PDA

View Full Version : Inlays veranderen dot>trapezium



SoloGoof
1 april 2010, 11:33
hey allemaal,

Weten jullie misschien wat de prijs zou zijn om de dot inlays van een Gibson SG special te laten verwijderen, en er trapezium inlays in te zetten (natuurlijk zal er moeten gefreisd worden in het fretbord). Wat denken jullie...

Groeten Jokke:hippie::hippie:

bass blom
1 april 2010, 11:47
oei, dat gaat je zeker een 200 kosten of meer.
bij iemand die het met de hand doet.
dat rekent mijn gitaarrepareerzwager even voor.

jurgend
1 april 2010, 11:47
Bestaan er daar geen stickers voor? trapeziums die je gwoon op de arm plakt... .

Orpheo
1 april 2010, 12:00
Bestaan er daar geen stickers voor? trapeziums die je gwoon op de arm plakt... .

arm?? het heet gitaarhals, of verbasterd uit het engels de nek...

ja, je hebt stickers, maar dat belemmerd het spelen vaak behoorlijk, valt er snel af, en ziet er fake uit.

DaveItUp
1 april 2010, 12:08
Die special verkopen, wat bijleggen en een standard kopen lijkt me de makkelijkste en voordeligste optie in deze.

Overigens heb ik liever dots dan al die opsmuk.

niekb
1 april 2010, 12:09
Dat kan idd wel eens een duur grapje worden idd.

Ik denk dat de frets er uit moeten en dan fresen, inleggen, vlak maken en weer opnieuw fretten.

Ik betwijfel of het mogelijk is zonder de frets te verwijderen. Ik heb ooit eens een 12e fret inleg veranderd van een trapezium naar dots (andere posities hadden ook dots) Door de kleine rondjes was het nog wel te doen maar handig was het niet.

Orpheo
1 april 2010, 12:14
Dat kan idd wel eens een duur grapje worden idd.

Ik denk dat de frets er uit moeten en dan fresen, inleggen, vlak maken en weer opnieuw fretten.

Ik betwijfel of het mogelijk is zonder de frets te verwijderen. Ik heb ooit eens een 12e fret inleg veranderd van een trapezium naar dots (andere posities hadden ook dots) Door de kleine rondjes was het nog wel te doen maar handig was het niet.

het is zeer zeker goed mogelijk zonder de frets eruit te halen. Fred Dons heeft een LP ingelegd (voor zichzelf toendertijd, maar ik heb die bewuste gitaar). je moet alleen goed opletten. met een goede vijl tussen de frets de inleg afvlakken. thats it.

McVenco
1 april 2010, 12:17
Je kunt in theorie de frets wel laten zitten, maar dan wordt het een hels karwei om de inlays gelijk te schuren met de toets. Als de frets eruit mogen is het een stuk eenvoudiger, maar als je het professioneel wilt doen wordt het waarschijnlijk behoorlijk prijzig.

Als het mijn eigen gitaar was zou ik het wel aandurven, zeker omdat ik dan zonder 100% fabrieksnauwkeurig resultaat toch wel tevreden ben, maar dan ben ik ook al de nodige tientjes kwijt aan materiaal...

Orpheo
1 april 2010, 12:18
Je kunt in theorie de frets wel laten zitten, maar dan wordt het een hels karwei om de inlays gelijk te schuren met de toets. Als de frets eruit mogen is het een stuk eenvoudiger, maar als je het professioneel wilt doen wordt het waarschijnlijk behoorlijk prijzig.

Als het mijn eigen gitaar was zou ik het wel aandurven, zeker omdat ik dan zonder 100% fabrieksnauwkeurig resultaat toch wel tevreden ben, maar dan ben ik ook al de nodige tientjes kwijt aan materiaal...

valt reuze mee hoor. Ik zie 't toch op mijn eigen gitaar?

McVenco
1 april 2010, 12:20
valt reuze mee hoor. Ik zie 't toch op mijn eigen gitaar?

Tja, ik spreek uit vanuit mijn eigen gitaarbouwerservaringsoogpunt. Ik zou zelf de frets ook laten zitten, maar met mijn werktempo is de gitaar dan pas weer over een jaar in speelbare staat :)

Orpheo
1 april 2010, 12:28
Tja, ik spreek uit vanuit mijn eigen gitaarbouwerservaringsoogpunt. Ik zou zelf de frets ook laten zitten, maar met mijn werktempo is de gitaar dan pas weer over een jaar in speelbare staat :)

Het is volgens Fred wel lastiger, maar niet zo extreem veel meer. je moet de inleg namelijk aan de 'zijkanten' wat laten uitsteken boven de top, en dat vijl je weg.

niekb
1 april 2010, 12:34
Ik zou ze er wel uithalen. Geen gepruts tussen frets in. In eerste instantie zou ik gewoon die dots laten zitten. Het is een hele operatie voor enkel looks. Al snap ik het ook wel want het oog wil natuurlijk ook wat.

Welke gitaar gaat het over Orpheo?

Orpheo
1 april 2010, 12:36
Ik zou ze er wel uithalen. Geen gepruts tussen frets in. In eerste instantie zou ik gewoon die dots laten zitten. Het is een hele operatie voor enkel looks. Al snap ik het ook wel want het oog wil natuurlijk ook wat.

Welke gitaar gaat het over Orpheo?

niet de minste; mijn 'naakte wijven' les paul.

bass blom
1 april 2010, 12:40
als je de frets er ook uit gaat halen ben je kwa financieel geld gezien ongeveer zowat op de helft van de waarde van de gitaar?

niekb
1 april 2010, 12:44
Dat denk ik wel.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat gerenomeerde bouwers hier in NL zouden doen.