PDA

View Full Version : Live-optredens



DaKonium
31 december 2001, 15:52
wat gebeurd er eigenlijk als er tijdens een live optreden een snaar breekt? kan je dan gewoon doorspelen of wordt het ff stopgezet?

anoniem
31 december 2001, 21:46
Gewoon doorblazen...
tenzij je gitaar HELEMAAL gaat ontstemmen.

ekkerman
1 januari 2002, 19:00
als je brug toegankelijk is kun je op een dood moment snel een snaar wisselen door b v je signaal met een stemapparaat te muten ...

idono
1 januari 2002, 21:14
Heyz,

zorgen dat er een nieuwe gitaar klaar staat, voor het geval dat. Want als er bij mij een zou breken kan ik niet doorspelen, want men hele gitaar is dan onstemt, dat komt door die floyd rose brug. Maar je moet altijd rekening houden met dat soort dingen.

Greetz Henk

DeLirium
1 januari 2002, 21:37
Het is mij dus weleens overkomen dat er een snaar brak tijdens een optreden, das zwaar kut! Het was tijdens het laatste nummer dat we speelden, The kids aren't alright van The Offspring. Daar zit zo'n solo aan het eind, en vlak daarvoor brak ie.. gitaar was TOTAAL ontstemd en kon niet veel meer doen dan een paar nootjes spelen die de solo voor moesten stellen

En een tweede electrische gitaar heb ik ook niet, zou eigenlijk wel handig zijn, maar ik moet eerst ff een nieuwe versterker hebben. Zucht :smile:

soundstorm
1 januari 2002, 21:59
ik had vlak vóór een optreden een gebroken snaar, was iets van 17:30 dus snel naar de winkel een nieuwe snaar halen.
Dat was balen omdat er nog zoveel rek in die snaar zat en hij ontstemde dus snel tijdens dat optreden

DeLirium
1 januari 2002, 22:15
Das ook wel minder, maar als echte gitarist heb je toch altijd een setje snaren bij je?

Eko
2 januari 2002, 08:15
Toch weer wat geleerd toch?
Voor dat je optreed zorgen dat je materiaal in orde is.O.a. kijken of er geen scherpe delen aan je frets zitten, je snaren nieuw zijn( klinken ze ook beter)en gerekt enz.
Pas als je ook dingen meemaakt die fout gaan leer je ervan.
Ik heb zelfs een complete gereedschapset bij me als ik naar een optreden ga. Klinkt bij iedereen gek in de oren, maar een ieder maakt er wel gebruik van als er weer een kabel kapot gaat of ergens een schroef aangedraaid moet worden.

moretel
2 januari 2002, 12:11
Ik heb ook altijd reserve batterijen, snoeren en draagbanden bij me. Je staat soms versteld wat je medemuzikanten aanschaffen of juist niet. Kabels die slecht zijn etc.
Ik hoef in ieder geval nooit voor de drank te zorgen daar zijn de andere weer goed voor.
Maar een reserve gitaar is tijdens een optreden geen overbodige luxe, voorkomt een hoop stress.

nickelwound
2 januari 2002, 12:58
ik zorg ook altijd dat ik een tweede gitaar heb klaarstaan. als je solo moet spelen, kan je het echt niet veroorloven om zo verder te spelen.

Sandman
2 januari 2002, 14:08
Als een snaar breekt, dan raakt je gitaar toch altijd onstemd? Omdat er nu minder spanning op de hals komt te staan, maar meer op de andere snaren, krijg je toch een hogere tuning? En dus moet je toch altijd je snaar vervangen of een back-up pakken?

Of zie ik dat verkeerd?

SteavisSmokin
2 januari 2002, 14:51
Gewoon doorspelen en tijdens het spelen bijstemmen en zodra het nummer afgelopen is er een nieuwe snaar opzetten of een andere gitaar pakken. Tenzij hij zó ontstemd is dat hij zelfs niet meer bij te stemmen is, dan zo snel mogelijk een andere gitaar pakken en zorgen dat je goede bandleden hebt die de boel opvullen.

