PDA

View Full Version : Marshall 8x10 Cabinet



Bastin
1 april 2010, 12:07
Heren

Maat van mij heeft 2 Marshall 8x10 P.A. cabinetten overgenomen
van een koor wat er niets meer mee deed.

Nu kan ik over het gehele internet niks geen informatie vinden over het type,
de soort speakers en de bouwjaar

De feiten:

Cabinetten zijn vertical slanted met 8x10 inch speaker
De cabinetten zijn gesigneerd door Jim marshall en er staat iets van "Ron" in geschreven

Er zitten 15 Ohm Rola celestion LTD speakers (staat op een rood stickertje). Zonder type nummer. Op het frame van de speaker staat 9470 geprint.

Deze code in niet te traceren met de celestion datum tabel

[URL=http://www.unclespot.com/celestion_date_codes.html]

Fotos komen van internet maar is precies het zeflde als mijn cabinet.
Het enige verschil is dat ik pepper/salt doek heb voor de speakers.

Graag jullie visie hierop.
Op het vintage marshall forum staat 1 persoon met de zelfde vraag
maar hierop helaas geen reactie...

http://www.woodstockmusiccenter.com/paulmei08/IMG_3123.jpg
http://www.woodstockmusiccenter.com/paulmei08/IMG_3124.jpg
http://www.woodstockmusiccenter.com/paulmei08/IMG_3122.jpg
http://www.woodstockmusiccenter.com/paulmei08/IMG_3121.jpg

muziekschuur
1 april 2010, 18:17
Van Elk had ik ook zo'n systeem. Twee zuilen en 1 zangversterker met 4 kanalen. Mooi systeem. Maar die speakertjes zul je waarschijnlijk om zeep helpen met alleen bass.


Frans

budje
1 april 2010, 19:17
Ik denk bewaren: over 30 jaar kan je op ebay kapitalen krijgen voor de uitgezaagde handtekening van jim marshall

Bastin
1 april 2010, 21:20
Heb een foutje gemaakt,
Het zijn 8 inch speakers 8x8 dus

heavy-metal-thunder
1 april 2010, 22:39
heb es eentje gehoord, maar was vooraan recht en ook salt&pepper doek. Kon het hebben voor een prikje, maar qua sound vond ik het niet geweldig

Bastin
2 april 2010, 09:58
Gisteren het spul is aangesloten op mn amp zit veel laag en mid laag in
en zeer weinig hoog.

Had ik niet echt verwacht met die kleine speakertjes.
Voor een bepaalde sound zullen het vast wel goede kasten zijn.

maar niet voor moderne rock/metal.

budje
2 april 2010, 19:49
maar niet voor moderne rock/metal.

Gezien de leeftijd van de beestjes toch niet helemaal een verrassing denk ik?

the sure thing
2 april 2010, 20:33
TOen ik de kasten zag, wist ik dat het om 8" speakers gaat. Als je een 8x10" kast zou hebben, zou je een behoorlijke jackpot hebben gescoord.

De reden dat je niets hierover kan vinden, is omdat volgens mij dit PA speakers zijn van Marshall. Niet geschikt voor gitaar en bas. Wel geschikt voor zang. En deze kasten zijn nou niet echt gewilde verzamelobjecten. Dus is er ook weinig documentatie over.

EDIT: ik zag al dat je wist dat het PA speakers waren. Omdat het ROLA tijdperk is, zullen de kasten (mede inclusief kleur speakerdoek) eind jaren 70/begin jaren 80 zijn.

EDIT 2: jij hebt salt/pepper doek. Als je het ORIGINELE doek hebt, dan zou het midden jaren 70 kunnen zijn. Zou je foto's kunnen posten?

PeeVee
4 april 2010, 15:06
Misschien goeie speakers voor in een bluesharp amp b.v. 4x 8" ??

jacky
4 april 2010, 17:22
nou lijkt mij 8x8 ook wel leuk voor harp ;-)

muziekschuur
5 april 2010, 22:08
Ik heb geloof ik de buizenmengversterker die hier bijhoort wel gezien op een ander forum. Als je die erbij zou zoeken heb je een heel leuk setje...

