PDA

View Full Version : EL84 in vox ac15



Chroxy
2 april 2010, 19:11
Bij mijn weten, hoefde dat vanwege de opbouw van de amp, niet gebiassed te worden, in tegenstelling tot de meeste andere buizenversterkers.

Dit klopt toch? Ik wil namelijk nieuwe buizen in mijn Voxje stoppen.

Puerco
2 april 2010, 20:07
Klopt deze amp is cathode biased en je kunt ze dus net als preamp buisjes inprikken en spelen.

ThaBluesBreaker
2 april 2010, 20:22
wat voor buizen ga je erin zetten?

iWishmaster
2 april 2010, 20:57
Hoeft inderdaad niet, maar het moeten wel gematchte buizen zijn!

Chroxy
2 april 2010, 21:52
dat sowieso!

bedankt voor alle snelle reacties.

Ik bestel doorgaans bij Tube-town.de, ik ben er tevreden over, dus ga ik niet opzoek naar iets anders. Gezien ze daar alleen EH en JJ E:84's hebben en ik ontevreden was over de EH's in mn vox, gaan er nu JJ EL84's in!

even
5 april 2010, 10:13
JJ in mijn Mesa 22, zijn toch wel de betere nieuwe. Anders oude NOS buizen.

fredjuh
5 april 2010, 13:35
Hoeft inderdaad niet, maar het moeten wel gematchte buizen zijn!

Ook niet hoor, dat is hype. Met niet-gematchte buizen krijg je juist lekkere 2 harmonische.

Aca Ilic
5 april 2010, 14:13
Ook niet hoor, dat is hype. Met niet-gematchte buizen krijg je juist lekkere 2 harmonische.

wou ik net zeggen , vroeger hebben ze ook gewoon een oude buis uitgepleurd en nieuwe ingezet, en er kraaide niemand naar, wat nog het gekste aan is , is dat we allemaal moord zouden plegen voor die geluid, en toch lullen we over matching van de buizen .....

jacky
5 april 2010, 16:03
Binnen marges met dat bias en gelijk verhaal wel eens, het wordt lastig als de een rood gloeiend staat en de andere koud.

Dus beter een setje kopen

een auto rijd ook goed op twee verschillende banden ...maar loopt hij lekker ????

fredjuh
5 april 2010, 16:19
Binnen marges met dat bias en gelijk verhaal wel eens

Kan iemand dit vertalen?:???:

jacky
5 april 2010, 18:19
Er roept iemand dat je geen gelijke eind buizen hoeft te hebben omdat ze dat vroeger ook niet hadden.
Ik vind dan dat hij wel gelijk heeft echter binnen marges.

SnappU ?

nico verduin
5 april 2010, 20:22
wou ik net zeggen , vroeger hebben ze ook gewoon een oude buis uitgepleurd en nieuwe ingezet, en er kraaide niemand naar, wat nog het gekste aan is , is dat we allemaal moord zouden plegen voor die geluid, en toch lullen we over matching van de buizen .....

En toen liepen ze niet te maauwen over een beetje brom uit de versterker (agv. de mismatch):crazyhappy:

jacky
5 april 2010, 20:42
ach en zon vox is ook niet zo gevoelig voor mismatch van een setje el84

;-)

Mr.Jay
16 april 2010, 13:30
Onzin > ook bij een cathodebiased versterker moet gecheckt worden of je bias wel in orde is.
Natuurlijk hoeft het niet persé en natuurlijk hoef je ook niet persé gematchte buizen te gebruiken.
De amp zal ALTIJD werken, wellicht HEEL kort, maar ook wellicht met een kutsound.
Als je daar happy mee bent, vooral doen.
Ben je serieuzer bezig met je gear en geluid, check de bias en koop zékers een set gematchte buizen.
Geeneen setje buizen zal in een c-biased amp dezelfde stroom trekken. Heb dit al vaak genoeg geconstateerd.
VROEGER werd daar inderdaad niet naar gekeken, sterker nog: Fender had hun c-biased amps b.v. véél te heet staan. Maar vroeger waren de buizen goedkoop en ook nog es héél goed.
Maar VROEGER hadden we ook geen internet en nog goedkope benzine.