PDA

View Full Version : snelheid opbouwen, hoe?



deftone82
6 april 2010, 21:51
Hallo allemaal

Heeft iemand een goede tip/tutorial over hoe ik snelheid kan opbouwen met mijn frethand?
Al een tijdje probeer ik de solo van Sweet child of mine te leren, maar het stukje waar slash versnelt (rond de 4:04), krijg ik niet onder de knie. Ik weet welke noten ik moet spelen maar het gaat zo snel, ik struikel over mijn eigen vingers.

Of heeft iemand misschien een eenvoudigere tab (want heb er al verschillenden zien voorbij komen van die solo).

Idem met de solo van Pearl Jam - Alive (rond de 4:35). Ik heb de tab, ik krijg em niet voor elkaar zonder eerst kramp te krijgen!

Alle hulp is welkom!

Thiez
6 april 2010, 22:15
Als je guitarpro hebt zit er een mooie snelheidstrainer in. Kun je de maten selecteren die je wilt leren en kun je aangeven van hoeveel bmp naar hoeveel bmp je wilt gaan en in hoe grote stappen je omhoog wilt gaan. dan gaat hij steeds een beetje sneller.
Het is gewoon kwestie van rustig beginnen, eerst goed onder de knie krijgen welke noten er gespeeld worden en zorgen dat je hem op rustig tempo goed onder de knie hebt en dan steeds beetje versnellen.
zo heb ik heel wat maiden solo's versleten. Laatste tijd cover ik eigenlijk niet zo veel meer maar ik deed het altijd met guitar pro. vond het ideaal gaan dat je snelheid kon regelen zelf. en dat dan ook de achtergrond op die snelheid mee ging.

aaronstonebeat
7 april 2010, 02:43
Langzaam beginnen inderdaad en opbouwen. Wat mij bij dat soort dingen helpt, is het 'plotten' van een koers, een precieze hink-stap-sprong van vingerzettingen, slides, pull-offs, bends etc, ook de richting van aanslaan. En dat dan steeds precies op dezelfde manier uitvoeren; vanaf het langzaamste begin proberend de precisie te oefenen die ik uiteindelijk voor ogen heb.

In het geval van dat aanzetje van Slash bijvoorbeeld zo:

- - 3- -1- -2- -1- -3- -1- - -3- - - - 1- - 1 -3- -1- -3- -3- - 3

E - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
B - - - 7 - 8 p 7 - - - 7 - -10b12- - 12-s-13 16-p13- 16-s-17 -17b19
G - 9 - - - - - - - 9 - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
D - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
A - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
E - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - v- -v- -^- - - -v- -v- - -^- - - - v - - - ^ - - - v - - - -^

Sorry, ik krijg het niet helemaal exact uitgelijnd; hoop dat de bedoeling overkomt.

HaroldA
7 april 2010, 09:49
Sorry, ik krijg het niet helemaal exact uitgelijnd; hoop dat de bedoeling overkomt.

Als je het tussen
blokken zet zou het beter uitgelijnd moeten worden:


- - 3- -1- -2- -1- -3- -1- - -3- - - - 1- - 1 -3- -1- -3- -3- - 3

E - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
B - - - 7 - 8 p 7 - - - 7 - -10b12- - 12-s-13 16-p13- 16-s-17 -17b19
G - 9 - - - - - - - 9 - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
D - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
A - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
E - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - v- -v- -^- - - -v- -v- - -^- - - - v - - - ^ - - - v - - - -^

Ik weet alleen niet hoe het uitgelijnd zou moeten worden! ;)

HaroldA
7 april 2010, 09:53
Oja: mijn tip is eigenlijk hetzelfde als die van Thiez: vind het tempo dat je nog relaxed aan kunt en ga met kleine stapjes in snelheid omhoog. Als je echt fouten gaat maken moet je weer terug in snelheid.

Tip 2: koop een metronoom!

Tip 3: neem jezelf ook een keer op (samen met je metronoom) en luister dat terug, je zult dan ineens heel andere fouten horen!

deftone82
7 april 2010, 19:18
Als je guitarpro hebt zit er een mooie snelheidstrainer in. Kun je de maten selecteren die je wilt leren en kun je aangeven van hoeveel bmp naar hoeveel bmp je wilt gaan en in hoe grote stappen je omhoog wilt gaan.

Ik heb GuitarPro, maar ik vind deze optie nergens terug...misschien wat hulp?

deftone82
7 april 2010, 19:20
Als je guitarpro hebt zit er een mooie snelheidstrainer in. Kun je de maten selecteren die je wilt leren en kun je aangeven van hoeveel bmp naar hoeveel bmp je wilt gaan en in hoe grote stappen je omhoog wilt gaan.

Ik heb GuitarPro, maar ik vind deze optie nergens terug...misschien wat hulp?

Ik weet ook niet altijd goed welke vinger ik moet kiezen voor welke noot.
Soms is een hammer-on makkerlijk voor wijs- en middelvinger, maar soms heb je die wijsvinger ergens anders nodig waardoor de hammer-on weer beter gespeeld wordt met middel- en ringvinger...

Thiez
7 april 2010, 19:24
Bovenaan, links naast metronoom. Circelvormige pijltjes met titel 'speel lus/snelheidstrainer'.

Welke vinger je gebruikt moet jij zelf bepalen. Gewoon proberen en kijken wat voor jou het lekkerste speelt. De ene zal het fijner vinden met zijn ringvinger de andere met middelvinger.
Zo zijn er ook mensen die zeggen dat je verplicht met ringvinger moet benden maar komt vaak zat voor dat ik het met middelvinger doe.

Hiro
13 april 2010, 16:13
ja ik zat eigenlijk met tzelfde, heb t nummer al een jaar niet mer gespeeld dus misschien dat t nu beter zal gaan, maar guitar pro snelheidstrainer vind ik een goeie tip ik ga m zoeken van de week tnx :)

Nobler
15 april 2010, 13:19
Ik vond en vind het nog steeds lastig om een snelle solo na te spelen. Beter kun je zelf op gevoel gaan soleren, dat is makkelijker om (in de loop van je leerproces) steeds sneller te gaan doen.