PDA

View Full Version : Guitar Pro 6



rijsberman
7 april 2010, 11:06
Guitar Pro 6 is na jaren van beloftes dan toch echt uitgekomen. Post hier je ervaringen, vragen en frustraties!

Is 't wat? Is het veel beter dan GP 5.3? Is het die paar tientjes waard, die ze er voor vragen? Of kan je beter een alternatief kiezen, tabledit ofzo?

Thmz
7 april 2010, 13:07
Veel beter als Guitar Pro 5. Heb de demo gisteren binnengehaald en het werkt echt fijn, de klank is goed. En er zijn duizenden tabs voor te vinden.

Wiellem
7 april 2010, 18:12
Trail ook even binnengehaald maar wat een achteruitgang zeg... Leest kut van het scherm af en de nieuwe indeling is ook om te huilen.

Enige verbetering zijn die iets betere geluiden.

Thmz
7 april 2010, 18:18
Ik vindt de indeling stukken beter.

Wat bedoel je met 'leest kut'? Er is iets van een soepele nootaanduiding nu, maar dat kan je bij opties ofzoiets uitschakelen. Dat leest wel kut. Nadat ik dat uitgeschakeld heb blijft ie gewoon hangen op de noot die gespeeld wordt. Veel beter :D

Wiellem
7 april 2010, 18:20
Ik vindt de indeling stukken beter.

Wat bedoel je met 'leest kut'? Er is iets van een soepele nootaanduiding nu, maar dat kan je bij opties ofzoiets uitschakelen. Dat leest wel kut. Nadat ik dat uitgeschakeld heb blijft ie gewoon hangen op de noot die gespeeld wordt. Veel beter :D

Hmm zal er eens naar kijken

Pickel
8 april 2010, 15:51
iemand hem al gevonden voor de mac?:sssh:

Thmz
8 april 2010, 17:07
U bedoelt op een illegale wijze? nop :p

Henri H
8 april 2010, 19:15
Ik heb de demo ff gedownload, was dik 250 MB ofzo. :o
De demo van GP5 was maar 11 MB dacht ik....

Best wel achterlijk groot hoor, zo'n programmaatje om "veredelde midi-files" mee af te spelen/bewerken etc.

FlameDude
8 april 2010, 19:30
Over een paar dagen zal ie alweer op "AHUMPIRATEBAY (http://thepiratebay.org/search/guitar%20pro%206/0/99/0)" staan ;)

Thmz
8 april 2010, 19:40
Best wel achterlijk groot hoor, zo'n programmaatje om "veredelde midi-files" mee af te spelen/bewerken etc.
Dat komt omdat ze die midi-geluiden eruit hebben gehaald en ze nu veel beter klinken door die soundfiles ofzo. Dat was bij Guitar Pro 5 ook 300 mb als je dat met betere geluiden wou hebben.

Henri H
8 april 2010, 23:39
Dat zou best 's kunnen ja.
Ik heb er even kort naar gekeken, maar ik krijg met de demo geen GPx-bestanden geopend, alleen maar voorbeelden.
Heb ik potdorie zo'n 300 MB of meer op de HDD staan, kan ik er niks mee.
Of zie ik iets over het hoofd? :dontgeti:

Mi-J'Den
9 april 2010, 09:32
Ik heb er net even naar zitten kijken, en m'n eerste indruk is dat het een verbetering ten opzichte van gp5. Die (RSE) soundbanks vind ik beter uitgewerkt en eigenlijk nu wel bruikbaar.

De komende dagen ga ik 'm eens goed aan de tand voelen en kijken of mijn indruk juist is. Zo ja ga ik wel upgraden denk ik.

Edit: van de site over de demo
It is limited and will not let you:
- open files outside of those provided
- save files

LaszloVersteeg
9 april 2010, 13:36
ziet er zeer gelikt ui! ben benieuwd

Mi-J'Den
9 april 2010, 16:57
Ondertussen ben ik wat gaan proberen in de demo en kom nu een aantal dingen tegen die ik functioneel echt minder goed vind dan in GP5.

