PDA

View Full Version : De beste Les Paul (kopie)



smullie
7 april 2010, 10:26
Het zou me verbazen als ik de enige ben die ooit met deze vraag afkomt, maar ik heb gezocht en niet gevonden, dus stel ik de vraag zelf:

Welke "Les Paul" gitaar is momenteel het meest interessant om te kopen?

Het zou nog niet voor morgen zijn, maar het zal ook geen jaren meer duren voor ik er eentje koop. ;-)

Ik ben ervan op de hoogte dat Gibson de beste maakt, maar die zijn zo reteduur dat ik toch eerder voor een ander merk (of dochtermerk) zou opteren.
Budget: awel, dat ik het niet weet. Als dat rond de 350€ of minder is, dan kan dat iets voor volgende week zijn. Rond de 500€, daar moet ik me toch nog even mentaal op voorbereiden en tussen de 500€ en de 1000€ begint toch al een beetje aan de hoge kant te zijn, maar mits de juiste argumentatie is dat ook een optie. Het geld is er en kan/mag eraan gegeven worden, maar ik heb ook nog andere hobbies waar ik dat voor kan gebruiken (zoals bv motorrijden)... Als het een dure is, wil ik wel dat ze nog aan ne redelijke prijs door te verkopen valt. Als het niet zo duur is, dan maakt dat niet zo veel uit.

Voila, laat de kenners er maar aan beginnen. :lp:

superken_nl
7 april 2010, 10:33
Ik ben ervan op de hoogte dat Gibson de beste maakt

Ze maken de duurste, dat betekent niet automatisch de beste ;)

Ik zou eens kijken naar Tokai/Burny! Als je onder de 350 euro wil dan zou ik gaan voor een Vintage, of op zoek gaan naar een goede Epiphone.

Ibanez666
7 april 2010, 10:40
voor <350 koop je tegenwoordig wel een leuk Ibanez Lp'tje van eind jaren 70. Haalt het meestal niet bij the real deal, maar er zitten echt hele fijne tussen.

Ibanez666
7 april 2010, 10:46
zoiets dus: http://link.marktplaats.nl/336229045

Hendriks
7 april 2010, 11:17
Deze is onderweg naar mij : Gibson Melody Maker dual pickup , kan ook ongeveer voor jou budget.

http://img62.imageshack.us/img62/9406/gibsonmm017a.jpg (http://img62.imageshack.us/i/gibsonmm017a.jpg/)

Of een goede Les Paul kopie beter is? Denk het wel ;)

Ibanez666
7 april 2010, 11:28
Zijn dat single coils?

AgileGhost
7 april 2010, 11:30
voor <350 koop je tegenwoordig wel een leuk Ibanez Lp'tje van eind jaren 70. Haalt het meestal niet bij the real deal, maar er zitten echt hele fijne tussen.

De meeste Ibanez LPs hebben een holle top. Dan is het wat mij betreft geen echte Les Paul. Ik heb de mijne verkocht omdat zelfs mijn Richwood beter klonk. Ik zeg Epi/Tokai/Richwood.

Hendriks
7 april 2010, 11:33
Zijn dat single coils?

Yep , ik loop al met het idee om er Hotrails oid in te doen , maar eerst maar eens zien , hij komt deze week binnen (hoop ik).

Ibanez666
7 april 2010, 11:34
De meeste Ibanez LPs hebben een holle top. Dan is het wat mij betreft geen echte Les Paul. Ik heb de mijne verkocht omdat zelfs mijn Richwood beter klonk. Ik zeg Epi/Tokai/Richwood.

Nou goed ieder zn mening en ervaring, maar ik heb zelf meerdere Tokai's en Ibanezzen gehad en ik heb er nu nog 1 over, een Ibanez uit 78 en het is toevallig nog mn main axe ook :)

Ik ben geen slechte Ibanez LP tegengekomen eerlijk gezegd. Neemt niet weg dat ze er wel kunnen zijn, maar testen is sowieso essentieel

Ibanez666
7 april 2010, 11:35
Yep , ik loop al met het idee om er Hotrails oid in te doen , maar eerst maar eens zien , hij komt deze week binnen (hoop ik).

wel een mooi ding, maar bij een LP denk ik natuurlijk wel aan humbuckers :)

caliban
7 april 2010, 11:39
Vrienden van me hebben twee Greco LP copy's. In de week even vast gehad, voelde heel goed aan, spijtig genoeg niet versterkt kunnen horen. Zwaarder dan mijn Gibson Les Paul (een swiss cheese als ik me niet vergis). Voor de prijs een super koop denk ik.

Ibanez666
7 april 2010, 11:39
De meeste Ibanez LPs hebben een holle top. Dan is het wat mij betreft geen echte Les Paul. Ik heb de mijne verkocht omdat zelfs mijn Richwood beter klonk. Ik zeg Epi/Tokai/Richwood.

http://www.youtube.com/watch?v=XogmT2te_EI Ibanez LP '76 over een Fender transistorbakkie (deze Ibanez heb ik wegggedaan omdat die ik nu nog heb beter klinkt ;) )

caliban
7 april 2010, 11:39
wel een mooi ding, maar bij een LP denk ik natuurlijk wel aan humbuckers :)

inderdaad :)

Ibanez666
7 april 2010, 11:40
Vrienden van me hebben twee Greco LP copy's. In de week even vast gehad, voelde heel goed aan, spijtig genoeg niet versterkt kunnen horen. Zwaarder dan mijn Gibson Les Paul (een swiss cheese als ik me niet vergis). Voor de prijs een super koop denk ik.

