PDA

View Full Version : Aantal (niet standaard) vragen eerste gitaar



pitbull2k4
3 april 2010, 01:47
Ik ben van plan mijn eerste elektrische gitaar te gaan kopen. Ik heb een aantal maanden geprobeerd te beginnen op een akoestische maar dit is vanwege mijn spierziekte niet gelukt. Hierdoor heb ik namelijk een stuk minder sterke vingers dan de gemiddelde mens, waardoor ik moeite had met het indrukken van de stalen snaren.

Nu heb ik vernomen dat een elektrische gitaar wat dat betreft gemakkelijker te bespelen is. Daarnaast hoorde ik ook dat een gitaar met een 'lage actie' nog minder kracht kost bij het fretten.

Mijn eerste vraag is dan ook of dit allemaal klopt en of ik met een elektrische gitaar beter overweg zou kunnen. Op de stalen snaren kon ik wel spelen, maar het indrukken van de snaren kostte me zo veel moeite dat ik me nergens anders meer op kon focussen. Beetje lastig als je nieuwe technieken e.d. wilt leren.

Ik heb al enig onderzoek gedaan en mijn oog is gevallen op een Epiphone Les Paul Standard: http://www.rockpalace.com/product/Epiphone-Les-Paul-Standard-Ebony.

Ik ben van plan vooral metal te gaan spelen (old school death). Echter, het gaat om het leren spelen, het belangrijkste is speel gemak en comfort. Een beetje zware toon is echter een grote plus, omdat dit beter zal motiveren. Van versterkers weet ik nog helemaal niets af, dus ik zal nog wat onderzoek daar naar moeten doen. In totaal heb ik ong. 550 euro te besteden aan alles wat ik nodig heb om te beginnen. Met mijn problemen en genre in het achterhoofd, is dit een goede gitaar om te kiezen, of zijn er wellicht betere keuzes?

Bij voorbaat dank voor eventuele reacties.


M.v.g,

Daan

FruscianteFan
3 april 2010, 01:54
Als je weinig kracht kunt zetten, is het inderdaad beter om elektrisch te spelen. Als je metal wilt spelen, is het sowieso al praktischer om een elektrische gitaar te hebben ;)

Een lage actie wil zeggen dat de snaren laag boven de frets liggen, en dus kost het inderdaad minder moeite om een snaar in te drukken. Daarnaast zou ik, als je het echt zo licht mogelijk wilt hebben, een setje .009 snaren of misschien zelfs dunner gebruiken. Dunnere snaren hebben minder spanning nodig voor dezelfde toonhoogte, en zijn dus makkelijker te bespelen. Overigens zou dat ook kunnen werken op een akoestische gitaar, alleen gaat die er heel lelijk van klinken.

Verder is een Les Paul best geschikt voor metal, maar ik weet niet of je ook last hebt van dikkere halzen? Dan zou je misschien beter naar een Jackson ofzo kunnen kijken.

pitbull2k4
3 april 2010, 02:09
Bedankt voor je reactie. Ben blij dat een elektrische gitaar lichter is met spelen, dan kan ik er dus een aan gaan schaffen.

Wellicht iets als deze Jackson?: http://www.rockpalace.com/product/Jackson-JS30DK-Dinky-Black

315 euro is redelijk goedkoop, dit is wel gunstig omdat ik dan wat geld over heb voor een goede amp. Weet je toevallig of dit een goede gitaar is?

Broodjekaas
3 april 2010, 02:18
Of het een goede gitaar is, dat is een subjectieve kwestie. Voor een beginner is het volgens mij een zeer degelijke gitaar, hoewel ik niet uit ervaring spreek.

Wat wel zo is, is dat het een ergonomische gitaarvorm heeft, en als het een setje .008 of .009 draagt, en dan ook nog eens goed is afgesteld, zul je racen over het fretbord zonder veel kracht te moeten gebruiken.

Misschien kun je er eentje uitproberen als je in de winkel bent. Met een beetje geluk zit er al een setje .009 op.

terrasbeest
3 april 2010, 02:32
Ik weet absoluut niks over jouw soort muziek of de gitaren die daarvoor het beste geschikt zijn, maar ik denk dat rekening houden met de mensuur lengte mogelijk ook een goed idee is. Ergonomisch dan.
Eénzelfde setje snaren op gitaren met een verschillende mensuur zullen meer of minder spanning krijgen, en dikker of dunner aanvoelen.
Een goeie afstelling van de gitaar lijkt me wel nog steeds de eerste vereiste.

