PDA

View Full Version : De typische ENGL sound



RoelSmoel
2 april 2010, 18:20
Nou, ik ben in afwachting totdat na de zomer de ENGL Gigmaster 15 aankomt bij de guitarshop, en er wordt gesproken in de advertentie over "de typische ENGL sound", maar welke ENGL versterker moet ik me hierbij voorstellen?

Ik twijfel op het moment nog over ENGL en Blackstar (hogere HT-series), maar ik heb ze beide nog niet gehoord, dus zo erg is dat op het moment nog niet.

Op JijBuis (YouTube) staat een filmpje van de Messe waarin wat rock gespeeld wordt, maar zou deze amp ook voldoen voor metal? (Metallica)

Verder, ik hoop dat mensen de amp gezien/gehoord hebben, want ik heb wel interesse:)

Cheers, Roel.

LaszloVersteeg
2 april 2010, 18:55
geheel offtopic, maar ken je carrach angren?

Brewskie
2 april 2010, 19:06
geheel offtopic, maar ken je carrach angren?

Je schrijf het met 1 R !

RoelSmoel
2 april 2010, 19:30
geheel offtopic, maar ken je carrach angren?

Geheel offtopic, nee..

Madcow
2 april 2010, 19:51
Kvlt status voor Lazlo -50



De ENGL sound? Ik vind dat gjenferdsel de echte ENGL sound heeft


http://www.myspace.com/gjenferdsel

Zeer goed gemixt en al. Duidelijk een ENGL geluid

RoelSmoel
2 april 2010, 19:56
Ik doel er meer op, welke ENGL amp heeft de typische sound, dan kan ik mijn mening aan de hand daarvan bijstellen.

Powerball en Fireball zijn awesome!

Madcow
2 april 2010, 20:01
gjenferdsel gebruikt een powerball. En hij klinkt naar elke engl die ik ooit heb mogen bespelen.


De Ritchie Blackmore vind ik echt angstig. Die amp kan blazen!! Niet normaal.

Liquid_Metal
2 april 2010, 21:25
De Fireball en Powerball zijn zeker representatief voor de ENGL sound. Mijn E530 met 930/60 is het wat minder. Zit iets minder dat rauwige in.

caliban
3 april 2010, 17:25
Ik denk dat jouw set wel representeert hoor. Alleen komt er denk ik uit de e530 ook nog eens een bruikbare rocksound, wat niet uit elke ENGL komt.

Nielsje
3 april 2010, 18:03
Elke ENGL is toch representatief voor z'n eigen sound, of zie ik het nou verkeerd?

caliban
3 april 2010, 18:05
Elke ENGL is toch representatief voor z'n eigen sound, of zie ik het nou verkeerd?

Elke ENGL is een beetje anders, maar een aantal ENGL's hebben wel iets ENGL-eigen's

Nielsje
3 april 2010, 18:06
Elke ENGL is een beetje anders, maar een aantal ENGL's hebben wel iets ENGL-eigen's

Ja, het zou pas wat worden als de ENGL's wat hadden van andere versterkers, dat zou de wereld op z'n kop zijn!

sjaak1990
3 april 2010, 19:52
De fireball en powerball hebben een beetje een industrieel geluid in mijn oren, moeilijk te beschrijven. Er zit iets in het geluid waardoor ik het niet lekker vind. Wel goede amps daar niet van. Basisgeluid vind ik goed er zit alleen iets in, een hard randje ofzo, waardoor ik het net niet lekker vind scheuren.

caliban
4 april 2010, 00:20
De fireball en powerball hebben een beetje een industrieel geluid in mijn oren, moeilijk te beschrijven. Er zit iets in het geluid waardoor ik het niet lekker vind. Wel goede amps daar niet van. Basisgeluid vind ik goed er zit alleen iets in, een hard randje ofzo, waardoor ik het net niet lekker vind scheuren.

Vandaag nog een keer de gain op mijn fireball volopen gezet op het cleankanaal, dat is echt een rocksound om u tegen te zeggen.

Liquid_Metal
4 april 2010, 11:47
De fireball en powerball hebben een beetje een industrieel geluid in mijn oren, moeilijk te beschrijven. Er zit iets in het geluid waardoor ik het niet lekker vind. Wel goede amps daar niet van. Basisgeluid vind ik goed er zit alleen iets in, een hard randje ofzo, waardoor ik het net niet lekker vind scheuren.

Dat industrieel herken ik wel, zo omschrijf ik het zelf eigenlijk ook. En dat is juist waarom ik ENGL wel dig :).

caliban
4 april 2010, 13:40
Dat industrieel herken ik wel, zo omschrijf ik het zelf eigenlijk ook. En dat is juist waarom ik ENGL wel dig :).

Het metal'ige aan ENGL, zijn daarom ook prima metal amps!

HUESSEN
4 april 2010, 14:13
mijn fireball volopen gezet op het cleankanaal, dat is echt een rocksound om u tegen te zeggen.

:rockon:Helemaal mee eensch.....:ok:(vooral in combinatie met de SG)

marc_o
4 april 2010, 14:39
Nou, ik ben in afwachting totdat na de zomer de ENGL Gigmaster 15 aankomt bij de guitarshop, en er wordt gesproken in de advertentie over "de typische ENGL sound", maar welke ENGL versterker moet ik me hierbij voorstellen?

Ik twijfel op het moment nog over ENGL en Blackstar (hogere HT-series), maar ik heb ze beide nog niet gehoord, dus zo erg is dat op het moment nog niet.

Op JijBuis (YouTube) staat een filmpje van de Messe waarin wat rock gespeeld wordt, maar zou deze amp ook voldoen voor metal? (Metallica)

Verder, ik hoop dat mensen de amp gezien/gehoord hebben, want ik heb wel interesse:)

Cheers, Roel.


Engl kennende zal ie flink kunnen scheuren, dus een leadtone gaat wel lukken. Maar waarom een 15 watteer voor metal? Ik zie het steeds terugkomen, men kijkt naar al die kleine amps en er moet maar metal uit kunnen komen...de dikste chugga-chugga's komen echt niet uit 15 Wattertjes, daar heb je headroom voor nodig zodat e.e.a. strak blijft. Kortom, kan zo'n ding lekker tekeer gaan? Absoluut mogelijk, maar in een band zal daar weinig van komen.
De typische Engl-sound zit 'm in het middengebied, wat ze goed door een mix laten prikken (wanneer de EQ goed wordt gebruikt!), maar het maakt ze tevens wat 'saai'. Bruikbaar en hoge kwaliteitsnorm maar niet al te bijzonder.

RoelSmoel
4 april 2010, 15:13
Ik moet 'm eerst nog eens in handen zien te krijgen..
En inderdaad, je krijgt geen Powerball geluid uit een 15 wattertje, beter gezegd, je kunt van een olifant geen mug maken (spreekwoordelijk wel..).

Nu heb ik weer meer interesse in de nieuwe HT Venue-lijn van Blackstar (hopelijk krijg ik er snel een in handen..)


Ik zie wel, dank, Roel.

Madcow
4 april 2010, 15:17
Het klinkt als een ENGL die in je oor zeikt...

RoelSmoel
4 april 2010, 15:22
Het klinkt als een ENGL die in je oor zeikt...

Leg uit...

caliban
4 april 2010, 15:40
:rockon:Helemaal mee eensch.....:ok:(vooral in combinatie met de SG)
Het cleankanaal heeft ook veel minder bas weggeknipt voor aan de preamp, waardoor die oversturing veel vuiler klinkt, ik vind het geweldig.

Ik moet 'm eerst nog eens in handen zien te krijgen..
En inderdaad, je krijgt geen Powerball geluid uit een 15 wattertje, beter gezegd, je kunt van een olifant geen mug maken (spreekwoordelijk wel..).

Nu heb ik weer meer interesse in de nieuwe HT Venue-lijn van Blackstar (hopelijk krijg ik er snel een in handen..)


Ik zie wel, dank, Roel.

Geen idee of een 15 watter dat kan, ik ben heel benieuwd.

Stratman70
16 oktober 2010, 23:00
De oversturing van een ENGL is over het algemeen wat meer ' grofkorreliger' dan een andere versterker denk ik. Volgens mij is een grove korrel typisch ENGL.

HUESSEN
16 oktober 2010, 23:12
grove korrel is gradatie

RoelSmoel
16 oktober 2010, 23:18
Leuk joh, een oud topic omhoog schoppen:chicken:

macwilliams
17 oktober 2010, 09:14
Typische ENGL sound, de korrel. Maar wel een fijne korrel, niet zo al bij veel andere amps die daardoor klinken als of je een bak grind over een staalplaat laat rollen.

Daar zullen anderen vast anders over denken.

HUESSEN
17 oktober 2010, 11:48
Ik zou het allemaal met een korrel zout nemen....

marter544
17 oktober 2010, 14:18
Vandaag nog een keer de gain op mijn fireball volopen gezet op het cleankanaal, dat is echt een rocksound om u tegen te zeggen.


