PDA

View Full Version : HNGD: Ibanez SA



Liquid_Metal
1 april 2010, 16:08
Ik heb een hele leuke ruil gedaan. Ik bood mijn Ibanez RGR320EX te koop aan en kreeg deze gitaar als respons. Met gesloten beurs geruild.
Net thuis, oude snaren eraf gehaald, hals ingesmeerd met lemon oil en er nieuwe snaren (Ernie Ball Regular Slinky) op gezet. Nog niet versterkt gespeeld dus daar kom ik nog op terug.
De hals is erg dun (bijna Wizard II) en speelt erg snel. De looks vind ik ook echt fantastisch, ik ben erg fan van set neck en dit is nog 1000x beter dan bij de PRS SE Custom.

http://c4.ac-images.myspacecdn.com/images02/113/l_05a1ee8c9da842f4b6b68a78725f348b.jpg

http://c3.ac-images.myspacecdn.com/images02/136/l_a5bdb5ad771a4ece92dac1c6b4f30e52.jpg

http://c3.ac-images.myspacecdn.com/images02/141/l_f6e2f4547d5f4b73a124bb28fbe214fe.jpg

Madcow
1 april 2010, 16:10
Vet ding!! Ik dacht dat deze ook bolt on was. Maar dit ziet er echt goed uit!! Ik verlang ook weer naar een ibanez.

Liquid_Metal
1 april 2010, 16:26
Eerste indruk: hij klinkt lang niet zo tof als m'n PRS. Een stuk ieler. Nieuwe pickups overwegen? :P. Uiteraard zijn de snaren nog nieuw, da's nooit helemaal to my liking.
Ook ben ik een middelste pickup niet gewend. Die zit nu echt in de weg...

Exi
1 april 2010, 20:16
Mooi ding.
Pickups in de Ibanez SA serie zijn inderdaad vrij slecht en als je die vervangt komt het het geluid echt wel ten goede:)

Bram+
2 april 2010, 20:53
Vet ding!! Ik dacht dat deze ook bolt on was. Maar dit ziet er echt goed uit!! Ik verlang ook weer naar een ibanez.
De bolt-on versie van deze gitaar is de SA260FM (http://ibanez.wikia.com/wiki/SA260FM), dit is de SAS36FM (http://ibanez.wikia.com/wiki/SAS36FM) (maar van voren is het verschil inderdaad minimaal :D). Ziet er in ieder geval chic uit!

covermark
3 april 2010, 18:43
Mooie gitaar zeg.... De looks willen ook wat


Mooi ding.
Pickups in de Ibanez SA serie zijn inderdaad vrij slecht en als je die vervangt komt het het geluid echt wel ten goede:)

Even offtopic. Ik heb zelf al jaren een SA260FM. Qua hout naar mijn smaak inderdaad prima in orde en wat betreft toon volgens mij ook wel in orde. Waar komt jouw conclusie mbt de pickups vandaan als ik vragen mag.... puur nieuwsgierigheid hoor.

Liquid_Metal
3 april 2010, 18:57
Even offtopic. Ik heb zelf al jaren een SA260FM. Qua hout naar mijn smaak inderdaad prima in orde en wat betreft toon volgens mij ook wel in orde. Waar komt jouw conclusie mbt de pickups vandaan als ik vragen mag.... puur nieuwsgierigheid hoor.

Bij mij uit vergelijking met mijn andere gitaren: PRS SE Custom (sowieso de top qua klank voor mij) en Musicman Sub1. Die klinken vol, de Iba vind ik te karig klinken.

Goldwomen
3 april 2010, 19:04
jij hebt hem dus voor mijn neus weggekaapt ( toevallig van marktplaats?? )

Exi
3 april 2010, 19:30
Even offtopic. Ik heb zelf al jaren een SA260FM. Qua hout naar mijn smaak inderdaad prima in orde en wat betreft toon volgens mij ook wel in orde. Waar komt jouw conclusie mbt de pickups vandaan als ik vragen mag.... puur nieuwsgierigheid hoor.

Ik heb een Ibi SA120, waarvan ik het brug-element vervangen heb door een Dimarzio Air Zone en dat was een serieuze verbetering in geluid. (voller, meer sustain, oragnischer, etc...)
(budget) Ibanez'en hebben sowieso brakke pick-ups.
Als jij tevreden bent over jouw geluid is het des te beter voor je. Het scheelt weer het geld en de moeite om pickups aan te schaffen en te installeren.:)

Verder is de gitaar inderdaad prima in orde, goed hout (mahony) lekker gewicht, lekkere hals etc. Daarom wilde ik de gitaar dan ook upgraden om hem over de gehele linie goed te maken.
(Het was mijn eerste gitaar en hij gaat toch niet weg)

covermark
3 april 2010, 20:06
Ik heb een Ibi SA120, waarvan ik het brug-element vervangen heb door een Dimarzio Air Zone en dat was een serieuze verbetering in geluid. (voller, meer sustain, oragnischer, etc...)
(budget) Ibanez'en hebben sowieso brakke pick-ups.


Heb jij ook wat cleane of "clean met randje" soundclips van die dimarzio toevalllig? Ben ik wel benieuwd naar.