- In GP5 had je een tooltje waarmee je vanaf de noot waar je stond direct andere settings kon invoeren zoals: midi instrument, volume, panning links/rechts etc. In GP6 hebben ze dat heel anders gedaan, door een venster dat (veel te klein is) je de mogelijkheid geeft een lijn te verslepen. Daarin is het echter niet bepaald overzichtelijk waar je bent in een track als die veel maten heeft.

- Als je in GP5 een bend wil invoeren op een noot / notengroep, kreeg je een venster dat geblokt was, en waar de nootduur onder stond. Op die manier kon je de bend vrij precies plaatsen op de timing van de noten. In GP6 zijn die blokken er niet meer, noch de aanduiding hoe lang de noot duurt. Kortom, het is in het blinde gissen naar hoe je bend precies loopt. Daarbij mist ook de audio preview die in GP5 er wel is.

- Als het gaat om trioolen e.d. lijkt het erop dat dat in GP6 makkelijker gaat. Alleen vind ik de aanduiding 6:4 of 10:8 een beetje vreemd. Sextolen (heet dat zo?) herkent iedereen wel als er alleen een 6 boven staat. Dus die hadden we wel standaard kunnen opnemen.

- De toevoeging van markeringen als [A] Intro [B] Chorus etc. vind ik een goed idee, maar ze hebben je wel de vrijheid ontnomen om er zelf namen aan te geven. Ik gebruik vaak de naam Interlude tussen een Chorus en Verse, en die staat nu net niet in het (beperkte) rijtje.

- De RSE van GP5 vond ik niks, dus ik werkte gewoon met MIDI. Ik gebruik GP5 overigens voor het grootste gedeelte om bestaande nummers in te studeren. De RSE van GP6 lijkt me een stuk beter, maar vraagt veel tweaken. Daarbij vind ik de (high-)gain geluiden 3x niks. Ik vraag me af wat voor nut dit in een tablatuurprogramma heeft.

- Gezien ze FAQ (GP5 -> GP6) op de site van GP lijkt het erop dat ze nog een aantal verbeteringen in de planning hebben. Ik ben benieuwd of ze echt functioneel verbeteringen aanbrengen, of dat het gadgets zijn.

- Wat ik dan weer wel verbeterd vind is de lay-out functie voor de pagina (view -> design mode). Je kunt vrijuit schuiven met de maatbreedte. Daarnaast vind ik de toevoeging van 'slash' als notatiemethode ook een goed ding.

OK tot zover is mijn eerste enthousiasme wat bekoeld. Maar ik zal de demo nog verder doorspitten.

Zijn er al anderen met GP6 ervaringen?

artnaz
9 april 2010, 17:20
Cool, dat werd tijd! :) Maareh...

It is limited and will not let you:
- open files outside of those provided
- save filesIk kan dus mijn bestaande files openen? :stop:

Mi-J'Den
9 april 2010, 17:32
Maareh...Ik kan dus mijn bestaande files openen?
In de demo: nee
In de volledige versie: ja: (gp3, gp4 en gp5. Zie hun site. Zelf natuurlijk nog niet getest)

LaszloVersteeg
17 april 2010, 02:18
misschien niet zo gepast, maar heeft iemand al 'n kraak ervoor? want 30 euro vind ik nogal veel:dontgeti:

rijsberman
17 april 2010, 10:22
Schrale batser. Als je ziet hoeveel je er voor krijgt is 3 tientjes niks. Ga eens bij prijzen van serieuze software kijken, zie je hoe goedkoop 't eigenlijk is.

LaszloVersteeg
20 april 2010, 22:17
ik heb geen 30 euro en dat zal ook niet snel gebeuren ook:cheerup:

HaroldA
20 april 2010, 22:44
ik heb geen 30 euro en dat zal ook niet snel gebeuren ook:cheerup:

http://tuxguitar.herac.com.ar/

Arts
21 april 2010, 00:18
ik blijf maar mooi met Guitar Pro 4 werken
Ik houd wel van die cheapy MIDI sound ;)

David1223
23 april 2010, 00:40
misschien niet zo gepast, maar heeft iemand al 'n kraak ervoor? want 30 euro vind ik nogal veel:dontgeti:

Waar is het 30 euro dan? Is dat online of kan je ook gewoon een doos met een schijfje kopen?

rijsberman
23 april 2010, 00:56
Waar is het 30 euro dan? Is dat online of kan je ook gewoon een doos met een schijfje kopen?

hier: http://www.guitar-pro.com/en/index.php

de upgrade is 30,=, de volledige versie 60,= als download en de boxed CD kost een tientje meer geloof ik.

