PDA

View Full Version : Mesa Boogie blues/rock?



Ibanez666
3 april 2010, 23:15
Ok, ik heb rondgesuffeld op het net en zie vooral mesa gelinkt aan metal. Wordt dit merk ook gebruikt in de blues/rock? Mijn idee is dat er dan vooral over Fender en Marshall gespeeld wordt, als we het over grote merken hebben. Voorbeeld van muziek waar ik op doel: Black Crowes en ook ZZ top

Pepe
3 april 2010, 23:24
Ja, hoor hoewel de triple rectiefierdingen een beetje overkill zullen zijn. Boogie heeft zich vooral geprofileerd met metal muziek zoals Fender en Marshall dat doen met roots en rock. Maar morgen gaat Mayer spelen over een Boogie...

Ibanez666
3 april 2010, 23:28
Ja, hoor hoewel de triple rectiefierdingen een beetje overkill zullen zijn. Boogie heeft zich vooral geprofileerd met metal muziek zoals Fender en Marshall dat doen met roots en rock. Maar morgen gaat Mayer spelen over een Boogie...

ah ok, ook iemand die ervaring met de DC-3 heeft? Kon er hier niet veel over vinden

bass blom
3 april 2010, 23:39
ik gas ook best op een boogie, maar welke? er zijn er zo veel.

heb dual recto gehad, man wat een vet ding, alleen de ruis op clean was gruwelijk veel :D

Ibanez666
3 april 2010, 23:42
Ja klopt, ik ben nog op zoek naar een combo en de dc's liggen wel binnen het budget dacht ik

Midwolda
3 april 2010, 23:52
Wat een timing voor dit topic... zie m'n sig
Ik ben Fender versterkers "gewend" (VibroChamp en Princeton Chorus)
Meestal met een Strat, maar ook humbuckers en P90's, bijna alleen blues/rock.
De Mesa heeft voor mij gewoon echt te veel gain op het tweede kanaal.
Het clean is echter vurrukkulluk. Net even smoother dan een Fender.

Ibanez666
3 april 2010, 23:53
Ok, teveel gain, maar is dat dan niet in te stellen? Of klinkt hij niet goed als je minder gain gebruikt?

Midwolda
3 april 2010, 23:58
Het tweede kanaal begint met veel en eindigt met heeeeeel veel gain. Vind ik.
En aangezien ik hooguit iets gain in een solo doe is het voor mij al snel te veel.
Maar metal, ja, daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Dat wil wel.
Blues met een randje kan wel, met een stompbox op het cleane kanaal, dat klinkt erg goed.
Maar dat kan ik ook op m'n Fenders dus de Mesa mag weer weg...

Edit: wat ik wel ideaal vond dat is de twee gescheiden kanalen, alles apart in te stellen,
en dan nog een master volume. Werkt heel erg prettig.

Ibanez666
3 april 2010, 23:59
Hmm, ik heb een dc3 dual caliber op het oog en ga daar begin volgende week eens naar kijken en luisteren, ben wel benieuwd wat dat crunch kanaal allemaal doet.

Pepe
4 april 2010, 00:02
Ik weet niet of het voor alle boogies geldt maar Fenders hebben meer hoog en laag en boogies zijn meer lead gevoiced dus daar zijn de bassen wat strakker en de mids prominenter. Dus met minder gain hou je nog steeds die lead voicing over.

Ibanez666
4 april 2010, 00:04
Ik weet niet of het voor alle boogies geldt maar Fenders hebben meer hoog en laag en boogies zijn meer lead gevoiced dus daar zijn de bassen wat strakker en de mids prominenter. Dus met minder gain hou je nog steeds die lead voicing over.

Ik speel zelf vooral met redelijk veel mid en ook wel hoog. Ik gebruik eigenlijk zo goed als geen bas (daar hebben we een bassist voor in de band)

caliban
4 april 2010, 00:19
De mark I lijkt me gepast. Nomad dacht ik was ook niet zo highgain, heartbreaker als ik me niet vergis ook niet (blue angel ofzo had je ook...)

