PDA

View Full Version : Algemene vraag over elektrische gitaren...



The Black
22 april 2003, 18:04
Ik vroeg me laatst af he.
Wat is nou het grote verschil tussen bijvoorbeeld een Gibson Les Paul Standard en een andere (merk) Les Paul met PRECIES dezelfde eigenschappen (houtsoort, elementen etc.)

Mensen betalen belachelijke prijzen voor wat Gibson's die volgens mij met dezelfde eigenschappen custom voor je gemaakt kunnen worden voor minstens een vierde van de prijs.

Stel dat jullie zeggen dat zo'n kopie gitaar niet zo goed in elkaar is gezet, beetje slordig ofzo, dan kun je hem toch nog altijd perfect laten afstellen bij een makelaar, dat kost toch geen 3000 euro???

Alvast bedankt voor jullie reacties.

hoofd
22 april 2003, 18:09
Hehe...er zijn daarover veel discussies de laatste tijd. Mensen die een goede Les Paul willen word ook telkens aangeraden naar een Tokai of een The Heritage Les Paul te kijken. Mij persoonlijk gaat het bij Gibson vooral om de naam. Ik wil een Gibson Les Paul, en geen Tokai of Heritage (ook al zijn dat ex-Gibsonwerknemers). Waarom wil ik perse een Gibson? Omdat veel grootheden erop spelen (Slash, Joe Perry, Jimmy Page etcetera) en omdat Gibson een grote naam is met een grote historische waarde.

Electrical Storm
22 april 2003, 18:14
Het woord 'Gibson' klinkt ook mooier dan het lompe 'tooooooo-kaj', dus daar betaal je ook al zo 100 euro voor... :razz:

Maiden Michiel
22 april 2003, 18:16
Hetzelfde gezeik met JEM's en JS's

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Maiden Michiel op 2003-04-22 18:16 ]</font>

The Black
22 april 2003, 18:17
Ja tuurlijk, maar eigenlijk was dat niet echt mijn vraag.
Tuurlijk is een Gibson aantrekkelijk, ik heb ook een Gibson ES.
Maar ik vraag juist of ze echt kwalitatief zo beter zijn dan een gitaar met exact dezelfde specificaties. Dat wilde ik juist weten.

Electrical Storm
22 april 2003, 18:17
Maar goed: ff serieus: Je kunt natuurlijk altijd een Epi, Tokai of whatever in huis halen om vervolgens als een gek alle hardware te vervangen (PU's, elketronica, stemmechanieken, strap buttons enz), alleen dan ben je er nog niet. Gibson selecteerd gewoon uiterst precies het hout dat voor de produktie wordt gebruikt, en er wordt meer zorg besteedt aan afwerkingen die je niet zomaar ff door een dealer laat doen (binding, frets weet ik wat). Heel van Epiphones zijn gewoon gemaakt van 'afvalhout'.

wietse
22 april 2003, 18:20
stellen makelaars nu ook al gitaren af??
ik dacht dat die in huizen deden.
maar inderdaad gaat het in veel gevallen omdat je op de gitaar wilt spelen waar je helden ook op spelen.
en dat is meestal gibson of fender en tegenwoordig ook wel prs .
en voor die namen betaal je veel(te veel).
en het voordeel is dat er veel mensen zijn die service kunnen verlenen en de onderdelen gemakkelijk verkrijgbaar zijn.
dat kan bij een kustom gebouwde gitaar wel eens voor problemen zorgen.

UncomfortableDotOrg
22 april 2003, 18:40
Wat kost een standaard model (lp, strat, etc.) nou eigenlijk om te laten bouwen bij een goede gitaarbouwer...

dus gewoon dezelfde specs, alleen geen merkplaatje...

lijkt me dat je dan dezelfde, zoniet betere afwerking en kwaliteit hebt... maar kost dat dan duurder als de eigenlijke gitaar?

