PDA

View Full Version : jcm800 2210 opfleuren



thekid
6 april 2010, 21:30
Hey

Ik wil men jcm800 wat opkrikken (nieuwe buizen endergelijke)
Ik ben opzoek naar de rock n roll ala led zep en guns enz..

Wat zou ik als mod kunnen doen?

Thiez
6 april 2010, 21:43
Wat vind je niet goed aan huidige sound? wat wil je dus verbeteren?

Weet niet hoe oud je buizen zijn? Als eindbuizen een paar jaar oud zijn kun je die wel vervangen en dat maakt ook echt verschil. Vriend van me heeft jcm800 reissue waar hij laatst nieuwe buizen in heeft laten zetten en dat was echt wereld van verschil met de oude. Veel voller en dynamischer.

caliban
6 april 2010, 22:49
Er zijn een aantal typische mods voor die serie amps, maar als de sound je zo wel bevalt, lijken nieuwe buizen me al meer dan genoeg.

thekid
6 april 2010, 23:05
Ik zal al eens beginnen met nieuwe buizen inderdaad.
En mijn lespaul eens deftig laten afstellen.

Op het moment is het geluid erg dof en vlak.

caliban
6 april 2010, 23:07
Juiste preampbuizen kunnen veel doen hoor

big dooley
6 april 2010, 23:15
houdt wel in de gaten, dat de eindtrapbuizen gebiast dienen te worden!!!
de kleine voorversterkerbuizen kunnen zo geplaatst worden...

als je versterker dof en levenloos klinkt naar jouw mening kan een buizenwissel zeer goed uitpakken... modden zou ik niet doen
wil je de feel van de EL34 behouden, ga dan voor de SED winged C's... dat zijn een van de meest betrouwbare EL34-ers van de huidige productie... voor wat meer laag kan ik de KT77 van JJ aanbevelen, die heb ik zelf in mijn JVM en mijn medegitarist ook in zijn 2210... deze blijven ook wat langer clean

met voorversterkerbuizen kun je zelf experimenteren, das nogal persoonlijk qua smaak

Simon Hans
7 mei 2010, 08:47
Er zijn een aantal typische mods voor die serie amps, maar als de sound je zo wel bevalt, lijken nieuwe buizen me al meer dan genoeg.

Dat vind ik interessant!
Toen ik mijn 2210 kocht (1984) was ik echt weg van het geluid, vooral het clean kanaal. Nu niet meer zo, werd indeerdaad wat vlak. Bovendien vindt ik de sterk "high gain"sound van het boost kanaal niet meer zo fijn, omdat ik dat kanaal niet meer alleen voor solo's gebruik. Er komen nu nieuwe buizen in (TAD EL 34) en de clipping diodes zijn eruit. Wat zou nog meer interessant zijn?
grooeitjes, Simon

snaarplukker
7 mei 2010, 10:46
houdt wel in de gaten, dat de eindtrapbuizen gebiast dienen te worden!!!

Bij veel gebruik minimaal om het half jaar.

jerome
8 mei 2010, 00:30
Juiste preampbuizen kunnen veel doen hoor

Precies!
Preamp-buisjes kleuren naar mijn mening meer de sound dan de eindbuizen.
Of je eindbuizen moeten helemaal op zijn... ;)
Koop 3 verschillende merken preampbuisjes en ga ze uitproberen op de verschillende plekken (V1,V2 en V3) in de amp.
Vooral de V1 plek is behoorlijk bepalend voor de sound en er hoeft niets gebiasd te worden
Mijn ervaring is :
Electro Harmonix op V1: vol en vet, maar wel kil en weinig transparant. Beetje metal achtig...
JJ op V1: transparant en warmer dan de EH, maar in mijn amp te weinig bas en teveel hoog
Softek: kutbuis
Philips NOS: lekkere scheursound, maar wel veel mids
Tung Sol: absolute winaar; vol, vet en toch transparant, warm maar niet wollig... Het is wel belangrijk dat je dit allemaal experimenteert met diverse toonregelingen; bij mijn amp bijvoorbeeld moet je er niet teveel mid in draaien...
Ik heb ook een "gabalanceerde" JJ en Tung Sol in V3 geprobeerd.
Dat vond ik te mooi, te hifi worden.
Maar het kan per amp behoorlijk anders uitpakken en het heeft naturlijk ook met smaak te maken...

big dooley
8 mei 2010, 01:29
Bij veel gebruik minimaal om het half jaar.

daar ben ik zelf geen fan van...
als een buis ouder wordt, vergaat de oxidelaag op de kathode... deze zorgt ervoor dat er elektronen kunnen afvloeien naar de anode, wat dus minder wordt zodra de buis verouderd... de biasinstelling wordt op die manier kouder... als je deze dan weer heter gaat zetten, gaat die afbraak alleen maar sneller en de stuurroosters, die al aardig wat arbeid hebben verricht, krijgen nog meer op hun lazer

de bias checken is een ander verhaal... blijft de versterker bijvoorbeeld maandenlang stabiel en na verloop van tijd wordt de biasafstelling ineens een flink stuk kouder, wordt het echt tijd om er nieuwe lampen in te prikken... ik zie het dus als een mooie manier om de staat van de buizen te checken