PDA

View Full Version : Marshall JMP 50 vs JCM 800 2204



Chroxy
3 april 2010, 16:55
Oef, wat gaan die dingen hard!

Anyway, ik heb afgelopen 2 jaar op een JCM800 2204 ('88) gespeeld, en nu kon ik voor relatief weinig geld een JMP 50 ('81) kopen.

Waarom? De JCM800 voldeed prima, alleen hoopte ik met een JMP net iets meer vettigheid en druk te krijgen, evenals een amp die iets minder aggresief is. Ik had daarnaast begrepen dat een JCM800 (pre '83) nauwelijks verschilde van een JMP 50, dus verwachtte minimale verschillen bij het aansluiten..

maar nee! De JMP heeft inderdaad een druk die je vele malen beter in je onderbuik voelt, en is ook iets minder agressief.. maar vele malen scheller!

Nu speel ik over telecasters, icm eenv an bovenstaande Marshall + bogner cabinet met g12-65's watters.. dus tophoog vind ik niet zo'n probleem. Maar bij de JMP is het me echt too much, presence en treble dicht willen niet helpen..

dusse, is er technisch gezien echt zo'n verschil tussen beiden amps? En wat is er aan bovenstaande scheldheid te doen?

Mr.Bluesbreaker
3 april 2010, 17:33
Als ik met mijn Tele over mijn '81 2203 speel, ervaar ik hetzelfde. Presence en treble dicht is niet genoeg. Dit is dan op mijn rechte 4*12 van Bogner met V30's onder en nieuwe greenbacks boven. Sluit ik echter mijn 120 $ homebrew 1*12 aan met een Classic lead 80 en een beamblocker: prima te harden.

Antoon
3 april 2010, 19:41
Kijk maar even wat er over de volume pots en de mixer weerstanden gesoldeerd zit. Als je een van die condensatoren loshaalt (of allebei) wordt hij een stuk minder schel. Je kunt ook de neg. feedback loop aan een andere tap van de uitgangstrafo solderen. Te schel is makkelijk te verhelpen.

Chroxy
3 april 2010, 20:30
over geen enkele potmeter is een cap gesoldeerd, alleen over de Presence potmeter.

Op de highinput zit wel een weerstand gesoldeerd.. is dat een 'brightcap'?

Daarnaast ben ik wel vergeten te melden dat de versterker 22 jaar lang stil heeft gestaan en afgelopen maand compleet nagekeken + gerepareerd (waar nodig) is, inclusief compleet nieuwe buizen.. Gezien deze nog ingespeeld moeten worden zal ik wat 'warmte' terugwinnen.

Echter, op dit moment klinkt de JMP vele malen scheller/dunner dan mn JCM800..

E-J
3 april 2010, 20:52
Ik neem aan dat je het over een JMP 2204 hebt?

Dit zijn twee kleine simpele modificaties die het zeker waard zijn... ik heb ze indertijd toegepast op mijn JMP 2203 en het verschil was daar, de echte schelheid was grotendeels verdwenen. Vergeet niet dat deze versterkers gewoon heel erg helder zijn (thuis!). In een band klinken ze daarentegen fantastisch en heb je geen last meer ervan. Het zijn pure podiumversterkers. Ik heb er aardig spijt van dat ik hem heb verkocht, zou er zo weer één kopen!! :makeup:


#1: First 'Treble peaking circuit' (470K resistor (Yellow-Violet-Yellow) and a 470pF capacitor) Between the Volume control and the 'Low' input jack you'll see the treble peaking circuit. So, no board removal is necessary for altering this area as well. Remove the pair, and use a 68K resistor (Blue-Grey-Orange) in their place.

#2: Brite Capacitor (.001uF capacitor)
Also on the Volume control, at point #2, is a 'brite' capacitor. This is really not conducive for a fat tone at anything less than full volumes, and many guitar players complain about the situation. Snip out the .001uF capacitor across the Volume control.

http://www.tone-lizard.com/images/JCM800_input.gif

Chroxy
3 april 2010, 20:58
Yes! Dankje, het gaat idd om een JMP 2204

ik had de 'ultimate JCM800 modification' site al gevonden.

Gezien mijn amp helemaal nagekeken is, zijn de meeste potmeters ook vervangen. Bij nacheck zitten beide caps dus al niet meer in mijn amp..

E-J
3 april 2010, 21:09
Er is dus meer gebeurt dan dat 'ie enkel is nagekeken? Misschien dat bij enkele onderdelen de waarden ook niet origineel meer zijn... ik ben een aardige leek maar ik zou eens kijken of de waarden van de onderdelen wel kloppen! Misschien kun je een fototje maken van de binnenkant en deze hier posten?

That being said... mijn JMP was ook gewoon heel erg helder. Als je thuis speelt met een heldere gitaar... je moest niet voor de speakers gaan staan.. brrr! Maar op hoog volume was je dat allemaal vergeten...

Verschrikkelijk gave collectie spullen heb je trouwens... ik zou altijd nog graag een Silver Jubilee of JMP MV/JCM800 willen hebben eind dit jaar. Hoe verhouden ze tot elkaar? Mag je ook per PM doen :)

Chroxy
3 april 2010, 21:24
foto'tje zal ik posten! Alleen de potmeters/inputs zijn vervangen, omdat de oude erg gaar waren. De rest van onderdelen zijn, wanneer ik google-foto's vergelijk met de mijne, origineel. Het enige dat dus 'ontbreekt' is de brightcap.

Thuis (alleenstaand huis), speel ik zelden, en wanneer ik speel op repeteer/live volume. Bij zowel JMP als JCm is dus preamp op 7/8 en master op 1,5/2..

Gezien ik mijn JCM prima vind qua helderheid ivm mn gitaren/box/effecten, vind ik het erg raar dat ik mijn JMP flink helderder vind (terwijl hier de treble dan uit staat, en op de JCM niet..), vandaar mijn vraag op het forum.

Ik PM je even :)

E-J
3 april 2010, 21:56
foto'tje zal ik posten! Alleen de potmeters/inputs zijn vervangen, omdat de oude erg gaar waren. De rest van onderdelen zijn, wanneer ik google-foto's vergelijk met de mijne, origineel. Het enige dat dus 'ontbreekt' is de brightcap.

Thuis (alleenstaand huis), speel ik zelden, en wanneer ik speel op repeteer/live volume. Bij zowel JMP als JCm is dus preamp op 7/8 en master op 1,5/2..

Gezien ik mijn JCM prima vind qua helderheid ivm mn gitaren/box/effecten, vind ik het erg raar dat ik mijn JMP flink helderder vind (terwijl hier de treble dan uit staat, en op de JCM niet..), vandaar mijn vraag op het forum.

Ik PM je even :)

PM terug!

We zouden eigenlijk echt eens bij elkaar moeten horen. Het is nog niet zo lang dat ik nog die JMP had dus het geluid zit nog wel in mijn kop, ben benieuwd hoe de jouwe klinkt. Mijn bevindingen was dat het volume flink omhoog moest en dat dan de klank aanzienlijk veranderde/verbeterde maar na die mods had ik niet echt last meer van dat schelle... ik had altijd de bass en midden op 6 en de treble op 4... lager vond ik in de band niet echt klinken, je kunt dan altijd beter wat extra hoog hebben dan prik je overal overheen merk ik... prescence altijd op 5 geloof ik. Master op 2, pre amp op 6-8...

Ik heb altijd helder klinkende gitaren gehad, toen ik (helaas voor vrij korte tijd) een Gibson SG Classic met P90s had, die toch tamelijk donker klinkt vergeleken met b.v. mijn Les Paul werd het geluid super dik... veel meer gain ook!

Chroxy
4 april 2010, 01:30
Precies de settings die ik ook gebruik! Alleen is het bij mij niet uit te houden, zo schel..

foto's, experts, wat zien we?


http://i188.photobucket.com/albums/z163/Chroxy/IMG00026-20100403-2300.jpg

http://i188.photobucket.com/albums/z163/Chroxy/IMG00027-20100403-2300.jpg

http://i188.photobucket.com/albums/z163/Chroxy/IMG00028-20100403-2300.jpg

http://i188.photobucket.com/albums/z163/Chroxy/IMG00029-20100403-2301.jpg

http://i188.photobucket.com/albums/z163/Chroxy/IMG00030-20100403-2301.jpg

http://i188.photobucket.com/albums/z163/Chroxy/IMG00031-20100403-2301.jpg


Ik zie 2 nieuwe weerstanden (1x high input, 1x van preamp richting V1), de rest is 'stock'.. Brightcaps lijken ook al weg te zijn..

