PDA

View Full Version : Zelf zeefdrukken



nico verduin
6 april 2010, 15:19
Voor de liefhebbers die zelf willen zeefdrukken. Ik had ooit een kitje besteld bij www.cbridge.com om zelf te kunnen zeefdrukken. Ik had dit al een jaar liggen omdat het de vorige keer volledig mislukte. Ik ging belichten onder een uv bak. Kan dus beter in zonlicht zoals vandaag bleek.

Proces:

Afdruk op overhead sheet drukken.
1 minuut in de zon leggen
10 minuten in water leggen en beetje over de photolak wrijven om het raster goed schoon te krijgen.
Na drogen nog eens 5 minuten in de zon leggen
Op oppervlakte leggen en de verf erin wrijven met een speciale spatel.
Template eraf halen en ff 10 minuten in de oven die op 100 graden staat.
niet gek voor een eerste keer


Zolang de verf nog nat is, kan je het raster nog schoon spoelen (dus gelijk doen). Kun je hem de volgende keer weer gebruiken. Ik heb verf gebruikt dat als het eenmaal droog is, niet meer verwijderd kan worden. Moet nog wel een laklaag overheen.

Kind kan de was doen:crazyhappy:

http://www.verelec.com/tijdelijk/images/tn_100_2734.JPG

master99
6 april 2010, 16:09
Ha Nico. Dat ziet er goed uit zeg. Gebruik je een 2K lak?
Ik heb een keer een setje front platen laten drukken bij een 'echte' zeefdrukker. Deze gebruikte lak die uithardt d.m.v. UV. Uiteindelijk erg duur en ik was niet tevreden. Dit lijkt me wel wat.


Groet,
Erik

nico verduin
6 april 2010, 16:28
Ik had gelijk een zooi kleuren erbij genomen. Dit is gedrukt met standaard zeefmaat. De verf is Jacquard Professional quality Screen printing ink. Op water basis. Heb net ff ingespoten met acryllak. De verf liet niet los. Dus dat dreigt te lukken.

Wilco
6 april 2010, 19:40
Hee verdorie, dat ziet er sjiek uit Nico! Ben ik wel jaloers op.

nico verduin
6 april 2010, 19:50
Jaloers hoef je niet te zijn. Is gewoon een kitje... verder een beetje zonlicht en water en eigen creativiteit. Vond het wel interessant als alternatief voor de decals ed.

Saf
6 april 2010, 20:16
waarom pak je niet meteen inkt die goed hecht zodat je geen laklaag hoefd te doen?

We gebruiken zelf bij zeefdruk op metaal altijd een 2 componenten inkt.

nico verduin
6 april 2010, 21:08
Omdat ik nu voor de 2e keer in mijn leven een zeefdruk heb gemaakt :seriousf:. De eerste keer was op de kleuterschool met een bloemetje uitknippen of zo.... en vandaag de 2e keer.
Er zullen ongetwijfeld betere inkten zijn... betere zeefdruk technieken.... en vermoedelijk ook veel duurder. Deze verf hecht op metaal. Maar het blijft een laagje op het ijzer. Door het met lak op te vullen, krijg je weer een egaal oppervlak en blijft het binnen de budgetten. En is de kans op kras beschadigingen kleiner.
Ik heb geen idee wat voor verf je moet gebruiken en een die ook nog weer te verwijderen is van de zeef. Of heb je daar ook weer speciale reinigingsmiddelen voor nodig?
Nog ff en je kan het beter uitbesteden.... 100 euri neertellen voor instelkosten en 100 stuks tegelijk afnemen. ben je 500 euri lichter.....
Dan houd ik het toch liever bij de hobby.

Saf
6 april 2010, 22:00
100 euro instelkosten zo hele dure zeefdrukker. Ik dacht dat ze bij ons 30 ofzo rekenen.

Je moet inderdaad niet meer met water met maar oplosmiddel poetsen.

Zeefdrukken is heerlijk simpel in grondbeginsel. Je kunt het bij wijze van spreken nog met ee noude panty en een wc bril. Dat is het mooie het is ideaal voor dit soort toepassingen.

Hoe hoog zijn die kastjes?

nico verduin
6 april 2010, 22:58
iets van 29 mm

Saf
7 april 2010, 16:41
we krijgen miss een printer op het werk waar je dinge ntot 100 mm dik doorheen kunt doen om te printen. Ook full colour. En als het goed is ook op metaal. Is miss ook wel gaaf.

