PDA

View Full Version : snaren vervangen



MilesD
22 april 2003, 08:24
Bij het vervangen van snaren moet je dan snaar voor snaar vervangen of kun je zonder problemen eerst alle snaren verwijderen en dan de nieuwe snaren plaatsen (i.v.m. kromtrekken enzo)? Ik kom wisselende antwoorden op deze vraag tegen. Wie doet het op welke manier ?

Miles

skabouter
22 april 2003, 08:27
bij sommige gitaren (met floyd rose) is het heel belangrijk om het snaar voor snaar te doen. bij bas zal het 'wat" minder zijn, maar tis altijd aan te raden het snaar voor snaar te doen. anders gaan inderdaad ineens alle spanning van je hals, en dat KAN nooit goed zijn.

niels_r
22 april 2003, 09:04
Ik haal alle snaren er af omdat ik dan de toets mooi schoon kan maken. Maar het is volgens mij beter om het snaar voor snaar te doen.

basswasp
22 april 2003, 10:24
Inderdaad snaar voor snaar, vanwege de spanning. Als je de toets schoon wilt maken, heb je eigenlijk weinig anders keus dan eerst alle snaren eraf te halen. Dus als je dat wilt doen, kan het het beste snel doen zodat de spanning snel weer terug is.

Easy Rider
22 april 2003, 15:45
Zolang je een vaste brug hebt (de meeste bassen hebben dat toch wel :smile: ) maakt het echt niet zoveel uit of je het snaar voor snaar doet of alles eraf haalt.
Als je maar gelijkmatig de spanning van je hals haalt, dus *alle* snaren stapje voor stapje losdraaien totdat alle spanning eraf is.
Anders krijgt je hals rare kromtrekkende krachten te verduren omdat je bijv. de A, D en G snaar eraf haalt en de E-snaar nog op volle spanning erop zit...

EZ

bassopotmus
22 april 2003, 17:51
liefst 1 voor 1, just to be sure...
Maar voor indd toest schoonmaken, fret polijsten, herfretten, mag je ze er alemaal afhalen.
Ook voor oudere bassen, met name Fender uit de zestiger jaren moet je de hals demonteren om te stellen, trust me, een pokke klus.
Kan je eerst neck stellen, erop, kom je er achter dat het nog es moet (je wilt de milimeter actie er toch echt af hebben), weer snaeren erop, stemmen, vaak mag je meteen intoneren....die goede oude sixties :wink: