PDA

View Full Version : Welke NL studio heeft een 16track-2'' recorder?



Marccc
2 april 2010, 15:11
Hoi,
Ik zoek een studio in NL met een 16 track-2 inch recorder. Ik moet 2 Quantegy GP6 banden (opgenomen in de USA op een Studer A 820MCH) afspelen en digitaal overzetten. Heb Han er ook over gebeld maar die wist het ook niet. Heb heel internet afgezocht maar weinig succes. De meeste NLse studio's met analoge recorders hebben een 24 track. Muze studio in Eindhoven heeft er een, maar die moet nog nagekeken worden en dat kost nog behoorlijk wat tijd. En ik heb er enigszins haast mee. Liefst in A'dam/omstreken, maar rest van NL is ook goed natuurlijk. En anders misschien Belgie?
groeten, Marc

Han S
2 april 2010, 18:10
Marc, heb je het al op gearslutz geprobeerd? Er moeten een paar 2"16 track machines in nederland zijn en op gearslutz maak je de meeste kans, zitten ook veel nederlandse engineers.

vincent136
3 april 2010, 12:05
hmm, in zwolle staat een Fostex b16 16 sporen tape recorder, is dat iets waar je wat aan hebt? hij staat in deze studio: http://www.geluidsstudio.com

Han S
3 april 2010, 12:11
Die heb ik ook Vincent, de B16 is een 1/2 inch 16 sporen recorder en hij zoekt een twee inch 16. Die heb ik wel gehad maar helaas verkocht en daar heb ik spijt van.

bert k
3 april 2010, 13:00
Ik herinner me dat Rene van Broekhoven (Rotterdam, RBS studio) zo'n 20 jaar geleden een 2"24 track machine had, waar hij ook een 16 track kop bij had. Dik kans dat hij allang digitaal is, maar ik dacht, ik noem het maar.

skanky
4 april 2010, 12:29
Even gegoogled:

http://www.muzecentral.nl/MuzeRecordings/
http://studio.avalanche-music.org/

succes!

vincent136
5 april 2010, 13:07
Die heb ik ook Vincent, de B16 is een 1/2 inch 16 sporen recorder en hij zoekt een twee inch 16. Die heb ik wel gehad maar helaas verkocht en daar heb ik spijt van.

Wat is het verschil tussen 1/2 inch en 2inch?

wbz
5 april 2010, 13:24
Wat is het verschil tussen 1/2 inch en 2inch?

ommenabij de 1,5 inch ;)

Han S
5 april 2010, 13:31
Dat was een inkoppertje, maar het behoeft enige uitleg. Een inch is een engelse maat en dat is 25.4 mm. De professionele tapemachines zijn gemaakt om 24/7 te draaien en werken met twee inch brede tape die dus ruim vijf centimeter breed is.

De Fostex B16 was de eerste taperecorder met 16 sporen op een half inch, dus 16 sporen op een tape van 12.7 mm breed en dat klinkt ook nog veel beter als je zult vermoeden, maar de topic starter heeft er niets aan want die heeft een opname uit America op twee inch brede tape.

En er is nog een probleem, want die machines moet je afregelen op de tapesoort en formule en het is te hopen dat die Amerikaanse machine goed op de tape was afgeregeld en het is nog mooier als er testtonen op de tape staan van 100 hz en 10 khz op bijvoorbeeld -6dB want dan kun je de machine daar op afregelen, wat weer wat extra kosten zal betekenen want daar ben je even mee zoet.

Marccc
5 april 2010, 13:36
Bedankt voor de reacties tot nog toe. Die 2 studios had ik ook gevonden maar Muze moet de machine nog nakijken en dat duurt nog een tijdje. En Avalanche studio (in Zeeland) calibreren (soort afstellen) de machine niet zo vaak. Daarom wilde ik dus weten of er nog andere studios in NL zijn.
Ik sprak ook Pieter Kloos (Void Studio) nog. Die vertelde mij dat 16 track/2inch in principe de beste machines, met het beste geluid zijn (beter dan 24 sporen) maar dat ze in Nederland liever 24 sporen kochten want dan had je ''meer sporen voor hetzelfde geld''. Volgens hem gebruikten ze in het buitenland vaker 16 track/2 inch.