Iceman
2 januari 2002, 15:12
Oh oh oh, gewoon de dag voor een optreden een nieuw setje erop zetten, oprekken en inspelen. 99,9% kans dat je geen snaar breekt! Voor die paar euro heb je naast een heleboel (zelf-)zekerheid ook nog eens een beter geluid met nieuwe snaren.

DeLirium
2 januari 2002, 18:24
Yup Sandman, je hebt helemaal gelijk. Gitaar raakt helemaal ontstemd.

ekkerman
2 januari 2002, 18:59
op mijn catalyst zat een vrij nieuwe brug ( nieuw in ontwerp ..) en deze was heel toegankelijk van af de achter kant en dus kon ik bijna tussen het spelen door een snaar inbrengen en met mijn sperzel locking mechanieken was het een fluitje van een cent.
helaas in mijn nieuwe shadow piezo brug ( die verder fantasties is ) zijn de openingetjes naar boven toe rechthoekig en heel smal dus dat lukt nu niet meer maar ik altijd m'n fernandesje met emg's klaar staan voor ut geval dat en ik heb ook reserve snoeren en snaren en diverse gereedschap tot aan een nagelknippert toe bij me.

Ditmar
2 januari 2002, 19:47
gaat zo'n piëzo brug trouwens niet ontzettend kraken als er een snaar afspringt ??? en als je een nieuwe erop zet ???

Kitaarhiero
3 januari 2002, 13:43
Ik heb een "optreden" gehad (een jam-sessie voor Publiek) war ik gitaar speelde (ik heb 5 optredens meegemaakt met de schoolband, maar daar ben ik toetsenist), ik had één gitaar bij me... maar met verse snaren, die niet snel ontstemt raakten en al helemaal niet braken! dus een nieuw setje voor een optreden is erg verstandig... een tweede gitaar voor het geval dat is ook wel handig moet ik zeggen...

M'n gerinez SG/SC heeft nog maar 5 snaren... en ik had geen hoge E meer in reserve... maandag is NL muziek ALTIJD dicht en verder de hele week ook door de EURO... Ik heb dus geen nieuwe snaren vóór Dinsdag! grr!

DeLirium
3 januari 2002, 20:26
Snaar kopen? :smile:

philbee
3 januari 2002, 20:49
lijkt me toch een geen overbodige luxe als je echt gaat optreden om een reserve gitaar te hebben. O ja niet vergeten die gitaar ook te stemmen, ook ff in de pauze, de hitte van de lampen ontstemd de gitaar.

ekkerman
4 januari 2002, 15:25
Op 2002-01-02 19:47, schreef Ditmar:
gaat zo'n piëzo brug trouwens niet ontzettend kraken als er een snaar afspringt ??? en als je een nieuwe erop zet ???

nee hoor, nix geen last van ze klinken echt onwijs en als je het niet gebruikt louter als acoustisch effect ( want een acoustische gitaar wordt uiteraard slechts"benaderd ") is het een allerjezus mooi randje hoog op/om je cleane signaal die van je reeds acoustische geluid een nog mooier geluid maakt en in de mix veel sprankelender en gedefineerder.........

DaKonium
4 januari 2002, 20:14
Op 2002-01-02 14:08, schreef Sandman:
Als een snaar breekt, dan raakt je gitaar toch altijd onstemd? Omdat er nu minder spanning op de hals komt te staan, maar meer op de andere snaren, krijg je toch een hogere tuning? En dus moet je toch altijd je snaar vervangen of een back-up pakken?

Of zie ik dat verkeerd?


ik geloof van wel...niet dat ik er verstand van heb, maar als er een snaar breekt VERMINDERT de spanning op de hals waardoor de lengte van de snaren KORTER wordt, als je dat immiteert met een elastiekje gaat ie LAGER klinken.

niet dan?