PDA

View Full Version : van parallelle fx loop naar serieel



gobius
4 april 2010, 21:10
Ik heb een een Laney LC 30 (niet de MK II, maar de eerste serie) en ik wil graag mijn fx loop aanpassen naar een seriele loop. Ga namelijk een nova delay kopen en wil mijn mix level van het pedaal niet op 100% houden.

Het schema is hier te vinden: http://www.freeinfosociety.com/electronics/schematics/audio/laneylc30.pdf

Is het moeilijk om dit aan te passen?

cluseau
4 april 2010, 22:53
Is het moeilijk om dit aan te passen?

Moeilijkheidsgraad hangt een beetje af van je kennis. Ik zie goede mogelijkheden maar bij gebrek aan eerdere ervaring met deze schakeling zal toch even naar de gevolgen van de ingreep gekeken moeten worden. Ik kan je dus geen 100% pasklaar antwoord geven. Door zomaar een verbinding weg te knippen ga je de instelling beinvloeden van de opamps.

Frans.

gobius
7 april 2010, 00:26
Ik heb nog eens wat gestruind op het internet, maar volgens mij zou het aanpassen naar serieel moeten werken als ik r42 verwijder. Het enige waar ik dan volgens mij rekening mee moet houden, is dat ik - als ik de fx loop niet gebruik - een kabeltje van SEND naar RETURN moet toevoegen.

Is deze gedachtegang juist?

cluseau
7 april 2010, 06:50
Het enige waar ik dan volgens mij rekening mee moet houden, is dat ik - als ik de fx loop niet gebruik - een kabeltje van SEND naar RETURN moet toevoegen.

Is deze gedachtegang juist?

Ik hoef je blijkbaar nix wijs te maken ;).

Alternatief voor het kabeltje is de onderbreking laten opvangen door de switch in de send of retun jack.

Let op de instelling van de opamp achter R42. Waarschijnlijk moet je daar een paar weerstanden toevoegen om het virtueel nulpunt te handhaven. De waardes van die weerstanden zijn wel bepalend voor de versterking van die opamp!

Frans.

gobius
7 april 2010, 11:53
Wordt het virtuele nulpunt sowieso in deze schakeling - ook na het loshalen van R42 al niet gerealiseerd. De + hangt immers aan de massa en de uitgang is verbonden met de -

Misschien denk ik nu verkeerd hoor.

cluseau
7 april 2010, 14:43
Wordt het virtuele nulpunt sowieso in deze schakeling - ook na het loshalen van R42 al niet gerealiseerd. De + hangt immers aan de massa en de uitgang is verbonden met de -

Misschien denk ik nu verkeerd hoor.

Je denkt in principe goed, alleen hangt de uitgang niet direct aan de - maar via een vrij grote weerstand. Ben ik niet zo zeker van de juiste manier van definieren zonder weerstanden. Ik zou 220k parallel aan de diodes zetten.

Frans.

gobius
9 april 2010, 11:37
Wat ik volgens mij ook kan doen, is een draadje leggen van de RETURN to na de opamp. Die opamp werkt volgens mij gewoon als een mixer om het signaal van de FX-loop en de reverb 'samen te voegen'. Door die opamp te bypassen, heb ik weliswaar geen reverb, maar dat boeit me niet zo. Die reverb van de Laney is 'spring reverb' en spuuglelijk. Live gebruik sowieso geen reverb (vanwege de natuurlijke reverb van de ruimte) en in de oefenruimte een nanoverb in de fx loop.

gobius
10 april 2010, 20:39
Nieman die het eens/oneens is?

cluseau
11 april 2010, 15:54
Wat ik volgens mij ook kan doen, is een draadje leggen van de RETURN to na de opamp. Die opamp werkt volgens mij gewoon als een mixer om het signaal van de FX-loop en de reverb 'samen te voegen'. Door die opamp te bypassen, heb ik weliswaar geen reverb, maar dat boeit me niet zo.

Opamp heb je niet meer nodig als je de reverb niet gebruikt, je kan hem dan op de standaard manier bedraden.

Frans.

gobius
3 juni 2010, 23:28
Mmmm, nou ik eerst een hele avond gekeken in de laney waar ik de weerstanden en TL072 kon vinden. Blijkt dus dat die dingen onderaan de printplaat zijn gesoldeerd en dan ook echt megaklein. Heeft iemand ervaring met het solderen van deze dingen en dan met name of het moeilijk/makkelijk is?

cluseau
4 juni 2010, 00:04
Mmmm, nou ik eerst een hele avond gekeken in de laney waar ik de weerstanden en TL072 kon vinden. Blijkt dus dat die dingen onderaan de printplaat zijn gesoldeerd en dan ook echt megaklein. Heeft iemand ervaring met het solderen van deze dingen en dan met name of het moeilijk/makkelijk is?

Is zeker smd? Zonder het juiste tool niet zo makkelijk. Met een pincet pakken en bijde kanten verhitten. Anders trek je de printbanen er af.

Frans.

gobius
4 juni 2010, 09:47
Mmmm, ok, nou dan ga ik dat maar eens proberen vanavond. Hopen dat ik 'm niet mol...

gobius
4 juni 2010, 22:24
Nou, gebeurd hoor en hij doet het. Ik had eerst het schema genomen dat Laney mij had toegestuurd. dus R44 verwijderd. MAAR dat schema wijkt af van die van de LC 30. Dus mijn versterker deed niets meer. Toen dat smd dingetje teruggesoldeerd. Vervolgens R42 verwijderd en nu heb ik een seriele loop. Daar werkt die Nova Delay geweldig in in tegestelling tot de parallelle.

Snap sowieso niet waarom parallell fx loops bestaan...

cluseau
4 juni 2010, 23:25
Nou, gebeurd hoor en hij doet het....

Prachtig, je hebt iig duidelijk gemaakt voor anderen hoe dit aan te pakken. Gefeliciteerd.

Maar één ding snap ik niet, in post 3 zei je al R42 weg te halen. Hoe kom je er nu bij om R44 te elimineren ipv R42? Dat heeft namelijk tot gevolg dat de opamp U3a volledig gaat clippen ofwel een stabile toestand aanneemt. Maw hij werkt helemaal niet meer.

Frans.

gobius
4 juni 2010, 23:51
Nou, das gewoon door niet goed kijken van mij. Ik heb vanavond in eerste instantie het schema gepakt dat Laney mij had toegemaild. Dat was dus die van de LC50. Daar zag ik R44 staan en toen zei zo'n stemmetje in mijn achterhoofd (daar moet je altijd naar luisteren:): ''Het was toch R42"". Maar goed toch aan de slag gegaan. Schrok me in eerste instantie dood, want toen deed mun versterker dus niets meer. Toen R44 terug geplaatst (wel een gepiel) en toen werkte de versterker weer.

Toen het schema vanuit deze post er maar weer bij gepakt en toen snapte ik het ineens: kortom gewoon dom geweest.

Ik zat eerst nog kijken hoe ik het beste de condensatoren kon ontladen. Ik had al een dikke weerstand. Toen las ik op internet dat ik mijn gitaar moest inpluggen, de snaren aanslaan en dan het netsnoer uit het stopcontact trekken. Werkt perfect. Heb het voor de zekerheid wel iedere keer nagemeten...