2 inch (ong. 5 cm) is gewoon de breedte van de band maar Han kan daar denk ik meer over vertellen.

Marccc
5 april 2010, 13:49
Voor zover ik weet staan er testtonen op. En is de machine voor het opnemen gecalibreerd. Het is opgenomen door Steve Albini, die zweert bij analoog en weet precies wat hij doet.

bert k
5 april 2010, 13:54
Inderdaad, 16 sporen op 2" klinkt mooier dan 24. Je hebt per spoor meer bandbreedte ter beschikking, dan heb je meer headroom, en mooiere bandcompressie. Ik heb ooit een studiobaas gesproken die 8 sporen op 2 inch deed, speciaal voor de drums. Vond ie geweldig!

Han S
5 april 2010, 18:37
Met 16 sporen op twee inch heb je ongeveer de dubbele breedte per track als bij 24 sporen, je hebt namelijk ook ruimte tussen de sporen nodig. 16 sporen op twee inch geeft de best mogelijke kwaliteit, al zullen velen het verschil met een goede 24 sporen machine niet kunnen horen.

Wat ook een grote rol speelt is de machine zelf en de snelheid, zo heb je op 76 cm/s een heel ander geluid, wat bij akoestische muziek een groot voordeel kan zijn. Bij 38cm/s zit de lowbump echter veel lager en dat vind je bij rock en pop weer lekkerder. Analoog is leuk hoor.

8 sporen op twee inch is vrij modern en wordt voor mastering naar 5.1 toegepast, schijnt waanzinnig te klinken, net als twee sporen op 1 inch.

Solidkick
5 april 2010, 23:11
Kwam deze nog tegen:
http://www.fcwalvisch.com/?page_id=60

Onder additional equipment: Studer A80 16 track 2"
Meestal betekent additional dat dat ze er zelf niet 1 hebben maar er wel aan kunnen komen. Misschien ff checkuh.

Han S
5 april 2010, 23:25
Maar als je een goede 16 sporenmachine hebt gevonden, ga je het dan overzetten naar digitaal en naar welk systeem? Het mooie van 2" is juist de mogelijkheid om met een goede mengtafel helemaal binnen het analoge domein te mixen en dan pas op het allerlaatste moment de boel te digitaliseren in 24/96, tenzij je er een vinyl van wilt maken want dan zou ik naar tape mixen.

Laten we nou geen hele analoog versus digitaal discussie op gang brengen, maar geloof maar dat je moeiteloos een belachelijk goede kwaliteit gaat bereiken met een Studer A827 en een Neve mengtafel. En als Steve Albini de boel heeft opgenomen dan zit dat wel snor.

guhlenn
7 april 2010, 09:06
Moet je het dus wel nog op cd krijgen :rolleyes:. Voor een Albini productie doe je natuurlijk graag moeite, maar ik vind dit wle ver gaan. leuren met je tape om het ergens afgespeeld te krijgen... Albini heeft toch ook een computer, of mis ik het punt nu? Whatever, succes!

vincent136
7 april 2010, 11:05
Maar als je een goede 16 sporenmachine hebt gevonden, ga je het dan overzetten naar digitaal en naar welk systeem? Het mooie van 2" is juist de mogelijkheid om met een goede mengtafel helemaal binnen het analoge domein te mixen en dan pas op het allerlaatste moment de boel te digitaliseren in 24/96, tenzij je er een vinyl van wilt maken want dan zou ik naar tape mixen.

Laten we nou geen hele analoog versus digitaal discussie op gang brengen, maar geloof maar dat je moeiteloos een belachelijk goede kwaliteit gaat bereiken met een Studer A827 en een Neve mengtafel. En als Steve Albini de boel heeft opgenomen dan zit dat wel snor.