Wouter J
22 april 2003, 19:11
Op 2003-04-22 18:17, schreef Electrical Storm:
Maar goed: ff serieus: Je kunt natuurlijk altijd een Epi, Tokai of whatever in huis halen om vervolgens als een gek alle hardware te vervangen (PU's, elketronica, stemmechanieken, strap buttons enz), alleen dan ben je er nog niet. Gibson selecteerd gewoon uiterst precies het hout dat voor de produktie wordt gebruikt, en er wordt meer zorg besteedt aan afwerkingen die je niet zomaar ff door een dealer laat doen (binding, frets weet ik wat). Heel van Epiphones zijn gewoon gemaakt van 'afvalhout'.


HAHAHAHAHA!

Wie neem je in de maling? Over het algemeen zijn Epiphones (en vooral de Elite series) veel beter afgewerkt. Ik werk bij Jan Knooren en we hebben een Custom shop Gibson CS 336 moeten bespreken. Dat ding kostte bijna 5000 Euro en had geen mooi Esdoornen top (nauwelijks vlam, geen bookmatching) De voorkant van de kop was gelakt in plaats van een ebben houten laagje voorzien, De lak had putjes en oneffenheden. Customshop mijn reet, wij maken gitaren voor minder die heel wat beter zijn afgewerkt.

Epiphones en Tokais (die overigens uit de zelfde fabriek komen) worden gemaakt onder veel strengere eisen en dus zijn ze kwa afwerking veel mooier.

Als ik een Gibson zou aanshaffen dan zou dat een zwarte Les Paul custom worden, waarom een Gibson? Omdat ik de vorm van de kop van een Epiphone niet mooi vindt, hij ziet er niet uit op een Les Paul.

Negative K3 fan
22 april 2003, 19:18
Ik denk dat met exact dezelfde onderdedlen, of betere onderdelen zelfs wel betere gibsons gemaakt kunnen worden. Maar ieder mens is diep van binnen wel een beetje merkengeil.

Maar op zich is een gitaar handgebouwd door een gitaarbouwer geiler dan een gitaar met gibson op de headstock. Vind ik dan...

FragDaddy
22 april 2003, 19:19
de topicstarter vraagt eigenlijk: wat is nou het verschil tussen een gibson en bijvoorbeeld een epiphone. ze zien er toch hetzelfde uit?

juist. ze zien er hetzelfde uit, en daar houdt de vergelijking eigenlijk al op!

waar zullen we es beginnen? bij het hout? ok dan! Gibson gebruikt voor zijn productielijn en ZEKER voor zijn custom-shop lijn de beste kwaliteit mahonie en esdoornhout. dit hout ligt na selectie eerst jaren te drogen en wordt dan door amerikaanse vakmensen dmv CNC banken en het nodige handwerk (ja echt) op maat gemaakt voor de gitaar.

een ander belangrijk verschil is dat de gibsons een toplaag van esdoornhout hebben en dat epiphone dat niet heeft (gewoon een foto van een stuk hout op de gitaar geplakt. dus geen fineer, nee echt een foto) het gevolg is dat een epi van nature doffer klinkt dan een gibson.

vervolgens komen we bij de lak. waar gibson nog de echte ouderwetse (zeer giftige) nitrocellulose lakken gebruikt, die de gitaar een superdun laagje luchtdoorlatende lak geven en zo er dus voor zorgt dat het hout kan blijven ademen en dat de gitaar mooi klinkt, gebruikt epiphone net als 99% van de gitaarbouwers gewone lakken op basis van plastic (ze coaten de gitaar letterlijk met een laag plastic).

een epi zal dus nooit zo mooi 'oud worden' als een gibson...

wist je trouwens dat van elke gitaar met binding na het schilderen door iemand met de hand alle lak van de binding wordt gekrabt... enig idee hoeveel tijd dat kost per gitaar? daarom zijn les paul studio's (zonder binding dus) een stuk goedkoper!
wat een klote werk lijkt me dit trouwens! leuk vakantiewerk :sad:

dan komen we bij de electronica... gibson elementen kosten ongeveer 100 euro per stuk in de winkel, epiphone elementen zijn niet los te koop, maar zouden nog niet eens de helft moeten kosten. ook de bedrading, de knop (die bij epi vaak stuk gaat) en de potmeters zijn van een hele andere kwaliteit.