Midwolda
4 april 2010, 00:20
Volgens mij is de DC-3 de 35Watt uitvoering van mijn 20Watt DC-2.
Of heeft een Studio Caliber nou meer in-en outputs aan de achterkant?
Hoe dan ook, Mesa-Watts zijn echt harde Watts...


Ik weet niet of het voor alle boogies geldt maar Fenders hebben meer hoog en laag en boogies zijn meer lead gevoiced dus daar zijn de bassen wat strakker en de mids prominenter. Dus met minder gain hou je nog steeds die lead voicing over.

Dat zou best eens kunnen kloppen.
Op het cleane kanaal heb je echt een andere klank dan een Fender, warmer, voller,
en ergens vind ik het zelfs wel mooier ook. Het wordt ook nergens modderig,
het blijft allemaal spatzuiver, op alle volumes.

Ibanez666
4 april 2010, 09:22
Maandag hoop ik meer te weten en zal ik hier het resultaat posten :)

zjanke
4 april 2010, 10:30
De mark I lijkt me gepast. Nomad dacht ik was ook niet zo highgain, heartbreaker als ik me niet vergis ook niet (blue angel ofzo had je ook...)

[zwart-wit]Blue Angel is de vreemde eend eend in de bijt [/zwart-wit], perfect voor een vol warm clean en met en pedaaltje prima voorbij het eigen randje blues/rock te duwen.

groovieguitarguus
4 april 2010, 10:54
Ik moet zeggen dat je een MKIII ook heel 'braaf' kan instellen.

Heeft 2 soorten drive in huis. Het lead kanaal is meer de Romige Mesa sound.
(men noemt dit kanaal III)
Kanaal II (is een geboost Clean Kanaal) wat meer Fender/Marshall achtig.
Ook in combi met een Drive pedal hele goeie sounds uit te halen...

Succes!!!

interessander
4 april 2010, 11:05
Volgens mij zijn de DC's wat moderner gevoiced dan de mark series, ze zitten een beetje tussen de mark en rectifier in dan.
Check anders ook even het DC subforum (http://forum.grailtone.com/viewforum.php?f=28) op het boogie forum.

guitarguru
4 april 2010, 11:21
Mark III en IV zie je wel vaker bij bluesrockers. B.v. Walter Trout speelt op Mark IV's. Nou vind ik hem inderdaad niet een warme bluessound hebben. Beetje een ragger wel Ome Walter...
http://www.youtube.com/watch?v=tm12dY_bPNA

caliban
4 april 2010, 13:33
De mark III is zeker een mooie rock sound uit te halen. Alleen het cleankanaal met gain open al klinkt leuk als 'randje' geluid.

Henri H
4 april 2010, 14:31
Andy Timmons haalt ook geweldige sounds uit z'n Lonestar/Stiletto rig.
Mijn Stiletto heeft een prachtige clean, vol, warm en helder.
Het 2e kanaal is ook clean in te stellen.
Als je het 2e kanaal in crunch mode zet, en de gain op 5, heb je een heerlijke plexi sound, a la Page, instant bluesrock sound.
High gain kan ie ook heel goed, maar het is geen moderne metal sound, meer een JCM 800 "on steroids".
Voor thuis en kleine café-optredens gebruik ik de Mesa.

Mesa's zijn vooral door de rectifiers en de Mark-series zo populair geworden voor metal.
YouTube staat vol met raggende chugga chugga metal clips van Mesa's, en dan vooral heel veel rectifiers.

JeroenP
4 april 2010, 14:33
Mesa heeft ook ooit de Maverick gemaakt. Komen 2ehands nog wel eens voorbij. http://www.mesaboogie.com/Product_Info/Out_of%20_Production/Maverick/maverick.html
Deze is tamelijk geschikt voor blues etc. Kijk maar eens naar dit filmpje.
http://www.youtube.com/watch?v=E0YdUWJ_fvg

Er staan er meer op youtube.

