PDA

View Full Version : Alles wat ik ooit al wou weten over recording



dietera
2 april 2010, 03:00
Dag vrienden van gitaarnet!

Mijn bedoeling is om later, als ik groot ben, elektronische backingtracks te maken om dan gitaar en zang op te plaatsen (denk Jeff Beck, Satriani, ...). Wat leuke beats in elkaar flansen, melodietjes erop en spelen maar.

Daarbij komt dat ik elke paar maand van locatie verander voor het werk, dus mijn opstelling zou moeten compact genoeg zijn om makkelijk mee te nemen. Indien mogelijk natuurlijk, ik kan altijd wat beter materiaal thuis laten staan om deftig te werken.

Mijn materiaal dat ik nu bij heb:
- Fujitsu Siemens T5010 tablet pc. Heel degelijk en snel ding, hopelijk ook straf genoeg voor mijn noden (merk wat vertraging soms bij het opnemen)
- Toneport UX2, gitaar, micro (het type ontsnapt me even), ...

Wat software betreft:
- Momenteel speel ik wat met FL Studio, wat ik een best intuitief programma vind. Maar ik hoor soms dat dit niet echt serieus wordt genomen door professionals. Ik vind het patroongebaseerd werken handig, maar ik wil natuurlijk mijn tijd niet steken in het kopen en leren van een programma dat uiteindelijk te beperkt zou zijn. Kan iemand me verder helpen bij het kiezen van de juiste software? Snelheid en handigheid van invoeren is het belangrijkste.
- In FL Studio zitten al aardige synthesizer vsttjes, maar qua drums is het niet jedat vind ik. Zijn er goeie drummachines waar jullie fan van zijn?

Hardware:
- Ik denk dat een midipianotje best wel van pas zou komen. Ik kan geen piano spelen maar wou het altijd wel al leren, dus bij deze. Enige dingen waar ik moet op letten bij het aanschaffen? Bepaalde merken die de voorkeur krijgen? Bestaan er ook reisversies om bv handig over een laptopkeyboard te klikken? Ik denk maar luidop :)
- Hoofdtelefoons: momenteel heb ik enkel wat Shure earbuds bij, waar ik niet supertevreden van ben. Ik ben altijd wel al fan geweest van Senheizer, dus zal waarschijnlijk terug van hen kopen. Momenteel kijk ik naar de PXC 350. Zou dit een goeie keuze zijn? Bestaan er in deze goddelijke wereld ook earbuds die goed genoeg zijn voor productie of is dat wishful thinking?

Met dat ik als volslagen noob echt niet weet waar te beginnen, vraag ik me ook af of een opleiding of instructiedvds of gelijk wat niet van pas zouden komen. Ik zat onder andere te kijken naar online school lopen bij Berklee. Kan iemand me een duwtje in de juiste richting geven om mezelf wat bij te scholen?

Alvast bedankt. Ik weet dat ik nogal veel vraag, maar ik zou graag goed van start gaan :) Enige andere wijsheden zijn natuurlijk ook zeer welkom.

Joep!
Dieter

guhlenn
2 april 2010, 09:57
zat recoridng sites gearslutz.com is de bekendste

Wat betreft je vragen: koop monitors, koptelefoons zijn niet ideaal, hoe geod ze ook zijn.

Er zijn zat beter drum synths zoals drumkit form hell, addictive drums etc.

Ik heb een M-audio keyboard, doet het prima, maar gebruik het bijna nooit. :) Kopuh? ;)

dietera
2 april 2010, 13:44
He bedankt voor de tips alvast. Ik snap het, monitors zijn nog altijd de beste optie. Het probleem is een beetje dat ik echt slechts enkele maanden per jaar thuis ben, en het dus vooral zou moeten stellen met een deftige koptelefoon als alternatief.

guhlenn
7 april 2010, 09:08
Tsja,ik begrijp je praktische beperking. succes ermee.