PDA

View Full Version : kan Boss AC 3 een slecht clean kanaal verbeteren?



laccio
7 april 2010, 11:28
ik heb langs alle kanten gehoord dat de clean van een 6505/5150 te wensen over laat. Ik vraag me nu af of een Boss Acoustic Simulator 3 daar iets aan kan doen.. heb ik dan ook effectief een beter clean kanaal?

Groetjes, Seb.

Fuhgawz
7 april 2010, 11:46
Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee, maar het lijkt me niet. De Boss AC3 gaat sowieso in dat "slechte" clean kanaal. Wat je dan overhoudt is een slecht clean kanaal met een akoestisch achtig geluidje erdoorheen, wat in mijn ogen het cleane kanaal echt niet beter kan maken, eerder slechter.

Daarbij, je hebt langs alle kanten gehoord dat de clean van 5150/6505 te wensen overlaat? Daaruit maak ik op dat je deze versterker nog niet bezit, klopt dat? Als dat het geval is dan kun je misschien beter kijken voor een andere versterker dan die 5150/6505. Een Engl bijvoorbeeld. Misschien een Fireball of Powerball, die hebben brute gain sounds, maar ook goede cleane kanalen. Maar dat is voor een ander subforum.

caliban
7 april 2010, 12:22
Helemaal akkoord.

laccio
7 april 2010, 12:36
Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee, maar het lijkt me niet. De Boss AC3 gaat sowieso in dat "slechte" clean kanaal. Wat je dan overhoudt is een slecht clean kanaal met een akoestisch achtig geluidje erdoorheen, wat in mijn ogen het cleane kanaal echt niet beter kan maken, eerder slechter.

Daarbij, je hebt langs alle kanten gehoord dat de clean van 5150/6505 te wensen overlaat? Daaruit maak ik op dat je deze versterker nog niet bezit, klopt dat? Als dat het geval is dan kun je misschien beter kijken voor een andere versterker dan die 5150/6505. Een Engl bijvoorbeeld. Misschien een Fireball of Powerball, die hebben brute gain sounds, maar ook goede cleane kanalen. Maar dat is voor een ander subforum.



ik heb jammer genoeg nog niet de kans gehad om een powerball samen met een Peavey 6505+ te proberen maar ik weet wel dat ze ongeveer dezelfde prijsklasse hebben. Tot nu toe kan ik alleen maar zeggen wat ik gelezen heb en dat is dat de powerball toch niet kan tippen aan de metalsound van de 6505. Ook is de blackmore niet beter dan de powerball?

maar zoals je zelf zegt, dat hoort niet thuis op dit forum.

Fuhgawz
7 april 2010, 13:16
Tja, het blijft altijd een compromis. Hoewel er fabrikanten zijn die het beloven bestaat de versterker die alles kan en beter klinkt dan al het andere niet. Daarbij is het ook een kwestie van smaak. Misschien valt het cleane kanaal van de 5150 je uiteindelijk wel enorm mee en kun je er voor jouw doeleinden prima mee uit de voeten, ondanks dat het geen supercleane Fendersound is. Er wordt veel gezwetst op het internet en dingen worden erg snel afgekraakt, maar zelf gaan testen is uiteraard altijd nog het beste.

caliban
7 april 2010, 19:07
ik heb jammer genoeg nog niet de kans gehad om een powerball samen met een Peavey 6505+ te proberen maar ik weet wel dat ze ongeveer dezelfde prijsklasse hebben. Tot nu toe kan ik alleen maar zeggen wat ik gelezen heb en dat is dat de powerball toch niet kan tippen aan de metalsound van de 6505. Ook is de blackmore niet beter dan de powerball?

maar zoals je zelf zegt, dat hoort niet thuis op dit forum.

Ze hebben gewoon een andere sound. Blackmore is meer gericht op rock dan powerball, maar beide kunnen prima zowel metal als rock, gewoon een andere voicing. 5150 is gewoon anders, zeker niet beter of minder goed vind ik.

Henri H
14 april 2010, 11:55
Ik heb de Acoustic Simulator van (destijds) m'n GT-8 veel gebruikt, niet zozeer om het slechte clean op te krikken, maar puur voor het akoestische effect, en vond het wel een leuk/bruikbaar effect.
Later heb ik geprobeerd om het clean van m'n amp op te fleuren met een Flowerbooster. Dat is een SHO-kloon van Newtone wat je zelf in elkaar moet zetten, en kost rond de €20,-.
Dat pedaal is daar wel uitermate geschikt voor, maar ik vond de volume boost erg vervelend.

