PDA

View Full Version : Egnater Tweaker & Rebel, ervaringen graag!



flo123
1 april 2010, 23:17
Ik heb gezocht naar ervaringen met de nieuwere Egnater versterkers zoals de Tweaker, Rebel 20 en Rebel 30 maar heb nog niet echt veel gevonden (of ik zoek niet goed).

Heeft er iemand ervaring opgedaan met deze versterkers?
Wat vond je er van qua geluid en instellings mogelijkheden?

flo123
4 april 2010, 15:56
Ik heb de Egnater Rebel 30 1x12'' combo getest bij Max Guitar in Nijmegen en vind het een mooie versterker maar was eigenlijk op zoek naar de losse top om te proberen.

http://www.egnateramps.com/Products/Rebel/Rebel30Head.html

Ik had ook mijn eigen 1x12'' cabinet meegenomen met een Celestion G12H 30W "anniversary" speaker omdat ik deze klank goed ken en dacht daardoor de versterker beter te kunnen beoordelen.
Gitaar was een Fender Standard Tele met een Little '59 humbucker in de brug en een Fender single coil in de nek.

Wat ik zoek:

Ik zoek een lichte crunch "bright" overdrive sound voor akkoord begeleidings werk, vaak met een single coil nek pickup, waarbij de akkoorden vaak wat complex en jazzy zijn en er dus snel "gevochten" wordt in de klank. Maar helemaal clean vind ik niet lekker en zoek dus het "randje".
Voor de wat zwaardere stukken, hak werk en solos zoek ik een kanaal met meer overdrive richting distortion. Vaak ook in combinatie met een humbucker in de brug.
Een 20W versterker top lijkt me al voldoende vermogen voor de oefenruimte en kleine podia waar ik speel maar zou graag wat meer met eindtrap oversturing willen spelen om erachter te komen hoe dat aanvoelt en klinkt.

Wat me opviel:

De versterker ziet er netjes en degelijk uit en heeft veel opties. De prijs (840 euro ongeveer) lijkt me redelijk.

2 voorversterker kanalen heeft met ieder hun eigen EQ.
Prettig om het drive kanaal en het clean kanaal ieder precies te kunnen af stellen met de EQ. Ben gewoon met alles op 12 uur begonnen en dat klonk eigenlijk al prima met name op standjes "bright" en "tight".

6V6 naar EL84 mix knop voor de eind versterker.
Verschil kon ik clean eigenlijk niet goed horen. Met een beetje overdrive op het tweede kanaal was het verschil wel duidelijk te horen. De EL84 had meer mids en zat wat meer "dicht" daardoor, de 6V6 klonk was meer "open" doordat er wat minder mids in zaten. Beetje vaag omschreven maar toch ... Wel een geweldig leuke optie om mee te spelen aangezien ik niet echt voorkeur voor het een of het ander heb en me de bruikbaarheid ervan met "drive" wel kan voorstellen.

Vermogens regeling van 30W naar 1W. Maar zelfs 1W is enorm hard in de winkel! Volume stand bleef toch redelijk laag want anders was het echt niet te harden luid. Het verlaagt wel duidelijk de headroom waardoor de versterker sneller in overdrive gaat. Maar het is echt te hard om thuis de eindversterker in overdrive te krijgen zonder attenuator. Voor de oefenruimte of kroeg werkt het waarschijnlijk prima maar hiermee heb ik geen ervaring.

Ik speel normaal behoorlijk "droog" maar de reverb in de Egnater klonk prima bruikbaar.

Wensen:

Ik had graag ook een "drive" knop op het clean kanaal gezien zodat er beter een beetje overdrive ingedraaid kon worden. Eigenlijk op zoek dus naar 2 "drive" kanalen in 1 amp. Even geprobeert met een OD pedaaltje (Marshall Bluesbreaker kloon) het clean kanaal in overdrive te krijgen maar dat lukte niet echt goed vawege te weinig clean versterking uit dit pedaal. Een clean boost pedaaltje (SHO?) zal waarschijnlijk beter werken maar heb ik helaas niet geprobeerd. Het streven was eigenlijk om met een twee kanaals verstersterker "pedaal loos" te worden: Gitaar - kabel - versterker idee.