Niet mee eens... Het is een rocksound, maar niet eentje om U tegen te zeggen. Maar daarvoor hebben we dan weer de OCD-clone.. En morgen hopelijk een andere amp. De typische Engl sound vind ik een industriële, lompe (maar strakke), en dikke metalsound met een grove korrel. Heeeeul vet bij downtunings, riffwerk etc. Nadeel is dat ik een Fireball of Powerball geen lekkere lead/solo-toon vind hebben, het is niet smooth genoeg.

Thiez
17 oktober 2010, 14:24
Ik vind de engl sound erg apart. Hij is idd wel korrelig maar aan de andere kant ook weer redelijk schoon vind ik. Hij heeft niet de smerige grawl erin zoals een marshall ofzo dat heeft. Ergens vind ik mijn engl dat smerige tintje missen soms. Weet niet goed waar hem dat in zit. Volgens mij in het strakke middengebied van engl tegenover de wat lossere sound van marshall ofzo. Ik weet niet goed maar een marshall kan vind smerige scheuren dan engl. Maarjah, het is ontzettend moeilijk om een sound in woorden weer te geven natuurlijk.

RoelSmoel
17 oktober 2010, 14:28
De versterker waar dit topic over gaat is inmiddels al heel lang uit.. Engl sound? Jep. Alleen mist het wat ballen, die de Powerball, Fireball en aanverwanten wel hebben, dat vind ik dan wel weer jammer. EQ reageert erg goed, hele strakke en heldere sound, eigenlijk precies dat wat je van Engl kunt verwachten (naar mijn mening).

JeanPaul du Vinnie
17 oktober 2010, 14:51
Grove korrel is nu net niét waar ik aan denk bij een ENGL. Voor mij maakt ENGL de meest afgelikte (klinkt wat negatiever dan ik het bedoel), "rond" klinkende metalbakken die er zijn. Bij een grove korrel denk ik eerder aan een ronkende Marshall of zo.

caliban
18 oktober 2010, 19:54
Grove korrel vind ik ook niet het woord. ENGL klinkt vrij grof en zwaar, maar de korrel in de sound is net vrij fijn..

TimoSomers
18 oktober 2010, 20:11
Grove korrel?

Meer dooie korrel:D.

Ik vind engl dode, neutrale bakken.
Ik persoonlijk houd meer van levendige versterkers, maar ik kan me voorstellen dat je bij echt zware metal een dooie (wel strakke?) sound wil.

Grove korrel, dan moet je bij rectifiers zijn:lovelove:

Edit: behalve de blackmore, die klinkt lekker!

Snijdie
18 oktober 2010, 23:00
Grove korrel?

Meer dooie korrel:D.

Ik vind engl echt hele dode, levenloze (das hetzelfde ja) neutrale bakken.
Ik persoonlijk houd meer van levendige versterkers, maar ik kan me voorstellen dat je bij echt zware metal een dooie (wel strakke?) sound wil.

Grove korrel, dan moet je bij rectifiers zijn:lovelove:
Anders heb je ook geen echte Death metal :stop:



Ow, en op het laatste Exodus album is een Engl Savage gebruikt :rockon:. Die zijn niet zo extreem zwaar, en de tone op het album bevalt me wel.

marc_o
18 oktober 2010, 23:24
Grove korrel?

Meer dooie korrel:D.

Ik vind engl dode, neutrale bakken.
Ik persoonlijk houd meer van levendige versterkers, maar ik kan me voorstellen dat je bij echt zware metal een dooie (wel strakke?) sound wil.

Grove korrel, dan moet je bij rectifiers zijn:lovelove:

Edit: behalve de blackmore, die klinkt lekker!

Hehe, met jou kan ik praten!!

Snijdie
18 oktober 2010, 23:35
Grove korrel?

Meer dooie korrel:D.

Ik vind engl dode, neutrale bakken.
Ik persoonlijk houd meer van levendige versterkers, maar ik kan me voorstellen dat je bij echt zware metal een dooie (wel strakke?) sound wil.

Grove korrel, dan moet je bij rectifiers zijn:lovelove:

Edit: behalve de blackmore, die klinkt lekker! Haha, leuke edit. Toevallig klinkt de Blackmore niet compleet hersendood, maar toch wel minimaal bijna-doodervaring. Mocht mijn Blackmore door een wonder levendig gaan klinken, dan gaat ie er per direct uit voor een Engl die wel compleet dood klinkt.


Voor mij is dood klinken niet hetzelfde als verrot klinken :seriousf::seriousf:.

ShredTallicA
19 oktober 2010, 01:28
Grove korrel?

Meer dooie korrel:D.

Ik vind engl dode, neutrale bakken.
Ik persoonlijk houd meer van levendige versterkers, maar ik kan me voorstellen dat je bij echt zware metal een dooie (wel strakke?) sound wil.

Grove korrel, dan moet je bij rectifiers zijn:lovelove:

Edit: behalve de blackmore, die klinkt lekker!

Je weet dat Bulb een Engl Invader gebruikt? :sssh:

Liquid_Metal
19 oktober 2010, 08:08
Grove korrel?

Meer dooie korrel:D.

Ik vind engl dode, neutrale bakken.
Ik persoonlijk houd meer van levendige versterkers, maar ik kan me voorstellen dat je bij echt zware metal een dooie (wel strakke?) sound wil.

Grove korrel, dan moet je bij rectifiers zijn:lovelove:

Edit: behalve de blackmore, die klinkt lekker!

Denk dat er ook maar weinig mensen zijn die bv een Fireball en een Rectifier beide prettig vinden. Ik zit aan de andere kant en vind Rectifiers te lelijk voor woorden. Zijn niet strak te krijgen en klinken enorm lomp.
En ENGL wordt heus niet alleen voor Death Metal gebruikt hoor. Luister bijvoorbeeld eens naar Symphony X of Nevermore. Het is inderdaad wat minder organisch dan bijvoorbeeld Dream Theater (wat ik weer véél te dik en lomp vind) maar dood vind ik het zeker niet.

macwilliams
19 oktober 2010, 10:00
Ik kan toch echt een fijne cleans, rock, blues, metal,thrash sounds uit mijn Steve morse sig halen. Zolang ik maar geen V30 speakers gebruik. Ook afhankelijk van welke gitaar ik van de wand pluk.

TimoSomers
19 oktober 2010, 16:34
Er zijn ook wel engls die wel goed klinken, maar over het algemeen vind ik ze dooiig.

Recto's zijn zeker onstrakke, lompe kutversterkers.
TENZIJ je er een tubescreamer voor gooit, dan zijn ze waanzinnig! :D

Thiez
19 oktober 2010, 17:05
Mijn blackmore vind ik zeker een lekkere sound hebben. Weet niet hoe die zich verhoud tot de savage maar het schijnt heel erg op elkaar te lijken dus de savage lijkt me ook nog wel wat.
Ook de steve morse vind ik vette ampje.
Fireball en powerball zijn het niet voor mij. Die vind ik idd kil en dood klinken.
Souvereign vind ik ook wel een lekker versterkertje alleen jammer dat hij er niet als top versie is.
Raider heeft ook wel lekkere sound en helemaal niet dat dode van engl. Erg leuk ampje.
Zoals mac al zegt is het heel erg afhankelijk van de speakers. V30 onder mijn blackmore is ook wel lekker voor de mids maar klinken veel te strak onder zo een strakke amp. De greenbacks maken het wat losser naar mijn mening. Ben nog wel benieuwd wat hij doet met een celestion Gold of iets dergelijks.

Mesa rectifier vond ik niet veel bijzonders. Maar ik heb ook geen tubescreamer ervoor gezet. Ik vond idd de rectifier log en lomp klinken. Het scheurde niet. Het was gewoon massief en thats it.

macwilliams
19 oktober 2010, 18:00
Wanneer ik terugdenk aan de testdag(en). De mesa had een gaaf lomp geluid maar het was gewoon niet wat ik zocht. De SM vond ik op zich niet zo lomp als de mesa maar meer dan bruut genoeg. Ik zocht eigenlijk naar een marshall maar ben op de ENGL helemaal verliefd.

Snijdie
19 oktober 2010, 19:49
Wanneer ik terugdenk aan de testdag(en): [...] de SM vond ik op zich niet zo lomp. :dontgeti: Ik wist niet dat het er zo kinky aan toe ging.

macwilliams
19 oktober 2010, 20:36
:dontgeti: Ik wist niet dat het er zo kinky aan toe ging.

Tjah, de ene amp is sexy de SM is kinky. I like kinky.

Rens van Herpt
19 oktober 2010, 20:37
Er zijn ook wel engls die wel goed klinken, maar over het algemeen vind ik ze dooiig.

Recto's zijn zeker onstrakke, lompe kutversterkers.
TENZIJ je er een tubescreamer voor gooit, dan zijn ze waanzinnig! :D

Als ik luister naar Cannibal Corpse hoor ik toch heel wat anders. Die spelen alleen via de Triple/Double Recto's en die klinken lekker strak. Ze spelen alleen de solo's met een Boss Metalzone ervoor.

