PDA

View Full Version : Hoe vaak vernieuw jij je snaren (van je elektrische gitaar)



tux2
4 april 2010, 12:35
Hoi,
Ben een beetje benieuwd hoe vaak jullie je snaren vervangen.
(kijk als ze breken dan, moet je wel ;-)

Maar als je gewoon iedere dag een 1 of 2 uurtjes speelt, zoals ik wanneer zou je ze dan moeten vervangen....

Ik ben benieuwd,
Groetjes en alvast bedankt
Tux2

Eko
4 april 2010, 12:48
Welkom bij de club!
Het vervangen van je snaren moet eigenlijk gebeuren als ze versleten zijn , of minder gaan klinken. Dat is iets wat je , in het begin , minder goed hoort.
Hier zijn al vele topics over geschreven. Veel hangt af van de zuurgraad in je handen. Er zijn mensen die zweet hebben wat de snaren heel snel aantast ( ben er zelf zo een ) en bij anderen gaan de snaren heel lang mee. Maak je snaren schoon na gebruik en speel niet met olie en smeer / vuil aan je handen is al een goed begin.
Snaren kunnen weken intensief spel aan als je je aan de schoonmaakregels houdt.
Er zijn ook snaren die een coating hebben en daarom minder snel achteruit gaan. Die gaan wel veel langer mee , maar kosten ook meer ( Elixir , Cleartones enz.).
Ik speel met en set Elixir wel een maand. Met een normale set kan ik 1 keer optreden en dan staat de volgende dag de roest er op.

bass blom
4 april 2010, 12:55
ja dat hangt heel erg van je handen af, zuurgraad vooral geloof ik.
toen ik gemiddeld 1 keer per week optrad wisselde ik ongeveer om de 2 a 3 weken.
tegenwoordig meer om de 2 maanden ongeveer ofzo.

Han S
4 april 2010, 13:18
In de studio dagelijks.

FruscianteFan
4 april 2010, 14:03
Met normale snaren iets minder dan een maand als ik veel speel (tussen de 2 en 4 uur), hoewel ik laatst een week of 8 met dezelfde snaren heb gedaan. Met optredens is het een beetje goed timen, want 2 weken voor een optreden snaren vervangen is zonde (ofwel je treedt dan met oudere snaren op, ofwel je gooit je snaren na 1,5 week al weg).

Kampenaar
5 april 2010, 23:49
Eens in de kwartaal vervang ik de snaren. Ik speel gemiddeld 5 uur per week, In drukke weken iets minder, in de vakanties iets meer. Ik vernieuw de snaren niet, ik vervang ze ;)

Jilles
6 april 2010, 00:15
Same here. Als pure hobbygitarist vervang ik pas een setje snaren als er een snaar van ellende gebroken is. Bij zaken zoals optredens (misschien in de toekomst) zou ik er echter wel voor zorgen dat ik goede snaren opgespannen heb.

449
6 april 2010, 13:32
In de studio dagelijks.

Dagelijks?
Verkoop je zelf snaren?
Lijkt mij wat overdreven.
Ligt ook aan het soort gitaar hoe snel het geluid minder word.
Bij een basgitaar kan het vanwege de sound een reden zijn om juist geen nieuwe snaren te gebruiken.

Jimmyvp
6 april 2010, 13:35
Ik doe er maximaal een maand mee, daarna vevang ik ze om alles zuiver te laten klinken. Meestal speel ik elke dag zo'n 2 uur. Dit geldt voor zowel me akkoestische als mijn elektrische gitaar...

j3r03n
6 april 2010, 14:04
Ik vervang mijn snaren (alle zes) als ze versleten of vuil zijn. Gemiddeld eens per kwartaal ofzo. Als er een snaar breekt vervang ik alleen die snaar, tenzij het alweer een tijdje geleden is (meestal is dat zo). Ik speel gemiddeld 12 uur in de week (2 repetities, 1 optreden, thuis). Let wel: de speeltijd wordt verdeeld over 2 tot 3 gitaren.

Megadeth22
7 april 2010, 08:13
1 keer in het jaar ofzo.

VanMeekeren
7 april 2010, 09:44
Toen ik nog op D'Addario's speelde denk ik zo om de twee weken. Die dingen verroestten waar ik bij stond. :S

Nu heb ik - sinds ongeveer een jaar - Elixer's erop, en ik heb na twee maand nog steeds even glimmende snaren. Ze kosten wat meer, maar dat krijg ik er zeker wel uit.


Van Meekeren

beruk
7 april 2010, 10:00
zo ongeveer om de 6 weken. Als ik de gitaar onversterkt aansla en minder hoog ga horen gaan ze eraf en vervang ik ze. Geen roest problemen door fast fret.

superken_nl
7 april 2010, 10:05
1x per half jaar

Kim Wilson
7 april 2010, 10:05
Als ze niet meer te stemmen zijn, dan gaan ze eraf. En soms een paar dagen voor een optreden, repetitie of speciale gelegenheid. Momenteel speel ik bijna niet, dus gaan ze zeker 3 maand mee. Normaal gesproken is het toch 6 weken tot 2 maand.

EuroCinema
7 april 2010, 10:17
Om de 4 a 6 weken, na optreden of repetitie maak ik ze even schoon met fastfret en dan blijven ze wat langer netjes.

The Running Man
7 april 2010, 10:24
Ik wissel heel veel af (6 gitaren)

Globaal:

Elixer snaren na 12 maanden (puur op slijtage)
Slinky's na 6 maanden (voornamelijk oxidatie G B e snaar, snaren klinken dan doods)

Rembull1980
7 april 2010, 13:23
Ik hoef maar om de 3 a 4 manden te vervangen. Ik speel dan niet elke dag uren, maar gemiddeld uurtje per dag. Ik maak de snaren na elke speelbeurt ook gewoon schoon, dus dan gaan ze veel langer mee.