Exi
3 april 2010, 20:14
Ik heb niets paraat nee, sorry.
Ik zal wel even wat kunnen opnemen. (geef me ff een kwartiertje)

Wat ik alvast kan zeggen is dat de hij heel smooth en warm klinkt.

covermark
3 april 2010, 20:16
Ik heb niets paraat nee, sorry.
Ik zal wel even wat kunnen opnemen. (geef me ff een kwartiertje)

Wat ik alvast kan zeggen is dat de hij heel smooth en warm klinkt.

Graag, ben benieuwd!

Exi
3 april 2010, 20:58
Zo!:seriousf:

Air Zone Clean (Dus helemaal niets ertussen, rechtstreeks):
http://www.soundclick.com/bands/page_songInfo.cfm?bandID=1025416&songID=8971403

Air Zone met een randje (Amplitube 3, preset):
http://www.soundclick.com/bands/page_songInfo.cfm?bandID=1025416&songID=8971404

Eerste deel is volledige humbucker, tweede deel is split.
:soinnocent:

Liquid_Metal
3 april 2010, 21:08
Dat lijkt me een gave pickup, maar niet met genoeg power. Ik zat zelf te denken (niet voor deze gitaar eigenlijk) aan een D-sonic en een Air Norton. Maar eerlijk gezegd denk ik dat de Sonic te zwaar is voor mijn mahoniegitaren en dat ik voor iets als een D-Activator, Tonezone of X2N moet gaan.

@Goldwomen: yep, van marktplaats. Verkoper kwam zelf met een ruildeal.

covermark
3 april 2010, 21:11
Allereerst bedankt dat je de moeite hebt genomen om wat samples te maken en te posten!

Meteen even geluisterd. Ik denk inderdaad dat het wat warmer
klinkt. Om nu te zeggen dat het een wereld van verschil is nou nee.

Ik zal kijken of ik morgen ook een paar samples op die manier kan posten.

Liquid_Metal
3 april 2010, 21:14
Allereerst bedankt dat je de moeite hebt genomen om wat samples te maken en te posten!

Meteen even geluisterd. Ik denk inderdaad dat het wat warmer
klinkt. Om nu te zeggen dat het een wereld van verschil is nou nee.

Ik zal kijken of ik morgen ook een paar samples op die manier kan posten.

Heb je zijn gitaar ook met de stock pickup gehoord? Die zou ik er wel graag bij willen horen. En dat vind ik ook gelijk het probleem van al die samples van DiMarzio. Leuk dat ze wat samples neerzetten, maar tis niet objectief.
Het zou erg tof van ze zijn als ze met een paar standaard gitaren (Les Paul, Strat, PRS Custom, extreme metal Ibby) alle pickups laten horen met dezelfde riffs (clean, clean rhythm, scheur en solo). Dat zou ik doen als ik pickups maakte, volgens mij wordt je daar erg geliefd mee.

Exi
3 april 2010, 21:20
Ja, zo opgenomen door de computer merk je minder van het karakter van een pickup. Als je bijvoorbeeld door een versterker speelt is het weer een heel ander verhaal. Dan komen de boventonen meer naar voren etc.

@LM: Ik zou vooral niet voor een X2N gaan, dat wordt moddergooien. Tone Zone is het broertje van de Air Zone en heeft meer output.
Kijk ook eens naar de Alternative 8 of custom 5 van Seymour Duncan

covermark
3 april 2010, 21:20
Heb je zijn gitaar ook met de stock pickup gehoord?

Ik denk dat in mijn SA260 dezelfde humbucker zit vandaar dat ik dat
zeg

Exi
3 april 2010, 21:23
Net even op Ibanez site gekeken, in de SA260 zitten andere pickups:D
(maar het kan ook verschillen afhankelijk van het jaar waarin de gitaar gemaakt is)
Misschien zijn die pickups van de SA260 wel beter te pruimen idd.

En meer sample riffs zijn idd zeer welkom, je koopt pickups ten slotte altijd blind zonder te weten hoe het in je eigen gitaar gaat klinken.

covermark
3 april 2010, 21:26
vergeet niet dat de gitarist zelf misschien nog wel de grootste invloed heeft op het geluid.

Alleen al het feit dat ik alleen met mijn vingers speel ipv plectrum geeft bij een sample straks toch weer een vertekend beeld.

Exi
3 april 2010, 21:29
ja, precies dat is waar.
Ik gebruik trouwens van die knalroze, makkelijk terug te vinden 0.96 mm Dunlop Delrin plectra:D

Bram+
4 april 2010, 10:50
Net even op Ibanez site gekeken, in de SA260 zitten andere pickups:D

De SA260FM heeft momenteel dezelfde pickups als de SAS36FM. Oudere SA260FMs hebben wel een iets andere set en de oude SA260 (uit 2000, dus zonder FM topje) heeft heel andere pickups.

Exi
4 april 2010, 13:02
Ja, precies. Daarom zei ik ook dat het kan verschillen. Het beste is daarom te kijken in de catalogus van het jaar waarin de gitaar gemaakt is om echt zeker te kunnen zijn.