Of luister eens naar Suicide Silence, die gebruiken alleen maar Triple Recto's, en die vind ik nou niet bepaald onstrak klinken.

Thiez
19 oktober 2010, 20:40
Tegenover een engl -ball is een recto echt niet strak. Tuurlijk kun je het met eq tweaken wel enigzins strakker laten klinken maar ze halen het niet qua strakheid tegenover een engl vind ik.

Terminus
19 oktober 2010, 20:40
Je weet dat Bulb een Engl Invader gebruikt? :sssh:

Je weet dat Bulb op opnames een AxeFX gebruikt en alleen live de Invader gebruikt :sssh:
En dat zijn geluid alles behalve levendig is... Wat goed bij de muziek past, daar niet van.

JeanPaul du Vinnie
19 oktober 2010, 22:09
Achja, 't zijn twee verschillende versterkers voor twee verschillende speelstijlen hé. Ik heb zelf ook veel liever die bottenverpulverende wall of sound die je uit een Recto krijgt dan het koude precisiewerk van ENGL, maar ze hebben allebei hun plaats.

tillens
19 oktober 2010, 22:14
tja.... is alweer bijna tijd om naar de messe van 2011 te gaan... maar engl...

http://i373.photobucket.com/albums/oo173/tillens/911315680_5_3tYa.jpg

Mitch
19 oktober 2010, 22:42
Je stond je al voor te bereiden op het avondprogramma in het hotel? Wauw, da's pas toewijding!

tillens
19 oktober 2010, 22:58
hahaha... ja we moesten het even voordoen..

http://i373.photobucket.com/albums/oo173/tillens/911315003_5_EY5T.jpg

macwilliams
19 oktober 2010, 23:15
tja.... is alweer bijna tijd om naar de messe van 2011 te gaan... maar engl...

http://i373.photobucket.com/albums/oo173/tillens/911315680_5_3tYa.jpg

Omschrijf tillens in een beweging........







You cocksucker.


Maar goed,
Ik neem aan dat je je niet thuisvoelt op een ENGL? Geeft toch niet, er zijn nog genoeg andere merken.

marc_o
19 oktober 2010, 23:31
Geweldig!
We gaan weer hoor!!! En dan komt de traditionele Engl-foto er vast ook weer.

Nielsje
19 oktober 2010, 23:37
tja.... is alweer bijna tijd om naar de messe van 2011 te gaan... maar engl...

http://i373.photobucket.com/albums/oo173/tillens/911315680_5_3tYa.jpg

Het is natuurlijk een leuke foto. Marc, waarbij overduidelijk te zien is aan z'n ietwat "uit-de-hoogte-blik" dat 'ie een grap maakt en vriend Tillens die duidelijk zin heeft om Marc's lid in zijn mond te ontvangen.

rijsberman
19 oktober 2010, 23:54
Dit betekent bij hints toch 'tandenpoetsen'? :???:

Engl maakt je tanden schoon? Huh?

Marc Oblivian
20 oktober 2010, 11:19
Er zijn ook wel engls die wel goed klinken, maar over het algemeen vind ik ze dooiig.

Recto's zijn zeker onstrakke, lompe kutversterkers.
TENZIJ je er een tubescreamer voor gooit, dan zijn ze waanzinnig! :D

Werkt dat laatste ook met een Boss SD-1? Ik hoor altijd over de combi Mesa Rectifier en Tubescreamer, maar nooit icm de Boss drivepedalen. De drummer van 1 van mijn bands heeft een Mesa Dual Rec. Ik heb een Powerball, maar ook een SD-1 op mijn pedalenbord staan. Ik zal die Boss eens voor de DR zetten en dan eens vergelijken met de Powerball donderdag als we weer oefenen......

TimoSomers
20 oktober 2010, 18:40
Ik weet niet of dat ook werkt, maar ik kan me voorstellen dat het wel scheelt gezien het toch beiden drive pedalen zijn die het zaakje strakker maken.
Anderzijds heb ik ook ooit wat andere tubescreamers dan de reissue van de 'echte' die ik heb geprobeerd en die vond ik ruk klinken, dus wellicht zit er wel verschil in. Maar strakker wordt het wel denk ik!

ShredTallicA
20 oktober 2010, 18:47
Je weet dat Bulb op opnames een AxeFX gebruikt en alleen live de Invader gebruikt :sssh:
En dat zijn geluid alles behalve levendig is... Wat goed bij de muziek past, daar niet van.


In dit geval hoeft het ook niet per se levendig te zijn, maar om het nou een dooie sound te noemen ;) Maar hij weet er wel een massief en beukend geluid uit te halen :mmmm:
En dat hij AxeFX gebruikt weet ik, die prefereert hij eigenlijk ook boven zijn ENGL.

Michael AE
20 oktober 2010, 20:05
Denk dat er ook maar weinig mensen zijn die bv een Fireball en een Rectifier beide prettig vinden. Ik zit aan de andere kant en vind Rectifiers te lelijk voor woorden. Zijn niet strak te krijgen en klinken enorm lomp.
En ENGL wordt heus niet alleen voor Death Metal gebruikt hoor. Luister bijvoorbeeld eens naar Symphony X of Nevermore. Het is inderdaad wat minder organisch dan bijvoorbeeld Dream Theater (wat ik weer véél te dik en lomp vind) maar dood vind ik het zeker niet.

Dream Theater organisch? Oei, tsja, als je dat al organisch vindt, dan snap ik dat je Engl niet klinisch vindt.

Een maat van me gebruikt een Powerball en heeft een prima sound, maar de feel is voor mij veel te vlak. Het is net alsof je over een POD 2.0 speelt in mijn beleving.

tillens
20 oktober 2010, 20:39
Dit betekent bij hints toch 'tandenpoetsen'? :???:

Engl maakt je tanden schoon? Huh?

Nou het is zo klinisch dat het inderdaad mogelijk is.

Thiez
20 oktober 2010, 20:53
Engl is echt niet alleen voor metal. Zijn zat artiesten die engl spelen zonder dat ze keiharde death metal spelen. Steve morse bijvoorbeeld, vinnie moore, thin lizzy, duff mckagan's loaded, tony iommi, etc.
Dit zijn echt geen heel erg steriele sounds. Maar goed, zo heeft toch ieder zijn eigen voorkeur. Beetje jammer dat bijna niemand engl gaaf vind behalve de engl gebruikers zelf.

stevie_vp
20 oktober 2010, 22:12
Engl is echt niet alleen voor metal. Zijn zat artiesten die engl spelen zonder dat ze keiharde death metal spelen. Steve morse bijvoorbeeld, vinnie moore, thin lizzy, duff mckagan's loaded, tony iommi, etc.
Dit zijn echt geen heel erg steriele sounds. Maar goed, zo heeft toch ieder zijn eigen voorkeur. Beetje jammer dat bijna niemand engl gaaf vind behalve de engl gebruikers zelf.

+1 Dat syndroom is vreemd idd ;)

Liquid_Metal
20 oktober 2010, 22:42
Dream Theater organisch? Oei, tsja, als je dat al organisch vindt, dan snap ik dat je Engl niet klinisch vindt.

Een maat van me gebruikt een Powerball en heeft een prima sound, maar de feel is voor mij veel te vlak. Het is net alsof je over een POD 2.0 speelt in mijn beleving.

Als ik het over metal heb vind ik DT inderdaad organisch. Uiteraard is er een hoop veel organischere muziek, maar op high gain vind ik DT tamelijk ver gaan.
Ik heb niet gezegd dat ik ENGL niet klinisch vind. Ik vind ze inderdaad wel klinisch maar dat bevalt me juist enorm: een sound zonder brown noise die toch overal doorheen trapt.

allochthomas
20 oktober 2010, 23:01
Misschien ligt het aan mij, maar ik vind de ENGL sound altijd een beetje industrieel. Erg vette versterkers, maar iets te vlak voor mijn smaak.

@Liquid_Metal: Ik snap wat je bedoeld met dat DT organisch is. Zeker het oudere werk met de IIC+ en de recto's/roadkings. Nieuwere werk vind ik dan weer iets te steriel

Thiez
20 oktober 2010, 23:52
Ik geef toe dat engl strak is. Maar een engl blackmore, steve morse of SE met de juiste speaker eronder is echt niet steriel of industrieel. De fireball en powerball idd wel, maar daar zijn ze ook juist voor gemaakt. Iemand ooit de Engl classic geprobeerd? Zit een erg lekkere blues sound in!