HaroldA
4 april 2010, 11:51
Waarom? De JCM800 voldeed prima, alleen hoopte ik met een JMP net iets meer vettigheid en druk te krijgen, evenals een amp die iets minder aggresief is. Ik had daarnaast begrepen dat een JCM800 (pre '83) nauwelijks verschilde van een JMP 50, dus verwachtte minimale verschillen bij het aansluiten..

Ik heb al verschillende 2204's gehad en ervaarin derdaad de JMP als 'dikker' en 'meer druk hebbend' dan de JCM800. De JCM800 is veel meer snelle trash en m'n JMP's meer rollende dikke rock.

Welke buizen zitten er in? Probeer de preampbuizen eens om te wisselen met je JCM800, misschien dat dat al iets op lost...

Chroxy
4 april 2010, 22:53
yes! Ik hoopte dat je al zou reageren als 'Marshall JCM800/JMP' guru ;)

Anyhoo, is jouw JMP duidelijker scheller in het hoog dan je JCM800?

Heb al een pre-amp buizen swapp gedaan, maar het haalt (te) weinig uit!

Waarschijnlijk heb ik gevonden waar het aan ligt, de amp is vrij koud (15 watt) gebiassed..

jerome
4 april 2010, 23:38
Ik heb welliswaar geen JMP2204 maar een JMP2203, maar bij mijn amp gaven de verschillende merken preampbuizen een bijhoorlijk verschil!
Ik weet niet wat voor preampbuizen er bij jouw nu inzitten maar bijvoorbeeld de JJ's gaven bij mijn set héél veel hoog.
Zó veel hoog dat ik de treble en presence niet meer boven de 3 kon zetten.
Experimenteren met preampbuisjes kan denk ik uiteindelijk ook in jouw amp veel verbetering geven

DaveItUp
5 april 2010, 12:08
Heb ook jj's in m'n 1959, idd zo schel als ik weet niet wat...

Chroxy
5 april 2010, 12:16
eindbuizen zijn Tung Sols

V1 = Tung Sol
V2 = Tung Sol
V3 = TAD,

Mijn JCm800 heeft dezelfde eindbuizen, wanneer ik deze preamp buizen wissel, wordt de JMP weliswaar íetsje'warmer qua sound, maar het hoge bleef.

jerome
5 april 2010, 21:18
Mmm, Tung Sol preampbuisjes klinken in mijn 2203 helemaal fantastisch en absoluut niet scherp!
En als ik jouw laatste post zo lees denk ik dat het iig niet aan de preampbuisjes zelf ligt

Chroxy
5 april 2010, 21:55
merk ook dat het 'gewenning' en inspelen is..

Heb vandaag de hele dag op vol volume gerepeteerd, dus de gloednieuwe buizen hebben flink wat uurtjes gemaakt..

Het extreem hoge lijkt wat getemperd nu! Heb daarnaast de eindbuizen ietsjepietsje warmer gezet.. Dus eens kijken hoe het in de toekomst gaat klinken, over mijn eigen cabinet!

E-J
6 april 2010, 00:08
merk ook dat het 'gewenning' en inspelen is..

Heb vandaag de hele dag op vol volume gerepeteerd, dus de gloednieuwe buizen hebben flink wat uurtjes gemaakt..

Het extreem hoge lijkt wat getemperd nu! Heb daarnaast de eindbuizen ietsjepietsje warmer gezet.. Dus eens kijken hoe het in de toekomst gaat klinken, over mijn eigen cabinet!

Goed nieuws Nick!! Bring it on... flink blijven spelen dus :ok:

madura
21 april 2010, 21:28
Vorige week na lang twijfelen toch mijn amp gemod van el34 naar kt88.
Na een week spelen moet ik toch zeggen dat ik het een grote verbetering
vind.

De tone is vooral veel dikker, maar evengoed strak, en er zitten genoeg mids in. de tone lijkt op een grote el34.