natuurlijk heb ik het dan nog niet gehad over de beruchte tuners van epi, die de gitaar kennelijk nog geen liedje lang gestemd kunnen houden..



goed. ik kan nog wel een paar dingen verzinnen, maar mijn armen worden moe. ik zeg niet dat epi slecht is, want voor 500 euro koop je een hele fijne gitaar. ik zeg niet dat gibson heel goed is, want voor 2800 voor een standaard les paul, zijn er nog meer hele goede gitaren te koop, wat ik alleen wil zeggen is dat een epi en een gibson gewoon niet te vergelijken zijn, qua prijs niet, maar voor de rest ook echt niet. probeer ze eens naast elkaar uit in een muziekwinkel en kom dan nog eens posten.. geeft ook niet dat een epi niet zo goed is als een gibson, het prijsverschil is er ook naar. je kunt je afvragen of je zin heb om 5x zoveel te betalen voor een gibson voor dat verschil tussen gibson en epi, maar dat is een andere discussie.


de highend klonen zoals tokai en heritage zijn soms zelfs beter dan gibson, maar ook bijna net zo duur als een gibson. dan heb ik persoonlijk toch liever een gibson, voor de naam ja, als je hem namelijk ooit een keer wilt verkopen is het wel makkelijk als er gibson op staat! krijg je er teminste nog es wat voor terug.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: FragDaddy op 2003-04-22 19:33 ]</font>

FragDaddy
22 april 2003, 19:25
Wie neem je in de maling? Over het algemeen zijn Epiphones (en vooral de Elite series) veel beter afgewerkt


ok. de elites ken ik niet, dus daar doe ik geen uitspraken over, maar de standaard epiphones... kom op zeg. trek het plakplaatje (wat epi een maple top durft te noemen) er eens af en kijk eens naar dat mahoniehout.. dat ga je toch niet vergelijken met een custom-shop gibson he?

de afwerking van epi? nou. beter dan gibson. ik heb denk ik al wel 100 epiphones door mijn handen laten gaan, geen 1 die beter afgewerkt is dan de de gemiddelde die ik heb bespeeld. en ik ben behoorlijk pietluttig als het om afwerking gaat).

ik zeg de meeste gibsons, want ik heb ook hele slechte gibsons gezien.. tja ik zeg ook niet dat elke gitaar bij gibson perfect is (al zouden ze dat wel moeten zijn voor fucking 2800 euro voor een lullige standard en tot 10.000 euro voor een aged historic '59 les paul met een mooie top!)

maare.. jij werkt dus in een muziekwinkel? en daar verkopen ze gitaren? en jij adviseert mensen bij hun aankopen? juist..

FragDaddy
22 april 2003, 19:30
Dat ding kostte bijna 5000 Euro en had geen mooi Esdoornen top (nauwelijks vlam, geen bookmatching)


dat noemen ze bij gibson een plaintop. niet iedereen wil een flametop waar je duizelig van wordt. putjes in de lak zijn wel schandalig voor een custom-shop gitaar. tja het komt voor, maar ik zou zo'n gitaar nooit kopen.

afwerking van epi's ? heb je enig idee hoe ze in de fabriek van epiphone (een van de grootste gitaarfabrieken ter wereld) gitaren maken? daar komt geen mens aan te pas, allemaal CNC werk. tot het verpakken van de gitaar toe! dus altijd hetzelfde resultaat. bij Gibson heb je dat ook voor het grootste gedeelte, maar daar is nog een gedeelte handwerk (waaronder lakken) tja. dat gaat wel eens mis dan he. het is wel klote dat de mensen van de kwaliteitscontrole dit niet opmerken en de gitaar terugsturen, maar die mensen maken ook fouten. zo komen er wel eens slechte gibsons uit de fabriek.

The Black
22 april 2003, 19:38
Aan FragDaddy

Ik had het niet specifiek over epiphones, ook al is het wel een goed voorbeeld dat je gaf.

Het enige verschil dus is het hout, meer niet. Een toplaag van esdoornhout kan voor je gemaakt worden. De lak kan gekocht worden, anders mocht Gibson die ook vast niet gebruiken. De elementen en tuners kunnen gekocht/vervangen worden.