Wat hadden ze er voor betaald dan? Deze gaan meestal niet voor een habbekrats weg

caliban
7 april 2010, 11:41
Wat hadden ze er voor betaald dan? Deze gaan meestal niet voor een habbekrats weg

Ik dacht rond de 700 euro. Nice playing trouwens, iba!!

Hendriks
7 april 2010, 11:45
wel een mooi ding, maar bij een LP denk ik natuurlijk wel aan humbuckers :)

Daarom is dit voor mij de ideale Les Paul (tele addept).

Ibanez666
7 april 2010, 11:46
Ik dacht rond de 700 euro. Nice playing trouwens, iba!!

ja dacht ik al, dus dat wordt qua budget van de TS wel lastiger dan.

...thnx :)

caliban
7 april 2010, 11:46
Daarom is dit voor mij de ideale Les Paul (tele addept).

Een tele is een tele :), een LP een LP. Een tele moet geen humbuckers hebben, een les paul geen single coils. NEH! :D

Ibanez666
7 april 2010, 11:47
Daarom is dit voor mij de ideale Les Paul (tele addept).

Lijkt me inderdaad een handig en bruikbaar gitaartje.

Hendriks
7 april 2010, 11:53
Lijkt me inderdaad een handig en bruikbaar gitaartje.

Was een impulsaankoop , ik was opzoek naar een "erbij" gitaar bv een Danelectro oid toen ik deze op MP zag , deze is maar heel even in 2007 door Gibson gemaakt , je ziet ze ook niet zoveel.

Ibanez666
7 april 2010, 11:55
Was een impulsaankoop , ik was opzoek naar een "erbij" gitaar bv een Danelectro oid toen ik deze op MP zag , deze is maar heel even in 2007 door Gibson gemaakt , je ziet ze ook niet zoveel.

Hoe dan ook, jij hebt een Gibson en ik niet :)

macwilliams
7 april 2010, 12:03
Een tele is een tele :), een LP een LP. Een tele moet geen humbuckers hebben, een les paul geen single coils. NEH! :D

Een p90 LP is anders een verdomd lekker gitaartje hoor.

caliban
7 april 2010, 12:06
Een p90 LP is anders een verdomd lekker gitaartje hoor.

Ja maar p90's zijn ook geen echte single coils hè :):) (in de zin van tele-sc dan)

Kakihara
7 april 2010, 12:07
Hagstrom Swede... maar je moet van de hals houden ...

Ibanez666
7 april 2010, 12:08
Een p90 LP is anders een verdomd lekker gitaartje hoor.

echt wel, mijn Burny (wel geen echte LP) met twee humbucker size p90s van GFS is echt een toppertje wat mij betreft. Past lekker tussen mn Ibbie LP en tele's

Arjan12
7 april 2010, 12:18
Een p90 LP is anders een verdomd lekker gitaartje hoor.

Dat kan ik alleen maar beamen.

macwilliams
7 april 2010, 12:26
Daarom gaan de P-rails uit de custom en P94 er in zodra ik tijd heb.

SRV2000
7 april 2010, 12:34
Daarom gaan de P-rails uit de custom en P94 er in zodra ik tijd heb.

+1 De P90`s niets mis mee klinken super !!!

Orpheo
7 april 2010, 12:57
@t.s.: ik vind de beste kopieen die van Crimson Guitars en die van Warmoth. warmoth begint bij 1000E en crimson bij 1500E.

en ja, ik weet dat warmoth bolt on is, maar imho is bolt-on net zo vintage correct als de neckjoints die gibson nu doet.

wytz
7 april 2010, 12:58
Doe het dan goed! Is ook de moeite niet.

http://www.feedback.nl/electrische-gitaren/gibson/les-paul-studio-faded-wb

Rembull1980
7 april 2010, 13:27
Het zou me verbazen als ik de enige ben die ooit met deze vraag afkomt, maar ik heb gezocht en niet gevonden, dus stel ik de vraag zelf:

Welke "Les Paul" gitaar is momenteel het meest interessant om te kopen?

Het zou nog niet voor morgen zijn, maar het zal ook geen jaren meer duren voor ik er eentje koop. ;-)

Ik ben ervan op de hoogte dat Gibson de beste maakt, maar die zijn zo reteduur dat ik toch eerder voor een ander merk (of dochtermerk) zou opteren.
Budget: awel, dat ik het niet weet. Als dat rond de 350€ of minder is, dan kan dat iets voor volgende week zijn. Rond de 500€, daar moet ik me toch nog even mentaal op voorbereiden en tussen de 500€ en de 1000€ begint toch al een beetje aan de hoge kant te zijn, maar mits de juiste argumentatie is dat ook een optie. Het geld is er en kan/mag eraan gegeven worden, maar ik heb ook nog andere hobbies waar ik dat voor kan gebruiken (zoals bv motorrijden)... Als het een dure is, wil ik wel dat ze nog aan ne redelijke prijs door te verkopen valt. Als het niet zo duur is, dan maakt dat niet zo veel uit.

Voila, laat de kenners er maar aan beginnen. :lp:

De duurste lijn Epiphone Les Paul is rond de 600 euro. Heb zelf de Epiphone 1959 standard Les Paul. Is van erg goede kwaliteit. Tevens is de eigenaar ook Gibson, dus kom je geen afwijkende zaken tegen t.o.v. het origineel.