Ja, die A827 klinkt waanzinnig. Kennis van me heeft er een in de studio staan, echt geweldig. Helaas wilde de rest van m'n band hun cd niet op tape opnemen omdat het 'te duur was' en 'teveel tijd koste'. Zucht! Niets gaat boven een echte Studer. In die studio waar de A827 staat vind je ook geen computer. Alles blijft op tape tijdens het mixen. Klinkt echt zoveel beter dan digitale opnames. Die warme, die diepgang (vooral met drums, het klinkt zo mooi 'in de ruimte'). Geweldig. Baal nog steeds als een stekker dat de rest van de band dit niet inziet en dat we nu gaan opnemen bij een man met Cubase en een digitale mengtafel enzo. Kan ook best klinken, maar ik vind analoog nog altijd zoveel mooier, echter, tjah....

Heibel
7 april 2010, 11:52
Marccc, beetje off topic, maareh kun je 'n tipje van de sluier oplichten waarom jij met tapes van Steve Albini in Nederland op zoek bent naar 'n 2" 16 track machine..? M.a.w.wat staat er op?

Marccc
7 april 2010, 18:05
Mijn band (Vitamin X, mix tussen snelle punk en 70's rock) heeft in 2008 een album opgenomen bij Albini. Omdat we nog tijd over hadden op de 2 inch banden hebben we nog wat extra nummers opgenomen met het idee die later voor een single ofzo te gebruiken.
Omdat die nummers toch niet op het album zouden komen heeft Albini ze niet op 1/2 inch overgezet (en daarna digitaal). Albini mixte de nummers van 2 inch naar 1/2 inch. Die ongebruikte nummers willen we nu gebruiken maar ik wil er niet helemaal naar Chicago voor.
De sound bij Albini was ongelofelijk, de drums klonken ontzettend goed, bijna Led Zeppelin-achtig, heel warm en massief.
Albini heeft trouwens in zijn eigen studio 1 en 2 geen computers staan. Hij weigert ermee te werken en laat dat over aan assistenten die dan binnenkomen met een computer als Albini weg is...
Ik heb trouwens die Walvisch studio (met die Studer A80) gebeld. Ze zeiden dat ze voornamelijk werken voor tv reclames, etc en dat hun prijzen daardoor hoger liggen dan gemiddeld. Ik zou morgen worden teruggebeld...

Solidkick
7 april 2010, 19:19
Ik heb trouwens die Walvisch studio (met die Studer A80) gebeld. Ze zeiden dat ze voornamelijk werken voor tv reclames, etc en dat hun prijzen daardoor hoger liggen dan gemiddeld. Ik zou morgen worden teruggebeld...

Mooi, 'k hoop dat ut wat oplevert.

Als de tracks weinig edits behoeven zou ik gaan voor de optie van Han.
Moet je die machine nog wel in de buurt van een mooie tafel weten krijgen.
Outboard kan je (als je specifieke wensen hebt) elders huren.

Als er een beetje rek in het budget zit, zeg maar.. :soinnocent:

Han S
7 april 2010, 19:26
Ik zou er wel een 2" 16 bij willen hebben, ooit heb ik er een gratis opgehaald, een Telefunken M15A, 240 kilo. Maar die had een versleten kop en spoor 16 had een speciale kaart voor SMPTE en dus niet geschikt voor audio. Ik kreeg een goed bod van David Manley (ja, die dus) en toen heb ik hem verkocht, maar ik zou graag een Studer 2"16 er bij hebben, als was het alleen maar om eens uit te vogelen wat er nou zo speciaal is aan Steve Albini. Steve heeft een geweldige ruimte met een heel hoog plafond, ik heb wel eens contact met hem via de forums, prima gast.

kevaho
8 april 2010, 01:47
Even offtopic mischien:

Ik ben vooral bezig met elektronische muziek. Elektronisch in de zin van zowel analoge als digitale synths, voor mij maakt het niet uit zo lang het maar vet klinkt! Ik ben een enorme fan van analoog. Begrijp me niet verkeerd, ik ben een fan van analoog recorden en mixen. De analoge klanksynthese vind ik over het algemeen minder intuïtief dan de digitale klanksynthsese, maar dat is persoonlijk. Ik bedoel vooral het proces dat begint vanaf het capteren, dan gaat er niks boven analoog. Ik doe voornamelijk deeptrance muziek, een stijl waar de meeste op dit forum niet in geïnteresseerd zijn, maar toch een stijl waarbij de eerste release (meestal) op vinyl uitkomt. En het is net daarom dat analoog mij intrigeert. Ik heb nooit het experiment gedaan om elektronische producties die uiteindelijk op vinyl uitkomen volledig analoog te capteren en vervolgens te mixen. Volgens mij is dit echt kicken! Zeker als je dan uiteindelijk jouw productie op vinyl op een d&b installatie met Qsubs hoort. Helaas zie ik een beetje tegen de investering van analoog recorden en mixen aan. Inderdaad heeft het geen zin om te capteren op Studer A827 met 16sporenkop en vervolgens te mixen op een mengtafel van middenklasse alsook met goedkope effectapparaten en dynamics. Een studer A827, 16 pistes alsook een Studer A80, 2pistes is dan cru gezegd nog wel te betalen en de kennis om deze werkpaarden af te stellen voor de uiteindelijk productie is wel te leren (alles is te leren), maar de investering van een Neve of SSL gaat er dan weer over vind ik. Vooral omdat de uiteindelijke royalties niet voldoende opbrengen om die investering te wagen. En bovendien zijn de plantenfirma's en vooral de indieplatenfirma's tegenwoordig tevreden met digitale producties, dus ja... Maar als het gaat om geestelijk klaarkomen bij eigen gemaakte muziek, geef mij dan inderdaad maar 100% analoog. Laat het me zo zeggen, ik zou het in ieder geval wel eens willen proberen. Ach ja, het is een hobby die de drang naar perfectie blijft voeden zeker? :-)

Betreft de TS: je moet eens kijken op larkingslist.com
Don Larking verkoopt wel eens 24sporen recorders. En ik weet dat hij ook nog ergens een 16sporenkop heeft liggen. Mischien dat je met hem een deal kan maken? Maar kijk wel uit voor die gast! Ik ben bij hem geweest 3jaar terug omdat ik geïnteresseerd was in een fantastische Jade-S console van hem. Op foto zag het er allemaal gelikt uit, tot ik de tafel zag en uitteste. Niet zomaar kopen, bedoel ik maar...

guhlenn
8 april 2010, 08:34
Helaas zie ik een beetje tegen de investering van analoog recorden en mixen aan.

Han heeft nog zoiets staan geloof ik :)

Han S
8 april 2010, 10:23
Kevin vergeet even wat een nieuwe twee inch tape tegenwoordig kost, ongeveer 200 euro en als je met een machine op hoge snelheid draait is die in 16 minuten vol.

Analoog is mooi hoor, maar vreselijk duur. Ik kon ergens in de jaren 90 een Studer A820 kopen met 24 sporen. Dat is een machine die zichzelf kan afregelen, mits dat nog goed werkt. Daar moest een nieuwe koppenset op en dat kostte toen 25.000 gulden.

In 1996 kocht ik de Otari MX80 met 24 sporen, van een particuliere project studio, weinig gebruikt en in prima staat. Kostte toen 24.000 gulden en ik gebruik hem nog steeds en hij doet het altijd. Als ik ergens een storing mee heb is het meestal digitaal, ik heb een stuk of acht DAT recorders waarvan één het nog doet. Ik heb CD recorders die een vermogen hebben gekost, allemaal kapot en ik het tig geluidskaarten gehad, zijn ook kennelijk ontworpen om na een paar jaar zichzelf te vernietigen.

Onlangs heb ik 40 rollen twee inch tape gekocht, analoog is erg duur geworden en zal nog veel duurder worden.

Solidkick
8 april 2010, 21:11
Analoog is mooi hoor, maar vreselijk duur.

