PDA

View Full Version : Paar fase/coilsplitvraagjes



snix
31 maart 2010, 22:24
Hallo, collega snarengoden:)

Ik heb wat vraagjes over fase en coilsplitting en aanluiten enzo. Ik hoop dat iemand me daar wat meer over kan vertellen. Komt 'ie:
1-Wat heeft een hogere output: coilsplit of parallel?
2-Hoe kan ik van twee humbuckers de volumepots onafhankelijk van elkaar laten werken?
3-Wat gebeurt er als ik van drie pups de buitenste twee uit fase zet met de middelste?
4-Als je een humbucker uit fase zet en hem dan split, schakel je dan de andere coil uit dan wanneer je hem niet uit fase zet?
5-Waar vind ik schema's van strat-style 5 weg schakelaar combinaties?

Sorry voor deze lawine aan vragen, maar wil het allemaal weten:)
Alvast bedankt!!

Jeroen.

aaronstonebeat
31 maart 2010, 23:55
Heb je ook al heel hard hier op 't forum gezocht? Volgens mij zijn bijna alle antwoorden wel ergens te vinden.

Evengoed:
1. De output (voltage) blijft hetzelfde; als je twee batterijtjes van 9V parallel zet, blijft er 9V uitkomen. Het geluid verandert wel.
2. Door het signaal van het element te verbinden met de wiper van de potmeter (middelste contact); één van de buitenste contacten gaat verder.
3. Dan staat de middelste uit fase met de buitenste twee ;)
4. Kan; hoeft niet.
5. Hier (http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/) onder andere

snix
1 april 2010, 07:19
Hoi Aaron.
Dank je wel voor je reactie.
Volgens de website van Seymour Duncan (FAQ) valt je volume bij coilsplitten terug met 3dB en bij parallel zelfs met 6 dB. Andersom lijkt me waarschijnlijker, maar vandaar die vraag.
En wat zou die schakeling met de buitenste pups uit fase met de middelste qua geluid doen? Nog meer cancelations? Of heft het elkaar op?
Ik zit ook erg te dubben of ik een standje maak met alle drie de pups aan (SSH) of eentje met alleen de buitenste aan. In de nek zit een P90, in het midden een gewone single coil en in de brug een humbucker.
En wat die onafhankelijke volumepots betreft: eigenlijk gewoon de aansluiting op de pot omdraaien. Nu gaat de taper naar de schakelaar en het pup signaal naar een buitenste. Klopt dat?

aaronstonebeat
1 april 2010, 12:52
Als je twee pickups uit fase zet met één andere denk ik dat er meer geluid overblijft dan wanneer je maar twee pickups met elkaar uit fase zet. Hoe meer de geluidsbronnen die uit fase staan van elkaar verschillen, hoe meer geluid er hoorbaar blijft. Als twee pickups echt een identieke output zouden hebben (puur theoretisch), zouden ze elkaar uit fase volledig opheffen.

Bij onafhankelijke volumeknoppen zitten de potmeters inderdaad 'andersom' in zekere zin. Bij een mastervolume zit de signaalkant van de hele gitaar aan de aarde als een van de potmeters dicht staat; bij onafhankelijke volumeknoppen gaat alleen de hete kant van het element in kwestie naar de aarde.

Als ik de gelegenheid had, zou ik wat experimenteren met het inschakelen van elementcombinaties. Misschien voegt het iets toe als ze alledrie aan staan, misschien heb jij er niets aan.

snix
1 april 2010, 19:27
Thanks. Ik ga zeker experimenteren. Ben ik eigenlijk al aan het doen.
In een Crafter Convoy DX zitten twee humbuckers. Ik heb iedere pup voorzien van een push-pull volumepot. Om coil te splitten. Als beide pups aan staan werkt nu iedere pot als master. Maar als ik een pot dichtdraai, veranderd eerst de toon een beetje en dan pas gaat alles dicht. Ik heb de hals pup uit fase gemonteerd, en dan is dat effect nog groter. Wat ik erg grappig vind, maar niet helemaal begrijp. Kan het ook aan de 1mf condensator liggen die op elke pot zit?
Ik laat het zo, want het bevalt me en een master voor alles is altijd handig.