PDA

View Full Version : Externe effecten gebruiken in Cubase (LE4)



Harald
5 april 2010, 16:40
Iemand bekend met Cubase LE4?

Setup windows pc, met Firestudio project, en Cubase LE4

Hoe kan ik mijn Lexicon reverb hierop aansluiten? Ik heb nu een output bus gemaakt met het stereo signaal, die dan via de Firestudio naar de Lexicon gaat en terugkomt op kanaal 7 & 8. Zolang ik de reverb dan opneem zonder hem gelijk af te luisteren krijg ik er een track met de reverb bij. Die kan ik dan bij het mixen erbij mengen. Maar, als ik de reverb tijdens het opnemen wil horen krijg je een feedback loop omdat de reverb dan ook weer op het stereosignaal terecht komt.

Het moet toch mogelijk zijn de reverb tijdens het mixen toe te voegen, ipv te moeten opnemen. Ik neem aan dat het misgaat bij het creëren van de output bus die naar de lexicon gaat. Eigenlijk zou ik verwachten dat je via de sends per kanaal naar de reverb zou moeten kunnen, maar HOE?

Ries89
5 april 2010, 20:15
Je kan bij je i/o instelling hardware inserts aanmaken. Je wijst dan een in en een output toe aan je effect, die je gewoon op een kanaal kan inserten (iig in protools, maar ik ga ervanuit dat cubase dat ook kan) Verder werkt het als een plugin galm.

Harald
8 april 2010, 08:37
Helaas blijkt de LE4 verie hierin erg beperkt. Je kunt alleen naar stereo of mono out routen, maar geen aparte hardware sends.

Waar het aan ligt weet ik niet, maar na wat zoeken in de VST connection mogelijkheden werkt het ineens, zonder dat ik mij ervan bewust ben iets veranderd te hebben... beats me! Eigenlijk kan ik zoiets niet uitstaan, maar goed, ik kan iig vooruit zonder het volledige pakket te kopen.

Er zijn hier vast meer mensen die met Cubase werken. Zitten in het volledige pakket ook goede mogelijkheden om frequentie analys etc. te doen? Eltjo vertelde me dat hij in Adobe Audition in staat is bijgeluiden (extreme schuifgeluiden, krakende kruk etc.) uit te filteren via een soort grafisch frequentie scherm). Dat zou soms wel handig zijn.

Ries89
8 april 2010, 16:19
ik werk zelf in protools en de tijd die ik achter cubase heb gezeten is in minuten te tellen. Volgens mij bedoel je gewoon het edit window, dubbel-klikken op je region is dat in cubase geloof ik. Als je dan je schuif of kraak opzoekt heb je verschillende tools om die weg te editten.

Edit: Ohja, frequency analyzers kan je gewoon als vst plugins vinden.

Fenderwim
14 april 2010, 19:20
In de volledige versie zit standaard een freq analyser.

Groeten

Wim