Conclusie:

Toffe versterker. Staat hoog op mijn verlanglijst. Vond hem prettiger dan een aantal Koch versterkers (Studio tone en Multi tone) die ook had geprobeerd. Deze waren ook erg goed maar de Egnater klonk direct net wat lekkerder voor mij en heeft wat meer opties.

guitarkid
4 april 2010, 21:50
De Egnater Rebel-20 is getest in de Music maker onlangs. Ik had het bestand nog in de computer staan.... :

Egnater Rebel-20 top en 112X cab

Het is niet voor eerst dat er apparatuur wordt ontworpen door muzikanten die niet tevreden zijn met de op dat moment verkrijgbare spullen en dus zelf op zoek gaan naar hun “Holy Grail”. Door iets bestaands te modificeren of door iets geheel nieuws te ontwikkelen.
Opvallend is dat dit m.n. heel vaak gebeurt door gebruikers van gitaarversterkers. Bruce Egnater is zo iemand. Zelf gitarist en steeds knutselend aan zijn eigen apparatuur, maar ook steeds vaker aan versterkers van anderen. Dit leidde in 1975 tot zijn eigen gitaar-workshop en in 1978 onstond Egnater Amplification in Michigan, USA.

Op dit moment bestaat de toplijn gitaarversterkers van Egnater uit de MOD-50 en MOD-100
en de rackversie M4. Deze versterkers zijn modulair en je kunt kiezen uit een tiental modules met elk een eigen karakter. Zo kun je je eigen versterker samenstellen in een zgn. poweramp-chassis. Overigens biedt Egnater ook de mogelijkheid om zo’n module geheel naar wens van de klant te customizen. Dit modulaire systeem zie je verder alleen bij het ( relatief onbekende) merk Randall. En die hebben dat systeem in licentie gekregen van Bruce Egnater.
Daarnaast zijn er nog de Renegade, de Tourmaster en de Rebel versterkers, combo’s en cabs.Van de laatste serie testen we de Rebel-20 top, een naar Egnater-begrippen zeer betaalbare versterker.

Zoals de naam al doet vermoeden gaat het om een 20 watt versterker. Een wattage waar je misschien niet gelijk van schrikt (of juist wel…?), maar het gaat om een fulltube versterker en dan is 20 watt harder dan je misschien denkt. De retro-look van de versterker kan mij zeer bekoren. Compact (ongeveer de helft van een reguliere buizentop) en met een gewicht van 8 kilo zeer draagbaar. Hij wordt geleverd met een zeer handige schoudertas.
De versterker is voorzien van 3 x 12AX7, 2 6L6 én 2 EL84 buizen. Dat laatste is opvallend, maar je kunt via de “Tube Mix” traploos kiezen tussen beide types en dus ook met een combinatie van beide spelen. Alle buizen zijn van GrooveTubes, speciaal gefabriceerd voor Egnater.
Verder is er voorzien in bass, mid en treble-regelaars, gain en mastervolume en twee kleine switches, genaamd bright en tight. De eerste voegt 8 dB bij 4 kHz toe, de tweede is een laag-af filter (- 6 dB/160 Hz), vooral bedoelt om de boel strak te houden bij een meer overstuurd geluid. Aan de voorzijde tot slot nog de on/off en de standby switch en een potmeter waarmee je de output van de versterker traploos kunt regelen tussen 1 en 20 watt. Bij het draaien aan deze potmeter is een rommelig geluid te horen, maar dat hoort zo. Er komt dan een kleine spanning op de potmeter te staan en die veroorzaakt dit geluid. Staat niet in de verder prima handleiding, maar er zullen waarschijnlijk de nodige vragen over gekomen zijn.
Er is geen galm aan boord, maar aan de achterkant van de top zit wel een simpele, maar effectieve effectsloop en verder 4, 8 en 16 ohm speakeraansluitingen en de netspannings-voorzieningen.
De door de importeur meegeleverde speakercab is de in dezelfde look uitgevoerde Rebel 112X met een 12” Celestion Elite 80 speaker. Dit is eigenlijk een Celestion Classic Lead 80 speaker die speciaal voor Egnater gemodificeerd is (met meer low end), speciaal voor kleinere behuizingen. En klein is hij! De versterker kan vanzelfsprekend ook gebruikt worden met iedere andere speakercab met het juiste ohmage en vermogen.