Ik zou graag met een mooie analoge multitracker willen werken maar dat is me nog net even te gek.
Kopen is nog wel te doen.
Aan de praat houden is weer een heel ander verhaal.
Maar er komt een dag dat ik een kwart ton oud staal naar de 1e verdieping van de ouwe kaasfabriek hijs!

Ik meen dat er nog maar 2 tape producenten zijn?
Ik heb me er ooit eens in verdiept toen ik een redelijk geprijsde Otari zag staan bij MSV en spontaan last van GAS kreeg.

kevaho
9 april 2010, 01:53
Een tip daarin is het principe van "new old stock"! Geloof me, daar geeft men nog ooit veel geld voor. Maar ook dat blijft een risico hé...

Marccc
9 april 2010, 15:58
ik zou graag een Studer 2"16 er bij hebben, als was het alleen maar om eens uit te vogelen wat er nou zo speciaal is aan Steve Albini. Steve heeft een geweldige ruimte met een heel hoog plafond

Ja, in die ruimte hebben wij de drums opgenomen...plafond is zo hoog als een kerk...
Offtopic @ Solidkick: is Hellbike jou band? coole nummers!!

bert k
9 april 2010, 16:43
.plafond is zo hoog als een kerk...

Bloody hell, daar kan ik me wel wat bij voorstellen...:eek: Super om daar te spelen.

Solidkick
9 april 2010, 20:16
@marccc: thanks! Nieuw materiaal op komst!
Ook strakke shit op die spees van jullie. Ik heb even een request gestuurd.

kevaho
10 april 2010, 02:14
Bloody hell, daar kan ik me wel wat bij voorstellen...:eek: Super om daar te spelen.

Inderdaad! Akoestiek, microfoons, alsook de plaatsing, pre amps en converters... Als deze allemaal van top kwaliteit zijn kan je met weinig moeite een belachelijk goede opname maken. Liefst zelfs nog geen converters :mmmm:

Han S
10 april 2010, 11:01
Maar Steve Albini heeft in die mooie ruimte ook wel opnames gemaakt die gewoon niet goed klinken. Het goede geluid komt namelijk van de muzikant zelf en als die niet klinkt kan Steve ook niets meer doen.

kevaho
11 april 2010, 05:49
Maar Steve Albini heeft in die mooie ruimte ook wel opnames gemaakt die gewoon niet goed klinken. Het goede geluid komt namelijk van de muzikant zelf en als die niet klinkt kan Steve ook niets meer doen.

Dan zou ik toch graag enkele van die titels willen horen want:

Ik ben akkoord met het feit dat de muzikant in kwestie zijn eigen geluid maakt, maar ik vind ook dat Steve, met het status dat hij vertegenwoordigd, moet kunnen zeggen dat ie dergelijke producties niet maakt met zogezegd muzikanten die niet in zijn status passen. Desondanks de sessie al een halve studiodag ingenomen heeft.

bert k
11 april 2010, 13:43
Los van het feit dat Steve Albini misschien wel eens een slechte dag kan hebben, moet je ook niet vergeten dat sommige producties gewoon niet klinken in de akoestiek van die ruimte. Hoe goed het ook klinkt, er zijn momenten dat je een heel ander soort akoestiek zoekt. Heb je die effe niet bij de hand, dan gebruik je gewoon wat je hebt. En soms met minder optimaal resultaat.

Han S
11 april 2010, 14:20
Er is een CD van Nirvana die hij heeft opgenomen die zeer matig klinkt. Hij moet die tent ook draaiend houden en geloof maar dat zoiets niet meevalt, ook niet als je Steve Albini heet. Dus zal hij ook wel klussen doen die hij liever niet zou doen. Zo had ik vrijdag een oude stijl jazzband, best een goede band hoor, maar dan heb ik de dag daarvoor alles voorbereid, alle microfoons neergezet, drumstel uitgemicrofoond, vellen gestemd en ik verzeker je dat zo'n drumstel (Premier Genista) gewoon prima klinkt.