Realeigo
7 april 2010, 17:27
Wanneer liggen deze powersupplies in de webwinkel en dan wel in de 9v/18v versie?

nico verduin
7 april 2010, 17:49
Wanneer liggen deze powersupplies in de webwinkel en dan wel in de 9v/18v versie?Pm me maar ff

nico verduin
9 april 2010, 11:02
waarom pak je niet meteen inkt die goed hecht zodat je geen laklaag hoefd te doen?

We gebruiken zelf bij zeefdruk op metaal altijd een 2 componenten inkt.
Nou deze inkt is dus waardeloos. Je krabt het er zo weer af. Heb dus nog eea uit te zoeken. Saf weet jij hoe ik aan betere inkt kom voor de thuisgebruiker?

nico verduin
11 april 2010, 11:39
Gisteren ge-experimenteerd met emaille/keramiek verf. Deze wordt na aanbrengen gebakken in de oven (140 graden / 30 minuten). Fantastische verf. Kras vast. Krijg het er niet meer af. Verkrijgbaar in een diversiteit van kleuren bij de plaatselijke hobbyzaak.
Zolang het nog nat is, kun je het gewoon met water er af wassen. Zeef ook gewoon onder de kraan schoon maken.
Nadeel: De verf is dunner. Met dit raster is de kans groot op doorbloeden. Maar ik heb ook nog hoge resolutie film. Kijken of dat beter gaat. Maar zo te zien vandaag geen zon.
Gaat het dan niet bloeden, dan kun je strakke layouts zeefdrukken voor een redelijke prijs. Voor bijv. de Hammond kastjes, frontpanelen, rug panelen, plexi panelen (alleen kun je die niet bakken dus moet je andere verf gebruiken)
Kosten:
- 1 Vel hoge resolutie film (11"x 8.5") rond de 10 US$. Ze hebben ook kleinere formaat vellen (4"x 5") genoeg voor een hammond 1590BB kastje praajt je over ongeveer 2.50 US$.
- Potje verf (4.95) genoeg voor pak 'm beet 50 Hammond kastjes (= geschat)
- Exposure frame (plexiglas plaat met onderplaat om te belichten, is ook zelf te maken) US$ 29.95

Verder kun je nog wat ramen maken om de zeef in vast te zetten zodat deze gelijk goed is gepositioneerd.

En je hoeft er geen lak over te spuiten. Maakt het thuisfront ook wat gelukkiger.....

Wordt vervolgt.

Speeddemon
11 april 2010, 15:15
Nico, zit de zeef zelf bij dat pakket?
En heb je de 'standard' of 'high res.' sheets gebruikt?

nico verduin
11 april 2010, 18:15
Bij die starterkits zitten wat samples. Maar die heb je wel nodig om het in de vingers te krijgen. Ik heb nu beide gebruikt.
De Hires is fijn om die emaille verf erdoor te laten. Dus dat moet ik nog eens proberen met verdunnen.
Die standaard is te wijd waardoor het gaat bloeden. Maar dekt wel mooier. M.a.w. ik heb nog wel eea uit te zoeken.

Speeddemon
11 april 2010, 18:20
Wat waren de verzendkosten trouwens?
En hoeveel pedalen zou je met 1 starterkit kunnen doen?

nico verduin
11 april 2010, 18:32
Moet je ff op de site kijken. Fakturen zijn allang in de archiefdozen. Ik zou er vanuit gaan dat je sowiezo een setje vellen moet bijkopen voor de feitelijke pedalen. Die samples gaan wel op aan het leerproces.
Doordat de verf op waterbasis is, kun je de zeef uitspoelen en weer hergebruiken. Dus ben je een professionele drukker (wat niet het geval is bij mij) dan doe je het gelijk de eerste keer goed. En kun je een hele zooi dezelfde pedalen drukken met dezelfde zeef.

kovereem
12 oktober 2011, 09:09
Kan je zo'n zeef altijd hergebruiken? Of ligt dit aan het materiaal (http://www.grmpf.nl)?

Saf
16 oktober 2011, 16:14
Je hebt een stripper voor zeven. Dit goedje haald de emulsie weer uit het zeef je kunt het dan weer opnieuw gebruiken.
Vaak echter laten oude afdrukken een zogenaamd spookbeeld achter op het gaas. Ook daar zijn weer goedjes voor maar ik weet van zelfdrukkers dat je dat ook met chloor kunt instrijken of het weer gaas weer schoon te bleken.

Zeefdruk is mijn beroep hoewel laatste tijds steeds meer signmaking omdat een collega meer en meer zeefdrukken erbij doet.