Best zou zijn als je een paar types van gitaren gedurende iets langere tijd zou kunnen proberen, langer dan het gewone ' testen' in een winkel dus.

Rock Bottom
3 april 2010, 04:33
Al vind ik het zelf niets zou ik jou toh aanraden om met ja het is al vaker gezegd dunne snaren en een dunne hals te spelen.

De jacson is een goede mogelijkheid maar als je een ibanez met wizard 2 hals tegenkomt is het ook een goede tip.

Probeer bij de locale muziekzaak wat gitaren dan voel/merk je al snel wat jou ligt.

Probeer een les paul en daarnaast wat superstrats en metal gitaren.. kijk voel en luister wat jou het best ligt eigenlijk moet je alles ff proberen ok wat je niet meteen jou soort gitaar kijkt.

Als je niet te hard aan kan slaan en de snaren in kan drukken dan moet je vragen of ze de actie van een gitaar wat lager af kunnen stellen en de elementen watr hoger kunnen zetten.

Pickups met een hoger outpout paken ook meer geluid op maar dus ook meer fout geluid dus kijk even hoe het gaat.

Het is dus gewoon gitaren proberen en dan trial and error wnat hoe veel verstand sommige hier ook hebben we zijn jou niet.

Dweezman
3 april 2010, 08:57
met advies over gitaren in jouw genre kan ik je niet helpen, maar met de juiste pick-up kun je verder kijken dan specifiek metal-gitaren. Het is door terrasbeest al genoemd: ik zou voor de korte mensuur gaan. Dat icm dunne snaren, een dun halsje en een dik brug element lijken me voor jou de beste keuze.

Je zou een Fender Mustang/Broco/Duo Sonic kunnen overwegen, of een Fender Bullet. De Jaguar is qua body vorm weer wat groter. Een Yamaha Pacifica kwam mij ook over als een lichte, ergonomische gitaar (niet short).

Als je wil downtunen wordt het weer lastiger met dunne snaartjes e.d.

bass blom
3 april 2010, 09:29
het lichtst spelende gitaarje wat ik ooit had was een peavey vandenberg.
super dun en smal ebben toets halsje en 24 frets :P

zag toevallig gister een rooie op marktplaats staan.

http://link.marktplaats.nl/333273251

vraagprijs 800 is .m.i. wat aan de hoge kant.

Snijdie
3 april 2010, 09:32
is er niemand in jouw omgeving waarvan je een gitaar kan lenen om te kijken of bovengenoemde tips voor je werken? Veel gitaristen hebben toch een extra gitaar. Lijkt me gemakkelijker dan een keuze maken op basis van wat een winkel kan doen mbt de snaarspanning.

jannest
3 april 2010, 12:22
een lagere stemming maybe ?

d bv

FruscianteFan
3 april 2010, 12:31
een lagere stemming maybe ?

d bvKomt op hetzelfde neer als dunnere snaren ;)

jannest
3 april 2010, 13:08
Komt op hetzelfde neer als dunnere snaren ;)

bedoelde met dunnere snaren

met een beetje inspanning moet dat toch te doen zijn ;)

FruscianteFan
3 april 2010, 13:11
ben benieuwd of je er nog fatsoenlijk geluid uit krijgt als je een Mustang met .008 erop in C stemt :D

jannest
3 april 2010, 13:12
ben benieuwd of je er nog fatsoenlijk geluid uit krijgt als je een Mustang met .008 erop in C stemt :D

lol
maar een half toontje moet toch lukken

Exi
3 april 2010, 13:20
Dat ik het nog niet voorbij heb zien komen:o
- Zoek een gitaar met hoge frets (Jumbo frets of nog hoger)
Als een gitaar hoge frets heeft hoef je maar heel weinig kracht te zetten om een noot te kunnen spelen. Je hoeft de snaar niet helemaal tegen het fretboard aan te duwen om een cleane noot te spelen.
Veel metal georiënteerde gitaren hebben jumbo frets, kijk of de gitaar die je wilt ze ook heeft. De eerder genoemde Jackson en Peavey hebben denk ik wel jumbo frets. Koop in ieder geval geen Fender ;)

Cageman
3 april 2010, 13:44
al het bovengenoemde maar ook bijv. een compressor pedaaltje (eventueel icm zo'n snaar afdempbandje (haarband oid)) zou wel kunnen helpen denk ik.