Goed, een éénkanaals top dus, maar wel met mastervolume. In de praktijk betekent dit dat je dus heel veel met de volumeknop van je gitaar moet doen. Iets dat bezitters van multi-effects e.d. misschien nooit geleerd hebben of zelden meer doen. Die switchen gewoon naar een andere preset en klaar ! Ook een manier, maar hier mooi niet dus en ik durf te stellen dat met alleen zo’n top, een snoer en een gitaar het weer echt ambachtelijk wordt.
Eerst maar m’n Les Paul Standard gepakt en dat dat toch een klassieke rockgitaar is werd me gelijk weer duidelijk! Gain behoorlijk open, toonregeling recht en beetje stevig volume. Genieten van een echte buizensound, die zich goed laat controleren door de aanslag en de volume-potmeter van de gitaar. De ene na de andere klassieker klonk door de studio, maar wel steeds met een lichte oversturing of meer…
Door middel van de Tube Mix kun je het geluid van Marshall-achtig (EL84) naar een wat milder geluid van de 6V6 buizen veranderen en de toonregeling werkt naar behoren. Ook een Telecaster rockt, maar het is dankzij de singlecoils natuurlijk iets gemakkelijker clean te krijgen. Het valt sowieso op dat je met dit soort versterkers veel meer het karakter van de gitaar behoud.

Er is meer dan genoeg gain voorhanden en dat is ook de kracht van deze versterker. Een echt klassieke buizenoversturing, zeker als het wat harder mag en de compressie van de eindbuizen haar intrede doet, maar m.i. dus geen versterker om op een redelijk volume een transparant en clean geluid mee te maken. Dankzij de mastervolume en de Watts-regelaar is hij zowel op het podium als thuis zeer goed bruikbaar. Een goede (!) booster zou misschien een mooie toevoeging zijn, zodat je nog iets extra’s hebt wanneer je al met vol gitaarvolume speelt. Zonder kan echter probleemloos, al moet je gitaar dan eigenlijk wel helder genoeg blijven als je de volumepotmeter wat dicht draait. Veel gitaren verliezen dan wat hoog, maar een condensator doet wonderen, schijnt het….

Ik vond het geluid van de 112X cab eerst iets agressief en ik had zeker niet de neiging om de “bright-switch”te gebruiken. Het blijkt te wennen, want na een behoorlijke tijd gespeeld te hebben had ik er geen last meer van en vond ik de combinatie eigenlijk erg goed. Zeker als je hem in een band gebruikt snijdt hij er dwars doorheen. Mijn eigen set klonk haast wat mild in vergelijking….. De 112X is ook zeer portable. Je kunt desgewenst met je gitaar in de ene hand, je cab in de andere hand en de top in de tas over je schouder naar een optreden.

Zoek je een oprechte buizenbak voor de klassieke rocksound die je zowel op het podium als thuis kunt gebruiken, dan is de Rebel-20 een serieuze kandidaat. Dankzij handige features als de Tube Mix (hoewel dit m.i. om nuances gaat) en de Watts-regeling is hij toch redelijk veelzijdig inzetbaar. Clean verliest hij het van sommige versterkers, maar overstuurd is het een plaatje. Dit is zo’n versterker die je moet leren kennen en die jou ook iets moet leren. Veel mee spelen en dan uitvinden waar je aan moet draaien om te krijgen wat je wilt. Je kunt zeggen dat het jammer is dat hij geen twee kanalen heeft, want dat zou ‘m natuurlijk aanmerkelijk veelzijdiger maken. Je zou dan echter kunnen gaan voor de Rebel-30 combo (1x12” of 2x12”), die wel tweekanaals is en die, naar ik aanneem, qua karakter de Rebel-20 niet veel zal ontlopen en die daarnaast nog wat extra’s (o.a. galm, line-out) heeft.
Nog iets opvallends: bij het zoeken naar wat extra info stuitte ik op een amerikaans gitaarforum, waar o.a. Bruce Egnater zeer respectvol reageert op vragen en opmerkingen over gitaarversterkers, zowel van hemzelf als van andere bouwers, maar ook op vragen over gitaarversterking in het algemeen. Wel bijzonder, vind ik. Duidelijk een liefhebber, maar dat dacht ik eigenlijk ook al.

