PDA

View Full Version : Aardlus? Brom



flaintlead
4 april 2010, 14:39
Hallo beste mede forummers,

sinds gisteren heb ik een nieuwe preamp, een Carvin quad X.
Tot nu toe heb ik nog nooit echt last gehad van een aardlus (tenminste, ik denk dat het een aardlus is), maar sinds ik deze preamp gebruik dus wel.

Ik heb nu meerde dingen geprobeerd:
- Kabeltjes gewisseld (George L) maar brom blijft
- Ander stopcontact geprobeerd, maar de brom blijft
- Oude preamp aangesloten--> brom is weg
- Aarde losgehaald van de stekker van de Carvin, maar de brom blijft dan ook.

Ik heb de Carvin uitgetest voordat ik hem kocht, en toen had hij nergens last van, weet iemand hoe ik dit op kan lossen?

Mijn setup is als volgt:
- Carvin Quad X
- Rocktron intellifex
- Marshall el34 50/50

Maar ik heb de rocktron er maar tussenuit gehaald, om eerst dit probleem maar eens op te lossen.

flaintlead
4 april 2010, 14:55
Er zijn ook een aantal apparaatjes op de markt die dit soort problemen verminderen, ik weet niet of iemand daar ervaring mee heeft?

Bij thomann heb ik er een paar gevonden:
- ART DTI
- ART CLEANBOX II
- PALMER PLI-01
- BEHRINGER MICROHD HD400

Ok de behringer wordt het zowieso niet, aangezien ik daar geen vertrouwen in heb, maar als iemand ervaring heeft met de andere producten, dan hoor ik het graag.

J-P
5 april 2010, 00:26
Ik heb hetzelfde probleem en nog een radiozender erbij ook, ik word er helemaal gek van en ik kan niet vinden waar het zit. Ik ga dit draadje dus even goed volgen.
Ik heb een hele simpele setup: Engl E530 - Peavey classic 120/120 eindtrap, uit pure frustratie heb ik de rest al verkocht.

Erik70
5 april 2010, 01:55
Ik had ook erge brom. Nadat ik alles had voorzien van humfrees was het weg
(je weet wel..die plastic stripjes die je om de schoefgaten van je preamp, fx,poweramp enz doet, zodat ze via de rackrails geen contact meer maken)

soldano sp77
g-major 2
peavey 50-50
rocktron patchmate

Liquid_Metal
5 april 2010, 09:16
Je zou steraarding kunnen proberen. Dus de aarding van je stekkerdoos weghalen en je rack op 1 punt aarden door een simpel draadje aan de verwarming of een ander aardepunt te knopen.

J-P
5 april 2010, 09:57
Hm, dat is een goede tip van die steraarding. Ik gebruik namelijk al Humfrees....

Yek1
5 april 2010, 11:00
Als je met versterkers werkt, zou ik NOOIT, herhaal NOOIT, de aarde weghalen van de stroomaansluiting!!!

Zorg ervoor dat alleen één van je versterkers geaard is. Sluit de rest v/d apparatuur die op een of andere manier met die versterker verbonden is, allemaal ongeaard aan.

Haal alles uit het rack, zet het los op elkaar en kijk dan of het nog bromt. Zo nee, dan geleidt het rack (of contacten tussen apparaten in het rack) en moet je het beter isoleren. Plak bv. tape op boven- en onderkant van apparaten die elkaar raken.

Gebruik je een wireless?

Apparaten zoals de Hum Destroyer zijn handig voor crisissituaties. Beter is de oorzaak helemaal weg te halen.

J-P
5 april 2010, 13:03
Dat had ik dus al gedaan, buiten het rek aansluiten en er bromde niets. In het rek zt geen enkel component tegen elkaar, daarnaast gebruik ik humfrees. Het enige wat ik nu nog kan doen is al mijn kabels nog eens wisselen (dus ook de voedingskabels van de apparaten) maar dan nog, dan had het buiten het rek ook nog moeten brommen. Het kan ook zijn dat de aarde van de ruimte niet goed is, ik heb destijds alles beneden getest maar ik heb het spul op mijn muziekkamer boven in elkaar gezet. Dan zou ik dus een nieuwe aarde naar die kamer moeten trekken.