Maar dan arriveert de drummer, sjouwt koffers met drums naar binnen en ik vraag wat de bedoeling is. Hij speelt liever op zijn eigen drumstel. Maar wil je het tenminste dan niet even proberen? Nee, hoeft niet want hij gebruikt toch echt liever zijn eigen spullen. Okay, kan ik begrijpen, dus ik pak het hele drumstel beet (ik ben aardig sterk) en zet dat een stuk verderop, de cymbals even in de hoek en meneer begint zijn koffers uit te pakken en stelt zijn slagwerk op. Daar verschijnt een drumstel uit het jaar kruik, merkloos, dikke slagvellen onder en boven en de kleinste tom klinkt lager dan de floortom, of eigelijk komt er helemaal geen toon uit maar een soort van 'boing'.

En dan zit ik dus zonder tekst en ga zeker niet verder in discussie. Mijn prachtig helder klinkend en perfect gestemd drumstel, met voor een vermogen aan mooie Zildjian, Paiste en Sabian cymbals staat werkeloos in een hoekje en ik moet een drumstel opnemen dat klinkt als een verzameling gebakdozen.

Zo werkt dat met muzikanten en dat zal Steve Albini ook wel eens meemaken schat ik.

bert k
11 april 2010, 14:24
En dan nog geldt dat het misschien precies het geluid is wat die band in hun muziek wil hebben. Dan pas je je als technicus maar aan natuurlijk.
Maar als je te maken hebt met een band die eigenlijk helemaal niet klinkt in je ruimte dan sta je voor het blok. Zie maar eens een ruimte te vinden die wel lekker klinkt, als de opnames al gestart zijn.

Han S
11 april 2010, 14:34
Bert, het is een van die drummers die geen flauw idee hebben van hoe je een drumstel moet stemmen, die zijn er relatief veel. Gitaristen hebben nog een stemapparaat voor als het op gehoor niet lukt, drummers hebben vaak geen enkele notie van hoe je een trommel moet stemmen, terwijl het helemaal niet moeilijk is.

Solidkick
11 april 2010, 22:33
Muzikanten, je zou er eigenlijk zonder moeten kunnen :seriousf:

Wij zijn bezig om onze oefenruimte/studio klaar te maken voor exploitatie.
Gelukkig hoef ik er mijn brood niet mee te verdienen dus we kunnen aan de poort wat strakker screenen ;)
Het moet wel leuk blijven fansels.

harrie-beton
20 april 2010, 20:39
Heb ook een keer een band opgenomen met een gitarist die twee Engl stacks had en speelde op gemeten 113 db. Toen ik vroeg of het zachter kon zei hij: "Dit is mijn sound"

bert k
20 april 2010, 23:36
Toen jij hem antwoord gaf reageerde hij zeker met 'Wat zeggie?'

guhlenn
21 april 2010, 10:14
Heb ook een keer een band opgenomen met een gitarist die twee Engl stacks had en speelde op gemeten 113 db. Toen ik vroeg of het zachter kon zei hij: "Dit is mijn sound"

En gelijk heeft ie dan toch? Je gaat toch niet naar een studio om alsnog geconfronteerd te worden met technische beperkingen? Ik zou er ook op staan om dat ding knalhard te zetten, het klinkt ook gewoon anders dus ik begrijp niet wat het probleem is (ik kan me er vanalles bij voorstellen trouwens, maar het principe vind ik toch vreemd).

Han S
21 april 2010, 10:26
Het probleem is dat Harrie het verdomt om doof te worden door een gitarist die het al is.

guhlenn
21 april 2010, 10:35
Om heel eerlijk te zijn, en no offense, heeft Harrie dan een taak aangenomen waar die de faciliteiten niet voor heeft. Neem aan dat jij niet hetzelfde probleem hebt?

skanky
21 april 2010, 10:56
Om heel eerlijk te zijn, en no offense, heeft Harrie dan een taak aangenomen waar die de faciliteiten niet voor heeft. Neem aan dat jij niet hetzelfde probleem hebt?

