PDA

View Full Version : hulp nodig :)



Charlotte__
3 april 2010, 10:26
Hallo,

Ik zou graag wat tips willen over de keuze van pedalen. Ik speel al een paar jaartjes, maar ik heb nog geen enkele pedaal, en ik ken er ook niet echt iets van. Ik ben van plan mijn eerste te gaan kopen, maar nu weet ik niet goed met welke ik moet beginnen. Mijn muzieksmaak is breed, dus ik zou wel graag veelzijdige pedaaltjes hebben.

Alvast bedankt :)

Rinze
3 april 2010, 10:28
Het zou wel handig zijn als je wist wat voor soort pedaal of pedalen je wilt hebben. Op mijn site vind je een globaal overzicht, misschien helpt dat: klik
(http://www.rinzesgitaarweb.nl/?Basisinformatie:Effectapparatuur)

Charlotte__
3 april 2010, 10:45
Bedankt, ik ga zeker een kijkje nemen :)

titzenpitzer
3 april 2010, 10:52
Bij tijden een beetje knullig maar misschien handig:

http://www.youtube.com/watch?v=Bmjb5vHEdMU

Je kan rechts natuurlijk de andere filmpjes checken.

Charlotte__
3 april 2010, 11:17
bedankt :)

Na het kijken van de filmpjes en de site heb ik beslist dat ik ga beginnen met een distortion pedal. Welke raden jullie mij aan?

titzenpitzer
3 april 2010, 11:55
Aangezien je een brede muzieksmaak hebt zou ik dan ook iets erg algemeen kiezen.
Check:

MXR Distortion III
Boss Superoverdrive (geen distortion dus, maar mss ook wel je ding)
Proco Rat II
Electro Harmonix big muff w/ tonewicker
Marshall Guv'nor
T-rex Mudhoney of Alberta

of de Boss DS1, de Boss DS2, ...

Ik zou vooral de RAT aanraden!

Charlotte__
3 april 2010, 12:12
Dankjewel! :)

Arjan12
3 april 2010, 12:27
Ik heb nog een RAT die weg mag als je interesse hebt.

Er worden hier trouwens wel pedalen genoemd die behoorlijk van elkaar verschillen. Een Big Muff klinkt heel erg dik en dichtgesmeerd, terwijl een RAT wat veelzijdiger in te stellen is. Hij zal nooit zo klinken als een Big Muff, maar kan het wel enigzins (een klein beetje) benaderen. Verder is hij vooral een stuk 'korreliger', echt een smerige sound kan je eruit halen.

Is er trouwens al een fuzzpedaal genoemd? Of vind je dat niks?

Swan
3 april 2010, 12:28
metalzone.

Jelle6
3 april 2010, 13:47
Ik zou beginnen met een multieffect, en daarna naar pedaaltjes.

FruscianteFan
3 april 2010, 14:02
Ik heb nog een RAT die weg mag als je interesse hebt.

Er worden hier trouwens wel pedalen genoemd die behoorlijk van elkaar verschillen. Een Big Muff klinkt heel erg dik en dichtgesmeerd, terwijl een RAT wat veelzijdiger in te stellen is. Hij zal nooit zo klinken als een Big Muff, maar kan het wel enigzins (een klein beetje) benaderen. Verder is hij vooral een stuk 'korreliger', echt een smerige sound kan je eruit halen.

Is er trouwens al een fuzzpedaal genoemd? Of vind je dat niks?
Big Muff is een fuzz.

titzenpitzer
3 april 2010, 14:09
Ik heb nog nooit gespeeld op de bigmuff met tone wicker maar uit demo's kon ik afleiden dat ie ook als een gewone distortion of bijna overdrive kan klinken? Vandaar. Een gewone big muff is mss inderdaad iets teveel van het goeie..

Een multiFXpedaal is ook een optie..

Arjan12
3 april 2010, 14:44
Big Muff is een fuzz.

Ok, wist ik niet. Ik vind 'm ook niet als een typische fuzz klinken.

Henri H
3 april 2010, 19:41
Ik zou beginnen met een multieffect, en daarna naar pedaaltjes.Inderdaad, zou ik ook doen, mits je versterker geen distortion heeft.
Als je een "Marshall in een (rood) doosje" zoekt, zou je kunnen kijken naar een MI-Audio Crunch Box b.v.
Die staan redelijk veel aangeboden op Marktplaats.

Wat voor geluid zoek je?
Wat is je budget?

cerpintaxt
3 april 2010, 20:44
Blackstar HT-DISTX Distortion (http://www.youtube.com/watch?v=04mLFHn22LA&feature=related), ik moet zeggen dat ik de overdrive (http://www.youtube.com/watch?v=8CDI3NGGkBs) van hun ook wel heel lekker vindt klinken.

Ik heb een tijdje geleden een Full Tone OCD (http://www.youtube.com/watch?v=U6cREnN6jsA&feature=related) gekocht:lovelove: daar ben ik echt zo blij mee vooral op buizen klinkt ie echt zo geil.