En nog dit alles bij elkaar hoeft nooit meer dan 1500 euro te kosten.
Jij wilt mij dus vertellen dat dat hout zo veeel beter is dat het zo'n zeker meer dan 1000 euro waard is? En dat hout is nergens anders verkrijgbaar?
Waarom kan ik dan een gibson sg voor 800 euro nieuw kopen, en een les paul standaard komt zeker boven de 2000 euro nieuw uit?

Als ik dus een gitaar met de exact specificaties van een Gibson Les Paul koop zal het dus NOOIT een gibson (in klank, naam niet natuurlijk) kunnen worden.

Nog iets, wat ik meer bij dit onderwerp in mijn ogen had was de belachelijk geprijsde re-issues en ultima's etc., en niet echt de standards of customs.

Electrical Storm
22 april 2003, 19:38
Ja, Wouter J, wie neem JIJ eigenlijk in de maling? Ik bedoel; jij verteld toch echt wel de grootste onzin die ik tot nu toe in 2003 heb gehoord. :razz: :grin:

Je hebt vast en zeker een afgeragte Gibby in je handen gehad want als ik jouw moet geloven is een Epiphone nog beter dan een Gibson...

JV
22 april 2003, 19:41
laatste vintagebeurs in veenendaal waren geloof ik epi pickups (sets) verkrijgbaar voor een 10tje

FragDaddy
22 april 2003, 19:43
wij maken gitaren voor minder die heel wat beter zijn afgewerkt.


Dat komt goed uit! ik ben serieus op zoek naar een perfecte Les Paul. ik wilde eigenlijk een Gibson Les Paul '57 Historic Reissue goldtop (custom shop dus) gaan kopen, maar dan wil ik bij deze graag een vrijblijvende offerte aanvragen voor het maken van een les paul kloon: mijn eisen.

-een nek naar model van een les paul '59 burst
-braziliaans pallisander fretboard met historisch correcte parelmoer inleg (geen plastic svp, maar echt parelmoer)
-een esdoorn top met een flame waar je duizelig van wordt, heel wijd en heel diep, dus niet die dunne streepjes vlak naast elkaar..
-een 'washed cherryburst' verfje, natuurlijk nitro..
-verder alles na specificatie van de originele Gibson Les Paul '59 (de welbekende bursts)
-CTS potmeters en SD Alnico 2 pro in de nek en een SD '59 in de brug
-straplocks

als jullie dit kunn maken voor ongeveer 1000 euro minder dan wat gibson voor die goldtop vraagt heb ik serieuze intresse, mits het eindproduct minstens net zo goed speelt en net zo goed is afgewerkt als de hiervoorgenoemde historic goldtop.

waarom 1000 euro minder? omdat als ik zo'n gitaar ooit wil verkopen ik er niets voor terug krijg (er staat namelijk geen gibson op en dus wil niemand er wat voor geven)

FragDaddy
22 april 2003, 19:43
Je hebt vast en zeker een afgeragte Gibby in je handen gehad


liever een flink bespeelde gibson als een nieuwe gibson trouwens... als ie lekker bespeeld is komt het beest pas echt los!

FragDaddy
22 april 2003, 19:46
The black => je hebt helemaal gelijk. die gibsons zijn ook belachelijk geprijsd!! helemaal waar. ze zouden zeker 500-1000 euro goedkoper moeten zijn voor wat je er voor krijgt..

ik zeg ook niet dat JIJ meer geld moet uitgeven, ik zeg alleen dat het het overwegen waard is.

bedenk wel dat het modificeren van een epiphone met goede onderdelen ook niet goedkoop is, en je dan beter meteen een 2ehands gibson kan kopen. dat van die esdoorn top vervangen? alles kan, maar als je dit bij een gitaarbouwer wilt laten doen denk ik niet dat het rendabel is (als in: het vervangen kost zoveel dat je beter een gibson had kunnen kopen)

kun jij echt een Gibson sg kopen voor 800 euro? nieuw? ik dacht dat die dingen dik over de 1000 zaten.

waarom is die sg goedkoper dan een les paul..