FruscianteFan
7 april 2010, 13:26
Dagelijks?
Verkoop je zelf snaren?
Lijkt mij wat overdreven.
Ligt ook aan het soort gitaar hoe snel het geluid minder word.
Bij een basgitaar kan het vanwege de sound een reden zijn om juist geen nieuwe snaren te gebruiken.
Nou, in de studio is het hard werken. Als je een dagje gitaartracks opneemt, dan lijkt mij dat een gitaar toch wel de nodige uurtjes speeltijd krijgt, en dat zijn meestal net de uurtjes waarin de helderheid het hardst achteruit gaat.

Ik had zelf eerst altijd dat ik het opnemen zo inplande (voor mezelf) dat ik het vooral deed als ik net nieuwe snaren had, nu maakt het me niet meer zoveel uit. En zolang ik nog niet in de studio zit, scheelt er wel meer aan de opnames dan alleen een stukje helderheid van de snaren...

EuroCinema
7 april 2010, 14:31
Ligt ook aan het soort gitaar hoe snel het geluid minder word.


Hoezo dan?

rijsberman
7 april 2010, 15:05
Bij een 5 tientje troepchinees met bamiblokken als elementen hoor je het verschil toch niet.

EuroCinema
7 april 2010, 15:28
Die gitaren zijn sowieso technisch total loss als je een snaar breekt.

Heibel
7 april 2010, 15:29
Ik denk zo'n één keer per kwartaal, behalve bij optredens of opnamen, dan in principe 2 dagen ervoor. Het is dus volkomen afhankelijk van hoe vaak ik moet optreden. Kapotte snaren vervang ik gewoon, met 5 snaren kan ik niet zoveel..

De andere gitarist in m'n band heb ik nog nooit 'n snaar zien vervangen..ik wou dat ik zo'n fluwelen 'touch' had..bij mij vliegen ze er toch regelmatig af..

Puerco
7 april 2010, 19:50
Voor degenen die last hebben van agressief zweet probeer eens voor en na het spelen de snaren met fastfret in te smeren, hierna met een droge doek na wrijven. Een goed alternatief voor fastfret is WD40, spuit wat op een doekje en maak hier de snaren mee schoon, goed na wrijven met een droge doek die je één voor één om de snaren heen wikkelt en een paar keer heen en weer beweegt. Nooit direct op de gitaar spuiten daar het niet echt goed voor het houtwerk is!!!
Hiermee worden alle vetten en de meeste zouten van de snaren verwijdert en blijft er na droging een minuscuul beschermlaagje achter. Belangrijk hier is het goed na wrijven met een droge doek anders word het een smeerzooi die nog meer vuil aantrekt.
Snaren voelen ook wat gladder aan en iets minder last van "squeek" geluidjes bij het verplaatsen van de vingers.
Je kunt natuurlijk ook gewoon gecoate snaren gebruiken maar die klinken toch weer heel anders, velen zweren erbij terwijl anderen nog liever branden in de hel dan ze te gebruiken...

jerome
7 april 2010, 19:53
Ongelooflijk dat er hier mensen zijn die meer dan 2 maanden met hun snaren doen!
Als ik een tijdje weinig optredens heb en 5 tot 6 uur per week repeteer, vervang ik ze meestal 1 x per 4 weken.
Nu speel ik met Ernie Ball Super Slinky's die, als ze nieuw zijn, heerlijk dynamisch klinken én heerlijk dynamisch spelen.
Maar na een week of 4 is de klank en de dynamiek er toch echt wel uit...
Ik heb wel snaren geprobeerd die langer meegaan maar die vind ik zo doods klinken en stijf aanvoelen...
Trouwens, ik ga niet bezuinigen op snaren, ik vind oude snaren gewoon zwaar beroerd klinken en dan is voor mij het speelplezier er vanaf...

Vroeger deed ik maar 2 weken met m'n snaren omdat er dan al een laag roest op de onomwonden snaren zat, ondanks dat ik de snaren elke keer na het spelen afveegde met een doek.
Tegenwoordig poets ik om de week de roest van de onomwonden snaren eraf met een klein drupje vloeibare chroompoets en haal ik dus de 4 en soms 5 weken...
De omwonden snaren maak ik dan schoon met industriealcohol.
Dan klinken ze gelijk een stuk frisser...

j3r03n
7 april 2010, 20:18
Ongelooflijk dat er hier mensen zijn die meer dan 2 maanden met hun snaren doen!
Als ik een tijdje weinig optredens heb en 5 tot 6 uur per week repeteer, vervang ik ze meestal 1 x per 4 weken.
Dat tweede vind ik dan weer ongelooflijk. Na 4 weken zijn mijn snaren nog als nieuw. Maar ik zal wel niet zo'n zweetklauwen hebben dan :soinnocent:

jerome
7 april 2010, 21:12
Het gekke is dat m'n handen niet eens zo erg zweten
Alleen het is blijkbaar nogal aggresief zweet... ;)
Afgelopen weekend weer een optreden gehad, dan zijn m'n net nieuwe snaren in 1 avond gelijk naar de kloten... Jammer joh... :(
Ik moet wel zeggen, we hebben wel lopen raggen

JohnLord
8 april 2010, 18:48
Zoals Kim zegt, als ze zich moeilijker laten stemmen, vervangen. Uit ervaring weet ik dat ze dan ook aan breken toe zijn. Klank is dan nog wel aardig met Elixirs.

RB-1
16 april 2010, 05:16
Inmiddels 1 keer vervangen en ik moet zeggen, dat was een succes!