Maar het is jammer dat de 8x8 kasten nu zijn opgesplitst.
Die zou je bij elkaar moeten houden...

refused199
2 december 2010, 13:47
Bump,
Weet iemand hier inmiddels nog wat meer over? Heb er zelf ook een gevonden en ben best benieuwd wat ik in handen krijg.;)

the sure thing
4 december 2010, 20:53
Bump,
Weet iemand hier inmiddels nog wat meer over? Heb er zelf ook een gevonden en ben best benieuwd wat ik in handen krijg.;)
Wat wil je nog weten? 8x8" kasten: waardeloos voor gitaar, zijn PA speakers/speakerzuilen. Weinig waard, weinig "vintage" waarde. Marshall heeft in de beginjaren niet alleen gitarenspul gemaakt: vooral ook zangvesterkers/speakers en PA-spul.

8x10" kasten: sommigen speciaal voor (bas)gitaar gemaakt: geen beleggersobjecten maar hebben wel wat waarde: onhandelbaar groot en hebben zeker geen meerwaarde t.o.v. een 4x12. Behalve als je de geluidsman bang wil gaan maken :)

Samenvatting: als je gitarist bent, laat deze kasten dan staan.

refused199
6 december 2010, 17:59
Zie je bericht net pas,

Maar ik kon 2 van die 8x8 kasten kopen voor 50eu, voor dat geld kun je vrijwel niet fout gaan leek me.
Vandaag zou ik ze ophalen, maar kreeg vanochtend vroeg de mail dat de verkoper ze dit weekend al verkocht had aan iemand anders.

Ookal heb jij er als gitarist geen goed woord voor over, toch wilde ik kijken wat ik ermee kon doen, en kom op een gek zou ze laten staan voor 50 euro. Zo'n kast is altijd makkelijk! (bijzettafeltje:soinnocent:)

Achteraf doet het er dus niet meer toe. ik ben er trouwens achter gekomen dat het om 2097 125 watt 8x8'' kasten zijn welke van 1976 tot 1978 gemaakt zijn.

the sure thing
6 december 2010, 18:38
Zie je bericht net pas,

Maar ik kon 2 van die 8x8 kasten kopen voor 50eu, voor dat geld kun je vrijwel niet fout gaan leek me.
Vandaag zou ik ze ophalen, maar kreeg vanochtend vroeg de mail dat de verkoper ze dit weekend al verkocht had aan iemand anders.

Ookal heb jij er als gitarist geen goed woord voor over, toch wilde ik kijken wat ik ermee kon doen, en kom op een gek zou ze laten staan voor 50 euro. Zo'n kast is altijd makkelijk! (bijzettafeltje:soinnocent:)

Achteraf doet het er dus niet meer toe. ik ben er trouwens achter gekomen dat het om 2097 125 watt 8x8'' kasten zijn welke van 1976 tot 1978 gemaakt zijn.Het is leuk om ff te hebben, maar wees blij dat er mooiere bijzettafeltjes zijn voor dat geld :)

showband
6 december 2010, 18:49
nu de eerste popmusea de kop op gaan steken vermoed ik dat dit een betere investering zal zijn dan vintage gitaarspeakers. Vintage zanginstallaties zijn vrijwel allemaal verbouwd of gesneuveld.

Een vintage gitaarversterker kom je wel aan. (hoewel ze duur zijn.)

Je hebt dus kans meer geld te verdienen aan een goedkoop gescoorde sixties zanginstallatie dan aan een 4x12 marshall. De waardevermeerdering moet nog komen.

WEM, Marshall enz zijn de merken van the who en de stones. Dat is genoeg reden ze op te kopen en tien jaar te bewaren voor ze op E-bay te zetten.

refused199
6 december 2010, 18:50
Haha okee;)
Tja ik kan er toch niets meer aan veranderen.:D