PDA

View Full Version : 2 preamps tegelijk (parallel)



Liquid_Metal
3 april 2010, 23:01
Gisteren even met een verkoper erover gehad en het idee heb ik al eerder gehad. Hoe cool zou het zijn om twee preamps parallel te zetten en tegelijkertijd te gebruiken? Ik heb het dan over een Groove Tubes Trio en een ENGL E530.
En hoe ga ik dat doen? Ik denk er nu aan om beide preamps in een GCXloop te stoppen (eigenlijk naar beide toe met een y-kabel en dan door een loop heen, zodat ik beide preamps aan/uit kan zetten. Dan naar een mixer zodat ik met 1, de ander, of 2 preamps tegelijk kan spelen. Ik heb geen idee hoe het gaat klinken dus ik ga binnenkort eerst eens beide preamps op andere speakers zetten (op m'n stereo eindtrap kan dat goed). Gaan er faseverschillen optreden?

flaintlead
3 april 2010, 23:34
Ben benieuwd wat je bevindingen zijn, heb zelf sinds gisteren een preamp erbij (Carvin quad x) en als dit leuke geluiden op gaat leveren, dan is dit misschien ook wel iets voor mij.

Ik denk niet dat je veel last krijgt van fase verschillen, maar kan het niet met zekerheid zeggen, gewoon uitproberen;)

Liquid_Metal
4 april 2010, 11:20
Voordat ik vertel wat ik wil gaan doen even mijn sounds. Ik gebruik 6 basissounds, erg gelijkend op die van petrucci:
Rhythm Clean: Clean van de Trio met compressor en een beetje reverb
Rhythm Drive: Lead van de ENGL met een beetje reverb
Phat Lead: Scream van de Trio met flink wat reverb
Epic Lead: Scream kanaal met delay, tubescreamer en veel reverb
Grand Clean: Clean van de Trio met chorus, delay en reverb
Grand Drive: Mean (overdrive) uit de Trio met tubescreamer, chorus, delay en reverb

Volgens mij gaat het heel cool zijn om voor de Grand Drive beide overdrives te combineren. Het strakke van ENGL met het volle warme van GT. Ik denk dat ik de tubescreamer in een loop achter de Trio zet, want die gebruik ik nóóit met de E530.
Verder zijn leadsounds waarin zowel een scheur als een clean kanaal zit misschien ook erg cool voor solo's. Je hebt dan de directe attack van clean met de power en sustain van drive. Clean van de ENGL en Scream van GT?

Ik ga ook eventjes een plaatje voor mijn GCX loops in elkaar flansen.

Heynis
4 april 2010, 13:30
Clean en drive parallel klinkt inderdaad erg lekker en gedefinieerd. Zo lang er geen digitale meuk in je signaalpad zit lijken fasenverschillen me trouwens onwaarschijnlijk, dus probeer het vooral gewoon uit.

Liquid_Metal
4 april 2010, 14:06
De digitale zooi komt pas later. Mijn keten is als volgt:

gitaar > wah > gcx (phaser > compressor > [1.ENGL E530] / [2.GT Trio>Tubescreamer]) > G-Major 2 > ENGL 930/60 > Cabinet

De Tubescreamer zou dan enkel voor de Trio bruikbaar zijn en dat lijkt me prima. Want daar maakt ie het Mean kanaal strak en het Scream kanaal vloeiend. Bij de E530 gebruik ik 'm niet.

Nocki
6 april 2010, 14:02
spannend.
is het niet leuk om beide signalen naast elkaar te laten staan en beide preamps direct naar elk kanaal van de poweramp te leiden en dan altijd alle sounds naast elkaar?
Zo hoef je ook geen mixer te gebruiken en heb je minder kans op gekke problemen...

Liquid_Metal
6 april 2010, 14:07
Dat zou in principe wel kunnen, dus ik zou het kunnen proberen. In de G-Major wordt het wel lastig maar op zich kan het. Ik kan daar echter niet per kant iets uitkiezen, behalve met delay.
Alleen ben ik dan mijn stereo kwijt, dus waarschijnlijk laat ik het niet doorgaan. Maar proberen kan zeker :).