4 weerstanden vervangen .
bias afgesteld.
de neg feedback zat bij mij al op de 4ohm tap dus daar heb ik niets aan gedaan.

met twee uurtjes was ik klaar.

gr madura

tommus42
7 mei 2010, 13:15
Mooi. Heb net mijn London City stabiel gekregen:hippie:met EL34s, heerlijke versterker. Maar er zit een 200W voeding in (voor KT88s), welke schermroosterweerstanden heb jij er ingesoldeerd?

flo123
7 mei 2010, 20:21
ik had de 'ultimate JCM800 modification' site al gevonden.
Welke site is dat eigenlijk?

madura
8 mei 2010, 10:32
wat ik gedaan heb

De 2 bias weerstanden vervangen (220k) door 2x 150k.In het schema r24 en r25.

de bias weerstand die boven de instelpot zit (56k) vervangen door een 47k en later door een 38k omdat de ruststroom te hoog stond( r26) in het schema.

En een weerstand die bij de diode zit (r30) in het schema,van 220k naar 150k
vervangen.

bias afgesteld en spelen maar. Of dat de schermroosterweerstanden zijn waar jij het over hebt weet ik niet,maar zo heb ik het gedaan.

gr madura

tommus42
10 mei 2010, 14:55
De negatieve roostervoorspanning, is flink laag he, bij KT88s. Niet zo'n probleem evt, heb het biascircuit op een appart bordje. De schermroosterweerstanden zitten tussen hoogspanning en het schermrooster, ik ken 500ohm en 1Kohm, die laatste bij EL34s. Volgens mij moeten ze zo'n 2-3Watt zijn. Maar die heb jij niet veranderd, dus dat zit wel goed denk ik.

madura
11 mei 2010, 00:18
De negatieve roostervoorspanning, is flink laag he, bij KT88s. Niet zo'n probleem evt, heb het biascircuit op een appart bordje. De schermroosterweerstanden zitten tussen hoogspanning en het schermrooster, ik ken 500ohm en 1Kohm, die laatste bij EL34s. Volgens mij moeten ze zo'n 2-3Watt zijn. Maar die heb jij niet veranderd, dus dat zit wel goed denk ik.

Ik zie ze nou ook in het schema (1k5w) staat er,waar zijn deze weerstanden
voor?
zijn ze om een versterker stabiel te maken zoals jij eerder aangaf ?

Ik moet wel zeggen dat op het moment dat ik mijn amp met jj kt88 aanzette
het mij opviel hoe rustig de amp was en hoe stabiel de ruststroom (bias) bleef.

Ik weet niet of dat nou komt omdat ik er nieuwe weerstanden in gesoldeert heb of doordat de kt88 een stabielere buis is.

Met el34 ging de bias altijd op en neer(ongeveer 2 a 3 ma).

gr madura

tommus42
11 mei 2010, 09:08
Ik zie ze nou ook in het schema (1k5w) staat er,waar zijn deze weerstanden
voor?
zijn ze om een versterker stabiel te maken zoals jij eerder aangaf ?

Ik moet wel zeggen dat op het moment dat ik mijn amp met jj kt88 aanzette
het mij opviel hoe rustig de amp was en hoe stabiel de ruststroom (bias) bleef.

Ik weet niet of dat nou komt omdat ik er nieuwe weerstanden in gesoldeert heb of doordat de kt88 een stabielere buis is.

Met el34 ging de bias altijd op en neer(ongeveer 2 a 3 ma).

gr madura

Weet ik eigenlijk niet waar die weerstanden voor zijn. Ik vermoed dat ze voorkomen dat het schermrooster als anode gaat werken. Zou je kunnen vragen aan een technicus hier op het forum.
Wat die ruststroom betreft, weet ik ook niet, zou goed kunnen dat de KT88 een stabielere buis is. Volgens mij is 2-3 mA verschil tussen beide kanten netjes.

jerome
9 mei 2013, 13:20
Ik neem aan dat je het over een JMP 2204 hebt?