Vind ik niet, ik zie het eerder andersom, heeft de band misschien de verkeerde studio gekozen? De gitarist wist van te voren dat ie zo hard wilde, Harrie niet. En aangezien dit een uitzondering is dat een gitarist zo belachelijk hard speelt, kon Harrie dit niet zien aankomen.

guhlenn
21 april 2010, 11:39
? Ja idd gitaristen die hun buizen bak op 10 willen zetten komen nooit voor en uiteraard moeten muzikanten op voorhand weten wat ze willen en of dat daar mogelijk is. Ik zou zeggen dat het intake gesprek idg sub-optimaal is verlopen. Ik heb overigens makkelijk redeneren, ik doe alleen maar hobby-en.

bert k
21 april 2010, 12:27
Ik ken Harry's faciliteiten niet. Maar je gaat toch niet naast die versterker zitten tijdens de opname? Juist in de studio is zowat de enige plek dat je alles echt op 11 kan zetten. Zelf sta ik als gitarist dan wel met dopjes, een extra koptelefoon en in de verste hoek.

Han S
21 april 2010, 12:31
Om heel eerlijk te zijn, en no offense, heeft Harrie dan een taak aangenomen waar die de faciliteiten niet voor heeft. Neem aan dat jij niet hetzelfde probleem hebt?

Ik heb een geluiddempende koptelefoon om de hoek van de deur hangen, zo'n bouwvakkers ding. Laatst stond een gitarist zijn solo's in te spelen in de controlroom en die heeft een gehoorprobleem, dus de main monitoren stonden zo'n 110 dB te blazen en dan gebruik ik oorpluggen.

Ik pas me dus aan en dat hoor je als studio engineer ook te doen, flexability hoort er bij. :D

Roman
22 april 2010, 08:45
De gitarist heeft groot gelijk; het is zijn sound.
Een amp klinkt, met name met distortion, nu eenmaal anders op verschillende volumes.

Hoewel ik het ook wel irritant vind dat het altijd HARDER moet, ook op het podium... en dan het liefst meteen het publiek in bloaz'n.

Maar goed, het bromt wel lekker :)

bert k
22 april 2010, 10:52
Dat is het probleem, juist op het podium heb je geen bal aan die brute vermogens. Ik werd laatst door een luisteraar tot stilte gemaand omdat mijn 15 watt op 4 stond...:D

Solidkick
22 april 2010, 11:48
Ja, de lekkerste overdrive/distortion sound krijg je als amp en speakers moeten werken imho.
Het volume waarmee dit gepaard gaat is een noodzakelijk kwaad ;)
Wij hebben bij opnames de topjes in de controlruimte staan en de cabinetten in de opnameruimte. Werkt prima.
Voor feedback tricks (en klaplong) kan de gitarist op eigen risico de opnameruimte betreden :soinnocent:

jannest
22 april 2010, 12:13
Maximale onbeschermde blootstelling



tijdsduur max.onbeschermde blootstelling



80 decibel 8 uur



83 decibel 4 uur



89 decibel 1 uur



95 decibel 15 minuten



101 decibel 3,75 minuten



107 decibel 56 seconden



113 decibel 14 seconden



119 decibel 3,5 seconden












http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=18712

MarkS
22 april 2010, 12:23
Kun je de tapes niet naar Albini & Co opsturen, daar laten overzetten van 2 inch op 1/2 inch, en vervolgens hier alsnog afmixen?

Han S
22 april 2010, 12:39
Dan heb je een behoorlijk kwaliteitsverlies, 2" 16 klinkt echt stukken beter dan 1/2" 16. Dan kun je het beter overzetten naar 24/96 digitaal.

britsie
22 april 2010, 12:53
...Daar verschijnt een drumstel uit het jaar kruik, merkloos, dikke slagvellen onder en boven en de kleinste tom klinkt lager dan de floortom, of eigelijk komt er helemaal geen toon uit maar een soort van 'boing'.

En dan zit ik dus zonder tekst en ga zeker niet verder in discussie. Mijn prachtig helder klinkend en perfect gestemd drumstel, met voor een vermogen aan mooie Zildjian, Paiste en Sabian cymbals staat werkeloos in een hoekje en ik moet een drumstel opnemen dat klinkt als een verzameling gebakdozen.

