PDA

View Full Version : Vettige rocksound



dimitri
6 april 2010, 10:16
Ik ben op zoek naar een nieuwe amp, en wil gebruik maken van jullie deskundigheid.
Heb tot nog toe steeds op een fender blues deluxe gespeeld. Voor het geld, zeker geen slecht geluid. Maar ik ben op zoek naar "iets" meer.

Het moet gaan van Triggerfinger tot Led Zeppelin tot Brian Setzer.

Wil een top met cabinet

Speel met pedaaltjes (overdrive, delay, phaser, tremelo, wah)

Budget + 1000

Squier4ever
6 april 2010, 10:46
Ceriatone DC-30?

big dooley
6 april 2010, 11:01
een vettige rocksound, krijg je naar mijn mening het best door oversturing van de buizen, niet door pedalen...
ik heb jaren met een marshall DSL100 gedaan in combinatie met 3 overdrive pedalen... het overstuurde kanaal klonk altijd beter dan wat ik dan ook in mijn pedalenbak had... toch wilde ik meer mogelijkheden, vandaar dat ik die pedaaltjes erbij liet...
vorig jaar de JVM410H gekocht (tweedehands) en gelijk al die zooi de deur uitgedaan, mogelijkheden in overvloed, dus alle distortion komt uit de (voor)buizen en daar kunnen pedalen simpelweg niet aan tippen (ja de koch pedaltone, omdat die werkt met buizen, duh...)

ik zeg niet, dat je de marshall moet kopen, das een kwestie van smaak... feit is wel, dat marshall veruit favoriet is bij de meeste rockers en daar is een reden voor

je kan je overdrive trouwens ook gebruiken om een OD-kanaal te "boosten"...
zet de gain van het pedaal op minimaal, draai het volume vol open en voila, de voorbuizen krijgen nog meer op hun lazer

voor de ultieme rocksound is er maar 1 echte optie... de buren waarschuwen en alle knoppen op de buizenversterker vol open

ieme
6 april 2010, 11:08
Als ik jou was zou ik de volgende amps proberen..

Matchless (heeft "goedkope" modellen)
Fender super reverb
Fender bassman
Fender twin
Marshall JCM800
Marshall Vintage Modern
Egnater Rebel
Orange rockerverb

Thiez
6 april 2010, 11:18
Vettige rocksound denk ik maar aan 1 ding. Orange!
Ik zou zoals ieme zegt een de rockverb proberen. Of eventueel de Rocker30 die is wat meer 70's like led zep.
Orange heeft echt een hele dikke rocksound en zeker als je er ook nog een orange cabinet onder zet.

Kim Wilson
6 april 2010, 11:20
een vettige rocksound, krijg je naar mijn mening het best door oversturing van de buizen, niet door pedalen...
ik heb jaren met een marshall DSL100 gedaan in combinatie met 3 overdrive pedalen... het overstuurde kanaal klonk altijd beter dan wat ik dan ook in mijn pedalenbak had... toch wilde ik meer mogelijkheden, vandaar dat ik die pedaaltjes erbij liet...
vorig jaar de JVM410H gekocht (tweedehands) en gelijk al die zooi de deur uitgedaan, mogelijkheden in overvloed, dus alle distortion komt uit de (voor)buizen en daar kunnen pedalen simpelweg niet aan tippen (ja de koch pedaltone, omdat die werkt met buizen, duh...)

ik zeg niet, dat je de marshall moet kopen, das een kwestie van smaak... feit is wel, dat marshall veruit favoriet is bij de meeste rockers en daar is een reden voor

je kan je overdrive trouwens ook gebruiken om een OD-kanaal te "boosten"...
zet de gain van het pedaal op minimaal, draai het volume vol open en voila, de voorbuizen krijgen nog meer op hun lazer

voor de ultieme rocksound is er maar 1 echte optie... de buren waarschuwen en alle knoppen op de buizenversterker vol open
Met de juiste pedalen en een goeie amp kun je een heerlijke overdrive creëren. Ik heb een ouwe Fender bak met drie verschillende overdrives ervoor (OCD, Tubescreamer en Boss Bluesdriver) en dat klinkt echt fantastisch. Vooral i.c.m. die Boss klinkt het als een overstuurde buizenamp.

