PDA

View Full Version : Nieuwe pick-up uitkiezen, een grote gok?



Weeble
1 april 2010, 10:08
Ik zou graag voor mijn Fender Highway Strat een nieuwe pickup laten zetten. Om er toch meer een beetje 'hard-rock' (ACDC/Led Zeppelin etc) geluid uit te halen zat ik te denken aan een humbucker in single coil pickup.

Echter, hoe weet je hoe zoiets gaat klinken? Op sites van sommige fabrikanten kun je een algemene indruk krijgen hoe het klinkt, maar dit verschilt ook weer per plank.

Dus, pickup uitkiezen, is dit een grote gok of kun je deze toch gericht zoeken?

Epic
1 april 2010, 10:14
Je kan reviews lezen, youtube filmpjes kijken, op de site van de fabrikant vergelijken. Het blijft altijd subjectief.
Je zou ook in de winkel een strat kunnen zoeken die dit element heeft en hem uitproberen, maar je weet dan niet hoe die in jouw gitaar gaat klinken.

Gearjunkie
1 april 2010, 10:53
Het blijft enerzijds een gok, anderzijds een klein verschil in geluid. Je geluid door de volgende zaken wordt bepaald:

Gitaar (constructie, elementen, houtsoort en snaarkeuze) en versterker (type versterker, volume, speaker).

Natuurlijk is het veel genuanceerder in het echt, maar in elk geval zijn er 7 heel basale zaken die ieder de klank kleuren. Ik denk dat jouw gewenste geluid veel meer wordt bepaald door een oude Marshall op 9,5 met een grote speakerkast. De hotrail of wat dan ook wat in een Strat past, helpt vooral tegen ruis. Verwacht geen Gibson achtige klanken daaruit te halen.

rijsberman
1 april 2010, 11:32
Kijk eens bij Leosounds.de

Die heeft verschillende types, met soundfiles en beschrijvingen. Krijg je een idee van wat je kan verwachten. Handgemaakt voor eigenlijk veel te weinig. Ik heb sinds kort een setje in mijn strat en ben er ERRUG blij mee.

Hij (Michael Panthleon, van Leosounds) maakt ze trouwens pas als je besteld hebt, en kan ze dus precies zo maken als jij ze hebben wilt. Vraag 'm maar, 't is een geschikte kerel.

Weeble
1 april 2010, 13:17
@Gearjunkie: Dat ik geen Gibson van een Fender kan maken snap ik wel:)
Wel wil ik proberen ander muziek te maken met m'n Strat

@rijsberman: Dat is nu een handige tip, dank je. Welke pickup(s) heb je besteld?

rijsberman
1 april 2010, 14:07
Red House strat setje, deze: http://leosounds.de/strat_redhouse_en.html

:rockon:

Weeble
2 april 2010, 13:43
Ik heb ze beluisterd, klinkt opzich wel goed.
Hebben er nog meer mensen humbucker in soinglecoils in hun strat gebouwd? Zo ja, welke waren dat en hoe had je deze gekozen?

RS-Rik
2 april 2010, 14:32
Ik heb n strat met in de brug een SD Hotrails en in de nek een Jeff Beck Junior.

De Hotrails kan ik je echt ontzettend adviseren. Hij heeft 2 "rails" ipv individuele polepieces.
Laat je hierdoor niet afschrikken. Deze pickup is niet 100% metal.

In mijn ervaring issie echt geschikt voor ontzettend veel stijlen. Hij is gevoelig half mislukte hammer ons en pull offs en pinches hoor je nog steeds fatsoenlijk.
Clean krijg je (ligt n beetje aan je versterker) snel n randje door zn hoge output. Het geluid is vrij "neutraal" high output, denk n beetje een modernere SuperDistortion. Het is niet dichtgesmeerd en niet heel open, en is eerder expressief dan neuzig.

Ik ben n groot Zep fan en met mn Blackstar Ht5 krijg ik er echt een dik Zep geluid uit maarja, dat kan ook aan die versterker liggen (die is behoorlijk british gevoiced)



Als je in de buurt van utrecht woont kun je'm wel n keer horen als je wilt.
Hij is ook maar 60 euro ofzo.

Weeble
2 april 2010, 14:51
Is dat deze?

http://www.musik-produktiv.nl/seymour-duncan-hot-rail-bridge.aspx

RS-Rik
2 april 2010, 15:02
Hij ister ook in t wit.

Bouwkwaliteit is echt goed. de casing is van goed stevig plastic en onderop zit n dikke printplaat waaruit de draden komt. Rubberen slangetjes ipv veertjes. Past echt als gegoten in de slagplaat.