Zo werkt dat met muzikanten en dat zal Steve Albini ook wel eens meemaken schat ik.Wat ik mij dan afvraag Han, vraag je dan vriendelijk om je naam/studio NIET te vermelden op het CD-hoesje?
Want als ik naar een studio op zoek ben en ik hoor die CD dan denk ik niet: 'die drummer heeft een kartonnnen drumstel' maar dan denk ik: 'Die studio kan geen drum opnemen'.

MarkS
22 april 2010, 13:48
Dan heb je een behoorlijk kwaliteitsverlies, 2" 16 klinkt echt stukken beter dan 1/2" 16. Dan kun je het beter overzetten naar 24/96 digitaal.

Ongetwijfeld Han, maar als he zo lastig/kostbaar is om een (faciliteit met) een 2" recorder te vinden, moet je toch iets, nietwaar?

Han S
22 april 2010, 14:17
Wat ik mij dan afvraag Han, vraag je dan vriendelijk om je naam/studio NIET te vermelden op het CD-hoesje?
Want als ik naar een studio op zoek ben en ik hoor die CD dan denk ik niet: 'die drummer heeft een kartonnnen drumstel' maar dan denk ik: 'Die studio kan geen drum opnemen'.

Gelukkig hoef ik dat niet meer te bewijzen.

Han S
22 april 2010, 14:23
Ongetwijfeld Han, maar als he zo lastig/kostbaar is om een (faciliteit met) een 2" recorder te vinden, moet je toch iets, nietwaar?

Ja, maar zoals ik zei zou ik dan liever gaan voor 24/96, heb je iig een kwaliteit die dichter bij de 2 inch komt dan met die prosumer 1/2" 16 sporen.

Marccc
29 april 2010, 01:28
als het zo lastig/kostbaar is om een (faciliteit met) een 2" recorder te vinden, moet je toch iets, nietwaar?

Korte update: ik heb meerdere malen contact gehad met studio Walvisch uit Amsterdam. Hun Studer A80 2″ 16 track recorder moet nog door de technicus worden nagekeken. Daar wacht ik nog op...ik wordt binnenkort gebeld hoe het ermee staat...

Solidkick
29 april 2010, 20:40
Heb je de rest van hun gear al gechecked?
Ziet eruit als een goede kandidaat om je tracks te (laten) mixen.
SSL en Sony tafel en mooie classic outboard.

Speeddemon
5 mei 2010, 20:57
Marcc, Studio Audioworkx in Hoogerloon heeft een Studer A800, 16 sporen op 2".

http://www.audioworkx.nl/

(en een hoop outboard waar je ook scheel van wordt.)

Marccc
10 mei 2010, 21:37
Speeddemon bedankt voor de goede tip, als het in Amsterdam niks wordt (tot nu toe nog geen afspraak, en ik kan niet heel lang meer wachten) dan is dit een goede optie!

harrie-beton
11 mei 2010, 08:38
Laat weten of het gelukt is natuurlijk!

Marccc
21 juni 2010, 16:39
Een paar weken geleden ben ik naar Studio Audioworkx in Hoogerloon gegaan om de tapes over te zetten. Er stond een Studer 16track/2'' en die werkte perfect. Toon (de Quant) heeft hem eerst schoongemaakt en afgesteld en daarna alles overgezet op pro-tools. Het ging heel snel en professioneel. Hij vertelde nog wat coole verhalen over Shel Schellekens (o.a. producer Golden Earring) die stukken 2'' tape om zijn nek gooide terwijl hij de band afrolde op zoek naar een bepaald stuk.
Kortom, ik ben erg tevreden over die studio, mooie tafel en outboard, en hele aardige crew. Toon zei dat Audioworkx niet veel reclame maakt, meer mond op mond reclame.
Anyway, ik ben blij dat we eindelijk de banden goed hebben kunnen overzetten.
Iedereen op dit forum hartstikke bedankt voor het meedenken en reageren, dankzij jullie is het gelukt om die tapes over te zetten!