit. Maar de oude meesters hadden ook geen tabs en internet, die luisterden naar de radio en de grammofoonspeler.

Qua akkoorden ook best leuk: eerst Em en dan gaat het naar Gm en dan nog Bb en C, geloof ik. Een transpositie ;)

Stevig met de voet de maat stompen!

kipje24
9 april 2010, 22:33
Zal morgen is een beetje gaan proberen op gehoor uit te vinden. Klopt volgensmij dat het in Em pentatonisch staat, want de solo staat daar ook in. Als het lukt kan ik ook wel is zoeken naar bladmuziek voor de piano, daar staat ook nog wel is de zangpartij bij.