Duhsjaak
3 april 2010, 14:11
Hi
Ik heb geen idee wat je spierziekte is en of je dat toe zou willen lichten op een forum. Je mag me ook een privébericht zenden of mailen. Dat laatste lijkt mij handiger.
Toen ik heel jong was, waren er nog oude bluesnegers. Die zijn tussen 1960 en wat later allemaal dood gegaan. Van hen heb ik gitaar leren spelen.
Het zou al een hoop schelen als je je gitaar in een andere stemming zou zetten. In dat geval kun je een barré doen met twee vingers in plaats van één. Mijn dochter is fysio, dus ik wil wel eens met haar overleggen wat je er nog meer aan zou kunnen doen om je spieren zoveel mogelijk op 'niveau' te houden.
Laat even van je horen OK?
En tot dan...
Groet
Gus a.k.a. Duhsjaak

pitbull2k4
3 april 2010, 15:02
Erg bedankt voor alle reacties. Ik weet nu waar ik op moet letten. Ik ga binnenkort even langs een aantal winkels.


Hi
Ik heb geen idee wat je spierziekte is en of je dat toe zou willen lichten op een forum. Je mag me ook een privébericht zenden of mailen. Dat laatste lijkt mij handiger.
Toen ik heel jong was, waren er nog oude bluesnegers. Die zijn tussen 1960 en wat later allemaal dood gegaan. Van hen heb ik gitaar leren spelen.
Het zou al een hoop schelen als je je gitaar in een andere stemming zou zetten. In dat geval kun je een barré doen met twee vingers in plaats van één. Mijn dochter is fysio, dus ik wil wel eens met haar overleggen wat je er nog meer aan zou kunnen doen om je spieren zoveel mogelijk op 'niveau' te houden.
Laat even van je horen OK?
En tot dan...
Groet
Gus a.k.a. Duhsjaak

Het gaat om HMSN (hereditary motor sensory neuropathy). Ik heb alvast een grip-master aangeschaft om mijn vingers te trainen, denk dat dit wel zal helpen.

ijzerbroot1
3 april 2010, 16:53
Kwestie van idd wat gitaren proberen. Nou weet ik niet of het voor alle flying V's geldt (zal wel niet) maar de V die ik zelf heb gebouwd (bouwpakket) heeft een achterlijk lage snaarspanning. Je kunt je helemaal het apezuur benden op dat ding, echt op het belachelijke af. Zoiets zul je dus moeten zoeken maar nogmaals, ik weet niet of dat ook voor andere V's geldt. Bouwpakket is goed te doen maar reken er wel op dat je dan de hardware moet upgraden. Die van mij hangt mooi te wezen aan de muur,heb nog geen tijd gehad er wat fatsoenlijks in te proppen.

Gothra
3 april 2010, 16:58
Als je death emtal wilt spelen kan je m sowieso lager stemmen, voor een zwaarder geluid (C oid.) alleen dan meot je niet al te dunne snaren (09) gebruiken want anders klinkt het helemaal ruk.

Nicks
3 april 2010, 19:55
je zou ook nog kunnen kijken naar een nylon electro gitaar. Het is natuurlijk maar net wat je wilt spelen. Maar nylon heeft al helemaal geen druk nodig, de klank is wel wezenlijk anders.

http://www.youtube.com/watch?v=bvCUCLH5xuI

woops, je wilt echt death metal spelen. Ga dan inderdaad voor jumbo frets, misschien wel een scalloped fretboard en .008 snaren. Die dingen kan je met blazen al een toon omhoog benden ;)

pitbull2k4
4 april 2010, 15:11
Dan ga ik op zoek naar een gitaar met jumbo frets, klinkt goed.

Eerst even testen met wat dikkere snaren om te zien of dat gaat, dat komt toch wat dichter bij de sound die ik wil.

Zo niet kan ik er altijd nog anderen op doen.

Bedankt voor jullie hulp, stel het erg op prijs. Binnenkort even langs de winkel om een keuze te maken. Ik zal nog even laten weten welke het geworden is!

Duhsjaak
4 april 2010, 19:05
Hi
In overleg met mijn dochter nog tot twee verschillende aanvullingen gekomen.

Naar haar oordeel zijn de reacties op het forum, met alle respect, errug vanuit de gitaar zijn beredeneerd en te weinig vanuit dat, wat je nog kunt met je handen.

Ik heb haar mijn uitgangspunt verteld, dat ik vermoed dat je je spierprobleem in alle twee je armen/handen zult hebben. Als dat niet zo is, moet je de suggesties ook even splitsen.

