PDA

View Full Version : Demo / CD opnemen



vanafvandaag
22 april 2003, 13:33
Ik ben hier al een aantal malen een topic tegengekomen over het opnemen in een studio. Ik vond een aantal tips die ik met jullie wil delen. Het zijn niet mijn eigen ideeen, ik sta ook niet achter alle tips, maar lees het eens door en doe er wellicht je voordeel mee!

Voorbereidingen voor het betere studiowerk
Om zo goed mogelijk voorbereid de studio in te gaan en geen kostbare tijd te verliezen, is het van belang een aantal zaken goed voor elkaar te hebben. Hieronder staat een aantal handreikingen

1 Goede spullen
Zorg dat je instrumenten in orde zijn, dat je batterijen mee hebt e.d. Als het in de opnameruimte al klinkt zoals je het wilt hebben, is het voor de technicus eenvoudig om dit geluid op band te zetten.
Gitaar: Voorzie je gitaar van nieuwe, maar wel ingespeelde snaren en zorg dat je gitaar goed geïntoneerd is. De kabels moeten storingsvrij zijn en de eventuele buizen van versterkers moeten zijn gecontroleerd. Neem genoeg reservesnaren mee.
Basgitaar: Zet nieuwe snaren op je gitaar. Zorg er wel voor dat je ze uitrekt, anders blijf je aan het stemmen. Neem genoeg reservesnaren mee. Als je een actieve bas (geleend) hebt zorg dan voor nieuwe en reserve batterijen van goede kwaliteit.
Drums: Zorg dat het drumstel nieuwe vellen heeft en gestemd is. Ben je niet tevreden over je eigen instrument, laat de studio van te voren een ander regelen. Probeer doorklinkende trommels en pitch-bends in toms zoveel mogelijk te verhelpen met stemmen, in plaats van tape en watten. Niets klinkt vetter dan een goed gestemd drumstel!
Veel drummers hebben hun bekkens dicht op hun toms liggen. Dit geeft problemen met het plaatsen van de microfoons. Hang bekkens liever iets verder weg van je toms. Hetzelfde geldt voor de hihat. Oefen op een beheerste aanslag van de bekkens. Smeer piepende pedalen. Draai rammelende delen vast.

2 Productie
Zorg dat je de muziek die je wilt opnemen goed beheerst en door en door kent Dit scheelt een hoop tijd tijdens de opnames en voorkomt eindeloos opnieuw beginnen, inprikken en irritaties. Weet ook wat de anderen spelen/doen en luister naar elkaar. Denk ook goed na over het uitwerken, structuur, richting, teksten, etc.

3 Sound
Weet welke sound je wilt neerzetten. Neem referentie-CD's mee. Als dit van te voren bekend is, weet de studio welke kant je op wilt, en kan daar op sturen. Probeer als band al duidelijke ideeën te vormen over het geluid, bepaalde effecten, intro's. Dat bespaart tijd en voorkomt onenigheid. De intro's e.d. moeten ook op de opnameband komen te staan, dus geef dat voor de opnames aan.

4 Clicktracks
Als je wilt opnemen met een clicktrack om het geheel strakker te maken, zorg dan dat je hierin geoefend bent. Als je niet in het bezit bent van een clicktrack, kun je strakheid ook oefenen door mee te spelen met je favoriete CD.

5 Fit
Zorg dat je uitgerust bent. De hele nacht doorfeesten, twee uurtjes slapen en de volgende dag met een kater proberen te spelen komt het eindresultaat niet ten goede. Zorg ervoor dat je niet midden in een sessie omvalt van de honger of dorst. Zorg goed voor jezelf. Gebruik geen alcohol of andere middelen, de meeste opnames worden daar niet beter van.

6 Tijd
Wees niet te ambitieus in de hoeveelheid muziek die je wilt opnemen; kies liever minder nummers en houd een paar in reserve voor als er tijd over is. Laat je vrienden lekker thuis Wees realistisch: Je kunt niet in één weekend een CD opnemen die klinkt als de CD van een band die er een half jaar over gedaan heeft in een top-studio.