Kortom, met de juiste pedalen kun je echt wel een goeie sound krijgen.

Mijn advies is een lekker dikke ouwe Fender bak (Bassman 10 bijvoorbeeld, of een Super Reverb, Twin Reverb eventueel, Bandmaster, Bassman of Dual Showman met een 4x12 kast eronder) en een setje deftige pedalen, misschien de amp zelf wat laten modificeren met een PPI MV en wellicht wat aan de voicing laten doen, en je hebt een klank waar je U tegen zegt. Al zullen de Bassman 10 en een Super Reverb waarschijnlijk niet binnen je budget passen. Een Bandmaster (45 watt) is een heel stuk betaalbaarder en klinkt ook super.

big dooley
6 april 2010, 12:05
zo'n bluesdriver heb ik ook gehad... fijn pedaaltje, dat zeker

ook al kun je met pedalen aardig uit de voeten komen, het kan niet tippen aan de warme klank van overstuurde buizen... ik zeg niet, dat het volledig kut klinkt, maar overstuurde buizen geven gewoon meer

ben zelf altijd een pedalenmannetje geweest... allerlei OD-pedaaltjes gehad, maar ik heb ze niet meer nodig... de JVM heeft met 4 kanalen 3 modes per kanaal een overvloed aan mogelijkheden en het klinkt gewoon het mooist, als je de buizen overstuurd ipv het signaal te laten clippen door een transistordiode

ieme
6 april 2010, 12:07
Red snapper, octafuzz, 69 fuzz en fulldrive 2... mijn favo pedalen..

vooral gitaar > fulldrive 2 > 69 > amp....

sjaak1990
6 april 2010, 12:10
zo'n bluesdriver heb ik ook gehad... fijn pedaaltje, dat zeker

ook al kun je met pedalen aardig uit de voeten komen, het kan niet tippen aan de warme klank van overstuurde buizen... ik zeg niet, dat het volledig kut klinkt, maar overstuurde buizen geven gewoon meer

ben zelf altijd een pedalenmannetje geweest... allerlei OD-pedaaltjes gehad, maar ik heb ze niet meer nodig... de JVM heeft met 4 kanalen 3 modes per kanaal een overvloed aan mogelijkheden en het klinkt gewoon het mooist, als je de buizen overstuurd ipv het signaal te laten clippen door een transistordiode

Denk eerlijk gezegd toch niet dat de JVM de amp is voor de TS... Orange lijkt me meer wat. Ik vind een JVM niet vettig...
Ben zelf meer van amps boosten met pedalen maar met pedalen kan je erg goede drive sounds krijgen, doe dat zelf ook voor bepaalde sounds. Bij een goede pedaal/amp combinatie hoor je allebei.
JCM800 of Marshall plexi achtig met eventueel een PPIMV lijken mij mooie opties.

yhcmarc
6 april 2010, 12:13
Oude cleane 100watt buizenbak, Marshall, Ampeg, Fender Bassman, Hiwatt .. paar leuke pedaaltjes, Greenback 4x12 er onder en klaar.

Squier4ever
6 april 2010, 12:26
Een ranzige VOX ac30 wil het truukje ook wel doen trouwens.

ieme
6 april 2010, 12:29
dat wil zker wel

ieme
6 april 2010, 12:30
Matchless (heeft "goedkope" modellen)
Fender super reverb
Fender bassman
Fender twin
Marshall JCM800
Marshall Vintage Modern
Egnater Rebel
Orange rockerverb
Hiwatt
Vox
London/ sound/ super city...