Dit zijn twee kleine simpele modificaties die het zeker waard zijn... ik heb ze indertijd toegepast op mijn JMP 2203 en het verschil was daar, de echte schelheid was grotendeels verdwenen. Vergeet niet dat deze versterkers gewoon heel erg helder zijn (thuis!). In een band klinken ze daarentegen fantastisch en heb je geen last meer ervan. Het zijn pure podiumversterkers. Ik heb er aardig spijt van dat ik hem heb verkocht, zou er zo weer één kopen!! :makeup:


#1: First 'Treble peaking circuit' (470K resistor (Yellow-Violet-Yellow) and a 470pF capacitor) Between the Volume control and the 'Low' input jack you'll see the treble peaking circuit. So, no board removal is necessary for altering this area as well. Remove the pair, and use a 68K resistor (Blue-Grey-Orange) in their place.

#2: Brite Capacitor (.001uF capacitor)
Also on the Volume control, at point #2, is a 'brite' capacitor. This is really not conducive for a fat tone at anything less than full volumes, and many guitar players complain about the situation. Snip out the .001uF capacitor across the Volume control.

http://www.tone-lizard.com/images/JCM800_input.gif

Ok, een oud topic, maar voor mij nu even actueel...
Mijn beide JMP tops (2203 en 2204) klinken erg scherp/schel. De trebleknop komt niet boven de 2 uit.
Mijn amptech zegt dat ik bij mijn 2203 die condensator (470pF capacitor) kan weghalen en de 470 k weerstand moet laten zitten.
Wat vinden jullie daarvan, kan dat zomaar?

En ik zou volgens hem ook die condensator kunnen vervangen door een condensator die de helft van deze waarde heeft, dus ergens tussen de 200 en 250 pF.
Dat zou m iets minder scherp maken.
Volgens hem zijn dit betere oplossingen dan de weerstand en condensator te vervangen door een 68K weerstand.
Wat vinden jullie hiervan?
Heeft iemand van jullie al eens zoiets gedaan?
Kan dit zomaar?

HaroldA
9 mei 2013, 13:22
Ok, een oud topic, maar voor mij nu even actueel...
Mijn beide JMP tops (2203 en 2204) klinken schel. De trebleknop komt niet boven de 2 uit.

Mijn beide JMP tops niet. Treble staat regelmatig boven de 5, afhankelijk van de ruimte en speakers.

Of je zomaar dingen kunt veranderen in je tops: tuurlijk, waarom niet? Maar ik zou eerder de oorzaak proberen te vinden dan iets aan te passen wat helemaal niet nodig is.

E-J
9 mei 2013, 15:08
Je kunt gerust die twee modificaties uitvoeren. Ik was destijds tevreden met het verschil dat ze maakten. Mocht het niet bevallen: ze zijn makkelijk weer terug te draaien.

TimonH
10 december 2013, 09:25
Oud topic, maar ik heb advies hierover nodig :(

Ik heb een JMP '76 of '77 (4 inputs)
Er zit een mastervolume mod op.
Ik speel over een Marshall cabinet met 4x Greenbacks.
Gitaar is een strat met een JB humbucker in de bridge.
Mijn band speelt pop punk/punk rock, dus een beetje 'bright' is niet erg.
Ook speel ik met een PoS attenuator.
Master volume staat op max. Preamp op 4. Tubescreamer met volume max.

Nu het probleem...

Deze amp is onpraktisch schel!
Wanneer ik met de band speel voert het bijtende schelle geluid de boventoon.
Je hoort eigenlijk niet zo goed wat ik speel, maar alleen een schelle brei. Ik weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen. Kan iemand me helpen? Ik was zo blij met zo'n mooie amp, maar krijg nu het gevoel dat ik misschien wat anders had moeten kopen dan een Marshall :( (ik had vroeger trouwens een Marshall DSL50, welke ik op het crunch kanaal speelde met een Tubescreamer. Niet slecht in ieder geval:rockon:)

Henri H
10 december 2013, 16:22
Ff naar een amptech. Jmp's zijn niet schel, tenminste niet per definitie.

HaroldA
10 december 2013, 16:23
Ff naar een amptech. Jmp's zijn niet schel, tenminste niet per definitie.

Ditto ...