Ik heb bij mijn blackmore some ook wel dat het van mij wat smeriger en vunziger mag klinken want engl zijn zeker wel heel strak. Maar zeker voor palmmute riffs is dat heerlijk. Lekker gedefinieerd zonder dat het een brei dreigt te worden.

maarjah zoals ik al zei. Alles is natuurlijk smaakgebonden op dit forum. En heb ook respect voor de mensen die het met eigen oren hebben aanschouwd dat engl niks voor hun is. Maar er zijn ontzettend veel mensen die alleen maar napraten wat overal gezegd word. Dat engl alleen maar goede metal versterkers maken.

marc_o
21 oktober 2010, 00:08
Ik denk dat je bij Engl zo'n beetje het meeste waar voor je geld krijgt.
In alle jaren dat ik erop speelde, feitelijk nooit echte problemen gehad. Functionaliteit is top.
In 1993 had ik al de Savage 120 en dan had ik wel 4 kanalen en ook nog 2 masters, wow....helemaal te gek....dat zag je bij geen ander merk destijds.
Feitelijk was ik ook best tevreden, tot ik er een goede Rivera naast hoorde...dat was voor mij een forse stap vooruit.
Overigens, na 7 jaar Rivera dacht ik ongeveer hetzelfde toen ik m'n Bogner hoorde...

guitarguru
21 oktober 2010, 10:30
Ik denk dat je bij Engl zo'n beetje het meeste waar voor je geld krijgt.
In alle jaren dat ik erop speelde, feitelijk nooit echte problemen gehad. Functionaliteit is top.
In 1993 had ik al de Savage 120 en dan had ik wel 4 kanalen en ook nog 2 masters, wow....helemaal te gek....dat zag je bij geen ander merk destijds.
Feitelijk was ik ook best tevreden, tot ik er een goede Rivera naast hoorde...dat was voor mij een forse stap vooruit.
Overigens, na 7 jaar Rivera dacht ik ongeveer hetzelfde toen ik m'n Bogner hoorde...

Offtopic sorry:
Ik vraag me dan af of dit een lineair proces is, of een circulair proces. Het lijkt dus dat je smaak evolueert, en dat je steeds betere amps koopt. Zou het niet zo kunnen zijn, dat als je nu weer eens op een Savage zou spelen, je zou kunnen denken, "waarom ben ik zo afgedwaald". Allemaal puur speculatief natuurlijk. Wat ik bij mezelf merk is, dat ik nu b.v. gewoon weer uitkom bij een amp die ik al 15 jaar in mijn bezit heb (Sovtek Mig-50). Dacht ook steeds betere amps te kopen, die aansloten bij mijn zich 'ontwikkelende smaak', maar dat die amp eigenlijk gewoon erg lekker klinkt, nog steeds.

marc_o
21 oktober 2010, 12:16
Offtopic sorry:
Ik vraag me dan af of dit een lineair proces is, of een circulair proces. Het lijkt dus dat je smaak evolueert, en dat je steeds betere amps koopt. Zou het niet zo kunnen zijn, dat als je nu weer eens op een Savage zou spelen, je zou kunnen denken, "waarom ben ik zo afgedwaald". Allemaal puur speculatief natuurlijk. Wat ik bij mezelf merk is, dat ik nu b.v. gewoon weer uitkom bij een amp die ik al 15 jaar in mijn bezit heb (Sovtek Mig-50). Dacht ook steeds betere amps te kopen, die aansloten bij mijn zich 'ontwikkelende smaak', maar dat die amp eigenlijk gewoon erg lekker klinkt, nog steeds.

Dat zou je inderdaad kunnen denken, ware het niet dat ik mijn Savage had verkocht aan de eigenaar van onze oefenruimte en er zo nog jarenlang op heb gerepeteerd. Stond altijd speelklaar op een mooie Mesa 412 kast.
Ik begon diepgang te missen, tja, hoe zeg je dat....waar Bogner en Rivera meer 3D zijn, miste ik dat persoonlijk bij Engl. Dat zegt niet dat ze onbruikbaar zijn, het is alleen een heel andere smaak.

macwilliams
21 oktober 2010, 12:49
Wat mij opviel is dat ik bij mijn ENGL veel "harder" moet werken en secuurder moet spelen om het netjes te laten klinken. Hij "straft" veel harder je spel af dan bijvoorbeeld m'n Fender BD. Daar kom ik met mijn sloppy spel wel goed mee weg. Kortom als ik iets goed op de ENGL kan laten klinken lukt het me makkelijker om op de fender te spelen. De ENGL dwingt me beter en geaticuleerder te spelen. Hij drukt me met de neus op de feiten zo gezegd.

minoin
21 oktober 2010, 13:03
Als ik het over metal heb vind ik DT inderdaad organisch. Uiteraard is er een hoop veel organischere muziek, maar op high gain vind ik DT tamelijk ver gaan.
Ik heb niet gezegd dat ik ENGL niet klinisch vind. Ik vind ze inderdaad wel klinisch maar dat bevalt me juist enorm: een sound zonder brown noise die toch overal doorheen trapt.

Ik heb een ENGL gehad, een Blackmore en dat ding is misschien de meest organische amp van ENGL IMO (ok, misschien de Morse). En hoewel hij heel overtuigend kan klinken, was hij ongeschikt voor Dream Theater. Behalve de Mesa gainstructuur, vind ik een Mark organischer, opener en meer aanwezig dan de Blackmore.
Ik vind de sounds van Petrucci op het album niet altijd het beste, maar live... Daar kan naar mijn mening niemand tegenop.

rijsberman
21 oktober 2010, 13:09
Wat mij opviel is dat ik bij mijn ENGL veel "harder" moet werken en secuurder moet spelen om het netjes te laten klinken. Hij "straft" veel harder je spel af dan bijvoorbeeld m'n Fender BD. Daar kom ik met mijn sloppy spel wel goed mee weg. Kortom als ik iets goed op de ENGL kan laten klinken lukt het me makkelijker om op de fender te spelen. De ENGL dwingt me beter en geaticuleerder te spelen. Hij drukt me met de neus op de feiten zo gezegd.


Klinkt meer als een zij.

DaveItUp
21 oktober 2010, 13:15
Krijg bij tijd en wijle weleens een fireball voor m'n kiezen in de oefenruimte, maar ik verlang direct terug naar de jcm900, ook al geen fan van, die er ook weleens staat. Sterker nog ik speel nog liever op het H&K budgettopje die er ook staat.

Kil, doods, geen dynamiek, gewoon een en al lelijkheid, maargoed ik ben dan ook niet de doelgroep gok ik.

Lekker belangrijk, maar ik wil toch even m'n gal spuwen over dat onding ;)

Liquid_Metal
21 oktober 2010, 13:59
Wat mij opviel is dat ik bij mijn ENGL veel "harder" moet werken en secuurder moet spelen om het netjes te laten klinken. Hij "straft" veel harder je spel af dan bijvoorbeeld m'n Fender BD. Daar kom ik met mijn sloppy spel wel goed mee weg. Kortom als ik iets goed op de ENGL kan laten klinken lukt het me makkelijker om op de fender te spelen. De ENGL dwingt me beter en geaticuleerder te spelen. Hij drukt me met de neus op de feiten zo gezegd.

Yep, ENGL is strak :).


Ik heb een ENGL gehad, een Blackmore en dat ding is misschien de meest organische amp van ENGL IMO (ok, misschien de Morse). En hoewel hij heel overtuigend kan klinken, was hij ongeschikt voor Dream Theater. Behalve de Mesa gainstructuur, vind ik een Mark organischer, opener en meer aanwezig dan de Blackmore.
Ik vind de sounds van Petrucci op het album niet altijd het beste, maar live... Daar kan naar mijn mening niemand tegenop.

Met 'het album' heb je het over de laatste? Ik vind z'n sound daarop erg tegenvallen, maar de Mark III sounds (o.a. Train of Thought, toch?) vind ik een stuk beter. Toch kunnen ze voor mij niet op tegen de power van Symphony X en Nevermore. Ik hou van zware sounds, maar ze moeten wel strak en midboostig zijn.

JohnLord
21 oktober 2010, 14:20
Wat mij opviel is dat ik bij mijn ENGL veel "harder" moet werken en secuurder moet spelen om het netjes te laten klinken. Hij "straft" veel harder je spel af dan bijvoorbeeld m'n Fender BD. Daar kom ik met mijn sloppy spel wel goed mee weg. Kortom als ik iets goed op de ENGL kan laten klinken lukt het me makkelijker om op de fender te spelen. De ENGL dwingt me beter en geaticuleerder te spelen. Hij drukt me met de neus op de feiten zo gezegd.

Zéér herkenbaar. De JCM900 die ik had klonk veel eh, nou vloeibaarder, vergeeflijker voor onvolkomenheden in het spel. Misschien kan MacWilliams dat bevestigen.Trouwens, ook de Screamer combo die ik sinds kort heb speelt makkelijker dan mijn Blackmore. Hoewel het bijna dezelfde amps zijn.

LesPaul1612
21 oktober 2010, 14:24
Ik heb een keer over een Engl Powerball gespeeld. Niet mijn ding. Er zat een soort van hard industrieel randje aan wat mij niet kon bekoren. Voor het moderne metal geweld is zo'n Engl wel geschikt. Voor de oude metal hoor ik toch liever een jcm800. Hij heeft heus geen steriel rotgeluid, maar ik vind de meer vintage gevoicete amps echt een stuk fijner dan die Engl.