MegaDrive
6 april 2010, 12:51
Eens met Orange! Het smerigste gitaargeluid dat ik ooit heb gehoord was tijdens een concert van Jet op Pinkpop (2005?). Gatverdamme zeg wat een gore gitaarronk, de stukken stront vlogen ervan af. En de heren leken dat dusdanig leuk te vinden dat ze niet konden stoppen met spelen. Elk 4 minuten durend nummer werd vakkundig voorzien van een instrumentaal outro van minstens even lang, briljant. Anyway daar werd op Orange Rockerverb tops en cabs gespeeld.

big dooley
6 april 2010, 13:44
Denk eerlijk gezegd toch niet dat de JVM de amp is voor de TS... Orange lijkt me meer wat. Ik vind een JVM niet vettig...
Ben zelf meer van amps boosten met pedalen maar met pedalen kan je erg goede drive sounds krijgen, doe dat zelf ook voor bepaalde sounds. Bij een goede pedaal/amp combinatie hoor je allebei.
JCM800 of Marshall plexi achtig met eventueel een PPIMV lijken mij mooie opties.

heb ook niet gezegd, dat ie voor een JVM moest gaan, ik gebruikte het meer als voorbeeld, omdat ik zelf ook altijd pedalen heb gebruikt

de JVM is af fabriek inderdaad niet erg vettig... totdat je wat met de bias gaat rommelen... ze zijn nl nogal vrij koud afgesteld... in mijn geval zat ik op een vermogensdissipatie in rust op de anodes van 47% toen ik hem net binnenkreeg (tweedehands uit schotland)... je kan tot 70% maximaal gaan... heb hem ingesteld op 65/68% met KT77-buizen erin en dat scheelt nogal wat...

Squier4ever
6 april 2010, 13:54
Matchless (heeft "goedkope" modellen)
Fender super reverb
Fender bassman
Fender twin
Marshall JCM800
Marshall Vintage Modern
Egnater Rebel
Orange rockerverb
Hiwatt
Vox
London/ sound/ super city...

"What he said!"

Met name de Vox, Orange, Bassman en Vintage Modern lijken me voor jou wel wat! De Matchless-clone is denk ik net te duur, hoewel erg vet.

Ibanez666
6 april 2010, 14:12
http://www.netmusicians.org/?section2=amp

HaroldA
6 april 2010, 14:33
... en Vintage Modern lijken me voor jou wel wat!

Mijn collega-gitarist in m'n band heeft een VintageModern head (2266?) en de vettige rocksound uit m'n '80 JMP 2204 laat niets van de VM heel. :soinnocent:

dimitri
6 april 2010, 22:17
Hello,

Alvast bedankt voor de reacties. De Fender Bandmaster lijkt me wel iets. Tnx Kim Wilson.
Hoe gedraagt deze amp zich tov pedaaltjes?
Beter een 2 x 12 of 4 x 12 cabinet?

sjaak1990
6 april 2010, 22:35
heb ook niet gezegd, dat ie voor een JVM moest gaan, ik gebruikte het meer als voorbeeld, omdat ik zelf ook altijd pedalen heb gebruikt

de JVM is af fabriek inderdaad niet erg vettig... totdat je wat met de bias gaat rommelen... ze zijn nl nogal vrij koud afgesteld... in mijn geval zat ik op een vermogensdissipatie in rust op de anodes van 47% toen ik hem net binnenkreeg (tweedehands uit schotland)... je kan tot 70% maximaal gaan... heb hem ingesteld op 65/68% met KT77-buizen erin en dat scheelt nogal wat...

Das duidelijk, ik vind combinatie van pedalen en amp voor drive mooi, zo haal je oneindig veel sounds.

Stond hij wel heel koud :dontgeti: JVM van een vriend van me staat niet zo koud, heb niet gemeten maar als ik kijk hoe heet dat ding wordt...

caliban
6 april 2010, 22:48
http://www.netmusicians.org/?section2=amp

Vettige sound vind ik moeilijk in clips te gieten eerlijk gezegd :). Voor een heel groot deel is 'vettig' feel, meer dan bij een strakke metalsound. Dat vind ik dan toch ;)

big dooley
6 april 2010, 23:05
Das duidelijk, ik vind combinatie van pedalen en amp voor drive mooi, zo haal je oneindig veel sounds.

