PDA

View Full Version : Video : Toto (Lukather) - Pamela



Robbert v.d. Hanenberg
6 april 2010, 13:14
Blijft 'n vette solo vind ik.
Feel, frasering, intonatie, sound en 'n waanzinnig vibrato natuurlijk, Luke's got it all...heb zwaar respect voor die man...

http://www.youtube.com/watch?v=VgR-NIyZoPw

Gr,


Robbert

Riky
7 april 2010, 13:39
perfect gewoon weer!! Knap!

Di Stefano
8 april 2010, 01:01
Mooi gedaan! Een van m'n favoriete Totonummers.

VHsologitarist
8 april 2010, 07:49
Hey Robbert,

Ik ben zelf ook een groot lukather fan. Ik vind je solo mooi, maar heb wel een paar puntjes van kritiek;
1. vind je sound voor jouw stijl mooi, maar klinkt nu of dat er iets teveel compressie op zit.
2. Het tap stukje klinkt hier te smooth en die noten zouden mooier klinken als ze allemaal zouden worden aangeslagen.
Dit is natuurlijk mierenneukerij want kortom vind ik hem goed gelukt, en vooral die tremelo stukjes.
Gr
Fer

bass blom
8 april 2010, 10:29
yo.. :cheerup: vet zeg!

Robbert v.d. Hanenberg
8 april 2010, 12:15
Hey thanks!

Hier 'n wat meer bluesy Lukather vid (Don't Chain My Heart):

http://www.youtube.com/watch?v=TMtCLCHmCKA

Ferry:

Het stukje wat ik daar tap tapt Lukather zelf ook in de studio versie.
De sound had ik natuurlijk helemaal aangepast naar zijn sound destijds. Het grootste verschil met nu is dat hij destijds behoorlijk wat modulatie effect (pitch shift) op z'n sound had. Landau en Lukather stonden daar bekend om in die tijd.

bass blom
8 april 2010, 12:23
goed man! lekker sappig

Riky
8 april 2010, 12:51
goed man! lekker sappig

Dat is het inderdaad! Sappig!

Erg goed! Erg lekkere sound ook!

VHsologitarist
9 april 2010, 07:54
Hey thanks!
Het stukje wat ik daar tap tapt Lukather zelf ook in de studio versie.
De sound had ik natuurlijk helemaal aangepast naar zijn sound destijds. Het grootste verschil met nu is dat hij destijds behoorlijk wat modulatie effect (pitch shift) op z'n sound had. Landau en Lukather stonden daar bekend om in die tijd.

Yups je hebt helemaal gelijk... Lukather tapte hem ook ;) Die Don't chain my heart versie is lekker! Nice gespeeld!. En nu ben ik met al mijn kritiekpuntjes niet meer eens. Ik vind je geluid nu echt super goed lijken. ben vol lof! Wat zijn de presets van de tonelab?

DTmaster
9 april 2010, 10:01
Ja leuk gespeeld, wat voor gitaar heb je dan!!!

Di Stefano
9 april 2010, 11:45
De lukathersound uit de eighties is inderdaad zeer goed benaderd. Maar het is dus een pitch shift en geen chorus die je gebruikt?

Robbert v.d. Hanenberg
10 april 2010, 19:15
Thanks!

Ferry: Ik gebruik nog steeds de combi van 'de recto sim + de T75' voor low-gain tot hi-gain sounds. De instellingen varieren nogal 'ns omdat ik vaak kleur naar 'de mix' zeg maar. Vooral het gebruik van 'n bepaald soort drumkit kan heel bepalend zijn voor je afstellingen. Ik geloof ook niet in 'n Lukather-preset, Vai-preset, 'eigen preset', of whatever...gitaristen willen daar vaak in geloven...je moet 'n sound hebben die goed blend met de mix...de rest doe je met je vingers.

DTmaster: Een afgeragde Carvin (met EMG's).

Di Stefano: Ja, pitch shift, minimaal detuned zeg maar (fine tuning). Het verschil met 'n chorus is dat 't niet 'golvend' is. Vind 't persoonlijk mooier, gebruik 't ook vaak op 'wide' cleane sounds.

arjanb01
10 april 2010, 21:38
+1 Robbert, je hebt helemaal gelijk, wat mij betreft is hij samen met Luc-o van dit forum de beste gitarist hier !

VHsologitarist
11 april 2010, 07:34
+1 Robbert, je hebt helemaal gelijk, wat mij betreft is hij samen met Luc-o van dit forum de beste gitarist hier !

Op elektrisch gebied heb je zeker gelijk, maar je vergeet er 1: Meul (Jan).

TimoSomers
11 april 2010, 22:58
Hij is weer lekker! Vind dat je erg dicht bij Lukather komt Robbert (Technisch allicht eroverheen).

@Arjan: nu ben ik benieuwd, wie bedoel je met 'hij'?

Di Stefano
12 april 2010, 00:48
Hij is weer lekker! Vind dat je erg dicht bij Lukather komt Robbert (Technisch allicht eroverheen).

@Arjan: nu ben ik benieuwd, wie bedoel je met 'hij'?