Machtige versterkers hoor, die Engls. Helaas niet zo geschikt voor mij:)

macwilliams
21 oktober 2010, 14:46
Zéér herkenbaar. De JCM900 die ik had klonk veel eh, nou vloeibaarder, vergeeflijker voor onvolkomenheden in het spel. Misschien kan MacWilliams dat bevestigen.Trouwens, ook de Screamer combo die ik sinds kort heb speelt makkelijker dan mijn Blackmore. Hoewel het bijna dezelfde amps zijn.

De JCM900 is ook veel vergevelijker dan de ENGL, je kunt daar ook lekker losjes op spelen. Het geluid is ook erg goed. Ik gebruik de preamp van de ENGL wel eens en dan de eindtrap van de 900 icm met de tweede 1960BX cab. Dan laat ik meer laag los in de ENGL die iets acterblijft qua volume en zet de marshall wat meer open. Dan heb je best een tof stereo effect.

Gitaar> preamp engl> g-Major >links naar eindtrap engl>rechts naar eindtrap marshall. Dan een beetje reverb en chorus instellen op de g- Major.

Schitterend. :blast:

minoin
21 oktober 2010, 15:29
Met 'het album' heb je het over de laatste? Ik vind z'n sound daarop erg tegenvallen, maar de Mark III sounds (o.a. Train of Thought, toch?) vind ik een stuk beter. Toch kunnen ze voor mij niet op tegen de power van Symphony X en Nevermore. Ik hou van zware sounds, maar ze moeten wel strak en midboostig zijn.

Ja precies, op BC&SL vind ik zijn geluid duidelijk minder dan bijvoorbeeld bij de live DVD "Score". Train of Thought was alleen Mesa Road King I en dat klonk ook heel bruut.
Dit is al een beter 'middy' sound: http://www.youtube.com/watch?v=z0wxerPmPYA
Symphony X vond ik ook wel goed, maar live bagger... Die transistor zooi komt gewoon niet over live. Nevermore heeft ook wel een goeie sound idd, maar toch te weinig echte toon.
Ik vind ENGL voor mijn gevoel teveel gain hebben om in band combinatie te werken. Ik kon mijn ENGL in mijn eentje ook altijd heel bruut instellen, maar live in een bandsituatie bleef daar weinig van over, ook na het tweaken (instellingen, buizen etc.).

Ik ben echt heel erg van mijn Mesa gaan houden icm mn C-7 ATX (blackouts), dat klinkt bruut, helder en high gain zonder toon te verliezen.

OT: ENGL is voor veel soorten muziek erg goed; clean klinkt top, gain gaat hard en strak. Maar in de hogere gain regionen vind ik hem aan toon inboeten. Ook zou ik niet graag met een Basswood - ENGL - V30 combinatie spelen, te kil. Ieder zn ding blijkt maar weer.

stevie_vp
22 oktober 2010, 10:35
Vind wel dat ENGL door dat strakke wat "stabieler" overkomt als
je live speelt. (vooral bij slechte mixes ;) )

Orpheo
22 oktober 2010, 11:15
Wat mij opviel is dat ik bij mijn ENGL veel "harder" moet werken en secuurder moet spelen om het netjes te laten klinken. Hij "straft" veel harder je spel af dan bijvoorbeeld m'n Fender BD. Daar kom ik met mijn sloppy spel wel goed mee weg. Kortom als ik iets goed op de ENGL kan laten klinken lukt het me makkelijker om op de fender te spelen. De ENGL dwingt me beter en geaticuleerder te spelen. Hij drukt me met de neus op de feiten zo gezegd.

grappig dat je dat zegt, ik vind juist dat mijn SE supersuperlief is. ja, hij heeft veel gain, ja, hij kan superlomp klinken, maar hij 'vergeeft' heel veel qua sloppyness en strakheid. hij klinkt altijd top.

Ik was ook op zoek naar een andere amp, omdat ik vond dat de Engl wat miste. niet zozeer karakter, als wel complexiteit. Ik kwam uit bij rivera en mesa. mesa voor de mesa en fendertones (de mark4/5) en rivera voor de marshall tones en een ander soort fendersounds. Ik heb geklaagd dat de rivera wat vlak was, maar om een of andere reden klinkt ie sinds een week of 2 weer ongelooflijk lekker. dat knorrige mid is terug, lekker complex en dynamisch. ik heb 'm naast de hook captain gehouden, maar mijn rivera'tje van 1200 piek walst over die bak van 2800 euro heen. in gain, 'druk' en complexiteit.

Ik heb van de week Vinnie Moore live gehoord, en hij speelde over de powerball 2 en een jcm2000. paul raymond speelde over de blackmore met een LP, moore met zijn signature strat(style). de blackmore had wel dat complexe middengebied, en moore over de marshall ook, maar over de powerball was het weer bar en boos. veel te vlak, wel dynamisch, maar niet diepgaand, niet complex. beetje saai. over die 'run of the mill marshall' klonk ie weer te gek. Leuk detail, Moore gebruikte maar EEN kanaal op de engl en EEN kanaal op de marshall, haha. De engl als ie nieuwe liedjes van UFO speelde, de marshall als ie songs van Schenker moest pakken.

PS het verschil tussen Moore en schenker in de context van UFO is enorm. Schenker vecht met de gitaar en perst iedere noot er met al zijn ziel en zaligheid uit, en bij Vinnie Moore gaat het veel te makkelijk. Prachtig om te zien hoor, maar in UFO heb ik toch liever Schenker ;)

Anyway. DE Engltone is niet te definieren denk ik. De blackmore is een opgefokte marshall, de powerball en fireball zijn metalmonsters, en de SE hangt ergens daartussen. Hij heeft niet dat complexe middengebied van (mijn) marshall, maar wel de vergevingsgezindheid van de rivera. hij klinkt gewoon lekker, maar daar houdt het mee op.

Orpheo
22 oktober 2010, 11:20
Ja precies, op BC&SL vind ik zijn geluid duidelijk minder dan bijvoorbeeld bij de live DVD "Score". Train of Thought was alleen Mesa Road King I en dat klonk ook heel bruut.
Dit is al een beter 'middy' sound: http://www.youtube.com/watch?v=z0wxerPmPYA
Symphony X vond ik ook wel goed, maar live bagger... Die transistor zooi komt gewoon niet over live. Nevermore heeft ook wel een goeie sound idd, maar toch te weinig echte toon.
Ik vind ENGL voor mijn gevoel teveel gain hebben om in band combinatie te werken. Ik kon mijn ENGL in mijn eentje ook altijd heel bruut instellen, maar live in een bandsituatie bleef daar weinig van over, ook na het tweaken (instellingen, buizen etc.).

Ik ben echt heel erg van mijn Mesa gaan houden icm mn C-7 ATX (blackouts), dat klinkt bruut, helder en high gain zonder toon te verliezen.

OT: ENGL is voor veel soorten muziek erg goed; clean klinkt top, gain gaat hard en strak. Maar in de hogere gain regionen vind ik hem aan toon inboeten. Ook zou ik niet graag met een Basswood - ENGL - V30 combinatie spelen, te kil. Ieder zn ding blijkt maar weer.

de engl heeft een gainknop he, dat weet je. ik denk dat als je de SE hoort, met redelijk matige settings, dat je dan echt wel denkt, ja, dit is een fijne tone. Die tone die je hoort in dat clipje van je, krijg ik ook met m'n SE, no problemo. ook in de band.


ik weet niet of mijn se zo makkelijk is omdat ie gemod is door engl zelf, of omdat dat het karakter is van de SE, maar tis wel een makkelijk beestje.

Speeddemon
24 oktober 2010, 17:44
Ik zit met kromme tenen al die klote-generalisaties te lezen hier...man, man, man, wat een incomplete bullcrap. :mad:

Omdat je op een Fireball gespeeld hebt, is dé Engl-sound maar klinische, dode, troep?! :stop:
Engl dood? Engl grove korrel, Engl industrieel, Engl te afstraffend?!

Dood? Wel eens op een Randall Cyclone gespeeld?
Grove korrel? Kijk eens naar Marshall of een VHT Pitbull...
Industrieel? Ja, de Powerball en de Fireball misschien...that's it.
Afstraffend? Soldano Hot Rod... zo veel openheid en mid-complexiteit; dan mag je geen foute noten spelen.

Als ik *moet* generaliseren bij Engl, dan zou ik zeggen "verfijnde, ge-smoothe Marshalls". Die indruk heb ik gehad bij de Savage 60 (jaartje of 6 gehad), Savage 120, Savage SE, Blackmore, Thunder (wel de minste van het stel), Screamer (ook niet je-van-het), SE, en m'n Invader 100 (nu 3 jaar in m'n bezit). Toevallig bijna allen EL34 bakken. Een Savage is wel wat grofkorreliger dan een Blackmore of Invader, maar die laatste 2 klinken weer iets organischer...

