PDA

View Full Version : Gaten vullen



Sjit86
7 april 2010, 01:33
Ik ben bezig met het maken van een gitaartje, maar in de body die ik op de kop heb getikt zijn de gaten voor het bevestigen van de hals een beetje groot. Hoe kan ik deze het beste kleiner maken?

Realeigo
7 april 2010, 10:24
Mooiste optie: Opvullen met een stukje van hetzelfde hout en daarna de gaten opnieuw boren.

Minder mooi: Met een andere houtsoort opvullen.

Heel slecht idee: Opvullen met plamuur/vuller. Dat gaat gegarandeerd niet werken.

HaroldA
7 april 2010, 10:29
Gebruik je wel een neck plate? Dan lekker opvullen met deuvels of wat rondhout (wel verlijmen natuurlijk!) en opnieuw uitboren.

Sjit86
7 april 2010, 10:41
ja ik gebruik er wel een neckplate bij. Maakt het nog uit wat voor houtlijm er tussen doe?

HaroldA
7 april 2010, 10:49
ja ik gebruik er wel een neckplate bij. Maakt het nog uit wat voor houtlijm er tussen doe?

Volgens mij niet echt, als het hout er maar strak in zit en je de boel goed uit laat harden voordat je de deuvels op maat maakt en opnieuw uit boort.

Overigens moeten de nieuwe gaten wel groot genoeg zijn om je schroeven (makkelijk) doorheen te halen, anders krijg je de hals er nooit strak genoeg op.

En natuurlijk wel de hals recht op de body bevestigen! Als je de 2 E-snaren er op legt kun je zien of die goed evenwijdig met de hals lopen.

Hedge
7 april 2010, 11:32
ja ik gebruik er wel een neckplate bij. Maakt het nog uit wat voor houtlijm er tussen doe?

Witte houtlijm of tite bond.

Sjit86
7 april 2010, 12:30
dan ga ik dat proberen,
bedankt voor de hulp :D