www.egnateramps.com

Yek1
4 april 2010, 22:35
Heb de Rebel 30. Nog niet live mee gespeeld, maar ben er tevreden over. Is m'n backup amp, mijn referentie-amp (heb een Axe-Fx) en m'n "snelle meeneem" amp voor repetities.

Kan keihard (zonder te snel te gaan oversturen. En erg draagbaar. Mist misschien iets in de basfrequenties.

Zit een prima speaker in, 16 Ohm. Zeer helder cleane en lekkere crunch tot hi-gain tonen (geen metal). De keuze tussen 6L6 en EL34 is inderdaad vooral op het Drive kanaal merkbaar. Om de volle 30w te krijgen moet je 'm op de combistand zetten (beide buizen).

De extra switches (bright, tight) en de eff.loop maken 'm erg flexibel.

De 1 tot 30 watt switch zorgt voor veel verwarring. Het is namelijk géén attenuator! Staat ook in de handleiding prima uitgelegd. Pas op echt hard volumeniveau zul je iets van volumeverschil merken. Waar het wel voor is: headroom; de poweramp werkt op de 1 watt stand harder.

Firebird
4 april 2010, 23:45
Ik heb een tijdje geleden 45 minuten doorgebracht met de Rebel 20 combo. Ik was een beetje op zoek naar die lekkere bluesy net-iets-meer-dan breakup-sound en meer.
Dat heb ik in de Rebel 20 combo gevonden. Waanzinnig ding, reageert goed op verschillende gitaren.

Vraag me af of je de Rebel 30 (die hadden ze helaas niet) op het cleane kanaal ook zo lekker bluesy kan instellen.

Conclusie: erg gaaf ding!

flo123
5 april 2010, 16:12
Vraag me af of je de Rebel 30 (die hadden ze helaas niet) op het cleane kanaal ook zo lekker bluesy kan instellen.
Mij lukte dat niet omdat er geen "drive" is bij het clean kanaal, alleen volume. Het kanaal blijft dus lang clean en alleen als het flink opengedraaid wordt komt er "break up". Maar dan is het volume al enorm hard.
Met een booster zal het waarschijnlijk wel lukken maar dat heb ik niet goed geprobeerd.

Yek1
5 april 2010, 16:27
Mij lukte dat niet omdat er geen "drive" is bij het clean kanaal, alleen volume. Het kanaal blijft dus lang clean en alleen als het flink opengedraaid wordt komt er "break up". Maar dan is het volume al enorm hard.
Met een booster zal het waarschijnlijk wel lukken maar dat heb ik niet goed geprobeerd.

Klopt. Watts op 1dB help wel wat.

kidrock
6 april 2010, 00:01
Ik heb de Egnater Rebel 30 1x12'' combo getest bij Max Guitar in Nijmegen en vind het een mooie versterker maar was eigenlijk op zoek naar de losse top om te proberen.

http://www.egnateramps.com/Products/Rebel/Rebel30Head.html

Ik had ook mijn eigen 1x12'' cabinet meegenomen met een Celestion G12H 30W "anniversary" speaker omdat ik deze klank goed ken en dacht daardoor de versterker beter te kunnen beoordelen.
Gitaar was een Fender Standard Tele met een Little '59 humbucker in de brug en een Fender single coil in de nek.

Wat ik zoek:

Ik zoek een lichte crunch "bright" overdrive sound voor akkoord begeleidings werk, vaak met een single coil nek pickup, waarbij de akkoorden vaak wat complex en jazzy zijn en er dus snel "gevochten" wordt in de klank. Maar helemaal clean vind ik niet lekker en zoek dus het "randje".
Voor de wat zwaardere stukken, hak werk en solos zoek ik een kanaal met meer overdrive richting distortion. Vaak ook in combinatie met een humbucker in de brug.
Een 20W versterker top lijkt me al voldoende vermogen voor de oefenruimte en kleine podia waar ik speel maar zou graag wat meer met eindtrap oversturing willen spelen om erachter te komen hoe dat aanvoelt en klinkt.