Stond hij wel heel koud :dontgeti: JVM van een vriend van me staat niet zo koud, heb niet gemeten maar als ik kijk hoe heet dat ding wordt...

temperatuur zegt erg weinig over de biasinstelling van een versterker.. tuurlijk zal een heet afgestelde versterker wat meer hitte uitstralen, maar je hebt het over een verschil van maar 15 milliampere over de kathode per buis
meten is weten in dit geval... marshall adviseerd om de bias af te stellen op zo'n 60 millivolt op de testpunten voor de 100-watters... dat is bij een geclaimde 480Vdc op de anodes (gemeten op pin 3 van de eindbuis) in vergelijk met bijvoorbeeld de DSL100 erg koud, want die staan af fabriek op 90 millivolt op de testpunten met 470Vdc op de anodes!!!!

nou had ik het voltage op de anodes gemeten en die is met 430Vdc al een stuk lager... de bias stond op 55mV wat dus neerkomt op zo'n 11,75 watt per buis in rust, waar 17,5 watt als maximum geld

ik kan het zeker aanraden om dat ding van je maat eens na te meten... wees wel uiterst voorzichtig, 430Vdc is dodelijk!!!

Kim Wilson
7 april 2010, 09:10
Hello,

Alvast bedankt voor de reacties. De Fender Bandmaster lijkt me wel iets. Tnx Kim Wilson.
Hoe gedraagt deze amp zich tov pedaaltjes?
Beter een 2 x 12 of 4 x 12 cabinet?
Pedalen gaat prima. Ik had er de originele 2x12 cab bij, maar ik heb ook eens over een andere Bandmaster gespeeld die op een 4x12 stond, en dat klonk ook helemaal te gek. Als je een originele set vindt, zou je het eerst eens kunnen proberen, maar ik zou niet de originele cab adviseren. Veel te groot. Volgens mij moet een Bandmaster top en een goeie 4x12 cab best lukken voor 1000 euro. Eventueel met de top bij Chris (CMW) langs, die heeft mijn ouwe Bandmaster compleet gemodificeerd, en naar het schijnt was dat echt een tonemonster geworden.

Henri H
7 april 2010, 09:51
Vettige sound vind ik moeilijk in clips te gieten eerlijk gezegd :). Voor een heel groot deel is 'vettig' feel, meer dan bij een strakke metalsound. Dat vind ik dan toch ;)'k Vind dit anders best "vettig" klinken:
http://www.netmusicians.org/?section=id&value=3931

JMP For the win. ;) (weliswaar met Jose Mod)

HaroldA
7 april 2010, 09:56
'k Vind dit anders best "vettig" klinken:
http://www.netmusicians.org/?section=id&value=3931

JMP For the win. ;) (weliswaar met Jose Mod)

Hmmm, "vettig" wil ik dat niet noemen, eerder "vatsig" of "overgewicht". Ik herken er nog wel een JMP in maar dan met gigantisch veel modder.

Nee, dit is JMP mishandeling en kan ik niet goedkeuren. Foei! :stop:

HaroldA
7 april 2010, 10:09
Dit lijkt al meer op een JMP: http://www.netmusicians.org/?section=id&value=381 (vanaf 40sec)

Rutger
7 april 2010, 10:09
Vettige sound vind ik moeilijk in clips te gieten eerlijk gezegd :). Voor een heel groot deel is 'vettig' feel, meer dan bij een strakke metalsound. Dat vind ik dan toch ;)

Mee eens, vettig zit m denk ik o.a. in de compressie, dat merk je erg in je speelgevoel.

Henri H
7 april 2010, 10:16
Tja, hoe vettig wil je 't hebben, dit is dan weer het andere uiterste, ook JMP:

http://www.netmusicians.org/?section=id&value=3307

Deze sound als basis lijkt me wel wat, pedaaltje d'r voor, klaar:

http://www.netmusicians.org/?section=id&value=3305

Maar hey, dat haal ik met gemak uit m'n Stiletto.
Met m'n JCM 800 2205 ook wel, maar heeft toch een iets ander karakter.

Ik vind die database op zich prima te gebruiken om te refereren naar een bepaalde sound, je hoort bij veel van die samples toch aardig goed het karakter van zo'n amp terug.
Of een amp ook echt geschikt is voor je, qua feel e.d., zul je uiteindelijk toch zelf moeten ondervinden.

DaveItUp
7 april 2010, 10:18
Matchless (heeft "goedkope" modellen)
Fender super reverb
Fender bassman
Fender twin
Marshall JCM800
Marshall Vintage Modern
Egnater Rebel
Orange rockerverb
Hiwatt
Vox
London/ sound/ super city...

