PDA

View Full Version : Nederland maakt goeie amps (Nederlof van een Belg)



timkermans
1 april 2010, 15:56
Ik was op de musikmesse en heb daar uitgebreid kunnen proeven van de kwaliteit van de Nederlandse amps. Op de Koch stand en de Marble stand kon ik mijn hartje ophalen, even stil staan en een praatje maken. En ook spelen natuurlijk!

Wat me vooral heeft verblijd is de Koch Studiotone XL. Ik heb hem kunnen bespelen met een 335 achtige witte gitaar, waar het merk me van ontsnapt. Fotos komen later nog... Man Man Man, na lang zoeken toch een amp die de sound in huis heeft die al eeuwen in mijn hoofd zat... Clean, en toch mooi nazingen, veel attack en compressie in de attack, met de juiste belletjes en mids... WAW!

Squier4ever
1 april 2010, 17:10
Als je alleen speelt klinkt een koch prima, maar in een band hoor je er niks van terug IMO.

Aca Ilic
1 april 2010, 17:46
Van Weelden ,Koch, Marble, Hook ( niet per se in deze volgorde) zijn toch amps waar Nederland trots op kan zijn.Alle vier doen het goed in buitenland.

guitarguru
1 april 2010, 17:55
Van Weelden ,Koch, Marble, Hook ( niet per se in deze volgorde) zijn toch amps waar Nederland trots op kan zijn.Alle vier doen het goed in buitenland.

CMW ook niet te vergeten :)

Mis Chris al een tijdje op dit forum overigens......

Aca Ilic
1 april 2010, 17:56
CMW ook niet te vergeten :)

Mis Chris al een tijdje op dit forum overigens......

Klopt potverdikkie, sorry Chris

toneblo
1 april 2010, 18:02
Acoustisch goed ingespeelde muziek en compressie, ik persoonlijk geef daar mijn voorkeur niet aan.
Speel bandmaster( in nederland gemod, nu onderhouden bij een niet nader te noemen verstekermerk waar je met de waterfiets kunt komen ), strat of tele, Ts i.c.m. Twoverdrive, goede cab en een delay.
Meer nog niet echt nodig gehad..oja af en toe een wah...:ok:

AART
1 april 2010, 18:02
Vooral koch is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een serieus merk waarvan je steeds meer ziet en hoort, ook in het buitenland. Kwaliteit voor een goede prijs.
Helaas is de koch sound niet mijn ding :(

timkermans
1 april 2010, 19:42
Als je alleen speelt klinkt een koch prima, maar in een band hoor je er niks van terug IMO.

Ik bekijk dit niet op die manier, aangezien mijn context eerder Funky Bluesy SoulJazz Fusion is. Denk Robben Ford meets Larry Carlton meets Mike Stern...

timkermans
1 april 2010, 19:43
Ik was op de musikmesse en heb daar uitgebreid kunnen proeven van de kwaliteit van de Nederlandse amps. Op de Koch stand en de Marble stand kon ik mijn hartje ophalen, even stil staan en een praatje maken. En ook spelen natuurlijk!

Wat me vooral heeft verblijd is de Koch Studiotone XL. Ik heb hem kunnen bespelen met een 335 achtige witte gitaar, waar het merk me van ontsnapt. Fotos komen later nog... Man Man Man, na lang zoeken toch een amp die de sound in huis heeft die al eeuwen in mijn hoofd zat... Clean, en toch mooi nazingen, veel attack en compressie in de attack, met de juiste belletjes en mids... WAW!

Dit waren de gitaren waar ik het over had:
http://www.hansonguitars.com/

Ik heb de Kochs ook geprobeerd met een stratachtige Tokai... En daar heb ik ook het overdrivekanaal es mee uitgeprobeerd. Ik hou niet zo van amp overdrives met shared EQ, maar deze vond ik echt perfect in balans met de clean channel. Het leek net alsof het clean kanaal gewoon geboost werd met een transparante overdrive... Een grote eye-opener...

