PDA

View Full Version : Compressor/Limiter ?



Frako
5 april 2010, 22:29
Hallo,

Ik ben redelijk nieuw in gitaarland dus meteen maar met een misschien wel domme vraag.
Ik heb momenteel de Boss GX700 die naar twee (combo) versterkers gaat.
Aangezien het twee verschillende amps zijn, is mijn vraag, kan ik het signaal wat uit de GX700 komt via een b.v. Behringer MDX 2100 Compressor sturen om het toch enigszins in balans te houden?

Alvast bedankt!:strat:

Nocki
6 april 2010, 13:52
Wat bedoel je met "in balans"? Je bent nu niet tevreden maar wat wil je veranderen en hoe is het aangesloten?
Ik verwacht dat de GX700 stereo naar de beide fx returns gaan van beide combo's?
Of gebruik je de input van de combo's??

Groetjes

Nocki

Frako
6 april 2010, 16:54
Momenteel gaan de output's (L+R) van de GX700 respectievelijk naar de "inputs" van mijn 2 versterkers.
Nu dacht ik, omdat het twee verschillende amps zijn, qua grootte en vermogen dat ik de signalen onafhankelijk kan regelen met zo'n apparaat.
Dus vanaf mijn GX700 naar die compressor/limiter en dan naar mijn versterkers.
Is dit mogelijk?

Ik hoor 't wel.

Han S
6 april 2010, 17:39
De ingang van een goede versterker is hoogohmig, wat inhoudt dat hij weinig weerstand biedt aan het inkomende signaal. Daarom kun je met een splttter het signaal wel naar 10 versterkers sturen zonder dat je het verlies zult merken en uit alle tien versterkers komt geluid.

Een compressor/limiter is een apparaat met een heel klein mannetje er in die heel snel aan een volumeknopje draait, wat hard is maakt hij zachter en wat zacht is maakt hij harder, het geluid wordt ahw gladgestreken en dat moet je wel mooi vinden. Het is in ieder geval wel een ander geluid.

Frako
6 april 2010, 18:58
Thnx,

Misschien ga ik het eens proberen, die dingen zijn volgens mij niet zo duur.......althans wat ik op marktplaats zie staan.
Is het niks dan verkoop ik 'm weer.

TimS
6 april 2010, 19:32
Ik snap je probleem niet, als een van de twee te hard staat of niet goed klinkt draai je toch gewoon het volume of de toonregeling van die versterker bij? Een compressor is een heel ander apparaat, niet speciaal gemaakt om te gebruiken bij meerdere versterkers.

Frako
6 april 2010, 21:38
Kan het zijn dat ik in de war ben met een "composer/limiter" of is dat eigenlijk hetzelfde.
Ik ben nog niet bekend met alle apparatuur, vandaar de wellicht vreemde vraag.

:strat:

TimS
6 april 2010, 21:52
Composer is hoe Behringer het apparaat noemt, het is een compressor/limiter.

Maar wat wil je nu precies met het apparaat doen?

Frako
6 april 2010, 22:04
Nou, ik dacht; twee verschillende versterkers reageren toch anders op het signaal, misschien kan ik dat compenseren met zo'n apparaat.
Dus dan hoef ik niet continu aan die knoppen van de amps. te draaien als ik dat zo kan oplossen........

TimS
6 april 2010, 22:22
Oh zo. Met dat apparaat zullen de wisselingen in volume inderdaad wat minder worden, maar dat gaat wel ten koste van je dynamiek. Lijkt me daarom geen goed idee om dat apparaat altijd aan te laten staan.

Wat ik zou doen is de presets op je GX700 aanpassen zodat je niet aan de knoppen van je versterkers hoeft te draaien maar wel een acceptabel geluid houdt.

Johannes
7 april 2010, 10:34
Gebruik je de 2 combo's alleen maar om de de gx700 uit te versterken of gebruik je ook de overdrive/distortion? Voor zover ik weet is de de gx700 ook een preamp en kan je m dus beter direct in de eindtrap van de combo's gebruiken. Je omzeilt dan het preamp gedeelte van de combo (de gx700 fungeert namelijk als preamp) en gebruikt alleen de eindversterker. Dit kan alleen als de combo's een fx loop hebben (send, return).

Frako
7 april 2010, 13:59
Zoiets, vanuit de output van de GX700 naar de inputs van de amps., respectievelijk L+R, omdat het verschillende amps zijn dacht ik ze afzonderlijk te kunnen regelen via een composer, en dus ook begrenzen.
De pre-amp functie gebruik ik eigenlijk nooit, wel de overdrive/distortion en alle andere effecten.

Johannes
7 april 2010, 22:19
Probeer het volgende eens: gitaar-->gx700--> fx return amp1
spaties mogen niet???????????????????????--> fx return amp2

Niks geen composers en andere overbodige rommel ertussen.