PDA

View Full Version : Bromtoon in gitaar



Jimmyvp
5 april 2010, 20:16
Hallo,
Ik zit met een irritant probleempje. Als ik het volume op mijn gitaar opendraai en mijn snaren niet aanraak, is er een bromtoon door mijn versterker te horen. Als ik vervolgens een snaar, de brug of een element met mijn vinger aanraak is deze toon niet meer te horen. Zou dit kunnen komen doordat er een lichte elektrische stroom over de snaren loopt??? :???:
Heb al met andere kabels gespeeld en ook op andere versterkers blijf ik dit houden.

M.V.G,
Jimmy

aaronstonebeat
5 april 2010, 20:52
Da's normaal. De brom komt onder andere bij jezelf vandaan. Door de snaren aan te raken, aard je jezelf en verdwijnt de brom naar de aarde voordat die de versterker kan bereiken.

Hoogstwaarschijnlijk is de brom een stuk minder als je de versterker aansluit op een geaard stopcontact (en dat is uit veiligheidsoverwegen ook wel zo verstandig; in principe staat er geen spanning op de snaren; maar als je een niet geaard stopcontact gebruikt, kan dat wel gebeuren).

Door de gitaar af te schermen ('shielding'), wordt de brom ook minder.

Exi
5 april 2010, 21:28
Inderdaad en als de brom dusdanig aanwezig is dat je het ook duidelijk door je gitaarspel heen kan horen zou er iets mis kunnen zijn met de aarding van de gitaar (draadje losgeschoten, koude soldering).
Goed shielden helpt tegen een overmatige brom.
Als je een gitaar met single-coils (zoals een normale strat) hebt dan heb je altijd wel last van die brom bij flink wat gain. Shielden bij een gitaar met single-coils is echt aan te raden.
Je hebt ook humcanceling strat elementen om de single-coil brom helemaal weg te halen.

Jimmyvp
5 april 2010, 22:05
Oke bedankt! ;-)
Na enig zoekwerk zag ik dat daar speciale shielding-folie voor is. Ik heb inderdaad een stratocaster. Misschien dat maar is aanschaffen. Bedankt voor de tips in ieder geval! ;)