En wat Timo's reactie betreft; je weet dat je illustere voorgangers in Vengeance allesbehalve Dual Rectifiers speelden, of niet? Peer Verschuren bijv., die speelde of een JCM800 zonder franje, of één of ander klein Crate bakkie...Ik zou zelf een "Rock n Roll Shower" ook niet willen benaderen op een Dual Rectumfrier... Marshall Silver Jubilee, of een 6100 misschien...

Jasper.
24 oktober 2010, 17:50
Hmmm, ENGL's, vind ze maar klinisch en doods. Je bent nog beter af met een bugera. Doe mij mijn Marshall maar.

TimoSomers
24 oktober 2010, 17:51
Ik zit met kromme tenen al die klote-generalisaties te lezen hier...man, man, man, wat een incomplete bullcrap. :mad:

Omdat je op een Fireball gespeeld hebt, is dé Engl-sound maar klinische, dode, troep?! :stop:
Engl dood? Engl grove korrel, Engl industrieel, Engl te afstraffend?!

Dood? Wel eens op een Randall Cyclone gespeeld?
Grove korrel? Kijk eens naar Marshall of een VHT Pitbull...
Industrieel? Ja, de Powerball en de Fireball misschien...that's it.
Afstraffend? Soldano Hot Rod... zo veel openheid en mid-complexiteit; dan mag je geen foute noten spelen.

Als ik *moet* generaliseren bij Engl, dan zou ik zeggen "verfijnde, ge-smoothe Marshalls". Die indruk heb ik gehad bij de Savage 60 (jaartje of 6 gehad), Savage 120, Savage SE, Blackmore, Thunder (wel de minste van het stel), Screamer (ook niet je-van-het), SE, en m'n Invader 100 (nu 3 jaar in m'n bezit). Toevallig bijna allen EL34 bakken. Een Savage is wel wat grofkorreliger dan een Blackmore of Invader, maar die laatste 2 klinken weer iets organischer...

En wat Timo's reactie betreft; je weet dat je illustere voorgangers in Vengeance allesbehalve Dual Rectifiers speelden, of niet? Peer Verschuren bijv., die speelde of een JCM800 zonder franje, of één of ander klein Crate bakkie...Ik zou zelf een "Rock n Roll Shower" ook niet willen benaderen op een Dual Rectumfrier... Marshall Silver Jubilee, of een 6100 misschien...


Weet ik.
Ik weet ook dat een Marshall anniversery + een mesa boogie dual recto + 2 les pauls 100 keer dikker klinken (klonken) dan Vengeance ooit gedaan heeft:D.
En op de Flight 19 plaat is alles ingespeeld op Recto's, en laat ik die nu net de dikste sound vinden hebben.
Overigens generaliseerde ik wel indd, maar ik had het dan ook over mijn ervaring met engl's (en nee ik heb ze lang niet allemaal gehoord, maar mijn 'impressie' blijft. Alleen de blackmore vond ik heel vet!)

Thiez
24 oktober 2010, 18:00
Flight 19 vind ik beetje minder album van vengeance opzich. De lekkerste sound vind ik nog steeds het 'take it or leave it' album. Arjen Lucassen met een jcm800 met daarvoor een boss EQ.

Speeddemon
24 oktober 2010, 18:06
Flight 19 vind ik beetje minder album van vengeance opzich. De lekkerste sound vind ik nog steeds het 'take it or leave it' album. Arjen Lucassen met een jcm800 met daarvoor een boss EQ.

Precies! Die "knauw" van het intro van Take it vind ik magistraal! :blast:

@Timo, ik begrijp dan dat Jan op de 6100 speelt (of een 6100LM?) of is het een andere anniversary van Marshall?

@Jasper...really? :stop:

Thiez
24 oktober 2010, 18:07
Zeker, dat intro is echt heerlijk. Heel dat nummer trouwens. Er zit zo een lekkere grawl in. Zelfde als XYZ - face down in the gutter.

Ik geloof niet dat jan somers de 6100 speelt. Dacht dat het een jcm800 anniversery was.

Jasper.
24 oktober 2010, 18:13
@Jasper...really? :stop:

ja, ENGL is dikke crap. Baggerversterkers.

TimoSomers
24 oktober 2010, 18:25
Precies! Die "knauw" van het intro van Take it vind ik magistraal! :blast:

@Timo, ik begrijp dan dat Jan op de 6100 speelt (of een 6100LM?) of is het een andere anniversary van Marshall?

@Jasper...really? :stop:

De 6100LM als het goed is ja.
Klinkt echt heel vet met de recto samen.
2 Recto's zou overkill zijn, daar geef ik je geheel gelijk in!

Thiez
24 oktober 2010, 18:27
ja, ENGL is dikke crap. Baggerversterkers.

Ik heb je welleens minder streng horen zijn over de engl blackmore ;)


BTW speeddemon. De VHT pittbull heeft grove korrel net als marshall? Ik heb ze nog nooit geprobeerd maar het lijkt me ook wel een vette amp.

Jasper.
24 oktober 2010, 18:28
Ik heb je welleens minder streng horen zijn over de engl blackmore ;)

Ook totale crap, kutversterkers, dat zijn het!

Thiez
24 oktober 2010, 18:37
Ik gooi je idd in de war met Mr. Dynamite. Excusé!

minoin
24 oktober 2010, 19:09
Ook totale crap, kutversterkers, dat zijn het!

Snap ik, met die gitaren die jij hebt klinkt niets.

Generalisaties zijn er al snel als het om ervaringen met een merk gaat, het is aan de ontvanger/lezer om de boel met een korrel zout te nemen. Maar ik vraag me soms wel af waar sommige meningen vandaan komen.
@Speed: Alles is relatief, er zijn altijd slechtere/dikkere/zwaardere amps. Met een lijst van amps komen die een extreem zijn onder de productie-amps, is niet construstief.
Ik split over het algemeen 2 trends bij de ENGL; de lijn die gebaseerd is op de Savage en de lijn die bij de Powerball hoort. De eerstgenoemde wat organischer en middy en de tweede wat meer scooped/metal georienteerd. Niet mee eens? Prima :)

Jasper.
24 oktober 2010, 19:13
met een korrel zout te nemen.

inderdaad, precies de goede beschrijving. Die korrel van de gain heeft wel wat van een zoutkorrel.

Thiez
24 oktober 2010, 21:09
Ach ieder zijn eigen ding toch. Zoals ik al eerder in dit forum gezegd heb. Zolang mensen meningen basseren op bevindingen vind ik het geen ramp. Als mensen zomaar dingen gaan roepen of andere van dit forum na gaan praten vind ik het wel sneu. Maarjah dan nog kan ik er niet mee zitten.
Ik speel nu lekker mijn engltje en als ik binnenkort een marshall tegenkomen die ik beter vind klinken word het een marshall. Er zijn hier af en toe mensen op dit forum die iets te veel naar merk kijken. Het gaat om de sound die eruit komt, niet om het merk wat erop staat.
Van die mensen die marshall kopen omdat het marshall is. Want marshall zal wel goed zijn want daar speelt meerendeel van bekende rock en metal bands op.
Marshall is ook zeker wel prima. Maar ik zou juist liever eens wat anders hebben dan marshall. Dan onderscheid je jezelf eens een beetje van de rest. Niet dat cliché beeld van een rockband met les pauls en marshalls.
Zeker klink die combi vet. Maar er is meer dan dat.
Maar goed, eindeloze discussies over smaak. Een bekend onderwerp hier op gitaarnet.

Liquid_Metal
24 oktober 2010, 21:27
Ach ieder zijn eigen ding toch. Zoals ik al eerder in dit forum gezegd heb. Zolang mensen meningen basseren op bevindingen vind ik het geen ramp. Als mensen zomaar dingen gaan roepen of andere van dit forum na gaan praten vind ik het wel sneu. Maarjah dan nog kan ik er niet mee zitten.
Ik speel nu lekker mijn engltje en als ik binnenkort een marshall tegenkomen die ik beter vind klinken word het een marshall. Er zijn hier af en toe mensen op dit forum die iets te veel naar merk kijken. Het gaat om de sound die eruit komt, niet om het merk wat erop staat.
Van die mensen die marshall kopen omdat het marshall is. Want marshall zal wel goed zijn want daar speelt meerendeel van bekende rock en metal bands op.
Marshall is ook zeker wel prima. Maar ik zou juist liever eens wat anders hebben dan marshall. Dan onderscheid je jezelf eens een beetje van de rest. Niet dat cliché beeld van een rockband met les pauls en marshalls.
Zeker klink die combi vet. Maar er is meer dan dat.
Maar goed, eindeloze discussies over smaak. Een bekend onderwerp hier op gitaarnet.