1- die gesneden maple top op een les paul is ontzettend bewerkelijk (met een CNC machine) en kost dus veel geld
2- die binding van een les paul is nog veel bewerkelijker en kost dus nog meer geld.
3- een les paul is gewilder en daarom kunnen ze hem voor meer geld verkopen!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: FragDaddy op 2003-04-22 19:50 ]</font>

The Black
22 april 2003, 19:54
Oh en nog een klein iets.
Ik ben nooit van plan 1 van mijn gitaren te verkopen, hoe k*t ze ook mogen zijn.
Het zijn net kinderen van me, ze blijven een deel van me, en zullen ook altijd zo blijven zo lang ik nog leef.
Ik doe een vrouw het huis uit voordat een van mijn gitaren eruit gaat (quote dankbaar aan eig).

Dit klinkt misschien gek voor sommigen, maar toch is het mijn oordeel.

Maar dit topic leid toch een beetje naar toe naar de echte reden waarom ik al deze vragen stel, ik wil wat custom gitaren laten maken, en dus uiteindelijk weten waar ik goed op moet letten. Ik wil dus kwaliteit, de naam doet me er niet toe.

The Black
22 april 2003, 20:06
Een gibson sg kun je in duitsland voor zo'n 800 euro krijgen, en compleet nieuwe inclusief koffer. Gewoon goed rondkijken.

1- die gesneden maple top op een les paul is ontzettend bewerkelijk (met een CNC machine) en kost dus veel geld

Je zegt het zelf al, machine, zoiets kan gewoon worden nagemaakt met de hand ook al kost het misschien wat meer moeite.


2- die binding van een les paul is nog veel bewerkelijker en kost dus nog meer geld.

Vakmanschap zit niet alleen in een Gibson fabriek lijkt mij. Binding kan overal worden gemaakt voor een goede prijs, en het hoeft echt geen fortuin te kosten.


3- een les paul is gewilder en daarom kunnen ze hem voor meer geld verkopen!

Dat klopt, omdat een gibson zo duur is denken mensen automatisch dat ze DE gitaar hebben. Omdat grote gitaarhelden gebruik maken van dit merk kunnen ze zoveel vragen, zolang mensen het blijven betalen, kan de marketing zo blijven. Maar het feit dat het word beschouwd als de beste gitaren hoeft helemaal niet zo te zijn volgens mij.

Neals
22 april 2003, 20:17
voor 975 euro heb je ook een fender USA tele, en ik vind die qua afwerking een stuk beter dan menig gibsons, hoewel gibson de tone heeft, en waar ze beroemd om zijn....

En vergeet niet, je betaalt 1/3 (of meer) voor de naam op de headstock, en je kan er donder op zeggen dat je dat altijd weer terugziet als je er vanaf wil...

BLOK182
22 april 2003, 20:21
Ehm, The Black, voor onder de 1000 euro heb je een SG Special, sorry hoor maar die moet je niet vergelijken met een LP Standard, eerder met een LP Studio. En dan kom je er wel achter dat het prijsverschil toch wel redelijk gerechtvaardigd is.

The Black
22 april 2003, 20:26
Oh ja Blok, foutje van mij, ik had het moeten vermelden. Maar ik heb het serieus over de SG Standard, en niet de Special.
Je moet gewoon goed rondkijken.

Neals
22 april 2003, 20:32
SG standard heb je voor rond de 1300 euro heb ik al gezien, maar special, pick-ups en tuners verschillen nogal, maar een LP Classic is misschien ook wel een aanrader

FragDaddy
22 april 2003, 20:49
The Black => het maken van zo'n maple top wordt dan wel machinaal gedaan, maar kost toch relatief veel tijd.. en dus geld (als zo'n machine een minuut draait kost dat gewoon geld, want in die minuut had ie ook een andere gitaar kunnen snijden)

het maken van zo'n binding kost ook geld.