Svp niet sound city in een rijtje zetten met de london's, powers en supers van deze wereld. Bij hiwatt zou logischer zijn.

Henri H
7 april 2010, 10:19
Dit lijkt al meer op een JMP: http://www.netmusicians.org/?section=id&value=381 (vanaf 40sec)

Die is ook gaaf ja, had hem geskipt omdat er zo'n effect over zit, maar vanaf 40 sec, wordt ie echt vet ja!

caliban
7 april 2010, 10:53
'k Vind dit anders best "vettig" klinken:
http://www.netmusicians.org/?section=id&value=3931

JMP For the win. ;) (weliswaar met Jose Mod)

Een beetje té modderig voor mij..

sjaak1990
7 april 2010, 11:18
temperatuur zegt erg weinig over de biasinstelling van een versterker.. tuurlijk zal een heet afgestelde versterker wat meer hitte uitstralen, maar je hebt het over een verschil van maar 15 milliampere over de kathode per buis
meten is weten in dit geval... marshall adviseerd om de bias af te stellen op zo'n 60 millivolt op de testpunten voor de 100-watters... dat is bij een geclaimde 480Vdc op de anodes (gemeten op pin 3 van de eindbuis) in vergelijk met bijvoorbeeld de DSL100 erg koud, want die staan af fabriek op 90 millivolt op de testpunten met 470Vdc op de anodes!!!!

nou had ik het voltage op de anodes gemeten en die is met 430Vdc al een stuk lager... de bias stond op 55mV wat dus neerkomt op zo'n 11,75 watt per buis in rust, waar 17,5 watt als maximum geld

ik kan het zeker aanraden om dat ding van je maat eens na te meten... wees wel uiterst voorzichtig, 430Vdc is dodelijk!!!

Wel off topic...maar ik warmteverschil is mij wel duidelijk tussen een lage 50% en 70%, vooral ook dat 50% gewoon koud klinkt. Ik kreeg eerst een 2e hands amp die te heet stond...dat was toch te voelen aan de buitenkant en hij stont op zo'n 75%

On-topic: Die samples zijn denk ik niet heel representatief, wel denk ik dat een JMP een erg geschikte amp zal zijn.

ibanez260
7 april 2010, 12:20
ik zou alleszins gaan voor een kleinere versterker. Zeker niet meer dan 30 watt, zodat je hem goed kan opendraaien, wat het geluid altijd ten goede komt.

misschien is kijken naar blackstar? Peavey classic is ook zeker een aanrader... enkel jammer van het wattage..

big dooley
7 april 2010, 12:23
Wel off topic...maar ik warmteverschil is mij wel duidelijk tussen een lage 50% en 70%, vooral ook dat 50% gewoon koud klinkt. Ik kreeg eerst een 2e hands amp die te heet stond...dat was toch te voelen aan de buitenkant en hij stont op zo'n 75%

On-topic: Die samples zijn denk ik niet heel representatief, wel denk ik dat een JMP een erg geschikte amp zal zijn.

wellicht off-topic, maar het gaat tenminste nog ergens over... meestal eindigen topics hier in vrolijk gewauwel over koetjes en kalfjes heb ik gemerkt... no offence...

zoals ik zei, men kan merken, aan de klank en temperatuur, hoe de bias waarschijnlijk afgesteld kan zijn... maar erop afstellen is onzin, dat zou hetzelfde zijn als een motor afstellen op gehoor ipv meetinstrumenten...
metingen en cijfers is de manier om te bepalen hoe een versterker staat afgesteld... ik ben al heel wat gevallen tegen gekomen, die voor jan snot hun eindbuizen hebben vervangen, terwijl achteraf bleek, dat de bias gewoon te koud stond... staat ie te warm, dan kom je daar vanzelf gauw genoeg achter

wat voor amp was dat eigenlijk die op 75% stond??? ben ook benieuwd naar die metingen zelf... normaliter als een versterker echt op 75% staat van gedissipeerd vermogen op de anode's, houden de buizen het nooit lang vol

wat betreft de JMP, dat ben ik zeker met je eens... online clipjes over versterkers vind ik nooit representatief voor de versterker zelf... er zijn ook zat mensen, die een versterker beoordelen op clipjes, die ze op youtube hebben gezien, terwijl ze dat ding, nooit in het echt hebben gehoord of zelf bespeeld

HaroldA
7 april 2010, 12:40
ik zou alleszins gaan voor een kleinere versterker. Zeker niet meer dan 30 watt, zodat je hem goed kan opendraaien, wat het geluid altijd ten goede komt.