Dosmanos
15 december 2013, 16:46
Speakercab met Celestion G12-65 - de ouwe dan - is een goede stap richting een iets mellower amp.

jerome
15 december 2013, 22:13
Oud topic, maar ik heb advies hierover nodig :(

Ik heb een JMP '76 of '77 (4 inputs)
Er zit een mastervolume mod op.
Ik speel over een Marshall cabinet met 4x Greenbacks.
Gitaar is een strat met een JB humbucker in de bridge.
Mijn band speelt pop punk/punk rock, dus een beetje 'bright' is niet erg.
Ook speel ik met een PoS attenuator.
Master volume staat op max. Preamp op 4. Tubescreamer met volume max.

Nu het probleem...

Deze amp is onpraktisch schel!
Wanneer ik met de band speel voert het bijtende schelle geluid de boventoon.
Je hoort eigenlijk niet zo goed wat ik speel, maar alleen een schelle brei. Ik weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen. Kan iemand me helpen? Ik was zo blij met zo'n mooie amp, maar krijg nu het gevoel dat ik misschien wat anders had moeten kopen dan een Marshall :( (ik had vroeger trouwens een Marshall DSL50, welke ik op het crunch kanaal speelde met een Tubescreamer. Niet slecht in ieder geval:rockon:)

Probeer die amp eerst eens zonder attenuator en zonder tubescreamer. Is ie dan nog steeds schel?
Draai de presence eens naar standje 2. Nog steeds te schel?
Draai de mid eens naar 2 of 3 en de treble naar 2 of 3. Nog steeds te schel?
Vervang een of meerdere preampbuizen of ga naar een amptech...
Oh ja, probeer ook eens te spelen met de elementen wat verder van de snaren af...

HaroldA
15 december 2013, 22:35
Speakercab met Celestion G12-65 - de ouwe dan - is een goede stap richting een iets mellower amp.

Nee joh, er is gewoon iets niet in orde met z'n amp: dat moet je niet "onder het kleed vegen" met andere speakers.

driesp
15 december 2013, 22:55
Voor sommigen kan een oude marshall wel redelijk schel klinken als je er niet vertrouwd mee bent imo.. Ze zijn gewoon prominent aanwezig in het mid-hoog, maar dat is nu eenmaal wat de marshall klank maakt en goed werkt live. Zet hem maar eens wat luider (ook met attenuator !) , dat komt direct tot leven.

Henri H
15 december 2013, 23:40
Marshall is bij sommigen of een bij een redelijk groot aantal mensen, berucht om z'n schelheid. Dat is algemeen bekend denk ik.
Mij is een jaartje geleden o.i.d. verteld door een gerenommeerde amptech, dat de presence-pot op een 2204, op stand 0 neutraal is. Dit in tegenstelling tot de bass-, mid- en treble-pot, welke op stand 5 neutraal ingesteld staan.
Sinds die tijd speel ik met de presence op nul, en draai ik eventueel (mid)hoog bij met de treble- en/of mid-pot.
Bijkomend GROOT voordeel is dat je je volume omhoog kunt gooien, zonder dat iemand er last van heeft, sterker nog, de versterker komt op hoger volume alleen maar meer tot leven en gaat beter klinken, zonder schel te zijn.

MjS
16 december 2013, 08:55
De twee Plexi's die ik gehoord heb (een zelfbouw 100 watt mastervol volgens het oude recept en een 50 watter met mastervol) klonken absoluut niet schel. Cab had Scumbacks (greenbacks). Nog steeds staat die amp hoog op mijn verlanglijstje. Maar inderdaad: vond het zeker niet schel klinken.

Rinze
16 december 2013, 09:19
Marshall is bij sommigen of een bij een redelijk groot aantal mensen, berucht om z'n schelheid. Dat is algemeen bekend denk ik.
Mij is een jaartje geleden o.i.d. verteld door een gerenommeerde amptech, dat de presence-pot op een 2204, op stand 0 neutraal is. Dit in tegenstelling tot de bass-, mid- en treble-pot, welke op stand 5 neutraal ingesteld staan.
Sinds die tijd speel ik met de presence op nul, en draai ik eventueel (mid)hoog bij met de treble- en/of mid-pot.
Bijkomend GROOT voordeel is dat je je volume omhoog kunt gooien, zonder dat iemand er last van heeft, sterker nog, de versterker komt op hoger volume alleen maar meer tot leven en gaat beter klinken, zonder schel te zijn.