Grappig, je zegt dat mensen te vaak dingen kopen omdat iedereen het heeft, maar daarna zeg je dat jij liever dingen koopt die niemand heeft. Da's even erg :P.
Ik snap wel dat mensen dat doen, want je in gear verdiepen kost behoorlijk wat tijd. Als iedereen op Marshall speelt zal het vast niet zo ontzettend klote zijn. Ik zit ook meer aan jouw kant: ik koop liever iets dat niemand heeft :P. Maar ik ben ook wel een beetje merkengeil :P.

Speeddemon
24 oktober 2010, 21:31
ja, ENGL is dikke crap. Baggerversterkers.

Geweldig..en waar speel jij op? Naar mijn mening de grootste kutversterker die Marshall ooit heeft gemaakt... :sssh:
Ik heb 20-25 gitaren versleten en tot op heden heeft er maar 1 van geklonken op een JCM900; dat was een GrassRoots (ESP dochtermerk) Horizon model, waar ik Duncans ('59 Bridge en Little '59 neck) heb in laten leggen.

En nee, de rest van m'n gitaren is niet van het niveau van Jasper's gitaren... :soinnocent:

@Minoin: ik had het ook niet heel specifiek tegen jou. Maar anderen die veel te generaliserend roepen dat Engl alleen maar strak/industrieel/klinisch/dood is hebben hooguit op een Powerball gespeeld en voor 't gemak maar gedacht dat een SE, Invader (waarvan de Morse een afgeleide is) of een Savage 120 hetzelfde klinken...

Moet je voorstellen dat ik ALLE Mesa Boogies zompig, on-strak en te direct noem omdat ik alleen maar ervaring zou hebben met een Dual Rectifier... (wat niet 't geval is)... kijken hoe men dan reageert.

(ik ben nog zeer benieuwd naar de Mark V; afgezien van de Mark IV, ben ik overigens nog geen Mesa tegengekomen die mij de sounds en veelzijdigheid biedt, wat ik bij diverse (high-end) Engls makkelijk behaal. Zo'n Stiletto vond ik weinig aan, en de DC's, Nomads etc. missen sowieso veel functionaliteit... maar goed, da's een andere discussie.)

Jasper, het zou je sieren je wat genuanceerder te verwoorden. Zo niet, dan voorzie ik een enkeltje negeer-lijst voor je.:noob:

Thiez
24 oktober 2010, 21:43
Grappig, je zegt dat mensen te vaak dingen kopen omdat iedereen het heeft, maar daarna zeg je dat jij liever dingen koopt die niemand heeft. Da's even erg :P.
Ik snap wel dat mensen dat doen, want je in gear verdiepen kost behoorlijk wat tijd. Als iedereen op Marshall speelt zal het vast niet zo ontzettend klote zijn. Ik zit ook meer aan jouw kant: ik koop liever iets dat niemand heeft :P. Maar ik ben ook wel een beetje merkengeil :P.

Noujah ik vind het feit dat ik liever geen marshall heb minder erg dan iemand die persee marshall wilt :P ik pin me niet vast op 1 merk. Ik wil anders klinken dan een ander.
Als je die 80's rockband enzo hoort, die hadden allemaal jcm800's bijna en lijken allemaal heel erg op elkaar.

@jasper: ik kan mezelf vaak vinden in je smaak maar helaas moet ik je hier ook ongelijk geven. Mijn engl blackmore blaast de jcm900 ook finaal aan flarden. En zelf ben ik ook echt wel een marshall liefhebber wat sound betreft hoor. Vind de jcm800 2203 een heerlijke amp.

artnaz
24 oktober 2010, 22:06
Gelukkig is niet alles zwaar overgeneraliseerd, en zijn er mensen die het goed kunnen verwoorden.
Als ik *moet* generaliseren bij Engl, dan zou ik zeggen "verfijnde, ge-smoothe Marshalls".Zo zou ik het ook zeggen! Misschien nog "strakkere" erbij voegen.


Ik split over het algemeen 2 trends bij de ENGL; de lijn die gebaseerd is op de Savage en de lijn die bij de Powerball hoort. De eerstgenoemde wat organischer en middy en de tweede wat meer scooped/metal georienteerd. Niet mee eens? Prima :)Volledig mee eens! Ik ben in ieder geval helemaal gek op de eerste groep. Heb zelf een Blackmore, en de Invader is mijn droomversterker. Deze "groep" heeft inderdaad wel de wat grovere korrel (maar toch smooth) en ook vind ik ze best afstraffend.

Maargoed, waar het op neerkomt, is dat als je (bijvoorbeeld) alleen een Powerball gehoord hebt je niet meteen alle ENGL's over één kam moet scheren.

Snijdie
24 oktober 2010, 22:13
Een goede vriend had eergisteren voorgesteld om zijn Fireball een weekje te ruilen met m'n Blackmore. Het lijkt me erg leuk. Ik heb vaker op zijn amp gespeeld. Nu ben ik een tijdje niet langs geweest, en heb ik kunnen wennen aan mijn Blackmore. Eens kijken hoe ze verschillen.


Wel jammer dat het een beetje Engl versus rest of the world discussie begint te worden.


EDIT: waarschijnlijk komt er binnenkort een Fireball een weekje bij me logeren. Het toeval wilt dat een bandlid recording gear bij me heeft liggen; en disdag langs komt. Als we een beetje fatsoenlijke recording kunnen maken, dan kan ik alles hetzelfde houden. Head even omwisselen, en nogmaals opnemen.
Als het geachte forum mijn onervarenheid door de vingers kan zien, dan wil ik wel soundclips hierzo posten :).

Jasper.
24 oktober 2010, 22:32
Ghehe, wat kun je sommige mensen toch lekker opruien. :D

Ik heb behalve over de Steve Morse van MacWilliams nog nooit over een ENGL gespeeld. En zelfs daar weet ik het fijne niet meer van.


@jasper: ik kan mezelf vaak vinden in je smaak maar helaas moet ik je hier ook ongelijk geven. Mijn engl blackmore blaast de jcm900 ook finaal aan flarden. En zelf ben ik ook echt wel een marshall liefhebber wat sound betreft hoor. Vind de jcm800 2203 een heerlijke amp.

Ben eigenlijk best wel benieuwd, om die twee naast elkaar te zetten. Kan me ook erg in jouw muzieksmaak vinden namelijk.

minoin
24 oktober 2010, 22:40
Jasper, het zou je sieren je wat genuanceerder te verwoorden. Zo niet, dan voorzie ik een enkeltje negeer-lijst voor je.:noob:

+1, whoppa, daar gaat ie al, geen informatie of nuttige toevoeging = geen nut :)

@Speed + Artnaz; Zie je wel, we kunnen het wel met elkaar eens zijn :chicken:

Het is niet erg dat ENGL vergeleken wordt met alle andere merken, het is niet voor niets een discussie over de typische ENGL sound. Ik vind het jammer dat veel mensen blaten, maar nooit een overwogen review plaatsen over ervaringen of de amps die ze hebben. Op die manier klinkt het meer als veel gepraat.

Speeddemon
24 oktober 2010, 22:41
Ghehe, wat kun je sommige mensen toch lekker opruien. :D

OOooh, was DAT het?
Ik dacht al, weer zo'n wannabe met matig spul die de grote-jongens-speeltjes ongefundeerd aan 't afzeiken is... :soinnocent:;)

Jasper.
24 oktober 2010, 22:45
OOooh, was DAT het?
Ik dacht al, weer zo'n wannabe met matig spul die de grote-jongens-speeltjes ongefundeerd aan 't afzeiken is... :soinnocent:;)

:D :grouphug:

En matig spul, tsja, is zo relatief. Ik zou bijv. mijn 900 niet willen ruilen voor een 800. Ik houd helemaal van de tone en gainstructuur van de 900. En zo zijn de ENGL's vast ook erg goed voor de mensen die er van houden.

macwilliams
24 oktober 2010, 22:46
Engl te afstraffend?!

Dood? Wel eens op een Randall Cyclone gespeeld?
Grove korrel? Kijk eens naar Marshall of een VHT Pitbull...
Industrieel? Ja, de Powerball en de Fireball misschien...that's it.
Afstraffend? Soldano Hot Rod... zo veel openheid en mid-complexiteit; dan mag je geen foute noten spelen.



Mogelijk dat de soldano nog veel "erger" is maar lees afstraffend in de context zoals die geschreven is. Ik vergelijk de ENGL dan ook enkel met amps die ik ken. En zo te horen is de soldano helemaal geen amp voor mij.



Jasper.

!!!Dumb-ass!!!
:seriousf:

Speeddemon
24 oktober 2010, 23:36
Mogelijk dat de soldano nog veel "erger" is maar lees afstraffend in de context zoals die geschreven is. Ik vergelijk de ENGL dan ook enkel met amps die ik ken. En zo te horen is de soldano helemaal geen amp voor mij.
Mijn ervaring met Engl is anders; ik vind de gainstructuur vaak juist redelijk 'liquid' en smooth, waardoor ze vergevingsverzinder zijn dan menig ander (diverse Mesa's en VHT's bijv.)