Ik hoor liever een 100 watter die nog wat over heeft dan een 30 watter die nog net het volume trekt... :stop:

Ik ben dan ook overgestapt van een 2204 (50 watt) naar een 2203 (100 watt).

big dooley
7 april 2010, 13:33
Ik hoor liever een 100 watter die nog wat over heeft dan een 30 watter die nog net het volume trekt... :stop:

Ik ben dan ook overgestapt van een 2204 (50 watt) naar een 2203 (100 watt).

het verschil tussen 100 watt en 50 watt is in feite maar 3dB...
ter vergelijking: das hetzelfde verschil als de gevoeligheid van een celestion vintage 30 (100dB) vs. een G12-T75 (97dB)

wel komen bij een 100-watter de lage tonen beter door, omdat die juist het meeste vermogen vragen

vaak lees je wel eens vragen of het mogelijk is om van een 100-watter een 50-watter te maken, door 2 eindbuizen eruit te trekken... in principe is dit mogelijk, mits je de impedantie op je versterker ook halveert (bij een 16ohm cab, plug je die in de versterkeruitgang van 8ohm)
ik vind het echter onzin, omdat het maar 3dB scheelt terwijl er toch enig risico aan blijft kleven... er zit bovendien niet voor niets een mastervolume op de versterker...
bij non-mastervolume versterkers als de 1959 en de 1987 is het een ander verhaal... de 1987 (50watt) zal eerder oversturen dan de 100-watter (we hebben het hier over oversturing van de eindtrap, wat volgens velen, de mooiste overdrive geeft)

Henri H
7 april 2010, 13:50
....
Ik ben dan ook overgestapt van een 2204 (50 watt) naar een 2203 (100 watt).Is je 2203 weer klaar dan?

Orpheo
7 april 2010, 14:02
Dit lijkt al meer op een JMP: http://www.netmusicians.org/?section=id&value=381 (vanaf 40sec)

definetly! gisteren kon ik mijn eigen JMP eens flink open trekken, en dit komt er met gemak uit.

ik had wel een klein foutje gemaakt :D ik had m'n PPIMV op 8, mijn gain op 2 en m'n master op 10... ik was in de war, ik dacht dat even dat m'n master m'n gain was en andersom. british steel to the max, damn! wist niet dat deze amp zo agressief was met zo weinig gain.

Orpheo
7 april 2010, 14:06
het verschil tussen 100 watt en 50 watt is in feite maar 3dB...
ter vergelijking: das hetzelfde verschil als de gevoeligheid van een celestion vintage 30 (100dB) vs. een G12-T75 (97dB)

wel komen bij een 100-watter de lage tonen beter door, omdat die juist het meeste vermogen vragen

vaak lees je wel eens vragen of het mogelijk is om van een 100-watter een 50-watter te maken, door 2 eindbuizen eruit te trekken... in principe is dit mogelijk, mits je de impedantie op je versterker ook halveert (bij een 16ohm cab, plug je die in de versterkeruitgang van 8ohm)
ik vind het echter onzin, omdat het maar 3dB scheelt terwijl er toch enig risico aan blijft kleven... er zit bovendien niet voor niets een mastervolume op de versterker...
bij non-mastervolume versterkers als de 1959 en de 1987 is het een ander verhaal... de 1987 (50watt) zal eerder oversturen dan de 100-watter (we hebben het hier over oversturing van de eindtrap, wat volgens velen, de mooiste overdrive geeft)

je hebt 'wetenschappelijk' gezien gelijk, maar een 100 watter heeft een totaal ander karakter dan een 50 watter, of 30 watter. ik heb 't liefst ook gewoon 4 eindpitten die staan te gloeien. ik zeg expres 4 eindpitten, omdat ik de mesa mark4 ook super vind, en die heeft 'slechts' 85w en geen 100w (komt door de schakeling; 2 buizen class a en 2 buizen class ab, ongeveer).

maar deze clipjes, van de JMP... dat kan de rivera chubster overigens ook hoor. Nu ik mijn rivera op m'n xxl kool en elfring kast heb, vind ik de rivera echt niet onder doen voor m'n JMP.

