PDA

View Full Version : Installatie oefenruimte



remcowinkelhorst
5 april 2010, 00:25
Bij deze mijn eerste forum plaatsing, weet niet of het goed staat.

Mijn vraag, wij zijn een beginnende band, zonder ervaring en willen onze oefenruimte gaan inrichten.

We spelen met 2 gitaristen, basist, drum, toetsen en een zangeres.

Wie kan ons vertellen wat we minimaal nodig hebben voor goede repetities qua pa.

Heb hier totaal geen ervaring mee.

Worden de eigen gitaar versterkers gebruikt? hoeveel vermogen wordt geadviseerd??
Worden de versterkers bediend via een mixer of alleen de zang.
Word de drum voorzien van microfoons??


Graag een advies wat aan te schaffen voor een beginnende band??

Groet Remco

bert k
5 april 2010, 00:42
In de praktijk: iedereen over de eigen versterker, drums niet uitversterkt (ze gaan echt al hard genoeg) En alleen een zangversterker voor de zang. Meer heb je niet nodig.
In de echte praktijk sterft het van de toetsenisten zonder eigen versterker, en die willen dan over de zangversterker. ik zeg niet doen, toetesen komt heel veel laag uit, en daar moeten je zangboxen op aangepast zijn, dus dan wordt het in feite een klein PA. Met alleen zang kan je met veel kleinere boxen toe. Gemiddeld vermogen voor een zangset is 2 x 110 tot 2 x 300 watt. Maar dat is maar een schatting, pin me er niet op vast. En laat die toetsenist lekker zelf een versterker kopen, dat heeft de rest ook gedaan.L:)

O ja, en welkom op het forum, stel je effe voor in het voorsteltopic (http://www.gitaarnet.nl/forum/forumdisplay.php?f=41).

remcowinkelhorst
5 april 2010, 01:15
Bedankt voor je reactie.

Hoeveel vermogen adviseer je voor je gitaarversterker in een oefen hok??

budje
5 april 2010, 10:09
En, zeker weten: Zorg voor een goede verstandhouding met de buren van het oefenhok, en maak goede afspraken over volume en tijden!

Baker
5 april 2010, 10:50
Wat je ook kan doen is 2 of 3 actieve monitoren + een mengpaneeltje kopen. Kan de zang + toetsen overheen. Prima om te oefenen.

Als je gaat optreden is er vaak een PA voor handen, en zo niet, hoef je alleen een eindtrap + twee PA speakers te huren/regelen want monitoren heb je dan al.

Om even concreet antwoord te geven op je vragen:


Worden de eigen gitaar versterkers gebruikt?


Ja, tuurlijk ;)



hoeveel vermogen wordt geadviseerd??


Het hangt een beetje van de muziek af die je gaat maken.
Voor een dikke vette rockband zou je een buizen stack van 100 watt kunnen gebruiken. Als het iets rustiger aan gaat kan 20 watt buizen ook al genoeg zijn. Het hangt zeer veel af van de speelstijl van de drummer



Worden de versterkers bediend via een mixer of alleen de zang.


Bij repeteren alleen de zang en eventueel toetsen.
Live zou je kunnen overwegen om ook de drums en de gitaarversterkers uit te versterken, maar dat hoeft niet persé. E.e.a is sterk afhankelijk van de zaal grootte.



Word de drum voorzien van microfoons??


Bij repeteren niet, live eventueel wel, hangt af van de zaal grootte.

flitslicht
5 april 2010, 11:02
Het allerbelangrijkste is zorgen voor goede gehoorbescherming.

Baker
5 april 2010, 11:17
mja, ok, da's best belangrijk, maar geen antwoord op de vragen van de topicstarter. Bovendien is het ook weer afhankelijk van de muziek stijl en de wijze waarop je repeteert.

Ik speel in drie bandjes. Bij de één (Rock coverband) repeteer ik altijd met gehoorbescherming. Bij de andere twee (dialectpop resp. gospelband) draag ik nooit gehoorbescherming omdat we daar zo zacht spelen dat het gewoon niet nodig is.

remcowinkelhorst
5 april 2010, 11:29
Het allerbelangrijkste is zorgen voor goede gehoorbescherming.