Jasper.

!!!Dumb-ass!!!
:seriousf:

Nee joh, slimme jongen... (afgezien dan dat ie een 900 beter vindt dan een 800... :stop::seriousf: )

Michael AE
25 oktober 2010, 06:21
@Minoin: ik had het ook niet heel specifiek tegen jou. Maar anderen die veel te generaliserend roepen dat Engl alleen maar strak/industrieel/klinisch/dood is hebben hooguit op een Powerball gespeeld en voor 't gemak maar gedacht dat een SE, Invader (waarvan de Morse een afgeleide is) of een Savage 120 hetzelfde klinken...

Ik heb ze allemaal gehoord en vind ze allemaal te klinisch.

guhlenn
25 oktober 2010, 08:43
:D :grouphug:

En matig spul, tsja, is zo relatief. Ik zou bijv. mijn 900 niet willen ruilen voor een 800. Ik houd helemaal van de tone en gainstructuur van de 900. En zo zijn de ENGL's vast ook erg goed voor de mensen die er van houden.

Nee hoor, dat is niet relatief, je hebt nogal matige spullen.


De souvereign klinkt erg lekker, ik hou ook van de fireball, die helemaal niet klinisch hoeft te klinken, maar dat zeker wel kan. Ik denk dat veel mensen vooral denken aan de rammstein=achtige sound. De meeste bands die ik vaker zie mikken daar ook op, dat kan eea verklaren.

macwilliams
25 oktober 2010, 09:19
Ik kan de JCM900 geen matige amp noemen. Het is een goed klinkende amp met hele deftige cleans. Misschien dat de gainstructuur van die amp je niet bevalt maar ik vind dat hij heel netjes met pedaaltjes omgaat en je kunt er genoeg mee tweaken om ook dat netjes te laten klinken.

Met het afstraffen van de engl bedoel ik wanneer ik deze dus niet met veel gain speel maar juist het clean is kritisch met je spel, of ik ben een te matige speler om dat aan te kunnen.

Verder moet/mag eenieder denken en zeggen over engl wat hij wil, ik ben zeer tevreden over het geluid en het gemak van deze amp. Ik zou zelf ook niet voor de ....ball kiezen vanwege bovenstaande gegeven kriteria. Toch zijn er genoeg die het juist wel toffe amps vinden.

Speeddemon,
wat voor behuizing zoek je?

Marc Oblivian
25 oktober 2010, 11:06
Werkt dat laatste ook met een Boss SD-1? Ik hoor altijd over de combi Mesa Rectifier en Tubescreamer, maar nooit icm de Boss drivepedalen. De drummer van 1 van mijn bands heeft een Mesa Dual Rec. Ik heb een Powerball, maar ook een SD-1 op mijn pedalenbord staan. Ik zal die Boss eens voor de DR zetten en dan eens vergelijken met de Powerball donderdag als we weer oefenen......

Okee, even een verslagje. Heb het geprobeerd: de Boss SD-1, level op 10, drive op 0. Voor een Dual Rec op het "vintage" drive kanaal. Scheelt inderdaad behoorlijk! Veel strakker, makkelijkere pinch harmonics. Snoept behoorlijk wat laag weg, voegt wat mid toe. Had evengoed de bas vrij laag staan hoor: ik vind de Rectifiers zo'n overkill aan bas hebben...
Misschien dat het met een goeie tubescreamer nog beter gaat, maar dit was dus een hele verbetering. Gebruikte gitaar was overigens een Les Paul custom.
Daarna weer even over de Powerball en die vind ik qua feel toch beter, misschien omdat ik er nou eenmaal aan gewend ben. Strakker ook, maar dat is geen verrassing.
De Powerball was in bandverband ook beter te horen op hetzelfde volume. Herken het probleem van dat hele klinische/vlakke ook niet echt trouwens.
Het is wel zo dat ik voor de Powerball niet echt doorsnee instellingen gebruik. Ik heb op het lolead kanaal voor rock de gain nog onder de 1 staan (heel laag dus). Mid op 10. Bas 11 uur, presence en treble weer wat hoger.
En: een 10-bands eq in de loop met oa. gebooste mids. Zo krijg ik met vrij weinig gain een goede definitie en genoeg mids.
Voor metal draai ik iets mid terug, maar trap de sd-1 als boost in werkt perfect.
Kwestie van smaak allemaal, zoals al duizend keer gezegd, maar in combi met mijn (erg dik klinkende) LP werkt het strakke/snelle van de Engl gewoon erg goed.

Maar ik lust dus ook wel een recto met een goeie boost ervoor zo blijkt nu:-)

allochthomas
25 oktober 2010, 11:12
En dat is nou het hele geheim van de dual recto: een boost ervoor zetten. De vintage mode vond ik prima klinken zonder boost, maar de modern mode is gewoon te lomp zonder boost.

Thiez
25 oktober 2010, 11:46
Het is dat ik geen tijd heb om eens fatsoenlijk een meeting op te zetten. Maar een keer een engl meeting houden lijkt me echt wel gaaf. Eens kijken hoe de verschillende engl's zicht tot elkaar verhouden en de gelegenheid geven aan de niet engl mensen om de verschillen eens te aanschouwen.

Marc Oblivian
25 oktober 2010, 13:06
@ Allochtomas: Maar toch een beetje raar dat een amp van over de 2500 een boost nodig heeft om op sommige kanalen goed te klinken.
Maar goed...klinkt inderdaad wel lekker dan:-)

Steven Otto
25 oktober 2010, 19:58
Het is dat ik geen tijd heb om eens fatsoenlijk een meeting op te zetten. Maar een keer een engl meeting houden lijkt me echt wel gaaf. Eens kijken hoe de verschillende engl's zicht tot elkaar verhouden en de gelegenheid geven aan de niet engl mensen om de verschillen eens te aanschouwen.
Ik stem in!

Kan dan wel met mijn Savage 60 langskomen. Lijkt me leuk vergelijken aangezien je deze niet zo heel vaak meer tegenkomt.

Thiez
25 oktober 2010, 20:02
Dat is alvast een goeie ;) daar ben ik in ieder geval heel benieuwd naar haha.
Maar zoals ik al zeg, ik heb er zelf helaas geen tijd voor om het op te zetten en te organiseren. Misschien zijn er anderen die het leuk vinden en daar wel tijd voor hebben?

Jasper.
25 oktober 2010, 20:16
Doe nou geen moeite. Engl Pfff, woon eens een Marshall meeting bij, daar leer je nog eens wat van :)

Lijkt me op zich wel leuk om erbij te zijn, maar jullie wonen allemaal zo ver weg.

artnaz
25 oktober 2010, 20:29
Lijkt me ook gaaf. Heb zelf een Blackmore, maar geen auto om het te vervoeren... Mag ik dan met slechts een gitaar komen? :makeup:

Steven Otto
25 oktober 2010, 20:29
Doe nou geen moeite. Engl Pfff, woon eens een Marshall meeting bij, daar leer je nog eens wat van :)

Lijkt me op zich wel leuk om erbij te zijn, maar jullie wonen allemaal zo ver weg.
Oh, je dacht nog welkom te zijn na dat getrol? :seriousf:

Heel misschien kan ik wel een ruimte regelen in de buurt van Hoek van Holland.
Ik heb zoiets nog nooit eerder georganiseerd en Hoek van Holland is niet de meest centrale plek, dus als iemand anders organisatorisch talent heeft...

macwilliams
25 oktober 2010, 21:19
De meeste engl's zijn op de high gain shootout wel voorbij gekomen. Dat was in boekel, de Steve morse in een van de video's is van mij. Maar dat was niet op een van mijn cabinetten. Noch zou ik zo een cabinet ooit willen hebben.

Hoek van Holland is niet echt centraal.

Speeddemon
25 oktober 2010, 21:46
Speeddemon,
wat voor behuizing zoek je?
Bedoel je voor die RFG4 footswitch clone?

Ideaal zou zijn: +/-3cm hoog; 5-7cm diep en 24-28cm breed.

macwilliams
25 oktober 2010, 22:47
Bedoel je voor die RFG4 footswitch clone?

Ideaal zou zijn: +/-3cm hoog; 5-7cm diep en 24-28cm breed.

Jammer, ik heb hier nog twee u profielen van 3mm dik aluminium liggen.
Dat zou een voet schakel plank van 3 tot 5cm hoog kunnen worden maar dan 20 cm diep bij 30 à 40 cm lang...

Veel te groot dus.

caliban
26 oktober 2010, 00:07
Fireball kan ik meebrengen, maar tot in Nederland geraken is de kwestie.

Thiez
26 oktober 2010, 16:38
Bedoel je voor die RFG4 footswitch clone?

Ideaal zou zijn: +/-3cm hoog; 5-7cm diep en 24-28cm breed.

heb je al bij conrad.nl gekeken? die hebben aardig wat behuizingen.

Mcgryphon
27 oktober 2010, 00:28
/disregard. Te snel.