Tja, wat is neutraal. Dat de versterker geen kleuring toevoegt door bewuste aanpassingen in toon? Ooit had een bevriende tech alle "overbodige" rommel uit een Marshall gehaald om te kijken wat het qua geluid opleverde, klonk dus kut.

Ik heb altijd begrepen dat de mid op tien neutraal is maar kan me best vergissen hoor. Ik heb vroeger veel over JCM800's gespeeld en meestal moest je wel erg voorzichtig met hoog, mid en presence omspringen. Mijn eigen 50 watter had ik geheel laten verbouwen, klonk een stuk evenwichtiger in mijn oren. Die ook niet al te best meer zijn, dus wat dat betreft ;)

Onze andere gitarist heeft een JCM800 en een JMP 2204, beide het mastervolume model met twee ingangen zeg maar. Ik heb wel het idee dat de JMP iets minder giftig is in het hoog. Voor echt heftige sounds wordt er toch vaak een pedaaltje voor gezet en dan kun je daarmee meteen de klank iets ombuigen in een wat oorvriendelijker richting. Een vriend van me vertelde me vroeger een keer dat ie bij een optreden waarbij hij anderhalf uur lang voor mijn speakerkast had gestaan het gevoel had dat er iets in zijn hoofd kapot ging..

Eko
16 december 2013, 11:04
Ik heb sinds kort een 2104 ( de 50 watt combo versie ) en deze is inderdaad op lage volumes schel. Presence en high staan bijna dicht en je moet de toneregeling op je gitaar nog gebruiken om hem inzetbaar te maken. Bij repetities ( gisteren voor het eerst op bandvolume gedaan ) is het iets anders. Master over de helft en de amp veranderd van karakter. Het is net of de speakers meer volume nodig hebben om het laag weer te geven.
Alles goed en wel , eenmaal op stoom is dat ding weergaloos. Zonder effecten is het een plezier om te horen. Goeie plank met HB`s en scheuren maar. Ik heb een Nitrobird met pearly gates en geen enkel probleem om het geluid van bv een Bluesbreaker te evenaren.

Ik wil nog wel een keer kijken of de mod nut heeft op lagere volumes.

HaroldA
16 december 2013, 11:06
Hoe staat jullie "preamp" knop? Als die onder de helft staat zou je de bright cap kunnen verwijderen ...

Eko
16 december 2013, 15:25
Ik had gisteren de master op de helft en de preamp op ongeveer 2.

HaroldA
16 december 2013, 15:43
Ik had gisteren de master op de helft en de preamp op ongeveer 2.

Zit de bright cap er nog op? Anders zou je zomaar verlost kunnen zijn van het schelle met 1 welgemikt knipje ;)

driesp
16 december 2013, 16:34
Ja dat is het hem net, die bright cap is deel van de "marshall" sound volgens mij.. Hem wegknippen maakt het gewoon een doffe amp. Maar diegene die het niet bright vinden klinken hebben waarschijnlijk de preamp allemaal op meer dan 8 staan, dan is de bright cap praktisch uit het circuit. Neem maar eens een oud type 1959, met 5000pf bright cap, als je dat niet bright vind dan is er wat mis met je amp. Maar dat werkt nu eenmaal goed! Prikt super door de mix. Nieuwe speakers ( chinese greenbacks ed ) gooien wel nog wat 'fizz' boven op de brighte klank, dat helpt er ook niet altijd aan. Een goede ingespeelde speaker doet wonderen.

HaroldA
16 december 2013, 16:37
Ja dat is het hem net, die bright cap is deel van de "marshall" sound volgens mij.. Hem wegknippen maakt het gewoon een doffe amp. Maar diegene die het niet bright vinden klinken hebben waarschijnlijk de preamp allemaal op meer dan 8 staan, dan is de bright cap praktisch uit het circuit. Neem maar eens een oud type 1959, met 5000pf bright cap, als je dat niet bright vind dan is er wat mis met je amp. Maar dat werkt nu eenmaal goed! Prikt super door de mix. Nieuwe speakers ( chinese greenbacks ed ) gooien wel nog wat 'fizz' boven op de brighte klank, dat helpt er ook niet altijd aan. Een goede ingespeelde speaker doet wonderen.