E-J
7 april 2010, 14:48
Ik zou zeggen, zoek voor 1100-1200 euro een tweedehands Les Paul Standard, dat moet te doen zijn. Met een beetje mazzel een vroeg jaren '90 model... dat zijn hele goede Les Pauls. Ik heb na er veel uitgeprobeerd te hebben er ééntje gevonden en gekocht ;)

En anders een goede Studio!

caliban
7 april 2010, 14:59
1100 is nipt voor een gibson, zelfs 1200 zie ik niet gemakkelijk. Een kopie kan zeker zo goed zijn normaalgezien, je moet alleen niet (zoals ik) merkgeil zijn en een gibson willen. Nu ja, bij mij was dat voor een keertje, merkgeil wezen :) kan het mij ook niet permitteren dat vaak te doen.

macwilliams
8 april 2010, 00:00
Doe het dan goed! Is ook de moeite niet.

http://www.feedback.nl/electrische-gitaren/gibson/les-paul-studio-faded-wb

Deze LP's zijn zeker bang 4 the buck.

dutch.idiot
8 april 2010, 21:21
Epiphone is het enige merk dat les Pauls maakt met de "officiële" specificaties, omdat het van Gibson is. De prijzen zijn ook aan de lage kant. Bij een Epiphone moet je alleen wel goed op de kwaliteit van het model letten (maar dat is bij de meeste merken aan te raden).

Verder zijn de Gibson les Paul studio's ongeveer de goedkoopste Gibsons, zeker de faded versies. De kwaliteit is voor de prijs (in vergelijking met andere Gibsons) goed. De studio's zijn namelijk erg verwant aan de standards, de afwerking is alleen minder (geen dure sunburst, geen binding, bij de fadeds geen maple top) wat voor een veel gunstigere prijs zorgt.

De goedkoopste lp van Gibson is de lp junior (faded), de laatste tijd zijn er hier veel topics over geopend, allemaal postitief. Een junior heeft ook niet de afwerking van een standard en heeft één p90 ipv twee humbuckers in de studio of standard.

De laatste twee zijn voor (ruim) onder de 1000 (of faded zelfs onder de 700) euro te vinden. De epiphones kunnen vaak maar tot 600 maximaal kosten.

T-Man
9 april 2010, 12:43
Hagström Swede, veel gitaar voor je geld. Of Tokai Love Rock (LSS).

RS-Rik
9 april 2010, 12:47
Tip


Wacht tot je een Orville tegenkomt (muhhahaah) Oude japanse productie van Gibson

nickofzo
9 april 2010, 19:01
Tip


Wacht tot je een Orville tegenkomt (muhhahaah) Oude japanse productie van Gibson

dagelijks je neus op marktplaats zetten..
eens in t half jaar staat er ongeveer wel 1 op

+1 want t zijn goede.. en ongeveer echte gibbies;)

Rooker
10 mei 2010, 17:57
Als je nu max 1200 euro uit wil geven. Welke gitaar (Les Paul model) kun je dan het beste kopen nieuw???
Gibson studio
Gibson traditional
Epiphone Les paul tribute tb60
Tokai LS2-f bs Flame top
ESP Eclipse 2 fm/sd

En Smullie,,,,
Ik ben ook erg benieuwd wat het bij jou uiteindelijk is geworden! En of je nog tevreden bent.

grtz..

peter_heijnen
10 mei 2010, 20:24
Welke "Les Paul" gitaar is momenteel het meest interessant om te kopen?
Bij nederland muziek in almere heb ik een paar maanden geleden op een fretking eclat gespeeld, supergitaar vond ik dat! Had ik toen een les paul gezocht dan was die meegegaan.

http://www.fret-king.com/eclat_b.html

Stretch
10 mei 2010, 20:44
Als je nu max 1200 euro uit wil geven. Welke gitaar (Les Paul model) kun je dan het beste kopen nieuw???
Gibson studio
Gibson traditional
Epiphone Les paul tribute tb60
Tokai LS2-f bs Flame top
ESP Eclipse 2 fm/sd

En Smullie,,,,
Ik ben ook erg benieuwd wat het bij jou uiteindelijk is geworden! En of je nog tevreden bent.

grtz..

Tsja, als je het geld hebt natuurlijk een gibson, maar je moet altijd kijken wat jij het beste vind spelen en waar je het lekkerste geluid uit haalt(dat ligt niet altijd aan de gitaar, maar toch altijd wel deels)

smullie
10 mei 2010, 21:35
Als je nu max 1200 euro uit wil geven. Welke gitaar (Les Paul model) kun je dan het beste kopen nieuw???
Gibson studio
Gibson traditional
Epiphone Les paul tribute tb60
Tokai LS2-f bs Flame top
ESP Eclipse 2 fm/sd

En Smullie,,,,
Ik ben ook erg benieuwd wat het bij jou uiteindelijk is geworden! En of je nog tevreden bent.

grtz..
nog niets eigenlijk, als je mijn gitaarbouwkitje niet meerekent tenminste... Maar dat is meer een experimentje dan een echte poging om er een goeie gitaar aan over te houden... maar ik ga binnenkort eens wat gitaartjes gaan uitproberen, al was het maar om het verschil tussen mijn gitaar en een echt goeie gitaar te voelen...:cooler:

Rooker
10 mei 2010, 22:02
Tsja, als je het geld hebt natuurlijk een gibson, maar je moet altijd kijken wat jij het beste vind spelen en waar je het lekkerste geluid uit haalt(dat ligt niet altijd aan de gitaar, maar toch altijd wel deels)

Maar ik heb dus even zitten kijken op de site van Musik-produktiv en alle specs vergeleken.
En nu viel het mij op dat de Tokai qua specs identiek is aan de Gibson traditional maar dat de Gibson wel ongeveer 500,- duurder is.
De Epiphone was nog goedkoper ongeveer 650,- en had de orginele Gibson '57 classic pickups dus die leek me ook interessant.

