PDA

View Full Version : Goede ruil?



zeppo
2 april 2010, 23:03
Ik heb uit nostalgische overwegingen twee jaar geleden een The Paul gekocht. Dat was destijds mijn eerste electrische gitaar, jaren op gespeeld. Via via is die bewuste gitaar bij een kennis van mij terecht gekomen, maar die wilde er geen afstand van doen, dus toen ik er een op Ebay zag heb ik geboden tot ik 'm had.

Enige probleem: hij komt eigenlijk bijna nooit uit zijn koffer. Niet omdat het geen goede gitaar zou zijn, integendeel. Maar ik heb gewoon gitaren waar ik liever op speel, ehm ook betere gitaren.

Een beetje zonde is dat natuurlijk wel.

Een andere langgekoesterde wens is een oudere Ibanez Artist (andere gitarist in mijn band had die destijds)
Nu kan ik mijn The Paul ruilen voor een Artist AR300 (uit '89?).
Heeft natuurlijk hier een daar speelsporen, maar dat heeft mijn The Paul ook.

Volgens de folder had de AR300 destijds DiMarzio Paf Pro's aan boord, maar die zijn vervangen door Tony Iommi pickups, finish is AV (Antique Violin, vind
ik de mooiste)

Vraag is: is dit een goede ruil? Wie kent de Artists uit deze latere periode (was wel nog Japan)

Shoot!

Fireburst
2 april 2010, 23:32
Los van de waarde (ik schat een The Paul tussen 500 en 600euro, een AR300 iets minder maar erg afhankelijk van de staat) : denk je dat de AR een betere gitaar is dan de Gibson maw gaat die wél uit de koffer komen ?
Als je denkt van wel : ruilen en niet aan geld denken.

PS de pickup upgrade is bij dit soort gitaren eerder een nadeel (bij verkoop dan), er wordt meer gevraagd/betaald indien origineel.

geert1976
2 april 2010, 23:49
Een The Paul in originele conditie en goede staat, met koffer, levert rond de E 700,00 op, prijzen van deze Gibby's zitten in de lift en gaan verder stijgen, want worden nu herondekt als fijne goede gitaren.

Een Ibby AR 300 zal rond de E 400,00 a 500,00, omdat die de originele pick-ups kwijt is.

Qua geld lever je voor mijn gevoel iets in maar ik vind de Gibby en de Ibanez AR in kwaliteit elkaar niet ontlopen.

de Artist heeft trouwens Super 58 alnico III pick-ups, met trisonic system (welke inhoud dat elke humbucker afzonderlijk van elkaar is te splitten), verder mahony body en maple top, ebben fretboard.

De artist heeft wel meer geluidsmogelijkheden dus, qua sound zal die ook wel iets anders klinken.

Pepe
3 april 2010, 00:34
De Ibanez Ar300 was het vlaggeschip van de artist solid bodies, ik kom ze wel eens tegen maar prijzen rond de 900 en up en dat is zeker niet te veel, je kan ze vergelijken met de Yamaha SG2000 en Hamer sunburst. Wel zware jongen kwa gewicht.

Eind tachtig... rond 86 ging een groot gedeelte van de Artist produktie naar Korea, ik weet niet of dat ook voor de 300 geldt. De koreaanse zijn ook goed maar het is geen Japan.

geert1976
3 april 2010, 00:41
De Ibanez Ar300 was het vlaggeschip van de artist solid bodies, ik kom ze wel eens tegen maar prijzen rond de 900 en up en dat is zeker niet te veel, je kan ze vergelijken met de Yamaha SG2000 en Hamer sunburst. Wel zware jongen kwa gewicht.

Eind tachtig... rond 86 ging een groot gedeelte van de Artist produktie naar Korea, ik weet niet of dat ook voor de 300 geldt. De koreaanse zijn ook goed maar het is geen Japan.

De 500 was de hoogste en het vlaggeschip, had rijen knopjes op de body.;)

2350
3 april 2010, 02:37
De 500 was de hoogste en het vlaggeschip, had rijen knopjes op de body.;)

Ik doe er een nulletje bovenop en zet in op de AR5000. ;-)

zeppo
3 april 2010, 10:45
Een The Paul in originele conditie en goede staat, met koffer, levert rond de E 700,00 op, prijzen van deze Gibby's zitten in de lift en gaan verder stijgen, want worden nu herondekt als fijne goede gitaren.

Een Ibby AR 300 zal rond de E 400,00 a 500,00, omdat die de originele pick-ups kwijt is.

Qua geld lever je voor mijn gevoel iets in maar ik vind de Gibby en de Ibanez AR in kwaliteit elkaar niet ontlopen.

de Artist heeft trouwens Super 58 alnico III pick-ups, met trisonic system (welke inhoud dat elke humbucker afzonderlijk van elkaar is te splitten), verder mahony body en maple top, ebben fretboard.

De artist heeft wel meer geluidsmogelijkheden dus, qua sound zal die ook wel iets anders klinken.

De originele pickups zitten er ook bij. Dat waren volgens de folder geen Super 58, maar DiMarzio's:

http://www.xs4all.nl/~verhaag/gear/images/arfolder.jpg

Kan deze info alleen niet terugvinden op de -overigens uitstekende- Ibanez infosite (http://www.ibanez.co.jp/anniversary/)

Dit is trouwens de Artist in kwestie:
http://www.xs4all.nl/~verhaag/gear/images/artist.jpg


Ik doe er een nulletje bovenop en zet in op de AR5000. ;-)
Er was inderdaad een 5000 (en volgens mij ook een 2000/3000), maar dat waren modellen die maar beperkt en kort leverbaar waren. Volgens mij was de 500 idd de top van de 'gewone' serie.