PDA

View Full Version : Hals



Morio66
6 april 2010, 18:52
Hoi allen,

Squier Standard Strat voor een heel mooi prijsje kunnen kopen.
Ik weet het, geen topper, maar wilde er eentje voor "erbij".
Hals is prima, lage actie, alleen op de achterzijde zitten wat "groeven".
Het duidelijke gevolg van niet netjes wegzetten..
Blijf niet haken, nog niet veel op gespeeld, maar de volgende vraag..

Wat doen jullie met zulke beschadigingen? Gewoon laten zitten of repareren.
Yes, hier spreekt een niet ervaren gitarist.

Ganjaman
6 april 2010, 18:54
je zegt zelf dat je er geen last van hebt.
Gewoon laten zitten dus ;)

Ik heb een ouwe Tokai Love Rock uit 1985 met wat lichte deukjes achter op de hals, laat ik ook gewoon zitten.

Jilles
6 april 2010, 18:56
Ik heb ook een oude ariaproII met een aantal deukjes in de hals. Zelf heb ik er geen last van alleen de verkoopwaarde is niet meer zo best geloof ik. Ik zou ze lekker laten zitten.

Morio66
6 april 2010, 19:08
Zijn meer groefjes dan deukjes.. (v/u vormpje)
Was ook maar EUR 100, en ik vond de lage actie belangrijker.

macwilliams
6 april 2010, 20:04
Deukjes/ groeven gewoon laten zitten. Of het moet een showmodel zijn. Dan plamuren en spuiten. Ik heb geen show gitaren dus ik doe er niks aan.

Ferraririk
6 april 2010, 20:28
Ik heb geen show gitaren dus ik doe er niks aan.

Ik kan me toch zeker herrineren dat jij een gitaar met een kleur die je blijkbaar niet beviel in de fik zette, (2x zelfs), en dat je nu 2 stoere Willem-Flame les pauls hebt:ok:

Morio66
6 april 2010, 21:27
Kan het niet aanzien hoe zo'n gitaar is behandeld, speelt eigenlijk wel prima, je voelt de beschadigingen wel, maar komt waarschijnlijk ook omdat je er extra op let.

Wat zou plamuren/spuiten kosten?
Lijm gaat niet werken op deze hals denk ik...

Morio66
6 april 2010, 21:42
Of....

Wie in de buurt van Alkmaar/Heerhugowaard zou mij er mee kunnen helpen?
Wil dan uiteraard wel een beetje weten wat het gaat kosten..

Ondanks dat er bepaalde meningen over de Squier Standard zijn vind ik het een hele fijne gitaar verder.. dus wil ik hem in orde hebben.

macwilliams
6 april 2010, 22:14
Ik kan me toch zeker herrineren dat jij een gitaar met een kleur die je blijkbaar niet beviel in de fik zette, (2x zelfs), en dat je nu 2 stoere Willem-Flame les pauls hebt:ok:

Soms ben zelfs ik onderhevig aan persoonlijke voorkeur.
Ik geef dit dus maar toe. Maar ik doe het niet voor de show.

macwilliams
6 april 2010, 22:16
Kan het niet aanzien hoe zo'n gitaar is behandeld, speelt eigenlijk wel prima, je voelt de beschadigingen wel, maar komt waarschijnlijk ook omdat je er extra op let.

Wat zou plamuren/spuiten kosten?
Lijm gaat niet werken op deze hals denk ik...

Maak een beetje plamuur aan en vul de groef en schuur hem weer glad.
Niet overspuiten. Doodzonde.

snaarplukker
6 april 2010, 22:41
Als ze niet te diep zijn kan je het wegschuren. Transparant lak erover en klaar is ehh....Kees.

Morio66
6 april 2010, 23:34
Kees hier...;)

Thanks voor de tips.. afsluitende vragen..
- opschuren geeft geen "ander gevoel" aan de hals?
- welke plamuur is het beste?
- moet ik de juiste lak zoeken? (Squier Standard Strat 20th anniversary)

Wabbie
6 april 2010, 23:49
waarom al die moeite voor een paar deukjes joh? Das toch relic! Wordt je gitaar meer waard van;).

De lak van de hals van mijn oude fender strat is er ook voor de helft afgebladderd over de jaren, ik heb de overgangen een beetje bijgeschuurd met een schuursponsje en scotch brite en daarna niks meer aan gedaan.

Door het opschuren van je hals voelt doe wat soepeler aan is mijn ervaring. Ik heb de hals van mijn jazzmaster ook lichtjes opgeschuurd.

