PDA

View Full Version : beste 6L6GC buis?



Thiez
6 april 2010, 19:44
Omdat de plannen om kt-66's in mijn versterker te zetten van de baan zijn en ik voor 6l6gc ga was ik benieuwd naar de meningen over deze buizen.

Ik heb al rond zitten zoeken op internet en verschillende dingen gevonden. Er zijn een paar buizen die overal naar voor komen:
JJ 6L6GC
Ruby 6L6
Svetlana winged C 6L6GC
TAD 6L6GC-STR

Het is natuurlijk persoonlijk wat de beste buis is maar ik zou graag wat tips hebben over deze buizen. Ook zit er aardig wat prijsverschil in de buizen. Zit hem dit in de naam of heeft het wel degelijk verschil in kwaliteit en sound?

svdijk
6 april 2010, 20:31
TAD 6L6WGC-STR.
Zitten in m'n 9100 stereo eindtrap, klinken geweldig!!
Hebben wat meer mids, en een wat milder hoog dan de gemiddelde 6L6GC buizen.

Aca Ilic
6 april 2010, 20:40
Wat voor versterker heb je, en wat verlang je van de buizen: vroege break up, late break up, minder / meer headroom.....

Thiez
6 april 2010, 20:46
Ik heb een engl blackmore. Zoek naar een lekkere hardrock sound met volle gedefinieerde mids. Hoeft niet direct een pompend laag te hebben en mag best wat losser zijn, hoeft niet rete strak te zijn (dat is engl van zichzelf toch al wel).
low gain clean kanaal wil ik wel graag echt clean hebben zonder breakup want daarvoor heb ik high gain clean.
Het distortion kanaal gebruik ik het meeste uiteraard in een hardrock band en dat mag gewoon lekker smerig klinken, flink scheuren dus. (we spelen met meer gain dan acdc hardrock. Meer in de richting van whitesnake enz)

hoop dat het zo uitgebreid genoeg is. alvast bedankt voor de tips

jacky
6 april 2010, 21:42
TAD 6L6WGC-STR.
Zitten in m'n 9100 stereo eindtrap, klinken geweldig!!
Hebben wat meer mids, en een wat milder hoog dan de gemiddelde 6L6GC buizen.

Vind die tad remakes in combos absoluut bagger en in bv tweed amp bijna onbruikbaar

snel mechanische problemen (rammel)

Tone is wel prima en als je 19 inch amp een beetje schokvrijstaat prima te doen natuurlijk echter in een combo .....niet doen

Pepe
6 april 2010, 22:11
Het zegt misschien helemaal niks maar ik heb net mijn Bassman later servicen en de Ruby's die er in zaten zijn vervangen voor TAD's en ik vind het minder. Maar of dat alleen aan die buizen te wijten valt.. je weet het niet.

Aca Ilic
6 april 2010, 23:14
Thiez als clean erg belangrijk voor je is dan is winged C een hele goeie keuze. Die breken later, (en ik neem aan dat je scheur ook gedeeltelijk uit pedalen haalt). Dit is mijn persoonlijke smaak, TAD had ik na 2 gigs uitgegooid. Winged C klint in Blackface amp ( voor mij dan) goed.

kidrock
7 april 2010, 04:59
Zoals je misschien gemerkt hebt, is er van buizen merken bijna geen fatsoenlijke advies te geven aangezien de ene buis in amp A helemaal geweldig klinkt en in amp B totaal ruk klinkt :???: Oftewel het is een kwestie van heel veel uitproberen.

Die ik nog niet in je lijstje zag staan is de Shuguang 6l6GCR. Een chinees buis die niet te duur is en vrij goed klinkt. Die zaten toevallig in mijn custom made amp uit de US. Ik vind mn amp zo goed klinken dat ik voorlopig niet van merk ga wisselen. Voor het stevige rock werk doet ie het ook uitstekend :rockon:

Maar hoe die verder in jou amp klinkt durf ik niet te zeggen...

ghk123
7 april 2010, 08:29
De Engl is toch ontworpen rondom de (Sovtek )5881?

Volgens mij sluit de 5881 juist aan bij de klank die je beschrijft: Mids en geen overdonderend laag. Iets minder vermogen dan een 'echte' 6L6 wat bij een 100 watter wel fijn kan zijn.

Sovtek 5881 is een goede buis die het doet, Tungsol 5881 klinkt in mijn oren lekkerder.
Verder heb ik ervaring met Svetlana 6L6V: mooi gebalanceerd, eigenlijk geen groot eigen karakter en daarom goed bij Higainamps. Schijnen erg stevig en betrouwbaar te zijn.

Verder: heb je duidelijk dat TAD 2 typen 6L6 voert met een verschillend karakter? Ervaring met TAD buizen is ok, ook al vind ik ze over het algemeen niet bijzonder klinken. Service is wel redelijk goed maar die krijg je bv bij Tonefactory ook zeker.

Thiez
7 april 2010, 11:15
Ik weet idd dat het geen feit is welke buis goed klinkt en welke niet. Maar om beetje indicatie te krijgen over de degelijkheid van een buis en dergelijke.
De amp heeft standaard idd sovtek 5881. Ik heb TAD gemailt voor het verschil tussen 6l6, 5881 en kt66. de service is idd erg goed.


Dear Thijs,
the Russian made 5881 has compared to a classic 6L6 a little less powerand less mids, therefore the bass and treble response seems verysignificant.The tube starts screaming at higher levels.:http://www.tubeampdoctor.com/product_info.php?products_id=334&language=en

The KT66 has a lot of headroom and stays clean, this gives a very tightand "clean" distortion from the preamp. If pushed the tubes make a veryhard clipping at the end.http://www.tubeampdoctor.com/product_info.php?products_id=330

The 6L6GC-STR is powerful with defined mids and highs. If pushed thetone fattens up.This would also be my recommendation:Power tubes:http://www.tubeampdoctor.com/product_info.php?products_id=814&language=en

The Bias of the Power Tubes should be set to approximately 30-35mA. Ifthe original ENGL tubes are still used, please give the grading of thesein Your order, we can supply tubes with the same grading which makesRebiasing unnecessary!

Volgens TAD hebben de 5881 juist minder mids dan 6L6GC. En 'starts screaming at higher levels' terwijl de '6l6 fattens up when pushed'.

Hoewel ik de tungsol 5881 ook overwogen heb wegens goede reacties op internet. Op het engl forum worden voornamelijk JJ en winged C aangeraden. Binnenkort maar gewoon eens wat bestellen. Als het niet bevalt kunnen ze er gewoon weer uit.