PDA

View Full Version : vleugel (live/opname)



B_2_the_a
2 april 2010, 23:59
Bij deze zou ik graag een (hopelijk interessante) discussie willen starten omtrent microfoons op/om de vleugel!

De werkwijze die ik nu al een tijdje hanteer is:
2x AT-rever, op de balken geplakt, 1tje bij hoog 1tje bij laag.
2x AT-450 (overhead) onder de klep, cm of 10 a 15 van de snaren vandaan.

Die combinatie is bij mij tot nu toe heerlijk gebleken...

Ik heb ook technici gezien die een richtpijtje richten op 1 van de klankgaten van het frame, wat ik hiervan hoorde werd ik niet blij van (lag misschien ook aan de technicus)...

Wat zijn jullie ervaringen/meningen/do's/don'ts en tips?

Han S
3 april 2010, 00:11
PZM's tegen de onderkant van de klep. PZM's zijn omni's en op een groot oppervlak is het laag geweldig. Met richtinggevoelige microfoons heb je altijd wel een paar noten die niet goed klinken. Met PZM's laat je de klep gewoon dicht en indien nodig zet je de piano op de monitors.

B_2_the_a
3 april 2010, 00:22
Mjah, die hebben we ook liggen, moet ik eens mee gaan experimenten...
We hebben 2 types van AT (moet even kijken welke), enige tips voor plaatsing?

bert k
3 april 2010, 00:31
Mijn tip: kijk naar Vrije Geluiden, op zondagochtend, Ned 2 dacht ik. Altijd livemuziek met akoestische instrumenten, ook veel piano's, kan je heel veel leren over plaatsingen.

Han S
3 april 2010, 00:33
Is niet zo kritisch met PZM's, ik heb er een boven de baskant en een boven de diskant. Plak ze eerst vast met gaffatape en als je de goede plek hebt kun je er een klein schroefje aan wagen, mits die klep niet hoogglans is wat je niet wilt beschadigen.

B_2_the_a
3 april 2010, 00:33
Ik heb mijzelf in augustus voorgenomen dat elke zondag te kijken, alleen ik ben dan meestal opweg naar klus of ik lig nog te slapen ivm zaterdagklus...

Misschien komt het er deze zondag van (als het doorgaat ivm al het paasgeneuzel op tv)

Han S
3 april 2010, 00:48
In vrije geluiden gebruiken ze meestal een paar AKG C414's die met een open klep net over de rand naar binnen kijken. Ga je dat met een stevige drummer er bij doen dan heb je een probleem. Nog mooier is en stel DPA 4006's maar die kosten nog een stuk meer dan de C414. Ik heb met de PZM's (Radioshack/Tandy) een meer dan prima geluid en de klep kan dicht blijven.

bert k
3 april 2010, 01:14
Een wat minder in het oog springende manier is om dat aan te vullen met een mic aan de onderkant van de piano. Je kijkt daar recht tegen de klankbodem aan, er zijn veel producers die daar goeie resultaten behalen.

Han S
3 april 2010, 13:44
Dat heb ik wel eens geprobeerd Bert maar dat beviel me niet. Een vleugel is vrij moeilijk om op te nemen en het hangt helemaal af van welk geluid je wilt. Als het klassiek is wordt de ruimte belangrijk en zet men microfoons buiten de vleugel. In DWDD was vorige week een vleugel waar twee mics in waren gezet en dat klonk rampzalig slecht.

Ik denk dat als je twee C414's op omni zet en aan het frame klemt, dat je dan voor popmuziek een goed geluid hebt, maar zoals jij weet zijn PZM's nauwelijks kritisch voor plaatsing, als je ze op de grond legt heb je al een goed geluid. Als je een PZM voor je op de salontafel legt en je pakt je akoestische gitaar dan ben je verbaasd over hoe dat klinkt.

Ik heb er twee aan de onderkant van de klep geschroefd en dat is altijd goed.

bert k
3 april 2010, 14:02
I agree, PZM's zijn de meest onderschatte mics die er zijn. Zeker die Tandy rip-offs.

B_2_the_a
4 april 2010, 13:23
Schroeven in de vleugel gaat het niet worden, ik zit in de theaterhoek. Ik denk dat ik dan oorlog heb als ik in de vleugel van een theater ga schroeven...

Over het algemeen zijn het rustige voorstellingen die ik draai met vleugel...

bert k
4 april 2010, 15:56
Schroeven is geen goed plan idd. Wat dacht je hiervan?

http://gracethespot.com/wp-content/uploads/2008/06/duct-tape-3m.jpg

B_2_the_a
4 april 2010, 17:09
zelf heus wel over nagedacht, maar te tricky :P
Zal je maar gebeuren dat het loslaat... PLOINK...

bert k
4 april 2010, 17:30
PLOINK is niet best :D Maar ik heb dat regelmatig gedaan, PZM's met gaffa, dat gaat prima, dat valt echt niet.

skanky
4 april 2010, 17:30
zelf heus wel over nagedacht, maar te tricky :P
Zal je maar gebeuren dat het loslaat... PLOINK...

Ik heb het zelf al zo vaak gedaan, 2 pzm's in een piano tapen. Als je het goed vasttaped laat het echt niet zomaar los. Het is mij nog nooit gebeurd.

bert k
4 april 2010, 17:30
Hihi, dubbel:)