Nocki
6 april 2010, 14:12
Je kan je G-major helemaal stereo gebruiken. Alleen de mono FX kan je dan niet gebruiken zoals de compressor en EQ dacht ik. Volgens mij was er nog een mono effect wat je dan niet kan gebruiken maar welke dat was weet ik niet meer.
Het kan ook zijn dat ik mis ben met de G-force hoor maar volgens mij kan je je signal pads gescheiden houden binnen de G-major.

Ook even verstellen aan dat ding dat je dat doet. Er zijn 3 instelling de je daarbij kan gebruiken. L+R Som, stereo en mono.... Maar nogmaals ik kan mis zijn met de g-force... Die heb ik zo wel eens gebruikt namelijk...

Liquid_Metal
6 april 2010, 16:50
Da's inderdaad bij de G-Force. G-Major heeft dat niet. Ik ben nu thuis en ga eens wat kabels verslepen ;)

Doen de simpelste mixer (2 in, 1 out) eigenlijk nog iets ingewikkelders dan alleen maar mergen? Oftewel, werkt een y-kabel hetzelfde? Of gaat er iets gruwelijk fout als ik dat zou aansluiten?

B_2_the_a
6 april 2010, 17:22
Pas op met y-kabeltjes, beste is om het echt te scheiden (met trafotje), dit voorkomt hoop geneuzel (impendantie verschillen, aardlussen, weet ik het allemaal)...

Koop een splitboxje (dap stagebox of samson split) om het te testen... simpel mixertje om te kijken hoe het is als je het combineert...


Volgende stap is een grotere setup met fatsoenlijk spul...

Liquid_Metal
6 april 2010, 17:38
Een y-kabel heb ik op dit moment in gebruik om het signaal te scheiden. Omdat er maar 1 preamp tegelijk gebruikt wordt werkt dat prima. Daarnet even geprobeerd hoe het klinkt als ik 1 preamp per speaker gebruik en dat werkt. Of het bruikbaar is qua sounds weet ik niet. Maar ik gebruikte iig een y-kabel om te splitten, en had geen last van extra brom oid.
Deze twee preamps hebben op de input ongeveer dezelfde impedantie. Van de output weet ik het niet.

Nocki
6 april 2010, 17:43
Da's inderdaad bij de G-Force. G-Major heeft dat niet. Ik ben nu thuis en ga eens wat kabels verslepen ;)

Doen de simpelste mixer (2 in, 1 out) eigenlijk nog iets ingewikkelders dan alleen maar mergen? Oftewel, werkt een y-kabel hetzelfde? Of gaat er iets gruwelijk fout als ik dat zou aansluiten?

ok. dan ben ik mis. Bedankt.
Je G0major is in dit geval dus de mixer :)

Liquid_Metal
6 april 2010, 18:31
ok. dan ben ik mis. Bedankt.
Je G0major is in dit geval dus de mixer :)

Op zich wel natuurlijk. Alleen wil je G-Major de inputs ook weer gescheiden uitvoeren, dus het wordt alleen een mixer als ik 1 van de twee outputs gebruik (volgens mij).

Nocki
6 april 2010, 18:57
Op zich wel natuurlijk. Alleen wil je G-Major de inputs ook weer gescheiden uitvoeren, dus het wordt alleen een mixer als ik 1 van de twee outputs gebruik (volgens mij).

Het was dan ook maar een grapje... :)

caliban
7 april 2010, 11:15
Een y-kabel heb ik op dit moment in gebruik om het signaal te scheiden. Omdat er maar 1 preamp tegelijk gebruikt wordt werkt dat prima. Daarnet even geprobeerd hoe het klinkt als ik 1 preamp per speaker gebruik en dat werkt. Of het bruikbaar is qua sounds weet ik niet. Maar ik gebruikte iig een y-kabel om te splitten, en had geen last van extra brom oid.
Deze twee preamps hebben op de input ongeveer dezelfde impedantie. Van de output weet ik het niet.

Afhankelijk van welke output je gebruikt. De trio weet ik niets over, maar voor de ENGL kan je kiezen uit Instrument out of Line out oid. Line out is gebufferd, instrument niet.