PDA

View Full Version : Montage Stemmechanieken



Emaj7
6 april 2010, 22:06
Hallo,

Ik ben zelf bezig met een rustig zelfbouw project (lees onder rustig, dat ik er 1 keer in de zoveel tijd mee bezig ben). Het idee is een reversed headstock strat, en aangezien ik linkshandig ben, maak ik gebruik van een rechtshandige neck. Aangezien ik de neck niet zelf durf te maken, heb ik een neck gekocht van AllParts (gekocht bij de string). Alleen bleken er twee problemen te zijn bij het monteren van de door mij gekochte fender tuners. Als eerste zijn de holes in de neck te klein, hetgeen een kwestie is van de gaten groter maken ;). Maar de stemmechanieken die ik heb ontvangen hebben twee precision holes (dus om er voor te zorgen dat de tuner recht blijft zitten). Ze zijn 2 mm diep.
Nu is mijn vraag:
Houdt dit in dat ik twee kleine gaatjes moet boren in mijn neck of moet dat op een andere manier?

En ik was benieuwd wat de beste manier is om de gaten te positioneren. Mijn idee was om eerst de drillholes groot genoeg te maken, dan alle tuners erin zetten, en dan of de precision holes in de inkt te dopen (zodat het een afdruk achterlaat) of een tik op de mechanieken te geven (zodat er een klein butsje in het hout komt).

Ik zal een foto bijvoegen van 1 van de mechanieken, gemaakt door mijn spiegelreflex-ringflitser... of nee, het was mijn mobieltje... (excuses voor de slechte kwaliteit van de foto).

http://img51.imageshack.us/img51/7005/foto0094g.jpg (http://img51.imageshack.us/i/foto0094g.jpg/)

Groetjes,
Emaj7

Kipnugget
7 april 2010, 00:20
Wat iig kan helpen met het uitlijnen is eerst alle tuners losjes erin schroeven, en dan een een latje of plankje erop klemmen zodat de tuners met de platte kan allemaal mooi recht komen te staan. Dan kun je ze aftekenen en zijn ze mooi recht.

Ik weet alleen niet of het aan te raden is om op een mechaniek te gaan lopen meppen met een hamer...

aaronstonebeat
7 april 2010, 00:53
Ik krijg daar wel een idee bij.

Neem wat dun en niet te hard materiaal; triplex, misschien mdf en lijm dat met een paar druppeltjes houtlijm (niet te veel) achter tegen de kop. Een strip die de tunergaten bedekt.
Boor de gaten door en druk de tuners met hun twee puntjes in die strip. Iets rechts langs de tuners is inderdaad een heel goede manier om ze uit te lijnen.
Eventueel klop je de tuners er voorzichtig in; stukje hout tussen de tuners en de hamer.

Als het goed is, weet je dan precies waar de gaatjes moeten komen. Trek voordat je gaat boren wat lijntjes om aan te geven waar de gaatjes moeten komen; dan weet je ook tijdens het boren nog precies waar je gaatjes hebben gezeten ;)

De strip kun je naderhand weer wegsteken en de lijmresten wegschrapen; ik weet niet of de hals al gelakt is. Je zou ook dubbelzijdig tape kunnen gebruiken.

bass blom
7 april 2010, 01:29
pas op met boren, ik las dat rinze daar een hals mee sloopte..
een ruimer heb je nodig om de gaten te vergroten!

Emaj7
7 april 2010, 21:18
ik ben nu niet bezig geweest met een boor. omdat ik van mening ben dat je er beter te weinig dan teveel van af kan halen.
ik heb nu gewoon met een ronde vijl 1 hole vergroot. het duurt lang, maar dat vind ik niet zo erg, nu ben ik er van verzekerd dat het goed is.

ik denk dat ik het idee van aaron ga proberen. maar dat doe ik pas wanneer alle holes klaar zijn.

Emaj7