Voor je rechterhand (ervan uitgaande dat je rechtshandig bent) zou je deels met duim- en vingerplectrums kunnen werken. Dat voorkomt dat je teveel energie gaat vergooien aan het vasthouden van je plectrums. Je zou je nagels kunnen laten groeien. Interessant als je flamenco wilt spelen of een meisje bent.Om je rechterhand te ontlasten zou je zachtere stukken van je muziek (als die er al zijn) met een Gizmo kunnen werken. Dat is een soort apparaatje waarin draaiende wieltjes voor het aanslaan/aanstrijken (vergelijk een soort strijkstok) van je snaar zorgt. In de Gizmo tijd kan je hand zich weer wat herstellen. En op naar het volgende hardere stuk.

Voor je linkerhand de eerder genoemde alternatieve stemmingen. Ik denk dat er circa 3 geschikt voor je zou kunnen zijn, afhankelijk van je restcapaciteit (term van mijn dochter; ze heeft het daarbij niet over het geld dat je nog hebt nadat je een gitaar hebt gekocht).
Verder gaat zij ervan uit dat je ermee bekend bent, dat je buigspieren en strekspieren hebt. Om je buigspieren, die je nodig hebt om snaren in te drukken, te ontlasten, zou je gebruik kunnen maken van een elastische band. Die verlichten dan de druk van de buigers, waarbij je je moet realiseren, dat dat tot op zekere hoogte het werk van de strekkers zwaarder maakt. Elk voordeel heb zijn nadeel, zei een bekend zanger (Johan Cruyff - Oei oei oei dat was me weer een loei).

Slide spelen behoort ook tot de mogelijkheid. Ik heb ooit in Engeland een optreden van The Misunderstood gezien waarin een fantastische steelgitarist in een (voor die tijd) kneiterharde band zat. Later is hij opgedoken in Juicy Lucy. Een act die je op you tube of downloadend nog moet kunnen terugvinden. Die maakten toch ook het nodige kabaal.

Ik hoop dat je de moed niet opgeeft en dat je je realiseert, dat alle moois voortkomt uit lijden.
Veel plezier bij dat lijden toegewenst!!!
Vreindelijke groet
Gus a.k.a. Duhsjaak

pitbull2k4
5 april 2010, 19:34
Hi
In overleg met mijn dochter nog tot twee verschillende aanvullingen gekomen.

Naar haar oordeel zijn de reacties op het forum, met alle respect, errug vanuit de gitaar zijn beredeneerd en te weinig vanuit dat, wat je nog kunt met je handen.

Ik heb haar mijn uitgangspunt verteld, dat ik vermoed dat je je spierprobleem in alle twee je armen/handen zult hebben. Als dat niet zo is, moet je de suggesties ook even splitsen.

Voor je rechterhand (ervan uitgaande dat je rechtshandig bent) zou je deels met duim- en vingerplectrums kunnen werken. Dat voorkomt dat je teveel energie gaat vergooien aan het vasthouden van je plectrums. Je zou je nagels kunnen laten groeien. Interessant als je flamenco wilt spelen of een meisje bent.Om je rechterhand te ontlasten zou je zachtere stukken van je muziek (als die er al zijn) met een Gizmo kunnen werken. Dat is een soort apparaatje waarin draaiende wieltjes voor het aanslaan/aanstrijken (vergelijk een soort strijkstok) van je snaar zorgt. In de Gizmo tijd kan je hand zich weer wat herstellen. En op naar het volgende hardere stuk.

Voor je linkerhand de eerder genoemde alternatieve stemmingen. Ik denk dat er circa 3 geschikt voor je zou kunnen zijn, afhankelijk van je restcapaciteit (term van mijn dochter; ze heeft het daarbij niet over het geld dat je nog hebt nadat je een gitaar hebt gekocht).
Verder gaat zij ervan uit dat je ermee bekend bent, dat je buigspieren en strekspieren hebt. Om je buigspieren, die je nodig hebt om snaren in te drukken, te ontlasten, zou je gebruik kunnen maken van een elastische band. Die verlichten dan de druk van de buigers, waarbij je je moet realiseren, dat dat tot op zekere hoogte het werk van de strekkers zwaarder maakt. Elk voordeel heb zijn nadeel, zei een bekend zanger (Johan Cruyff - Oei oei oei dat was me weer een loei).

Slide spelen behoort ook tot de mogelijkheid. Ik heb ooit in Engeland een optreden van The Misunderstood gezien waarin een fantastische steelgitarist in een (voor die tijd) kneiterharde band zat. Later is hij opgedoken in Juicy Lucy. Een act die je op you tube of downloadend nog moet kunnen terugvinden. Die maakten toch ook het nodige kabaal.