Wat denken jullie uit eigen ervaring dat de beste of in iedergeval erg goede Les Pauls zijn. En dan hoeft hij niet een precieze Gibson gelluid te hebben. Maar hij moet gewoon erg goed afgewerkt zijn, goed spelen, veel sustain etc

Rooker
10 mei 2010, 22:08
nog niets eigenlijk, als je mijn gitaarbouwkitje niet meerekent tenminste... Maar dat is meer een experimentje dan een echte poging om er een goeie gitaar aan over te houden... maar ik ga binnenkort eens wat gitaartjes gaan uitproberen, al was het maar om het verschil tussen mijn gitaar en een echt goeie gitaar te voelen...:cooler:
Ben benieuwd naar je bevindingen
Succes met je project!
Wanneer ik weer een keer een dag voor mezelf heb ga ik denk ik ook ff testen. Ben vooral erg benieuwd naar de Tokai's van ongeveer 1200,- en de duurdere Epiphones. Ik hoef namelijk niet perse een echte Gibson ik wil gewoon een mooie goeie Les Paul maar er is in nederland weinig goede ervaring over te vinden.
grtz

TimoSomers
10 mei 2010, 22:10
Al 10439 keer geroepen op dit forum, maar nog maar eens :D.

GIBSON LES PAUL BFG!!!

Zeker even checken, vindt ze zelf een dikkere sound hebben dan mening custom shop Gibbie.

Rooker
10 mei 2010, 22:47
Al 10439 keer geroepen op dit forum, maar nog maar eens :D.

GIBSON LES PAUL BFG!!!

Zeker even checken, vindt ze zelf een dikkere sound hebben dan mening custom shop Gibbie.

Hij zal ongetwijfelt erg goed zijn, maar ik vind hem niet echt mooi. Hij ziet er uit als een allegaartje en ik mis echt de inlay in de hals:makeup:

Maar neem je advies mee en zal hem zeker onthouden met testen.

Martijn-w
10 mei 2010, 23:03
Geen 100% kopie, maar zeker een toffe gitaar, de duesenberg 49er:

http://www.dolphinmusic.co.uk/shop_image/product/160d13c17ce310f082a34e6ac7deed6a.jpg

Rooker
10 mei 2010, 23:27
Geen 100% kopie, maar zeker een toffe gitaar, de duesenberg 49er:

http://www.dolphinmusic.co.uk/shop_image/product/160d13c17ce310f082a34e6ac7deed6a.jpg

Ja,,,, sorrie ik ben ook niet helemaal duidelijk misschien.... Zal proberen uit te leggen..

Hij moet er wel precies uitzien als een Les Paul. Alleen soms hoor je mensen over het feit dat hij niet precies hetzelfde klinkt. Nou, dat hoeft van mij dus ook niet. De enige eigenschappen die hij van een Les paul moet hebben zijn: de sustain, de bespeelbaarheid, zoveel als mogelijk de specs en dus de vorm.

Dus kortom. Bij welk merk heb je het meeste Gibson Les Paul voor ongeveer 1000 euro:makeup:

Martijn-w
10 mei 2010, 23:34
Het lijkt mij toch dat uiteindelijk de klank het belangrijkste is van een gitaar. Maar dat boeit jou niet?

Rooker
10 mei 2010, 23:45
Het lijkt mij toch dat uiteindelijk de klank het belangrijkste is van een gitaar. Maar dat boeit jou niet?

HAHA nog niet duidelijk.

Ja tuurlijk boeit mij de klank wel!!!!

Maar hijn hoeft niet exact hetzelfde te zijn. Ik wilde hiermee voorkomen dat mensen gaan reageren als "een Tokai is geen Gibson". Dit geloof ik wel. Maar evenaart hij het geluid. Is het op zich een goed (spelend,klinkend) instrument.

:hippie:

LaszloVersteeg
10 mei 2010, 23:55
Tsja, als je het geld hebt natuurlijk een gibson, maar je moet altijd kijken wat jij het beste vind spelen en waar je het lekkerste geluid uit haalt(dat ligt niet altijd aan de gitaar, maar toch altijd wel deels)

hoezo 'natuurlijk' een gibson?:???:

Rooker
11 mei 2010, 00:01
hoezo 'natuurlijk' een gibson?:???:

Dat betwijfel ik dus ook. Maken zij wel de beste Les Paul's in het rond de 1000 euro segment?

Midwolda
11 mei 2010, 06:41
Je moet er een beetje mazzel mee hebben denk ik... da's met alles zo.
Mijn tweedehands Studio (uit 1999, als nieuw, 650 euro) laat je echt iedere kopie vergeten.
Ik snap dus eigenlijk de discussie niet... voor zo'n bedrag ga je toch voor the real thing?

Venlonaer
11 mei 2010, 09:28
De beste Les Paul kopie?....

Een GibsUn Les Paul natuurlijk!:ok:

sorry....dat is een grapje natuurlijk, maar zojuist die gehele topic zitten lezen met de discussie over het invoeren van die Gibsun SG:dontgeti:

macwilliams
11 mei 2010, 09:53
Probeer een studio te vinden met ebben toets.
Ik had er één maar vond ze zo goed dat ik er nog een bij kocht.
Zijn beiden uit '91.