Ibanez666
4 april 2010, 15:07
Volgens mij zijn de DC's wat moderner gevoiced dan de mark series, ze zitten een beetje tussen de mark en rectifier in dan.
Check anders ook even het DC subforum (http://forum.grailtone.com/viewforum.php?f=28) op het boogie forum.

bedankt, toffe link!

caliban
4 april 2010, 15:37
Ik vind die maverick er erg mooi uitzien. Lonestar was ik ook nog vergeten, H Huisjes bedankt daarvoor!

Anti
5 april 2010, 12:17
Vergeet ook de F serie niet. Ik speel op een F-30 en dat ding klinkt echt fantastisch.

Thijssie
5 april 2010, 12:23
Mesa heeft ook ooit de Maverick gemaakt.
De Maverick is een te gekke amp, fantastisch clean ook!

Persoolijk vind ik die typisch 'vloeibare compressed' mesa sound verder helemaal niet geschikt voor blues(rock). Het speelt veel 'te gemakkelijk', daardoor ga je 'noten poepen' en is de expressie weg die juist voor blues(rock) zo essentieel is....

Ibanez666
5 april 2010, 12:24
alleen balen dat ik geen maverick centen heb.

caliban
5 april 2010, 12:40
Vergeet ook de F serie niet. Ik speel op een F-30 en dat ding klinkt echt fantastisch.

Ik heb die altijd vinden tegenvallen... Snap het echt niet, want veel mensen zijn er zeer enthousiast over.

Pepe
5 april 2010, 12:44
Ok, ik heb rondgesuffeld op het net en zie vooral mesa gelinkt aan metal. Wordt dit merk ook gebruikt in de blues/rock? Mijn idee is dat er dan vooral over Fender en Marshall gespeeld wordt, als we het over grote merken hebben. Voorbeeld van muziek waar ik op doel: Black Crowes en ook ZZ top


Om maar weer eens met je openingspost te beginnen, volgens mij is het vooral Marshall als je Crowes en ZZtop noemt.
Voor de ZZ top sound... al de nieuwe "Billy in a box" amp van Dr. Z gehoord? De Monza?

Ibanez666
5 april 2010, 13:47
Om maar weer eens met je openingspost te beginnen, volgens mij is het vooral Marshall als je Crowes en ZZtop noemt.
Voor de ZZ top sound... al de nieuwe "Billy in a box" amp van Dr. Z gehoord? De Monza?

Marshall is leuk, maar te Marshall (ja ok Mesa ook wel), maar Marshall doet het toch niet voor me. Ik kan toevallig een leuke deal maken, vandaar mijn vraag over mesa DC series. Andere amps zijn voor mij waarschijnlijk toch niet haalbaar

AART
5 april 2010, 20:39
Mesa heeft prima blues/rock amps gemaakt, alleen zijn dat vaak de minder bekende amps.

De Lonestars, DR Maverick/Blue Angel, Mark I (en de rest ook wel), Rocket en Subway en mischien nog wat.

Je komt ze niet zo vaak tegen maar hebben allemaal wel kekke features.

Arjan12
5 april 2010, 23:29
Mesa heeft prima blues/rock amps gemaakt, alleen zijn dat vaak de minder bekende amps.

De Lonestars, DR Maverick/Blue Angel, Mark I (en de rest ook wel), Rocket en Subway en mischien nog wat.

Je komt ze niet zo vaak tegen maar hebben allemaal wel kekke features.

Ene Keith Richards, daar staat me ook nog iets van bij.

rijsberman
6 april 2010, 02:08
Innes Sibun heeft een Blue Angel.

Ibanez666
6 april 2010, 09:25
En ik heb nu deze: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=134251 :)

Midwolda
9 april 2010, 21:32
Ik kom er nog maar even op terug... eens kijken wat er allemaal kan.
Na wat zoeken kwam ik deze mod (http://www.thegearpage.net/board/archive/index.php/t-229027.html) tegen:
een weerstand er uit knippen om de master wat beter regelbaar te krijgen.
Kan nooit kwaad, lijkt mij?

En ik wil wat met de pre-amp buizen in het Lead Channel proberen. Tube chart:

http://img138.imageshack.us/img138/13/p3060019.jpg

Ik nummer ze even van kleine trafo (dichtste bij de input): V1 naar grote trafo: V6.
Er zitten nu vijf JJ's ECC83s in, behalve op V3, dat is een Mesa 7025 STR.