Wat me opviel:

De versterker ziet er netjes en degelijk uit en heeft veel opties. De prijs (840 euro ongeveer) lijkt me redelijk.

2 voorversterker kanalen heeft met ieder hun eigen EQ.
Prettig om het drive kanaal en het clean kanaal ieder precies te kunnen af stellen met de EQ. Ben gewoon met alles op 12 uur begonnen en dat klonk eigenlijk al prima met name op standjes "bright" en "tight".

6V6 naar EL84 mix knop voor de eind versterker.
Verschil kon ik clean eigenlijk niet goed horen. Met een beetje overdrive op het tweede kanaal was het verschil wel duidelijk te horen. De EL84 had meer mids en zat wat meer "dicht" daardoor, de 6V6 klonk was meer "open" doordat er wat minder mids in zaten. Beetje vaag omschreven maar toch ... Wel een geweldig leuke optie om mee te spelen aangezien ik niet echt voorkeur voor het een of het ander heb en me de bruikbaarheid ervan met "drive" wel kan voorstellen.

Vermogens regeling van 30W naar 1W. Maar zelfs 1W is enorm hard in de winkel! Volume stand bleef toch redelijk laag want anders was het echt niet te harden luid. Het verlaagt wel duidelijk de headroom waardoor de versterker sneller in overdrive gaat. Maar het is echt te hard om thuis de eindversterker in overdrive te krijgen zonder attenuator. Voor de oefenruimte of kroeg werkt het waarschijnlijk prima maar hiermee heb ik geen ervaring.

Ik speel normaal behoorlijk "droog" maar de reverb in de Egnater klonk prima bruikbaar.

Wensen:

Ik had graag ook een "drive" knop op het clean kanaal gezien zodat er beter een beetje overdrive ingedraaid kon worden. Eigenlijk op zoek dus naar 2 "drive" kanalen in 1 amp. Even geprobeert met een OD pedaaltje (Marshall Bluesbreaker kloon) het clean kanaal in overdrive te krijgen maar dat lukte niet echt goed vawege te weinig clean versterking uit dit pedaal. Een clean boost pedaaltje (SHO?) zal waarschijnlijk beter werken maar heb ik helaas niet geprobeerd. Het streven was eigenlijk om met een twee kanaals verstersterker "pedaal loos" te worden: Gitaar - kabel - versterker idee.

Conclusie:

Toffe versterker. Staat hoog op mijn verlanglijst. Vond hem prettiger dan een aantal Koch versterkers (Studio tone en Multi tone) die ook had geprobeerd. Deze waren ook erg goed maar de Egnater klonk direct net wat lekkerder voor mij en heeft wat meer opties.

Dan denk ik wel dat de Tweaker af valt aangezien die maar een 1 channel amp is. Volgens mij is die Tweaker hier in NL nog niet leverbaar, maar in de US gaan de geruchten dat ie beter klinkt dan de Rebel, maar goed, daar kan ik niet over oordelen omdat ik hem nog niet geprobeerd hebt. De eerste Joeptjoep clips klinken al wel heel behoorlijk, zoals deze:

http://www.youtube.com/watch?v=SkkGSukvz4c

bass blom
6 april 2010, 00:09
damm dat egnater spul klinkt lekker :P

Ezyduck
6 april 2010, 09:38
En is de Rebel20 gigworthy ? Blijft ie op stevig kroegvolume clean ? Zo ja, dan is het voor mij ook een hele goede optie.

flo123
7 april 2010, 17:47
Over de Rebel 20 weet ik het niet maar het clean kanaal van de Rebel 30 krijgt op flink volume juist een lekker randje.
Aangezien de Rebel 20 als 1 kanaals versterker eigenlijk is ontworpen voor een lekkere overdrive sound, is het waarschijnlijk niet een versterker die op vol volume clean blijft.