Rooker
11 mei 2010, 12:52
De beste Les Paul kopie?....

Een GibsUn Les Paul natuurlijk!:ok:

sorry....dat is een grapje natuurlijk, maar zojuist die gehele topic zitten lezen met de discussie over het invoeren van die Gibsun SG:dontgeti:

Wil net zeggen.....
What ever you do.....
Don't mension the WAR!!!

Rooker
11 mei 2010, 13:02
Probeer een studio te vinden met ebben toets.
Ik had er één maar vond ze zo goed dat ik er nog een bij kocht.
Zijn beiden uit '91.

Ja,,, ik kan ze zo snel niet "nieuw" op internet vinden met een Ebbe toets. Maar misschien dat er 2e hands een keer een op het net een voorbij komt?

De Gibson Les Paul studio Fireburst GH vind ik dan wel heel mooi. Is dit dan ook wat? Al heeft hij geen Ebbe toets?

Wat ik bedoel is dat bij Tokai heb je voor dat geld wel een met binding en ebben toets. Ook heeft de hals precies de zelfde maat.
Welke van de 2 heeft dan de beste klank? Toch de Studio?? Want dan is het duidelijk en ga ik gewoon voor the real thing!!
Maar ik heb geen zin om alleen te betalen voor het merk:makeup:

Grtz

oigun
11 mei 2010, 13:21
http://cgi.ebay.nl/ORVILLE-by-GIBSON-LES-PAUL-Bj-93-Made-JAPAN-/170482639053?cmd=ViewItem&pt=Gitarren&hash=item27b18ea0cd


Moet je wel op het alllerlaaatste moment bieden anders betaal je meer dan je wilt...

Rooker
11 mei 2010, 13:32
http://cgi.ebay.nl/ORVILLE-by-GIBSON-LES-PAUL-Bj-93-Made-JAPAN-/170482639053?cmd=ViewItem&pt=Gitarren&hash=item27b18ea0cd


Moet je wel op het alllerlaaatste moment bieden anders betaal je meer dan je wilt...

Ja, die is volgens mij wel errug mooi! Maar dan moet ik me vox wel heel snel verkopen. Ik denk dat 5 dagen te vroeg komt maar anders ga ik zeker een bod doen. Al denk ik dat hij voor dik het dubbele weg zal gaan.. Maar ik heb over deze Japanse gitaren al veel goeds gehoord..

Riky
11 mei 2010, 13:41
sorry....dat is een grapje natuurlijk, maar zojuist die gehele topic zitten lezen met de discussie over het invoeren van die Gibsun SG:dontgeti:

Daar ben je dan wel even zoet mee geweest! Veel en behoorlijk taaie korst imo.

macwilliams
11 mei 2010, 13:53
Ja,,, ik kan ze zo snel niet "nieuw" op internet vinden met een Ebbe toets. Maar misschien dat er 2e hands een keer een op het net een voorbij komt?

De Gibson Les Paul studio Fireburst GH vind ik dan wel heel mooi. Is dit dan ook wat? Al heeft hij geen Ebbe toets?

Wat ik bedoel is dat bij Tokai heb je voor dat geld wel een met binding en ebben toets. Ook heeft de hals precies de zelfde maat.
Welke van de 2 heeft dan de beste klank? Toch de Studio?? Want dan is het duidelijk en ga ik gewoon voor the real thing!!
Maar ik heb geen zin om alleen te betalen voor het merk:makeup:

Grtz

Een tweedehands zul je ook niet vaak tegenkomen.
En als het er al een is dan staat het er vaak niet eens bij dat hij een ebben toets heeft.
Op foto's is het ook niet te zien want de meeste foto's zijn echt te triest en belabberd genomen.
Prijzen varieeren nog al eens maar behoren tussen de €700,- en €900,- te liggen. Een en ander is afhankelijk van de arrogantie en kennis van zaken van de verkoper.

De vraag of de studio beter klinkt.....




:cheerup:AbsoluuuuuuT:cheerup:

JurjenYarr
11 mei 2010, 17:10
http://www.youtube.com/watch?v=XogmT2te_EI Ibanez LP '76 over een Fender transistorbakkie (deze Ibanez heb ik wegggedaan omdat die ik nu nog heb beter klinkt ;) )

comfortably numb <3

Rooker
11 mei 2010, 23:21
comfortably numb <3

Zekerweten!!




Alleen is dit niet Comfortably Numb

Maar Grazy Dimond:soinnocent:

En ik wil gewoon geen Ibanez:stop:

Rooker
26 september 2010, 13:52
Tip


Wacht tot je een Orville tegenkomt (muhhahaah) Oude japanse productie van Gibson


Bestaat het merk nog??
Moet je dan persé een "Orville by Gibson" hebben? (staat zo op de headstock)

Marc Oblivian
27 september 2010, 13:52
Bidden dat je een tweedehandse The Heritage LP tegenkomt op het net voor minder dan 1000 euro:-)
En als je hem niet neemt, geef mij dan even een berichtje!

Martien71
28 september 2010, 11:45
Ik hoor weinig positieve verhalen over de Gibson Les Paul's van de laatste 10-15 jaar. Ik weet niet wat er waar van is maar het schijnt dat er veel wordt gerommeld met slechtere houtsoorten etc. Maar goed dat zijn dus geruchten.

Ik heb zelf een Gibson Les Paul uit 92 en ben er enorm tevreden over.