Ik gebruik zelf graag 1nF, maar da's op gelinkte parallelle inputs, zoals de 1959/1987. Mijn 1960TV kast gebruik ik ook niet meer dankzij de "pinnige" reactie op die 1nF icm een IGPW output trafo. Mijn 70's blackbacks werken dan een stuk beter!

driesp
16 december 2013, 18:38
Ik gebruik zelf graag 1nF, maar da's op gelinkte parallelle inputs, zoals de 1959/1987. Mijn 1960TV kast gebruik ik ook niet meer dankzij de "pinnige" reactie op die 1nF icm een IGPW output trafo. Mijn 70's blackbacks werken dan een stuk beter!

Dit! Had net hetzelfde met die greenbacks. Oude speakers zijn een groot deel van de sound. Heb het ook gevonden sinds ik G12-65's heb. Nu, de cap is een high pass filter dus het hoog dat je er mee doorlaat kan je niet echt controleren, een 500pf en en 5000pf laten evenveel hoog door, maar de 5000pf gewoon nog een groot deel mid-hoog. Hangt er gewoon van af wat je wil, maar in goeie 'british overdrive' zit een pak mid hoog.

jerome
16 december 2013, 22:21
Nee joh, er is gewoon iets niet in orde met z'n amp: dat moet je niet "onder het kleed vegen" met andere speakers.

Nogal voorbarig om dat zo te stellen....
TS gebruikt een attenuator en een Tubesceamer en een Marshall cab met Greenbacks, misschien wel Chinese ...
Dan kan het al vlug erg schel gaan klinken, vooral met verkeerde afstellingen

Edit:
Ik bedoel niet TS maar TimonH van post #29, excuses....

Brum
16 december 2013, 23:16
Oh god, daar komt het verhaal over de Chinese Celestions weer om de hoek zetten...:hide:

jerome
17 december 2013, 00:09
Geen verhaal, gewoon een kwestie van smaak, ik vind krasserige kutspeakers...

Brum
17 december 2013, 00:16
En die Engelse zijn dat niet, als ze niet ingespeeld zijn?

HaroldA
17 december 2013, 00:22
En die Engelse zijn dat niet, als ze niet ingespeeld zijn?

Mijn 1960TV uit 2006 zou onderhand wel ingespeeld moeten zijn. -> Krasserig :cooler:

(zijn UK speakers trouwens)

jerome
17 december 2013, 00:34
En die Engelse zijn dat niet, als ze niet ingespeeld zijn?
Ik heb alleen op ingespeelde Engelse en ingespeelde Chinese Greenbacks gespeeld...
Maar ik ben sowieso niet zo'n Greenback fan.
Alhoewel ik de G12 H 55 wel eens wil gaan proberen i.c.m. met een Alnico Gold.
Maar volgens mij dwalen we af...;)

driesp
17 december 2013, 00:34
En die Engelse zijn dat niet, als ze niet ingespeeld zijn?

iets beter, maar het blijft nog niet 'het' imo. Voor het zelfde geld vind je wel blackbacks ofzo, zal wel beter zijn. Het is ook te zien voor wat, ik vind die greenbacks het wel goed doen voor lage gain, clean, zo marshall op 4-5. Maar bij hoge gain, is die fizz daar al snel.

Brum
17 december 2013, 00:36
Ja tuurlijk, dat kan, maar dat staat dus los van Chinees of Engelse Celestions. Oudere Celestions zullen ook wel anders klinken en van de Greenbacks zijn ook verschillende varianten geweest, maar da's mijns inziens niet omdat ze wel of niet van het Chinese Celestion tijdperk zijn.

We dwalen wel een beetje af inderdaad...

Eko
17 december 2013, 07:58
Amp is nog standaard en de Rola Celestions ook......

jerome
17 december 2013, 20:01
Nogal voorbarig om dat zo te stellen....
TS gebruikt een attenuator en een Tubesceamer en een Marshall cab met Greenbacks, misschien wel Chinese ...
Dan kan het al vlug erg schel gaan klinken, vooral met verkeerde afstellingen


Edit:
Ik bedoelde in deze post niet TS maar TimonH van post #29, excuses....