Meen je dat? Ik denk niet dat er veel aan te merken is op de techniek van Lukather.

TimoSomers
12 april 2010, 10:42
Meen je dat? Ik denk niet dat er veel aan te merken is op de techniek van Lukather.

Luke is een van m'n favoriete gitaristen, ook technisch enorm goed ofcourse, maar Robbert speelt sommige dingen die ik Lukather niet (meer) zie doen.

Ibanez666
12 april 2010, 11:27
Wat tapping en arpeggio's betreft vind ik Robbert echt top of the bill, maar voor een gitarist als ik die zelf totaal niets doet met tapping en zo goed als niets met arpeggio's heeft, ben ik juist benieuwd naar wat Robbert te bieden heeft op andere gebieden. Ik heb Robbert's sites bekeken en zag hier en daar wel wat, maar de hoofdmoot bestaat toch uit tapping, of heb ik niet goed gekeken?

Robbert v.d. Hanenberg
12 april 2010, 13:23
Thanks weer!

Techniek is naar mijn idee 'n behoorlijk breed begrip. Lukather heeft naar mijn idee juist 'n fenomenale techniek, niet zozeer shredwise, maar vooral als het gaat om intonatie, frasering en tone. Vooral zijn intonatie is akelig goed, zeker live.
Veel technieken kun je aanleren (picking, tapping, hybrid picking, sweeping, arpeggio's etc...). Geintoneerd spelen, tone maken, feel en frasering hebben direct te maken met gehoor en muzikaliteit en is naar mijn meining eerder 'n proces dan 'n soort van 'studie'. Ik heb mezelf er vroeger ook op betrapt dat ik mijn 'tone' ging zoeken in gear (wat veel gitaristen vaak hun hele leven lang doen) terwijl je dan voorbij gaat aan 'de basis' of essentie zeg maar.
Het muzikale straatje vind ik 'n ander verhaal...ik kan bijv. 'n Doug Aldrich net zo waarderen als 'n Brett Garsed...beiden snappen 't zeg maar...zo zijn er natuurlijk veel meer voorbeelden op te noemen.
Ikzelf ben weinig meer bezig met skills...'t enige wat ik probeer is, om met de jaren beter te begrijpen waar 't echt om draait wat gitaarspelen betreft...en 't bespaart me nog geld ook...haha

Ibanez666
12 april 2010, 13:51
Grappig dat je Doug Aldrich noemt, da's nou net de gitarist met wiens spel ik juist heel erg veel heb.

TimoSomers
12 april 2010, 15:56
Thanks weer!

Techniek is naar mijn idee 'n behoorlijk breed begrip. Lukather heeft naar mijn idee juist 'n fenomenale techniek, niet zozeer shredwise, maar vooral als het gaat om intonatie, frasering en tone. Vooral zijn intonatie is akelig goed, zeker live.
Veel technieken kun je aanleren (picking, tapping, hybrid picking, sweeping, arpeggio's etc...). Geintoneerd spelen, tone maken, feel en frasering hebben direct te maken met gehoor en muzikaliteit en is naar mijn meining eerder 'n proces dan 'n soort van 'studie'. Ik heb mezelf er vroeger ook op betrapt dat ik mijn 'tone' ging zoeken in gear (wat veel gitaristen vaak hun hele leven lang doen) terwijl je dan voorbij gaat aan 'de basis' of essentie zeg maar.
Het muzikale straatje vind ik 'n ander verhaal...ik kan bijv. 'n Doug Aldrich net zo waarderen als 'n Brett Garsed...beiden snappen 't zeg maar...zo zijn er natuurlijk veel meer voorbeelden op te noemen.
Ikzelf ben weinig meer bezig met skills...'t enige wat ik probeer is, om met de jaren beter te begrijpen waar 't echt om draait wat gitaarspelen betreft...en 't bespaart me nog geld ook...haha

Ja, klopt helemaal.
Techniek is een enorm breed begrip, zelfs 'feeling' is eigenlijk techniek.
Als ik techniek zeg bedoel ik ook meer de dingen die je echt kunt leren, appergios, taps, etc.
Als je feeling hebt dan knal je die er ook natuurlijk veel meer uit dan anderen (neem bijv. de vele malmsteen kloontjes, die zijn ongelooflijke vibrato vergeten).
Wat ik bedoelde dus is dat ik vind dat je qua feeling erg dicht bij luke komt, en qua 'techniek' (dus cleane shreds, taps, bladiebla) dingen speelt die ik hem nog niet heb horen doen.

Robbert v.d. Hanenberg
28 april 2010, 12:25
Hier nog 'n interview met Lukather (+ optreden). Uitzending van 17 april j.l. (2 meter sessies).
Is de moeite waard.

http://tvblik.nl/ganaar/extern3/http://www.hetgesprek.nl/archief/4027/

Gr,

Robbert

TimoSomers
28 april 2010, 16:15
Hier nog 'n interview met Lukather (+ optreden). Uitzending van 17 april j.l. (2 meter sessies).
Is de moeite waard.

http://tvblik.nl/ganaar/extern3/http://www.hetgesprek.nl/archief/4027/

Gr,

Robbert

Mooi filmpke, thanks!