7 Afmixen
Hou er rekening mee dat afmixen ook veel tijd kost. Het is verstandig om op een andere dag te mixen dan de opnames; aan het eind van een opnamedag zijn namelijk de oren moe en laat het geduld vaak te wensen over. Laat het afmixen over aan de studio of nomineer samen één persoon van binnen of buiten de band die het beste kan oordelen over de gehele sound. Zorg er in ieder geval voor dat niet de hele band bij het afmixen aanwezig is.


En vergeet niet dat plezier in de muziek het belangrijkste blijft!

Nocki
22 april 2003, 14:36
zorg dat je drumkrukje niet piept...

Nocki

Neals
22 april 2003, 15:32
zorg dat je slaggitarist niet zenuwachtig is...

vooral als je zonder drums/bas speelt :grin:

Nocki
22 april 2003, 15:34
vertel goed wat je wilt aan de knoppen man. dit sluit aan bij dat stukje over je eigen cd's mee nemen om te laten horen hoe het moet gaan klinken.

soms wordt je overdonderd door de technicus en maakt hij een cd terwijl je het geluid achteraf niet mooi vind.

nocki

Rectifier
22 april 2003, 16:11
Die tips heb je van Jurgen z'n site.... :wink:

Ohzoso
22 april 2003, 17:17
Zorg vooral dat ieder zijn partijen beheerst.Opnametijd in n studio is al kostbaar genoeg.

pimmetje
22 april 2003, 17:29
Wat denk je van gigantisch veel lol erin hebben? Je zal nog versteld staan hoeveel daarvan doorklinkt in de uiteindelijke cd.

vanafvandaag
24 april 2003, 14:02
Op 2003-04-22 16:11, schreef Rectifier:
Die tips heb je van Jurgen z'n site.... :wink:

Zou zomaar kunnen, soms sla ik ergens wat spullen op zonder de bron nog te kunnen achterhalen. Anyway, ik hoop dat mensen er wat aan hebben gehad.

basswasp
24 april 2003, 19:57
Zorg ervoor dat één van de twee gitaristen niet 10 seconden voor het opnemen vraagt 'wat zijn de akkoorden ook al weer'? :S

Hempo
13 oktober 2003, 12:29
daar moet je silas voor heten

MarshallSG
13 oktober 2003, 13:11
Check of de studio verwarming heeft als je in de winter wil opnemen.
Ik heb zelf eens in april in een studio opgenomen zonder verwarming. Het was ijskoud toen in de studio. Da's niet goed voor je vingers ;) :)

Bins
13 oktober 2003, 13:30
Voorbereidingen op het alternatieve studiowerk:

1- Zoek iemand met een studio uit die bewaard is gebleven uit de 70's in een hok van 2x2.

2- Koop een band voor de "fostex-8sporen-hippierecorder".

3- Koop vele dozen merci voor buren en/of andere omwonenden.

4- Ga naar de "studio", kijk naar de spulletjes en zucht 1-maal (daarna weten we het wel..). N.B: het meenemen van een (1) valvestate 20 watt bakkie, een (1) distortionpedaaltje en een (1) tuner is toegestaan.

5- Stem je instument

6- Speel/doe je ding. N.B: Ben je een bassist of zanger, speel/doe je ding dan 10.000 keer fout, tot wanhoop van de rest.

7- praat de studioman de aanschaf van een cd-brander aan.

8- wacht een ruim maand met alles afmaken/afmixen, dan blijft het spannend.

;) :D

Jullie krijgen het resultaat wel te horen als het af is. Gaat echt zeer binnenkort klaar zijn (hoop ik). Het wordt wel heel vet, maar ik ben natuurlijk bevooroordeeld.

www.vanafvandaag.tk
13 oktober 2003, 16:46
Inmiddels is onze demo ook klaar.. zijn er een aantal tips die we NIET ter harte hebben genomen (Nemen gewoon 6 nummers op in een dag, en een halve dag afmixen.. trallallaaa) en zijn heel erg blij. MP3'tjes op de website!