Verder heb ik gehad een boss DS-2 die ik eigenlijk echt vet bout klinkt
en een boss Overdrive/Distortion ook niet echt een cool pedaaltje.
daarna heb ik een tijdje een muliteffect gehad dat was zo'n fase in me leven en nu wil ik alleen nog maar pedaaltjes.
Na die multie effect heb ik nog een GT-OD(is wel een overdrive) van MXR gehad. Maar ik vond het geluid niet warm genoeg (het is opzich wel een goed pedaaltje).
tot ik dus een keer een fulltone ocd uitprobeerde:lovelove:

Charlotte__
3 april 2010, 20:45
geluid mag vrij stevig zijn, maar niet te. Ik wil het geluid van mij eigen gitaar nog wel willen herkennen zeg maar.
Mijn budget is ongeveer rond de 100 euro voor een pedaaltje. Minder mag natuurlijk ook :)

robert-gitarist
3 april 2010, 23:08
Ik zou dan tweedehands kijken, dan heb je veel meer waar voor je geld :)

Ik heb aardig wat distortion pedalen en ik vind de boss Metal Core wel een tof pedaal. Het is even een bitch om in te stellen maar het is wel een distortion met ballen. Iets wat bijv. de Boss DS-1 mist ;) (als stand alone distortion vind ik de DS-1 waardeloos maar als boost oid. is het een te gek pedaal).

Voor 100 euro kun je waarschijnlijk tweedehands ook wel een Fulltone distortion pro vinden.

Henri H
4 april 2010, 01:06
geluid mag vrij stevig zijn, maar niet te. Ik wil het geluid van mij eigen gitaar nog wel willen herkennen zeg maar.
Mijn budget is ongeveer rond de 100 euro voor een pedaaltje. Minder mag natuurlijk ook :)Als een Crunch Box te stevig is, zou je ook een MI-Audio Blues Pro kunnen proberen.
Die is 2e hands moeilijker te vinden, maar kost nieuw €135,- dacht ik.
Misschien net boven je budget, maar dan heb je een lekkere, transparante overdrive/lichte distortion "met ballen".

telecastermaster
4 april 2010, 08:06
Ik zou beginnen met een multieffect, en daarna naar pedaaltjes.

Second that. En wel deze: Yamaha DG stomp.
Gaan tweedehands voor ca 130 euro.
Ben je in een keer klaar.


http://www.njuskalo.hr/image-w450/procesori-efekti-pedale-kontroleri/yamaha-dg-stomp-gitarski-multiefekt-predpojacalom-slika-1981564.jpg

TimS
5 april 2010, 00:20
Waarom zou je iemand die geen effecten nodig heeft een multieffect aanraden? Wat is daar het voordeel van?

Dirk_Hendrik
5 april 2010, 11:47
Omat het aansluit bij de onervarenheid met effecten. Een multieffect is een prima manier om beter thuis te raken in wat effecten doen en wat jij mooi vind.

En een stuk overzichtelijker dan lijstjes van verschillende pedalen waarvoor je vervolgens stad en land af moet zoeken om ze allemaal te proberen, laat staan dat je ze kunt AB-en.

Maar ik maak er wel 1, voor de TS.

Tubescreamer
MXR Distortion+
ProCo Rat
EH Big Muff.

En daar zou ik honderden varianten van bovenstaande 4 aan toe kunnen voegen maar bovenstaande 4 zijn de basisversies waar het meeste (tenzij al genoemd) van alle in deze thread genoemde pedalen van is afgeleid.

FruscianteFan
5 april 2010, 12:03
Je zou ook met een lijstje pedalen naar de winkel kunnen gaan om een en ander uit te proberen. Want ik vind zelf dat als je niet op zoek bent naar allerlei effecten, je ze ook niet nodig hebt, en dan kun je beter gelijk een goed pedaal kopen dat je echt wilt.

Maar goed, multi-effecten zijn prima om te verkennen wat je wilt, en wat niet. Mits ze erg goed zijn, want anders haak je onterecht af bij bepaalde dingen.

TimS
5 april 2010, 13:10
Omat het aansluit bij de onervarenheid met effecten. Een multieffect is een prima manier om beter thuis te raken in wat effecten doen en wat jij mooi vind.
Oh, oke, dan bekijk je het vanaf de andere kant. Ik koop pas een effect wanneer ik weet dat ik het nodig heb.

Han S
5 april 2010, 13:15
Misschien is het handig om eerst te vertellen wat je eigenlijk wilt met een pedaal. Heb je voorbeelden van een geluid wat je er mee wilt maken? Je zegt dat je je eigen gitaargeluid wilt blijven herkennen, een metalzone maakt er een totaal ander geluid van en wat een Big Muff doet wil je niet weten.

Als je clean wilt is een chorus prachtig, wil je ruimte dan moet je het zoeken in reverb en of delay en wil je blazen als een nijdige beer dan moet je naar de vele distortion pedalen, maar dan kom je in de metal hoek terecht kwa geluid en dat doet een buizenamp als de Marshall of Mesa en dergelijke veel beter in mijn beleving.

Zoek dus eens wat geluiden op van bands en gitaristen die je aanspreken kwa sound, dan brengen al die gitaristen hier je op het goede spoor.

Gearjunkie
5 april 2010, 20:48
Tja, soms wordt een middel een doel op zich lijkt het wel. Ik wil het geluid van gitarist X, dus heb ik pedaaltje Y nodig. En zo groeit het dan.
Maar als je (nog) geen enkel idee hebt zou ik gewoon niets kopen eigenlijk. Het moet niet...