Nogmaals bedankt aan de gasten van Koch (moesten ze dit lezen), want ik heb op die stand veel tijd al spelend doorgebracht, en meestal wordt dat niet geapprecieerd, maar de jongens vonden het allemaal OK (zelfs als ik 'non - rock 'n roll' begon te pingelen). Kheb zelfs wat amps liggen versleuren om ze te kunnen testen. Vonde ze allemaal bon! Hats off to you guys!

bass blom
1 april 2010, 19:51
chris is alive and kicking :satisfie:
hij heeft zelfs al personeel vernam ik :dontgeti:

speedmusic
1 april 2010, 20:05
Dat verklaart misschien waarom hij minder op Gitaarnet is te vinden.

De joodse verwensing "Ik wens u veel personeel toe" is ook niet positief bedoeld.

Baker
1 april 2010, 20:07
Als je alleen speelt klinkt een koch prima, maar in een band hoor je er niks van terug IMO.

Dat is wel heel erg ongenuanceerd en eigenlijk gewoon niet waar.

Eko
1 april 2010, 20:30
Ik kan niet achterblijven.... ja, er worden hele goede amps gebouwd hier in good old Holland.
Mijn favoriet blijft Marble. Ik heb er inmiddels 2 ( Clubreverb en Roadking) en sluit niet uit dat het er meer worden. Het voordeel van een Nederlandse bouwer is dat je tenminste met hem kunt overleggen. Ik denk nog aan een Bassman ( piggy-back )als aanvulling. Zelfde amp als Roadking maar dan met een 2 x 12 inch en tiltbacklegs in blond tolex. Bestaat niet , voor zover ik weet , en de originele uit `62 zijn al helemaal niet te betalen. GAS!

Mitch
1 april 2010, 20:50
De Studiotone is inderdaad wel redelijk uniek in zijn soort dat de gedeelde toonregeling geen gemis is maar gewoon prima in balans is tussen de kanalen. Fijn ding hoor. En prikt prima door de mix.
Drivekanaal van de oudere multitones kwam niet bij iedereen even lekker door de mix, maar om dat nou te projecteren op de hele lijn...

Squier4ever
1 april 2010, 20:52
Dat is wel heel erg ongenuanceerd en eigenlijk gewoon niet waar.

Voor mij wel, ik heb er gewoon niks mee :D

Mitch
1 april 2010, 21:01
Dat je er niks mee hebt is prima. Ik ook niet. Maar waarom beweren dat ze niet door de mix komen? Want dat is gelul.

Squier4ever
1 april 2010, 21:09
Dat je er niks mee hebt is prima. Ik ook niet. Maar waarom beweren dat ze niet door de mix komen? Want dat is gelul.

Hebben meer mensen last van hoor, Multitones vooral. Ligt mss ook wel helemaal aan de muziek die je ermee speelt hoor. Stand-alone vind ik (de classictone) echt te gek, maar om de een of andere reden verzuipt hij als ik ermee in een band speel.

Mitch
1 april 2010, 21:12
Multitones zijn niet bepaald favoriet op dit onderdeel, da's duidelijk. Topicstarter roemt de Studiotone XL.

Squier4ever
1 april 2010, 21:31
Multitones zijn niet bepaald favoriet op dit onderdeel, da's duidelijk. Topicstarter roemt de Studiotone XL.

Laten we het erop houden dat ik het niet zo op Koch heb, geef mij maar een Hook.

toneblo
1 april 2010, 22:13
Laten we het erop houden dat ik het niet zo op Koch heb, geef mij maar een Hook.


PLOPPERDEPLOP!:crazyhappy:

AART
1 april 2010, 22:17
Multitones zijn niet bepaald favoriet op dit onderdeel, da's duidelijk. Topicstarter roemt de Studiotone XL.

De multitone is iig in het high gain heel fuzzy (verzadigd) en heeft weinig punch. De amp lijkt donker te blijven, wat je ook doet qua presence of treble.