Pepe
23 april 2010, 01:19
http://tuxguitar.herac.com.ar/

De Ichiban?

http://tuxguitar.herac.com.ar/i/header.jpg
http://www.apollonmusic.com/eastwood/img/Ichiban/ichibanBLACKt.jpg

Mi-J'Den
28 april 2010, 14:13
Ik heb zojuist toch maar besloten te upgraden, met het oog op de toekomst. Ik verwacht dat sites als Ultimate Guitar binnenkort veel gp6 tabs gaan krijgen, dus dan is het wel makkelijk om de nieuwste versie te hebben.

Mooie quote van iemand: "A shame it can't tell you when you opening a badly transcribed tab. " reactie van een ander: "yeah that would be a nice useful feature; Warning: this tab was transcribed by a retard" :seriousf:

Liquid_Metal
4 mei 2010, 14:26
Ik heb de demo even kort gehoord (eigenlijk alleen maar gehoord) en dat klinkt niet verkeerd. Alleen denk ik dat het een stuk meer geheugen vereist dan GP5. En met mijn songs (minstens 5 sporen, soms 20 minuten durende songs) kom ik nu al te kort...

Liquid_Metal
9 mei 2010, 19:34
Ik heb al wat meer kunnen stoeien met GP6 en het volgende valt me op:
een nieuwe maat houdt de nootsoort van de vorige aan. Dat werkt erg prettig. Bij GP5 was vooraf ingesteld wat de standaard noot in een maat was, waarbij je dat steeds moest veranderen.
Sections zijn nu te combineren met letters, wat vast heel handig leest.

Helaas gaan RSE en MIDI niet samen, dus als je een beetje goede sounds wilt, heb je een uitgebreid pakket nodig.
Weet iemand waarom het programma de time signature niet mee kopieert? Ik speel in veel afwisselende maatsoorten en het is godsgruwelijk irritant dat die niet mee kopieren. Nu moet ik ze dus telkens weer opnieuw aanpassen.

EDIT: als ik 'copy multi-track' gebruik neemt ie de time signature wel mee. Odd...

JeroenJochems
12 augustus 2010, 09:26
Ik heb de volledige versie (van internet geplukt) met alle RSE geluiden etc. etc. het hele gebeuren. Ik moet eerlijk zijn, ik vind nog steeds GP5 beter, vooral omdat ze in bv. GP6 "proberen" zon Realistic sound eruit te krijgen, wat eigenlijk gewoon naar niks klinkt (vooral die high-gain is om te huilen). Niet dat gp5 je van het is xD, maar het klinkt beter dan die van gp6 voor mij.

Ook de punten die door Mi-J'Den paar posts geleden zijn gezegd ben ik het volledig mee eens. Veel dingen zijn zo erin gezet dat het gewoon onhandig wordt om er mee te werken. Daarnaast schrijf ik er o.a. ook drums in (klopt, ik kan geen noten lezen voor drums) en ik krijg die balk om er simpele cijfertjes op te zetten niet in gp6 tevoorschijn. In gp5 staat hij er al standaard in.

Mijn ervaring, gp6 ziet er mooi, gelikt en stuk professioneler uit, alleen het werken ermee is voor mij een stuk onhandiger dan in gp5. Daarnaast is die RSE ook een flop op gp6, voor mij hoeft het er niet in. Gaat er voor mij om dat ik er een nummer in kan schrijven, dat hij ook klopt op maat/toonsoort en voor mij een overzicht geef over hoe en wat etc. etc. En helaas vind ik gp5 daar nog steeds sterker in dan gp6. Misschien wachten tot ze alle kleine foutjes eruit hebben gehaald, dan kijk ik wel verder naar gp6.