PDA

View Full Version : Toch nog een ohm vraagje, ja zoek functie gebruikt.



altheka
4 april 2010, 09:45
100 watt transistor versterker (bas roland bascube 100) met een 8 ohm speaker output, wat kan er mis gaan als ik daar een 4 ohm 400 watt cabinet aanhang.
Graag leken taal, technische uitleg gaat mij boven de pet.

Hmm net de handleiding nog is gelezen en er staat duidelijk LESS then 8 ohm, du 4 ohm moet gewoon kunnen.

wel raar less then 8 ohm, meer kan toch nooit kwaad ?

Ibanez666
4 april 2010, 10:07
voor zover ik weet kan een cabinet met lager ohm juist wel kwaad (in zn algemeenheid)

tommus42
4 april 2010, 10:50
Een transistor versterker moet je nooit koppelen aan een speaker minder dan de aangegeven impedantie. Hoger kan wel. Bij een buizenversterker is dit minder kritisch.

altheka
4 april 2010, 10:57
Erg verwarrend allemaal, ik dacht namelijk gelezen te hebben dat het voor een buizenversterker eerder schadelijk is.
Gelukkig doet het er voor mij niet meer toe.

Voor zover ik het begrijp moet een versterker bij een lagere aantal ohm harder werken, leken taal, en kan dat voor schade zorgen aan de eintrap/trafo ?
Maar ik lees ook verhalen dat bij buizenversterkers zelfs de buizen eerder slijten :???:

bass blom
4 april 2010, 11:26
de versterker moet meer vermogen leveren aan 4 ohm als hij voor 8 ohm gemaakt is.
zo simpel is het.

Han S
4 april 2010, 12:29
Het is eigenlijk heel simpel, nul ohm is een totale kortsluiting, dus hoe dichter je bij nul komt, hoe meer vermogen er van de versterker wordt gevraagd.

Daarbij komt dat de impedantie van de speaker niet constant is, dus acht ohm is nominaal en als je met gelijkstroom gaat meten zul je zien dat een acht ohm speaker rond zes ohm op de meter laat zien. Veel speakers hebben een impedantiedip, zo komt de hi fi speaker van het merk Infinity en type Kappa 9 zelfs beneden de één ohm en er zijn weinig versterkers die een dergelijke speaker de baas zijn.

Dus bij speakers betekent meer in feite minder belasting, een zestien ohm speaker is een makkie voor elke versterker. Buizenversterkers hebben een luidsprekertrafo en die hebben een hekel aan misaanpassingen, vandaar de keuzeschakelaar.

Overigens had je niet hoeven zoeken, er staat een sticky bovenaan waar alles in wordt uitgelegd.

cluseau
4 april 2010, 22:16
Hmm net de handleiding nog is gelezen en er staat duidelijk LESS then 8 ohm, du 4 ohm moet gewoon kunnen.

wel raar less then 8 ohm, meer kan toch nooit kwaad ?

Deze stelling op de amp is niet correct en hoort meer bij een buizenamp. "Less then 8 Ohm" betekend dat je hem ook oneindig laag kan belasten wat niet mag natuurlijk. Het lijkt wel of ze het woord "not" zijn vergeten. Meer dan 8 Ohm is tot in het oneindige namelijk geen probleem itt een buizenamp. Je hebt imo dus het juiste vermoeden dat je niet lager dan 8 ohm mag gaan en zou dat ook zeker niet doen.

Frans.

Puerco
4 april 2010, 23:50
Vreemd, normaal gesproken heeft een solid state amp alleen een minimum impedantie geen maximum maar dit is wat de gebruiksaanwijzing (http://www.roland.com/products/en/_support/om.cfm?PRODUCT=CB%2D100&iRcId=1811465&dsp=1#) zegt hierover:


2.EXT SPEAKER (External Speaker) Jack
You can connect external speaker here.
When connected, sounds are played from both the CUBE and
the external speakers.
* When connecting to an external speaker, make sure the speaker
conforms to the following specifications.
Impedance: 8 Ω maximum
Allowable power input: 100 watts minimum
* Only use speaker cable to connect the speaker. Do not use any shielded
cable designed for use with basses.
* No sound is output from the CUBEís speaker or any external speaker
when the RECORDING OUT/PHONES jack is in use.

cluseau
5 april 2010, 00:02
In het manual neemt men het niet zo nauw met de termen. Het ding verbruikt trouwens maar 28W maar levert wel 100W af. Knap hoor!

Frans.

Rinze
5 april 2010, 09:47
Ik denk dat het gewoon een crappy Aziatische vertaling naar het Engels toe is geweest. Wel erg slordig bij een product wat ook nog eens veel verkocht wordt.

big dooley
5 april 2010, 17:31
Een transistor versterker moet je nooit koppelen aan een speaker minder dan de aangegeven impedantie. Hoger kan wel. Bij een buizenversterker is dit minder kritisch.


bij een buizenversterker is het juist nog kritischer... daar moet je de impedantie van je speakers aanpassen op de impedantie van je versterker...een buizenversterker heeft dan ook meerdere uitgangen, of een schakelaar om die impedantie's te kunnen schakelen, zodat er meer of minder wikkelingen uit de secundaire spoel van de uitgangstransformator gebruikt worden... hou je je hier niet aan, of erger, je zet alles aan, zonder een speaker erop aan te sluiten (iets wat bij een transistorversterker makkelijk kan), heb je grote kans dat je de trafo opblaast

om diezelfde reden, maakt meer of minder impedantie voor een buizenversterker totaal niet niet uit qua vermogen.... 100 watt blijft 100 watt bij zowel 4ohm als 16ohm...
zet een speaker met hogere impedantie achter een transistorbak en je raakt vermogen kwijt