Nou is de MT ook geen high gain bak maar dat zijn wel dingen die het door de mix prikken moeilijk maken imo. Een gebrek aan defenitie en punch om het kort te zeggen. Clean en low gain vond ik prima klinken, maarja, who needs clean when you can get dirty?

jutter
1 april 2010, 23:16
Ik heb Marshalls, Fenders, Peavey's en een Ampeg gehad in ruim 30 jaar tijd. Ik wou nooit aan Koch en waarom wist ik eigenlijk niet, volgens mij vond ik ze er niet nostalgisch uit zien, een beetje modern ofzo. Totdat ik ruim 3 jaar geleden per toeval op een Koch Twin Tone speelde. Ik vind hem clean heerlijk en sprankelend en de overdrive is best wel okay maar heeft niet echt de overdrive die ik wil. Ik heb nu ongeveer 2,5 jaar een Twin Tone en met een overdrivepedaal over het cleane kanaal geeft hij precies die sound die ik al 30 jaar zocht! In de band kom ik er met gemak doorheen, geen probleem. En 50Watt is ruim voldoende om mee op te treden. Ik ben dik tevreden met mijn Koch!

arjanb01
2 april 2010, 07:13
De multitone is iig in het high gain heel fuzzy (verzadigd) en heeft weinig punch. De amp lijkt donker te blijven, wat je ook doet qua presence of treble.

Nou is de MT ook geen high gain bak maar dat zijn wel dingen die het door de mix prikken moeilijk maken imo. Een gebrek aan defenitie en punch om het kort te zeggen. Clean en low gain vond ik prima klinken, maarja, who needs clean when you can get dirty?

Koch Multitones, you hate them or love them.... Als je live met teveel gain speelt prikt elke amp waardeloos door de mix. Ik heb mn gainkanalen op 3/4 staan (kanaal 3 van de MT) en hij prikt echt er lekker doorheen, veel mids 3/4 presence en mn solootjes komen er prima doorheen.

robbierodeo
2 april 2010, 08:02
Nu we het toch over nederlandse amps hebben, heeft er iemand ervaringen met Eindhoven Amps?
http://www.eindhoven-amps.nl/

Squier4ever
2 april 2010, 09:45
Nu we het toch over nederlandse amps hebben, heeft er iemand ervaringen met Eindhoven Amps?
http://www.eindhoven-amps.nl/

Wel eens live gehoord (PPS) en dat klonk bruut! Zijn echt heerlijke ragbakken wmb!

AART
2 april 2010, 10:15
Koch Multitones, you hate them or love them.... Als je live met teveel gain speelt prikt elke amp waardeloos door de mix. Ik heb mn gainkanalen op 3/4 staan (kanaal 3 van de MT) en hij prikt echt er lekker doorheen, veel mids 3/4 presence en mn solootjes komen er prima doorheen.

Zelfs met de gain op een kwart vond ik em gewoon niet lekker. Die verzadiging gaat er gewoon niet uit en de felheid komt er niet in...

Henri H
2 april 2010, 10:57
Ik heb ooit 's de Powertone II kort bespeeld (niet in de band), en was behoorlijk enthousiast over het geluid.
Bij de PTII is de gedeelde EQ een groot bezwaar naar mijn mening, en ik vind ze oerlelijk, maar ook dat is een kwestie van smaak.

iWishmaster
2 april 2010, 11:08
Enige Koch waar ik enthousiast over ben is de Studiotone. Heerlijke warme tone. Clean is mooi, maar komt wat volume te kort (wellicht de XL niet) en de overdrive is ook prima. Maar toch heb ik er een 'net niet gevoel' bij. Beetje 'karakterloos' (klinkt overdreven, maar zo bedoel ik het niet), beetje te lief, beetje vanalles ... Lijkt me voor een coverbandje (kleine kroegjes) ideaal: neutraal geluid, klein en compact, hoeft niet knalhard.

Henri H
2 april 2010, 11:27
Trouwens, London City is (van oorsprong) ook een Nederlands product, toch?
Kitty Hawk was(/is?) Nederlands/Duits dacht ik.
Avora had(/heb?) je ook nog, maar dat is dan weer twijfelachtig spul?
Er zijn er nog wel meer, maar die zijn wat minder bekend. (ben de namen even kwijt)

Wabbie
2 april 2010, 13:02
Een oudere multitone wil nog wel eens een beetje verzuipen in de bandmix, maar als je een beetje speelt met de EQ kom je nog een eind vind ik.