hadv
14 oktober 2003, 01:38
goed zo

hebben wij ook gedaan met onze eerste cd: 45 minuten (12 nrs) in 12 uur (opnemen en mixen)
volgens de technicus waren we gek
...vertel iets dat ik nog niet weet

de 2e cd ging wat relaxter: 35 minuten (9 nrs) in 16 uur
volgens de technicus waren we nog steeds gek, maar begon het bij te trekken :-D
(oh ja, en van die 16 uur was onze toenmalige drummert 2 uur samen met de technicus bezig bij het instellen van de mix, hij had in zn uppie 10 kanalen of zo (remi))

de moraal van het verhaal:
toen we onze 1e cd opnamen was onze toenmalige zangeres al aan het vertrekken.
we hebben elk nummer eerst met de hele zooi (drum, bas, gitaar)ingespeeld met zang als referentie voor waar we uithingen. terugluisteren en als het niet direct opviel dat het fout was dan was het goed en ging de zangeres het 'echt' inzingen
die techniek hebben we de tweede keer ook gebruikt, gaat gewoon goed

de grootste verschillen tussen de 1e en de 2e keer waren:
- 2e keer kritischer op de basis, dus vaker opnieuw
- ik heb zelfs een solo apart ingespeeld (jaja, net echt man :-D )
- de ruwe mix op cd gebrand, uitgedeeld, beluisterd en pas een week later gemixt (de eerste keer direct de dag erna, niet slim want moe en niet kritisch)

(wat een geleuter :-D :-D :-D :-D )

raoulduke
14 oktober 2003, 12:06
Bedankt voor de tips! Wij hebben met onze band ook misschien binnenkort een CD opname en we zijn nu al aan het oefenen zodat we straks alles gewoon feilloos kunnen spelen. Het geluid afstellen zal waarschijnlijk al genoeg ellende met zich meebrengen.

Trouwens, als wij een distortion-effect op willen nemen, klinkt het al gelijk heel zwaar, is daar iets aan te veranderen? Want zelfs hele milde distortion (zoals je hem hoort uit de amp) klinkt op een opname al gelijk alsof er een-of-andere metalgitarist zijn pedalen helemaal heeft opengedraaid :)

www.vanafvandaag.tk
14 oktober 2003, 12:08
Neem gewoon via de output op van de versterker, dus niet een mic voor de speaker zetten. Dat wil nog wel eens helpen.

Hempo
15 oktober 2003, 14:55
he uhm vanafvandaag,
Ik heb dus geprobeerd wat mp3s te downloaden maar dat KANKER lycos verneukt t iedere keer weer.
Misschien kun je je site uploaden ergens anders, zonder die irritante shit van die lui. Zoals www.web1000.com ofzo (zonder reclame)

www.vanafvandaag.tk
15 oktober 2003, 14:56
Ik hoor dat meer.. soms doet ie het wel, soms doet ie het niet.
web100 hadden we onze site staan, maar daar kan ik niet meer uploaden :-(

Nog een paar maanden en dan hebben we gewoon goede webruimte, wel betaald, maar dan heb je ook wat.

basswasp
15 oktober 2003, 16:26
Hier werkt 't wel...

Maar waar is nu die beroemde/beruchte snoeren-foto gebleven? :D
Ik dacht dat hij bij de live's stond, maar daar kan ik hem niet meer vinden...





//edit: Ah, hier is ie ( http://vanafvandaag.isgreat.tv/Vanaf_Vandaag/Foto_s/Live/20030516_afbeelding_064.jpg )... maar hij's dus van de site afgehaald :-?

www.vanafvandaag.tk
15 oktober 2003, 16:32
ach je moet je site wat aantrekkelijk houden door er zo nu en dan wat andere fotos op te gooien. We hebben inmiddels een andere zangeres, dus kan deze van de site.

basswasp
15 oktober 2003, 18:26
Achja, toch was het geen onaardige foto ;)

Gefeliciteerd met de nieuwe zangeres :)

hadv
15 oktober 2003, 23:20
raoulduke schreef

en we zijn nu al aan het oefenen zodat we straks alles gewoon feilloos kunnen spelen.

keep on dreaming :razz:

www.vanafvandaag.tk
16 oktober 2003, 08:28
Gefeliciteerd met de nieuwe zangeres :)

Ja dank je wel, tis even zoeken.. en net op tijd, volgende week zondag spelen we live op de lokale radio. Meteen een vuurdoop ;-)