natuurlijk kun je dit allemaal door nederlandse vakmensen laten doen, maar dan is het nog veel duurder, omdat het geen serie-productie is maar stukproductie, ze moeten dus eerst de top meten, uittekenen en dan met de hand op maat vijlen, lijmen en aflakken en weet ik nog niet allemaal wat meer. als je bedenkt dat een beetje vakman zo 50 tot 100 euro per uur mag vragen.. tja.

echt hoor. naderhand dit soort ingrijpende wijzigingen aan een gitaar laten doen is bijna altijd veel duurder als meteen meepakken als de gitaar gemaakt wordt. (als dit betekend dat je dan een gibson 'moet' kopen ipv een epi.. tja)

ikzelf zit eigenlijk een beetje te hopen op mijn offerte vraag hierboven. ik zit te overwegen om de aanvraag te E-mailen naar de bedrijf van die jongen die hierboven posten..

ik gok dat een handgebouwde les paul kloon door een gerenomeerde bouwer hier in nederland bijna 2x zo duur is als een gekochte gibson les paul.. dan weet ik ook bijna zeker dat de kwaliteit van de gitaar een stuk hoger ligt..




maar een LP Classic is misschien ook wel een aanrader

Ja! goede tip. is vaak goedkoper dan een standard, moet je alleen wel met die nek overweg kunnen. (zit een '60 nek op. mij veel te dun, lijkt wel een fender strat)

ikzelf heb graag zo'n telefoonpaal als nek, bij wijze van spreken dan. maar dat is heel persoonlijk, een vriend van mij speelt op een ESP en daar druk ik met 1 vinger gewoon drie snaren tegelijk in :sad:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: FragDaddy op 2003-04-22 20:52 ]</font>

Casey
22 april 2003, 21:12
Mijn Epi G400 is van echt Mahonie , ik heb het gechecked door wat lak aan de binnenkant weg te krabben , ook is de body uit 2 stukken en niet zoals je bij sommige Epi's ziet uit tig planken , de afwerking is gewoon goed , hij is stemvast , heeft een heel goeie sustain maar klinkt naar rotte eieren door de zaad pickups (disigned by Gibson alnico).
Ik geloof zeker dat de Gibson beter is als de Epiphone alleen roept hier iemand dat Epi gebruik maakt van Foto tops , ik heb op de Epi site gekeken en ook in de Epi forums en allemaal hebben ze het over een fineer top (niet dat dat de wereld kost) , wat is het nou , foto of fineer ?

FragDaddy
22 april 2003, 21:56
Casey => ik heb ook nooit gezegd dat epiphone geen mahonie gebruikt, sterker nog van jou G400 weet ik het zeker. (fijne gitaar btw. vind ik prettig spelen)

ik zeg inderdaad dat epi een foto-top gebruikt, geen fineer dus. als er iemand is die anders kan bewijzen hoor ik het graag.. (ik heb zelf nooit een epi gestript, dus ik ben niet helemaal 100% zeker, als ik goed kijk ben ik van mening dat ik de druk-structuur kan zien, de pixels van de foto zeg maar. bij fineer (een dun laagje hout) zou je dat nooit kunnen zien.)



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: FragDaddy op 2003-04-22 21:59 ]</font>

Wouter J
22 april 2003, 22:01
Op 2003-04-22 19:43, schreef FragDaddy:
[quote]
Dat komt goed uit! ik ben serieus op zoek naar een perfecte Les Paul. ik wilde eigenlijk een Gibson Les Paul '57 Historic Reissue goldtop (custom shop dus) gaan kopen, maar dan wil ik bij deze graag een vrijblijvende offerte aanvragen voor het maken van een les paul kloon: mijn eisen.


Ga hier naar toe http://www.knooren.nl en mail Jan zelf, ik weet zeker dat hij je een beter antwoord kan geven over dit dan ik.

Bovendien kan de "Guitars" sectie van onze website je een beter idee geven van wat mogelijk is. Er staat dan geen Les Paul tussen maar de frees vorm voor dat type gitaar hebben we wel.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Wouter J op 2003-04-22 22:05 ]</font>

FragDaddy
22 april 2003, 22:20
Ik zal hem eens mailen, ik denk alleen dat het veel te duur wordt. kun je me een prijsindicatie geven van die 2 'simpele' strats die op de site staan?