Zelf speel ik al jaren op een PowertoneII, dat mag dan een lomp en log apparaat zijn maar het klinkt geweldig. Ik krijg uit mijn Powertone echt een heerlijke blues-overdrive en dan heb ik nog een kanaal over om te kunnen blazen als het moet. De andere gitarist van mijn rockband speelt over een Koch KV50, dat is ook een heerlijke compacte versterker. Die gaat er hier ook zeker nog een keertje komen.

Wicked Willy
2 april 2010, 16:55
Is bij een Multitone gewoon een kwestie van EQ-en hoor, maar das volgens mij bij elke amp. Ik speel al jaren met veel tevredenheid over de Multitone. Kanaal 2 in combinatie met een OCD.......zalig!!! Het leadkanaal is ook heerlijk, gewoon zorgen dat je niet te veel drive erin draait, dan prikt ie overal doorheen hoor ;-).

a.c.
2 april 2010, 22:23
ik heb dezelfde slechte ervaring met koch in bands. Omdat ze zo lekker klinken thuis heb ik drie keer een twintone gekocht en een studiotone. Laatst nog eens opgetreden over een studiotone en mezelf weer niet gehoord. het werkt echt niet in een band. Niet clean, niet met een beetje gain en niet met veel gain.

ewout
3 april 2010, 00:12
ik snap dat echt niet. Zelfs met een cleane Koch niet door de mix prikken? Bij mij snijden die dingen altijd dwars door de mix heen, zelfs met meerdere blazers, of meerdere toetsenisten ofzo. Zal wel liggen aan verschil van muziekstijl of aan dat er met totaal andere gitaren gespeeld wordt...

Anyway, ben het met de topicstarter eens, de Studiotone XL is een super versterker. Was erg onder de indruk toen ik hem testte een maand terug.

Squier4ever
3 april 2010, 09:32
Misschien dat ik mezelf niet hoor omdat dat ding niet echt een eigen soundje heeft. Te neutraal denk ik.

Baker
3 april 2010, 09:54
ik snap dat echt niet.

Ik ook niet. Ik kan er met de kop niet bij.
Ok, channel 3 van de multitone prikt niet zo lekker.

Maar dat Koch's in het algemeen niet goed in de mix liggen, zelfs clean niet, dat gaat er bij mij gewoon niet in.


Misschien dat ik mezelf niet hoor omdat dat ding niet echt een eigen soundje heeft. Te neutraal denk ik.


Zucht... het is ook altijd wat he. De één zegt dat Koch zo'n typische Koch saus heeft (waar je van houdt of niet) en de ander zegt juist dat ze karakterloos en neutraal zijn.

Wat een gelul toch eigenlijk.
Het zijn gewoon prima amps, van Nederlands fabrikaat, en you love 'em or you hate 'em. Klaar.

erwin_ve
3 april 2010, 10:43
Laat ik dan maar eens een statement maken;
als je een koch niet goed klinkend kan krijgen dan kun je of:
niet goed gitaarspelen en/of je hebt niet de capaciteit om een amp goed af te stellen.
De rest is smaak.

Squier4ever
3 april 2010, 10:46
Laat ik dan maar eens een statement maken;
als je een koch niet goed klinkend kan krijgen dan kun je of:
niet goed gitaarspelen en/of je hebt niet de capaciteit om een amp goed af te stellen.
De rest is smaak.

Het is puur smaak, ik krijg een Kochje prima goed ingesteld, alleen met mijn sound, hoe ik het wil. En dan is die bak itt andere amps in een band niet meer hoorbaar. Dus voor mij is het rotzooi. (mijn statement, nu zeg ik er niks meer over)

erwin_ve
3 april 2010, 10:54
Het is puur smaak
Precies! Ik kom met regelmaat goede versterkers tegen; niet mijn sound, maar wel goede versterkers.

Squier4ever
3 april 2010, 13:27
Je hoort mij ook niet zeggen dat ze slecht zijn gebouwd, heb het alleen over de klank.

erwin_ve
3 april 2010, 15:05
Je hoort mij ook niet zeggen dat ze slecht zijn gebouwd, heb het alleen over de klank.
Misschien ben ik onduidelijk, ik heb het over de klank.

a.c.
6 april 2010, 07:03
toch typisch dat bij mij alleen koch het heeft (en vroeger sommige transistorbakken)