Als je een Les Paul kopie zoekt dan schijnen die van Orville wel erg goed te zijn. Dit zijn in principe gewone Gibson's maar dan voor de Japanse markt.

Google maar even wat of kijk even in Wikipedia.

Veel succes,

Greetz Martien

marco v
28 september 2010, 11:53
Martien, bekende naam, je komt toch niet oorspronkelijk uit Opperdoes?

Ontopic, de Japanse les pauls worden toch wel beschouwd als de betere kopieën.
(orville, greco, burny, tokai, ibanez)

Quasimodo
28 september 2010, 12:01
Ik zou zeggen probeer eens een Les Paul kopie van Le Marquies NY, bij Gitaartoko (http://gitaartoko.nl) te verkrijgen voor € 199,= + € 10 verzendkosten. Body is wel van basswood. Ik heb er één gehad en die afgelopen vrijdag verkocht, aangezien die voor mij toch te zwaar was. De bespeelbaarheid is uitstekend en ik vond hem ook mooi qua sound.

De nieuwe eigenar stuurde mij het volgende mailtje:

"Gisteravond bij een optreden mee gespeeld. Het is een fantastische gitaar! Nog bedankt!"

Misschien een poging waard?

Fisherman
28 september 2010, 13:28
Als je een Les Paul kopie zoekt dan schijnen die van Orville wel erg goed te zijn. Dit zijn in principe gewone Gibson's maar dan voor de Japanse markt.
Google maar even wat of kijk even in Wikipedia.
Veel succes,
Greetz Martien

Martien,
Inderdaad, Orville is één van de betere kopieën.
En de Burny's Tokai's Greco's en Ibanezzen ook!
En als je soms ziet voor welke bedragen die verkocht worden, phew!
500 is tegenwoordig een koopje, 650-750 euro meer regel dan uitzondering en ze gaan zelfs voor nog meer dan die bedragen weg.
Maar dat zegt ook wat over de kwaliteit van die kopieën, absoluut.
Maar dan ook de echt goede hè? Dus de gelijmde hals en niet met een multiplex body.
Die Japanners waren destijds absoluut goed bezig!
Ikzelf heb een iets minder bekende kopie, een EL MAYA Les Paul Custom kopie uit 1979. Apparatus is ruim 30 jaar oud maar klinkt als een klok.
Staat ook dit forum en iemand meldde, als er Gibson op de headstock zou staan zou je op het eerste gezicht en gevoel weinig tot geen verschil merken.

Ik ben er dus best blij mee en trots op, maar verder ben ik ook blij met m'n Gibson gitaren hoor.
En zoals dat bij elk gitaarmerk zo is, er is altijd wel een exemplaar dat twijfelachtig door de Quality Control is beoordeeld, maar zo'n exemplaar is natuurlijk niet representatief voor het gehele merk, of dat nu Gibson, Fender of welk merk dan ook is.

Rooker
28 september 2010, 13:33
Heb inmiddels al wel het een en ander ook uitgezocht. Ik moet echt de orville by Gibson hebben. Dit zijn die nagenoeg echte les pauls. Dit waren ook de duurdere. Serienummer beginnend met G wat betekend dat er Gibson usa Hardware in zit. De Orvilles zonder serienummer kunnen een foto fineer top hebben en dat vind ik niet echt tof, al hoeft dat niets af te doen aan de klank.

Hmmmmmm,,,,,, ffe denken......... Martien.......71......... Uit het Veen.

Je hebt me snel gevonden:seriousf::seriousf:

Kan ook niet missen met nickname Rooker..

Fisherman
28 september 2010, 13:46
Heb inmiddels al wel het een en ander ook uitgezocht. Ik moet echt de orville by Gibson hebben. Dit zijn die nagenoeg echte les pauls. Dit waren ook de duurdere. Serienummer beginnend met G wat betekend dat er Gibson usa Hardware in zit. De Orvilles zonder serienummer kunnen een foto fineer top hebben en dat vind ik niet echt tof, al hoeft dat niets af te doen aan de klank.

Even als voorbeeld, deze bedoel je dus?

Orville Les Paul Custom uit 1991:
http://jp-guitars.com/10-09-25/B-020.jpg


http://cgi.ebay.co.uk/Orville-Gibson-Les-Paul-Custom-BK-Made-Japan-/110590246039?pt=Guitar&hash=item19bfb13c97

Rooker
28 september 2010, 13:56
Ja, dat zou een Orville by Gibson moeten zijn. Als hij van jou is ben je een mazzelpik!:ok:

Fisherman
28 september 2010, 14:37
Ja, dat zou een Orville by Gibson moeten zijn. Als hij van jou is ben je een mazzelpik!:ok:

Hi Rooker!

Nope, dit is gewoon een nog lopend Ebay object.
Overigens is die "refurbished" opmerking een beetje twijfelachtig, want wat betekent dat? Elementen, tuners, hardware vervangen o.i.d.?
Ik heb zo'n fantastische gitaar het liefst origineel, dát is autenthiciteit en daar hou ik van. Die EL Maya van mij is overigens vrijwel identiek aan dit exemplaar! Daar staat echter geen "by Gibson" op en is veel ouder, dus ziet er wat meer vintage uit.

Maar ik denk dat je behoorlijk geduld moet hebben, deze beauty's komen niet al te vaak te koop in Nederland ben ik bang en ook helaas niet tegen een klein prijsje!