Heb hier nog liggen: 1x TAD 12AX7, 2x TungSol 12AX7 en 2x Philips NOS 12AT7.
Maar in welke posities (http://www.schematicheaven.com/boogieamps/boogie_studio_caliber_dc2.pdf) kunnen die dan het beste?
Alleen het Lead wat dimmen he, dus minder gain en compressie,
aan het Clean hoeft wat mij betreft niets te veranderen.
(ja, ik kan wel wat buisjes gaan zitten swappen en luisteren wat het met de amp doet
maar doe het liever in èèn keer goed en ik weet ook graag waarom... ;) )

Henri H
9 april 2010, 21:37
Ik weet alleen dat de 12AT7 buisjes minder gain hebben, maar in welke V-positie die dan zouden moeten, geen idee.

Midwolda
9 april 2010, 21:41
Ik weet alleen dat de 12AT7 buisjes minder gain hebben, maar in welke V-positie die dan zouden moeten, geen idee.

Ik gok in V2 en V3, maar ik wacht het oordeel van de experts nog even af.
En misschien kan ik met een TAD of een TungSol ergens anders (V6?) nog wat aan de toon doen...

Edit: ik heb wel begrepen dat je in een Mesa niet zomaar vanalles overal in kan proppen.
Om de een of andere reden schijnt dat niet of slecht te werken?

VanMeekeren
9 april 2010, 22:05
Ja, volgens mij heeft een ander buistype de meeste invloed vroeg in de chain. Dus V1; maarja, misschien wordt V1 ook wel ergens anders voor gebruikt.

conclusie, ik heb er ook geen verstand van.


Van Meekeren

Midwolda
10 april 2010, 15:35
Okeeeee, na veel uitproberen heb ik het nu als volgt gedaan:

V1...a=clean1, b=lead1........NOS 12AT7
V2...a=lead2, b=lead3.........NOS 12AT7
V3...a=lead4, b=FXloop.......JJ 12AX7
V4...a=clean3, b=clean2......JJ 12AX7
V5...a=reverb1, b=reverb2...JJ 12AX7
V6...a=PI1, b=PI2..............TAD 12AX7

Resultaat: vèèl beter!

Op het cleane kanaal ben ik iets van het typische warme Mesa-geluid kwijt, maar het lijkt ook wel of de toon-knoppen iets anders reageren dus daar moet nog wat aan gedraaid worden. Geeft nu veel minder gekleurd weer, er is nu ook meer onderscheid waarneembaar tussen de verschillende elementen op de gitaar.

Op het Lead kanaal heb ik nu een prima blues drive, met de gain zo tussen 2 en 3, meer niet. Geeft nu minder compressie, dat "zoemerige" is er uit, veel gedefiniëerder. Ook de Contour-schakeling lijkt effectiever geworden. Ook hier weer, de toonregeling werkt anders, nog even zoeken. Maar veel meer het gevoel van een lekkere "sweet spot" dan hiervoor.

Heb ook nog die Mesa 7025 in V6 geprobeerd, gaf meer distortion en een minder strak geluid.
Een JJ 12AX7 in V6 gaf een iets klinischer geluid.
De TAD klinkt het mooist, bluesy-strak en Mesa-vol tegelijk.
Het loont dus niet alleen om te experimenteren met buisjes in de pre-amp, maar zeker ook als PI.
Ik snap de theorie hierachter allemaal niet, maar heb het wel zelf waar kunnen nemen.
Wel leuk om steeds èèn buisje te verwisselen en dan even tien minuten te gaan spelen,
je leert echt luisteren zo... ;)

De Output Level mod (wegknippen van een 220K weerstand die over de pot heen staat) is ook goedgekeurd, de volume-regeling is nu veel gelijkmatiger. Het lijkt of het geluid er iets "ruwer" van wordt, maar dat kan verbeelding zijn. Qua klank kan het prima, even wennen, maar mocht het ergerlijk worden dan is de weerstand binnen tien minuten weer vastgesoldeerd.

Al met al een geslaagd middagje versterker-pielen!