Nogmaals: E530 preamp - peavey classic 120/120 eindtrap - korg DTR2000 zit ook nog in het rack maar dat is het gewoon.

flaintlead
5 april 2010, 13:25
Heey jongens, bedankt voor de reacties!!

Ga vandaag weer bezig, kijken of ik het op kan lossen.
Ik heb tot nu toe het volgende al geprobeerd, zonder resultaat:
- Alles aangesloten buiten het rack
- Aarde van de preamp los gehaald
- Preamp aangesloten op een top
- Aarde van eindversterker losgemaakt, en van preamp weer verbonden

Probleem is dus, dat het probleem er ook is als ik hem op een top aansluit, en ook als ik het buiten het rack aansluit.....

Blijven naar mijn mening voor mij de volgende mogelijkheden over:
- Uitproberen met humfrees (maar het probleem is er ook als ik de preamp aansluit op een top, en ook als ik het buiten het rack aansluit, dus denk niet dat het gaat helpen)
- Ergens anders aansluiten (misschien ligt het aan de stroomvoorziening in mijn studio, maar heb geen last met andere apparaten)
- Steraarding
- Of, er zit een defect in mn preamp......

Ik speel overigens niet met wire-less

flaintlead
5 april 2010, 13:33
Oja, nog even toevoegen.

Op het moment dat ik de eindversterker geaard heb, en de preamp ook, en ik raak de plug van mijn patchkabeltjes (george L) aan, dan hoor ik een brom opkomen. Wanneer ik 1 aarde loshaal, is dat fenomeen weg, maar hou ik de enorme ruis.

Daarnaast, Als ik de eindversteker aansluit op mijn cabs, en voor de rest niets, kan ik de volume opendraaien zonder ruis.
Sluit ik dan mijn preamp aan, met volume helemaal uit, en ik draai de volume van mijn eindversterker open, dan komt er een enorme ruis op, dit vind ik erg raar, aangezien ik de volume op de preamp helemaal uitgedraaid heb, je zou dan denken dat er geen signaal naar de eindversterker loopt...

flaintlead
5 april 2010, 13:40
Waar kunnen humfrees gehaald worden btw?

Ooh, zie het al, thomann heeft ze.
Denk dat ik dan ook een line isolator bestel, is altijd handig wanneer er weer iets aan de hand is

Yek1
5 april 2010, 14:50
Dat had ik dus al gedaan, buiten het rek aansluiten en er bromde niets. In het rek zt geen enkel component tegen elkaar, daarnaast gebruik ik humfrees. Het enige wat ik nu nog kan doen is al mijn kabels nog eens wisselen (dus ook de voedingskabels van de apparaten) maar dan nog, dan had het buiten het rek ook nog moeten brommen. Het kan ook zijn dat de aarde van de ruimte niet goed is, ik heb destijds alles beneden getest maar ik heb het spul op mijn muziekkamer boven in elkaar gezet. Dan zou ik dus een nieuwe aarde naar die kamer moeten trekken.

Nogmaals: E530 preamp - peavey classic 120/120 eindtrap - korg DTR2000 zit ook nog in het rack maar dat is het gewoon.

De Chauvin Arnouz is een apparaatje waarmee je kan testen of een stopcontact over goede randaarde beschikt.

flaintlead
5 april 2010, 16:17
Heey Yek, welk apparaatje van chauvin-arnoux bedoel je dan? Zo'n multimeter?
In het sticky over de aardlus kwam dit filmpje naar voren: http://www.taylorguitars.com/see-hear/Video.aspx?file=Ground_Loops_High.wmx

Dat apparaatje wat hij daar gebruikt lijkt me ook erg handig, weet iemand of er ook zoiets is voor de EU markt? (zal wel, maar weet niet echt een zoek term daarvoor)

Yek1
5 april 2010, 16:35
Dat is de C.A 751. Bij Conrad of zo wel te krijgen denk ik.