Maar ik deel je mening, great guitar!!! :ok:

Fisherman
28 september 2010, 15:01
Ibanez Les Paul PF 400 uit 1978

Natuurlijk een prachtige gitaar, maar die headstock is niet mijn smaak en er is iets teveel aan geklooid naar mijn smaak (écht jammer van die schroefgaten achterop de headstock).
Dan vraag ik me af, is ie die vraagprijs van 900 euro wel waard. (ik vind van niet)
Ik denk, dat de echte waarde van die vintage exemplaren met name bepaald wordt door de originaliteit en de autenthiciteit van het desbestreffende exemplaar.

Linkje:
http://link.marktplaats.nl/382003661

newbreed
28 september 2010, 17:39
Al 10439 keer geroepen op dit forum, maar nog maar eens :D.

GIBSON LES PAUL BFG!!!

Zeker even checken, vindt ze zelf een dikkere sound hebben dan mening custom shop Gibbie.



nu bij fb voor 699!! dus dat zit redelijk in je budget

Rooker
28 september 2010, 17:55
nu bij fb voor 699!! dus dat zit redelijk in je budget

Ja, je hebt gelijk. Je hoort er veel positieve dingen over. Ze staan ook veel te koop op marktplaats en niemand bied erop. Qua sound zal er niets mis zijn met het ding maar ik vind hem er niet uit zien. Fenders (kunnen) er soms goed gerelict erg goed uit zien, maar een Gibson hoort er in mijn optiek keurig uit te zien met mooie binding, de typerende inleg op de hals. Hij mag van mij wel gebruikssporen hebben natuurlijk..

Fisherman
28 september 2010, 17:57
nu bij fb voor 699!! dus dat zit redelijk in je budget

Nee helaas niet. Allemaal uitverkocht.....699 incl. case dat was idd een heel erg lekker prijsje! En ik hoor goeie dingen over die BFG en zelfs al dat ze niet meer gemaakt worden.......dus dat is dan dubbel balen!

macwilliams
28 september 2010, 18:57
Ik vind die ibanez nou eigenlijk een voorbeeld van hoe een lp er niet hoort uit te zien. Ik heb wel beter gelijkende exemplaren gezien van ibanez.

guitarkid
28 september 2010, 19:11
Ik vind die ibanez nou eigenlijk een voorbeeld van hoe een lp er niet hoort uit te zien. Ik heb wel beter gelijkende exemplaren gezien van ibanez.

Hallo Mac.

Maar dit is toch typisch een post-lawsuit exemplaar? Die mochten ook niet meer zo op een echte lijken. Ik heb ooit een pré-lawsuit gehad (maar dat wisten we toen nog niet....:)) en die was echt erg "Gibson" qua uiterlijk en klonk ook goed.
Een jaar of 15 geleden een vergelijkbare als de Ibanez uit de advertentie gehad (de mijne was uit sep. 1977, met Super-70's pu's die ik toen wel ok vond) maar dat was een beauty qua looks en ook wel qua sound dus.
900 euro is m.i. echter te duur, d.w.z: ik geef het er niet voor, al zal het een goed instrument zijn. Ik ken de verkoper nog uit de tijd dat ik woonde in Assen, begin 80's. Heb nog wel met 'm gejamd. Hij heeft ook nog in Shocking Blue gespeeld.

Gr. C.

Fisherman
28 september 2010, 19:19
Ik vind die ibanez nou eigenlijk een voorbeeld van hoe een lp er niet hoort uit te zien. Ik heb wel beter gelijkende exemplaren gezien van ibanez.

Klopt Mac!
Inderdaad niet de mooiste, maar toevallig passeerde deze mijn rondje Marktplaats.
Ik noemde al die headstock....
Maar dan nog het geld dat de beste man ervoor vraagt :???:

Zo hoort het dus, wil je een fatsoenlijke kopie maken ;)

http://i897.photobucket.com/albums/ac171/DutchFisherman/EM-2.jpg

J.G.
30 september 2010, 13:13
Ook een leuke kopie..

Greco (http://www.2dehands.be/muziek/muziekinstrumenten/elektrische-gitaar/greco-les-paul-lawsuit-mij-79424746.html?qq=&list_cat=elektrische-gitaar)

muziekschuur
30 september 2010, 14:41
Gewoon een Dean Soltereo Standard scoren....

Helemaal tegek.
http://images5.thomann.de/pics/prod/209830.jpg
Net geen 600 euro....

Rooker
9 oktober 2010, 11:29
Vraagje voor de kenner misschien?

Wat mag een mooie maar wel road worn "Orville les Paul Standart" in uitvoering dark sunburst/desertburst kosten?
Hij is uit '92. Er is een perloid inlay vervangen door een plastic en hij heeft Gibson '57 classic humbuckers.

En natuurlijk bakken MOJO!!:cheerup:

Fisherman
9 oktober 2010, 11:48
Vraagje voor de kenner misschien?

Wat mag een mooie maar wel road worn "Orville les Paul Standart" in uitvoering dark sunburst/desertburst kosten?
Hij is uit '92. Er is een perloid inlay vervangen door een plastic en hij heeft Gibson '57 classic humbuckers.

En natuurlijk bakken MOJO!!:cheerup:

Hé Rooker,

Waarom is in hemelsnaam de pearlinlay vervangen door plastic?
(PM me even over de verkoper)

Omdat algemeen bekend is hoe graag jij een Orville wil, wil ik je de volgende tip meegeven. (Heb persoonlijk ook zo'n leermomentje gehad).
Bij twijfel weglopen....het is ontzettend moeilijk, want je wilt 'm graag hebben, maar twijfelgevoelens zijn al een waarschuwing.
Overigens, wat moet ie kosten dan, want als er al e.e.a. aan verklooit is brengt dat de waarde aanzienlijk naar beneden.