Ik hoop dat je de moed niet opgeeft en dat je je realiseert, dat alle moois voortkomt uit lijden.
Veel plezier bij dat lijden toegewenst!!!
Vreindelijke groet
Gus a.k.a. Duhsjaak

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Erg veel informatie. Zal eens gaan kijken naar al deze accessoires.

Ik ben online wat gitaren aan het bekijken zodat ik weet waar ik naar kan vragen in de winkel. Het is lastig om een gitaar met jumbo frets te vinden die geen tremolo systeem heeft. Ik heb gehoord dat een tremolo lastig kan zijn als het om je eerste gitaar gaat, aangezien ik toch nog geen divebombs e.d. ga doen heb ik deze ook niet nodig.

Heb vooral naar Ibanez, Jackson en ESP's gekeken, maar tot nu toe zie ik ze alleen maar met jumbo frets en tremolo, of zonder jumbo frets. Kent iemand een degelijke rock/metal gitaar met jumbo's en zonder tremolo?

Sorry als ik lastig ben! :)

Gothra
5 april 2010, 20:21
Die jacksons en ESPs zijn er ook gewoon zonder tremelo hoor! Welke had je in gedachten?

EDIT: wat is je budget?

pitbull2k4
5 april 2010, 20:47
Die jacksons en ESPs zijn er ook gewoon zonder tremelo hoor! Welke had je in gedachten?

EDIT: wat is je budget?

Ongeveer 550 euro totaal. Daar moet ik dus in ieder geval een gitaar en een amp voor hebben.

Geen idee wat een kwaliteit 'bedroom' amp ongeveer kost, maar ik gok dat ik dan op 400 euro voor de gitaar en 150 voor de amp uit kom.


EDIT:

Wellicht wat gevonden, een Schecter Damien-6 Gitaar (Satin Black). Onderaan de link. Hij heeft volgende specs:

Model: Elektrisch gitaar
Body: Lindenhout
Hals: Esdoorn (Geschroefd)
Scale: 25,5"
Fretten: 24 X-Jumbo
Toets: Palissander
Inleg: Zwart parelmoer "Bats"
Halselement: EMG H4A Humbucker
Brugelement: EMG H4 Humbucker
Slagplaat: Geen
Schakelaar: 3-Standenschakelaar
Volume: Master
Toonregeling: Totaal
Mechanieken: Grover
Brug: Tune-o-matic (String-thru body)
Hardware: Zwart

http://www.muziekhandeljoosten.nl/contents/nl/d671_schecter-elektrische-gitaren.html


Hij is afgeprijsd van 500 naar 400, ziet er goed uit, heeft jumbo frets en geen tremolo. Het gebruikte hout en de pick-ups zeggen me echter niets. Is dat misschien wat?

Gothra
5 april 2010, 21:03
Hout is goed hoor, leuke gitaar. Alleen hebben veel mensen het over boomstamhalzen bij schecter, erg dik dus. Weet niet of dit problemen kan opleveren?

pitbull2k4
5 april 2010, 21:15
Dat is jammer, denk dat een wat dunnere nek beter is voor mij.

Even rondkijken of deze ook zo dik is, zo ja even verder zoeken. Bedankt voor de waarschuwing.

pitbull2k4
7 april 2010, 00:00
Vandaag even langs maxguitar geweest en een aantal gitaren geprobeerd.

Het is de volgende geworden: Epiphone Ltd edition Les Paul standard Amber finish plus top (http://www.maxguitarstore.com/store/index.php?productID=3245)

Speelt perfect en krijgt goede reviews. Niet veel geld over voor een amp, dus dat wordt een roland cube 15x. Als het allemaal bevalt kan ik die altijd nog upgraden.

Nogmaals bedankt voor de hulp allemaal!

Rembull1980
7 april 2010, 15:26
Vandaag even langs maxguitar geweest en een aantal gitaren geprobeerd.

Het is de volgende geworden: Epiphone Ltd edition Les Paul standard Amber finish plus top (http://www.maxguitarstore.com/store/index.php?productID=3245)

Speelt perfect en krijgt goede reviews. Niet veel geld over voor een amp, dus dat wordt een roland cube 15x. Als het allemaal bevalt kan ik die altijd nog upgraden.

Nogmaals bedankt voor de hulp allemaal!

Van harte gefeliciteerd met je enorm mooie gitaar!