Squier4ever
14 april 2010, 12:43
Ik heb de Acoustic Simulator van (destijds) m'n GT-8 veel gebruikt, niet zozeer om het slechte clean op te krikken, maar puur voor het akoestische effect, en vond het wel een leuk/bruikbaar effect.
Later heb ik geprobeerd om het clean van m'n amp op te fleuren met een Flowerbooster. Dat is een SHO-kloon van Newtone wat je zelf in elkaar moet zetten, en kost rond de €20,-.
Dat pedaal is daar wel uitermate geschikt voor, maar ik vond de volume boost erg vervelend.

Dude, een SHO is een pure volume boost en dan vind je dat vervelend?

Henri H
14 april 2010, 12:48
Op zich heb je gelijk, maar die volume boost zorgt wel voor dat effect wat TS zoekt.
En ja, ik vond het vervelend, omdat het geen bruikbaar pedaal is voor mij.

Squier4ever
14 april 2010, 12:50
Op zich heb je gelijk, maar die volume boost zorgt wel voor dat effect wat TS zoekt.
En ja, ik vond het vervelend, omdat het geen bruikbaar pedaal is voor mij.

Van een SHO aanzetten wordt een (toch al niet clean) kanaal echt niet cleaner hoor. Ik gebruik de SHO als soloboost, daarvoor is het echt een ide-fucking-aal pendaal. Sorry van m'n flauwe reactie, maar begrijp je suggestie voor SHO echt totaal niet in dit geval.

Mitch
14 april 2010, 12:55
Het krijgt wel een randje extra tophoog en het kan op lage boostinstellingen de dynamek een beetje helpen. Zo raar is het niet om een dergelijke FET booster in te zetten om een clean kanaal wat sprankelender te maken.

Squier4ever
14 april 2010, 12:57
Het krijgt wel een randje extra tophoog en het kan op lage boostinstellingen de dynamek een beetje helpen. Zo raar is het niet om een dergelijke FET booster in te zetten om een clean kanaal wat sprankelender te maken.

Sprankelender oke, maar volgens mij is dat niet het grote probleem van een 6505 , ofwel? Volgens mij is vooral het gebrek aan cleane headroom een probleem bij deze bakkies.

Henri H
14 april 2010, 13:40
De SHO kun je volgens mij op 4 verschillende manieren gebruiken:

- Als clean boost, rond stand 1 - 3
- Als clean boost met een randje, stand 4 - 7
- Als volume boost/overdrive, stand 7 - 11 )
- Als volume boost achter je drive pedalen.

Jij gebruikt hem waarschijnlijk op de laatste manier.
In alle gevallen heb je een volume boost.

Henri H
14 april 2010, 13:42
....Volgens mij is vooral het gebrek aan cleane headroom een probleem bij deze bakkies.Daar zou je ook gelijk in kunnen hebben, weet ik niet.
De topicstarter wilde d.m.v. een AC3 zijn clean kanaal opfleuren kreeg ik de indruk, vandaar mijn SHO-suggestie.

the feable
14 april 2010, 21:05
In mijn ogen gaat de Boss AC3 je geluid nog meer verneuken... Dat zou ik absoluut niet doen. Een goede clean boost zoals al eerder gezegd kan wonderen doen. Enkele goede: Katana, RC-booster, SHO.
Wat je ook zou kunnen doen, en wat mij de beste oplossing lijkt. Is een Bias-mod in je 5150 zetten. Hierdoor wordt de amp veel warmer zowel clean als overstuurd. Sowieso een aanwinst voor elke 5150.

Dick Wolkendeck
16 april 2010, 11:41
In mijn ogen gaat de Boss AC3 je geluid nog meer verneuken... Dat zou ik absoluut niet doen. Een goede clean boost zoals al eerder gezegd kan wonderen doen. Enkele goede: Katana, RC-booster, SHO.
Wat je ook zou kunnen doen, en wat mij de beste oplossing lijkt. Is een Bias-mod in je 5150 zetten. Hierdoor wordt de amp veel warmer zowel clean als overstuurd. Sowieso een aanwinst voor elke 5150.

Als je al warmer wilt... De 5150 heeft wel een apart karakter in originele staat. Ik heb er eentje, ik ervaar de clean ook als lastig instelbaar. Een bias mod gaat mij daarbij niet helpen, ik vind het vooral lastig dat het clean kanaal zo weinig headroom heeft. Een bias mod gaat toch van invloed zijn op de eindtrap? Dus ik hou de cleangain laag, niet hoger dan 3, en dan moet de eindgain bijna helemaal open om mee te komen op bandniveau.

Maar goed, voor op het podium goed genoeg, als ik wat wil opnemen neem ik mijn groove tubes bakkie wel voor clean.