** eerst koffie, want ik wiebelwaggel nog half slaapdronken **


Nogmaals, pm me ff...

groetsols,
Fisherdebiel.

fred dons
9 oktober 2010, 12:03
er zat (net als in originele) geen pearlinlay maar een pearloid inlay in de gitaar en dat is plastic voor plastic omwisselen, waarschijnlijk zal je wel een kleur verschil zien om dat je pearloid en pearloid hebt maar mij zou dat niet storen (en als het wel zou storen dan zou ik hem voor alsnog omwisselen voor een "betere"

met die 57"s zou ik er persoonlijk rond de 700 - 750 voor geven

blademan
9 oktober 2010, 14:59
fret king eclat en eclat 2
http://i146.photobucket.com/albums/r277/Rob_G_01/DSCN5024.jpg
http://www.jakesguitars.com/fret-king-eclat-honeyburst-1092-p.asp

Rooker
10 oktober 2010, 01:41
er zat (net als in originele) geen pearlinlay maar een pearloid inlay in de gitaar en dat is plastic voor plastic omwisselen, waarschijnlijk zal je wel een kleur verschil zien om dat je pearloid en pearloid hebt maar mij zou dat niet storen (en als het wel zou storen dan zou ik hem voor alsnog omwisselen voor een "betere"

met die 57"s zou ik er persoonlijk rond de 700 - 750 voor geven

Dank voor je reactie!

Ik bedoel ook perloid hoor. Maar idd het is gereparreerd met een goedkoper soort wat dus wit afsteekt tegen de rest.
Het gaat om een Orville by Gibson standard uit '92 Met een serinummer beginnend met "G" wat volgens Wykipedia betekend dat hij uit tenaka fabriek komt. Hij heeft een (ken alleen engelse term) Long tennon neck. De verkoper zegt dat deze variant beter is dan een standard en zich misschien zelfs kan meten met Gibson deluxe......:dontgeti:ik weet nie?

fred dons
10 oktober 2010, 08:50
het was ook tegen Fisherman, jij had het inderdaad goed geschreven :D

long tenon zou voor mij inderdaad wel uitmaken, de betere kopieen en de top gibsons hebben een long tenon en dat is gewoon een betere neckverbinding
helaas hebben de meeste flame tops die ik ken van orville een fotoflame top en hoewel het puur cosmetisch is heb ik dan liever een plain top of een veneer over maple

http://cgi.ebay.com/Gibson-Orville-59-RI-Les-Paul-Flametop-ELECTRIC-GUITAR-/190392395113?pt=Guitar&hash=item2c54456569

Rooker
10 oktober 2010, 12:37
het was ook tegen Fisherman, jij had het inderdaad goed geschreven :D

long tenon zou voor mij inderdaad wel uitmaken, de betere kopieen en de top gibsons hebben een long tenon en dat is gewoon een betere neckverbinding
helaas hebben de meeste flame tops die ik ken van orville een fotoflame top en hoewel het puur cosmetisch is heb ik dan liever een plain top of een veneer over maple

http://cgi.ebay.com/Gibson-Orville-59-RI-Les-Paul-Flametop-ELECTRIC-GUITAR-/190392395113?pt=Guitar&hash=item2c54456569

Ja een fotoflame lijkt mij ook helemaal niets. Daar ga ik geen 750+euro voor betalen.
De Wykepedia (ofzo:D) site, die zegt volgens mij dat de fotoflame alleen werdt gebruikt voor de goedkopere Orvilles en niet voor de duurdere Orville by Gibsons.

Rooker
24 oktober 2010, 21:24
Nou mensen, ik ben er inmiddels uit. Het gaat defenitief een orginele Gibson USA worden:makeup:maar toch:cheerup:

Maar welke:(

Ik heb er 2 op het oog:

Een '92er les paul standard in tabacco burst met silver hardware en roze koffer.

En

Een 2002 les paul 60's classic 3 pickups in zwart met zwarte snakeskin koffer.

Reviews gelezen maar valt geen pijl op te trekken........
Tuurlijk moet ik er zelf op gaan spelen!!!!!!!!!!!! Maar ik moet het hele land door, dus wie kan mij iets zinnigs zeggen... Ik hoor het heel graag.

E-J
24 oktober 2010, 21:41
Beide van Marktplaats zeker?

Wat ik je kan aanbevelen: ga naar een fatsoenlijke gitaarwinkel waar ze een hoop Les Pauls hebben staan en probeer er zo veel mogelijk, uit alle prijsklassen. Dus ook die je op dit moment niet kunt betalen. En kijk dan verder!

Sinner1980
25 oktober 2010, 17:56
Ik las net dat je erover uit bent om een US Gibson te kopen,mooi man,doe je goed.
Toch kwam ik deze net tegen op marktplaats en ik moet zeggen dat dit ook wel hele knappe kopietjes zijn...

http://link.marktplaats.nl/374542774

Leuk prijsje ook.:ok:

ottomeester
8 november 2010, 18:41
voor de liefhebbers tot 500 euro : de Santander Les Paul LP59 (http://http://www.gitaartoko.nl/toko/Elektrische%20gitaren/Les%20Paul%20modellen/product/53--_Santander_Les_Paul_%27LP_59%27/) van GitaarToko

The Unforgiven
8 november 2010, 18:44
Als je de beste wilt zou ik voor een Zemaitis gaan, het prijskaartje ligt helaas wel wat hoger.