J-P
5 april 2010, 17:41
Inderdaad, bij Conrad: http://shop.conrad.nl/gereedschap/meettechniek/test-apparatuur/stopcontacttester/121270.html, overigens kan je daar ook de humfrees kopen.

Grappig, flaintlead, ik heb precies hetzelfde, preamp dicht, eindtrap open en Ruis.

flaintlead
5 april 2010, 18:22
Heey J-P, is idd wel grappig, en handig lijkt me, kunnen we zodoende elkaar tips geven over hoe het op te lossen.

Als ik het goed begrijp, had je de aardlus niet op het moment dat je de pre en eindversterker in een andere ruimte aansloot? Dit zou dan denk ik betekennen dat er iets mis is met de stroomvoorziening van 'onze' muziekruimtes.

Ik zal vanavond mn versterker ergens anders uitproberen, kijken wat er dan gebeurt...

flaintlead
5 april 2010, 20:54
Ok heb de volgende 2 dingen uitgeprobeerd, en heb een beetje resultaat geboekt.

- De setup uitgeprobeerd in een andere ruimte, en de ruis is er nog
- De afstand tussen eindversterker en voorversterker vergroot, en dit leverde wel resultaat op, de ruis werd aanzienlijk minder, maar ik ontvang dan wel een radio zender.

Ik denk dat ik eerst maar eens dat apparaatje van Conrad ga bestellen, zodat ik kan kijken hoe het met de stroom hier gesteld is.

Nocki
6 april 2010, 13:58
Heb je al geprobeerd je preamp met je Poweramp direct aan enlkaar te hangen met een kabeltje waarvan alleen het signaal is aangesloten en niet de aarde van je signaal?

Ik bedoel dus van je amp output jack naar je poweramp input jack alleen de signaal zijde van je plug aangesloten en je aarde van die plug los halen....

Dat zou het eventueel nog direct kunnen oplossen.

poweramp heeft geen ground lift of wel?

ps. Leuke preamp. Midi? Veel problemen dat je niet kan kiezen welk kanaal op welk adres zit?

flaintlead
6 april 2010, 16:12
Heey nocki, bedankt voor je reactie.
Ik heb op dit moment alleen george L kabeltjes liggen, maar heb nog wel ergens 2 losse neutrik pluggen, moet ik dus even een kabeltje in elkaar flansen.

De eindtrap heeft inderdaad geen groundlift, de Carvin quad wel.

Heb op dit moment nog niet echt problemen gehad met het kiezen van de kanalen (Inderdaad via midi), ben ik ook nog niet echt mee bezig geweest, eerst maar eens ruisvrij krijgen..... Het geluid (als we de ruis wegdenken) is wel erg goed van de preamp.

DeBôdy
10 april 2010, 21:43
Als je met versterkers werkt, zou ik NOOIT, herhaal NOOIT, de aarde weghalen van de stroomaansluiting!!!

Zorg ervoor dat alleen één van je versterkers geaard is. Sluit de rest v/d apparatuur die op een of andere manier met die versterker verbonden is, allemaal ongeaard aan.

Haal alles uit het rack, zet het los op elkaar en kijk dan of het nog bromt. Zo nee, dan geleidt het rack (of contacten tussen apparaten in het rack) en moet je het beter isoleren. Plak bv. tape op boven- en onderkant van apparaten die elkaar raken.

Gebruik je een wireless?

Apparaten zoals de Hum Destroyer zijn handig voor crisissituaties. Beter is de oorzaak helemaal weg te halen.

Maakt het zoveel uit dat de rest van de stopcontacten ook ongeaard moeten zijn in de stekkerdoos? Ik heb zelf nu bij 1 stopcontact de aarde eraf gehaald, dus wordt de aardlus onderbroken... Of raad je aan om alle aardes er ook af te halen behalve bij de versterker dan?