Henri H
7 april 2010, 14:09
....Nu ik mijn rivera op m'n xxl kool en elfring kast heb, vind ik de rivera echt niet onder doen voor m'n JMP.'t Ziet er alleen niet uit. :p

Orpheo
7 april 2010, 14:22
't Ziet er alleen niet uit. :p

ik heb al m'n amps naast elkaar staan, als het ware 2 halfstacks, alleen staat de interne speaker uit ;)

big dooley
7 april 2010, 14:41
je hebt 'wetenschappelijk' gezien gelijk, maar een 100 watter heeft een totaal ander karakter dan een 50 watter, of 30 watter. ik heb 't liefst ook gewoon 4 eindpitten die staan te gloeien. ik zeg expres 4 eindpitten, omdat ik de mesa mark4 ook super vind, en die heeft 'slechts' 85w en geen 100w (komt door de schakeling; 2 buizen class a en 2 buizen class ab, ongeveer).


dat bedoel ik juist, je koopt een 100 of 50 watter voor het karakter, niet voor het verschil in volume... een 50-watter blaast net zo goed de ramen uit de sponningen en laat je broekspijpen wapperen

de 50-watters zijn erop gebouwd... als je de JCM800 enkelkanaals neemt, daar zit een wezenlijk verschil tussen de 2203 en de 2204, de 2204 heeft bijvoorbeeld een lagere anodespanning dan de 2203, waardoor er meer stroom nodig is (ampere's), om aan het vermogen te komen
zou je van de 2203 een 50-watter maken, door er 2 buizen uit te trekken, dan krijg je ook geen exact 2204-geluid... eerlijkheid gebied me wel te zeggen, dat iedere JCM800 apart al zijn eigen karakter heeft... de interne voltage's verschillen nogal eens onderling

Squier4ever
7 april 2010, 14:42
http://www.netmusicians.org/?value=VOX%20AC30&section=amp

dit vind ik anders behoorlijk vettig. Wekt mijn (toch al aanzienlijke) AC30 gas weer behoorlijk op.

Orpheo
7 april 2010, 14:51
dat bedoel ik juist, je koopt een 100 of 50 watter voor het karakter, niet voor het verschil in volume... een 50-watter blaast net zo goed de ramen uit de sponningen en laat je broekspijpen wapperen

de 50-watters zijn erop gebouwd... als je de JCM800 enkelkanaals neemt, daar zit een wezenlijk verschil tussen de 2203 en de 2204, de 2204 heeft bijvoorbeeld een lagere anodespanning dan de 2203, waardoor er meer stroom nodig is (ampere's), om aan het vermogen te komen
zou je van de 2203 een 50-watter maken, door er 2 buizen uit te trekken, dan krijg je ook geen exact 2204-geluid... eerlijkheid gebied me wel te zeggen, dat iedere JCM800 apart al zijn eigen karakter heeft... de interne voltage's verschillen nogal eens onderling

ja, helemaal mee eens. Ik heb ooit een 50w jcm800 gehad, maar ik vond 'm niet lekker. beetje 'saggy' overall. ik vind de 100 watters gewoon lekkerder. Ik vind 100 watters bijna altijd lekkerder klinken. alsof ze iets strakker zijn, iets meer grit ofzo. ik weet 't niet.

@squier4ever: ja, klinkt aardig :) maar ik word er totaal niet wild van, om eerlijk te zijn, sorry.

caliban
7 april 2010, 15:04
http://www.netmusicians.org/?value=VOX%20AC30&section=amp

dit vind ik anders behoorlijk vettig. Wekt mijn (toch al aanzienlijke) AC30 gas weer behoorlijk op.

Die combo's zien er ook gewoon supercool uit. Heads vind ik niks van uitzicht.