Morio66
6 april 2010, 23:52
Hoeft ook niet mooi te worden, maar heb nu een avond zitten pingelen (heb um net) en last van een paar wat diepere putjes..
Opschuren en dan niet lakken? Kan dat geen kwaad?

geert1976
7 april 2010, 00:24
Hoeft ook niet mooi te worden, maar heb nu een avond zitten pingelen (heb um net) en last van een paar wat diepere putjes..
Opschuren en dan niet lakken? Kan dat geen kwaad?

nope gewoon schuren dat de hals weer glad is, mits de groefjes niet al te dik zijn.

ipv plamuur, zou je ook vloeibaar hout kunnen halen als je dan echt moet vullen, omdat de groeven te diep zijn.
Voordeel dat het vloeibare hout in verschillende kleurtinten verkrijgbaar is en dus minder opvalt.

tevens is het net als hout rekbaarder dsu minder kans op scheurtjes;)

Morio66
7 april 2010, 00:35
Thanks weer Geert..
Ben in ieder geval lekker bezig zo ;)

geert1976
7 april 2010, 00:36
Thanks weer Geert..
Ben in ieder geval lekker bezig zo ;)

heb je ook enig idee, of kun je een inschatting maken hoe diep de groeven zijn?

vulvasonic
7 april 2010, 00:40
De groefjes en deukjes op de halzen van mijn gitaren koester ik. Op een gegeven moment voelt iedere oneffenheid als een herkenningspuntje, waardoor je de hals blind leert bespelen. Vergelijk het met het braille schrift. Niks aan doen dus (zo denk ik er over althans). :)

Morio66
7 april 2010, 00:42
Hmmm... 2mm (de diepste) schat ik zo... lijkt al snel veel....


En nu je toch weer goede ondersteuning geeft...
De hoge E snaar maakt een snerpend geluid (raar geluid)..
Al wat met de afstelling zitten pielen, maar helpt niet.. wellicht nieuwe snaar proberen (deze zaten er nog op, maar lijken vrij nieuw).

geert1976
7 april 2010, 00:47
Hmmm... 2mm (de diepste) schat ik zo... lijkt al snel veel....


En nu je toch weer goede ondersteuning geeft...
De hoge E snaar maakt een snerpend geluid (raar geluid)..
Al wat met de afstelling zitten pielen, maar helpt niet.. wellicht nieuwe snaar proberen (deze zaten er nog op, maar lijken vrij nieuw).

2mm is erg veel en is niet weg te schuren, dan ga je de hals teveel verzwakken, vullen dus (oh ja Praxis verkoopt vloeibaar hout in tubes, van het merk Alebastine, na drie uur droog en uit te schuren, kleur maple hebben ze geloof ik ook)

Doe die dit als je de snaar los aanslaat, of op bepaalde posities?

Morio66
7 april 2010, 00:56
open aan sla , kan zijn dat het al laat is, maar klinkt ook wat dood.. andere gitaren geprobeerd, hebben het niet. (was even bang dat ik "dingen" ging horen)

overigens (zie eerder) leuke benadering, groefjes koesteren ;)
2 mm is wellicht wat overdreven, zal morgen eens meten..
Bedankt voor je tips, wellicht vul ik de twee grootste en laat de rest zoals het is..

geert1976
7 april 2010, 01:02
open aan sla , kan zijn dat het al laat is, maar klinkt ook wat dood.. andere gitaren geprobeerd, hebben het niet. (was even bang dat ik "dingen" ging horen)

overigens (zie eerder) leuke benadering, groefjes koesteren ;)
2 mm is wellicht wat overdreven, zal morgen eens meten..
Bedankt voor je tips, wellicht vul ik de twee grootste en laat de rest zoals het is..

Als die dat alleen met open aanslaan van de hoge E doet, zit het probleem in je topkam, dan is de groef waar de hoge E in ligt te ruim en dan vibreert de snaar tegen de zijkant van de groef, dan krijg je da snerpen.

pak een stanleymesje (een hele dunne) en wrijf iets door de groef, waardoor die een tikkeltje dieper komt te liggen 0.1mm kan al voldoende zijn.

tussen de hoge E en de eerste fret moet wel 0.2mm ruimte zitten

indien de hoge E nu al bijne boven de eerste fret lig, zou je misschien de topkam moeten wisselen, wat overigens geen kwaad kan, standaard topkammen van een Squier zijn nu niet echt geweldig.

De topkam voor een strat kun je trouwens standaard, kant en klaar kopen en wellicht als je die plaatst is die al gelijk goed

Morio66
7 april 2010, 01:07
Great, wederom bedankt.. heb nog wel wat speling, zal ook eens kijken voor een nieuwe topkam.
Verder is de afwerking van deze Squier best wel aardig, voelt allemaal wel goed aan.

Ga nu slapen, moet er al bijna weer uit! :(

To be continued..