Welke gehoorbescherming raden jullie aan??

bert k
5 april 2010, 13:56
Over dat vermogen: het vermogen van een versterker is niet echt de maat voor het volume. Het gaat om het rendement van de speakers. Voor gitaren merk je dat 50 watt en 100 wat geen bal uitmaakt. Ikzelf speel over een 25 wattcombootje met 1 12"speaker. Het ding gaat behoorlijk hard. Sluit ik dat ding nou op een 4 x 12 inch box aan, dan is ie veel harder.

Gehoorbescherming is een goed plan, ik heb het zelf nooit gebruikt, en ik zit nu met een gigantische piep in mijn oren die er nooit meer uit gaat.

Liquid_Metal
5 april 2010, 17:25
Welke gehoorbescherming raden jullie aan??

Alpine Musicsafe. Zijn niet duur (25 euro voor een setje) en dempen erg goed. Je wordt er niet meer doof van maar frequenties worden toch goed uitgedoofd. Dat betekent dat een snare niet zo fel meer is, maar je mensen toch nog kunt verstaan. Ik gebruik ze ook bij concerten en uitgaansgelegenheden en ik vind het erg prettig.

rudolf
8 april 2010, 14:21
Voor een mixertje, kijk eens naar een Phonic powerpod of iets dergelijks. Wij hebben er pas ook een aangeschaft voor repetities en dat werkt perfect. Zitten wat leuke effecten op voor de zang, en je hebt niet meteen zo'n joekel van een mengpaneel waarvan je toch niet weet waar 80% van de knopjes voor zijn. En ze zijn niet echt duur.

Monitors weet ik niet. Maar wij hebben 2 oude dynacordjes op de kop kunnen tikken via marktplaats.

Zorg in ieder geval dat je genoeg ingangen hebt. bezuinig daar niet op. Dan kan je em later als je gaat optreden nog voor de backline gebruiken. (minstens 6 ingangen misschien nog wat meer)

Verder moet je ook nog mic's hebben voor de zanger en evt 2de stem en die toetsenist moet idd maar zelf een versterker kopen. Dat moest de rest van de band ook.

Owja en die mixer is voor kosten van de zanger, anders hoeft ie alleen maar een microfoon te kopen.

Baker
8 april 2010, 16:16
Aan de ene kant zeg je dat het geen joekel van een mengpaneel moet zijn.
Aan de andere kant moet je niet bezuigen op ingangen.

Wat bedoel je nou precies?

Je kan toch gewoon een 8 of twaalf kanaals mixertje kopen?
Zo ingewikkeld zijn die dingen nou ook weer niet.

En zo'n powermixer, ik weet het niet.
Ik zou toch liever een mengpaneeltje met een paar actieve monitoren hebben denk ik.

@TS
Hoe denk jij erover?

rudolf
9 april 2010, 00:10
Dat ie er niet eentje koopt met maar 4 ingangen ofzo bedoelde ik eigenlijk :D

jerome
9 april 2010, 01:21
Aan de ene kant zeg je dat het geen joekel van een mengpaneel moet zijn.
.....
Je kan toch gewoon een 8 of twaalf kanaals mixertje kopen?
Zo ingewikkeld zijn die dingen nou ook weer niet.

En zo'n powermixer, ik weet het niet.
Ik zou toch liever een mengpaneeltje met een paar actieve monitoren hebben denk ik.
.....



Een eenvoudige mixer van bijvoorbeeld Soundcraft/Spirit en 2 actieve zangboxen werkt inderdaad meestal prima!
Nadeel is dat je dan ook nog een losse reverb nodig hebt.
In een powermixer zit vaak een reverb ingebouwd, dat is dan weer een voordeel

bert k
9 april 2010, 10:25
Nee hoor, die zitten tegenwoordig in al die kleine mixertjes. (Nou ja, niet allemaal, maar je begrijpt me wel.)

B_2_the_a
10 april 2010, 14:43
Waarom reverb in je repetitie hok?

Gearjunkie
10 april 2010, 22:13
Nu ga ik iets stoms zeggen....
Waarom huur je niet een tijdje een oefenruimte? Die zijn toch meestal in de buurt wel te vinden lijkt me. Voordelen?

-Je hoeft niet meteen geld uit te geven
-Je weet wat nodig is en leert er mee omgaan
-valt de band uit elkaar, huur je gewoon niet meer
-Isolatie is geregeld, geen gezeik met de buren