PDA

View Full Version : Ibanez RG, snaarspanning help?



Gothra
31 maart 2010, 21:41
Hey,

in het zelfbouwgedeelte heb ik een hele tijd terug (1-1,5 jaar) ooit is een topic gemaakt over een oude ibanez RG die ik ging pimpen. Heeft een hele tijd stil gestaan en ben ik laatst weer mee begonnen.

Nu doet alle elektronica het eindelijk! Heb nu alleen nog de lage en hoge E erop gezet. Er zijn echter wat probleempjes.

De snaar spanning op de hoge E is véél te laag, ik ga de gitaar in C stemmen, maar de snaar staat echt veel te los. Bij de lage E is het niet zo erg, maar deze staat volgens mij iets te los.

Ook heb ik ernstig last van fretbuzz ( maar ik denk dat het met het bovenstaande te maken heeft), heb de topkam (graphtec) geprobeerd te verhogen maar dat hielp ook niet, ook het verhogen van de zadeltjes van de brug werkte niet (Schaller 3D6).

Iemand enig idee?

Gothra
1 april 2010, 16:46
Iemand????????:makeup:

F*R*E*A*K
1 april 2010, 16:51
Welke brug en snaren heb je erop?

universe777
1 april 2010, 16:55
Je kan beginnen er nieuwe veren in te zetten. De oude veren kunnen door het gebruik te soepel geworden zijn. Je hebt zelfs zogenaamde powersprings met meer tension. Een niet al te dun setje snaren wil ook helpen. Door de mindere spanning op de hals kan deze ook iets te recht staan dus dat is ook de moeite waard om eens te bekijken.

Mesjoggah
1 april 2010, 16:56
Als je in C gaat is het raadzaam om er dikke snaren op te zetten, ik weet uiteraard niet wat er nu opzit maar de hoge E moet volgens mij minstens een 0.11 zijn.

Voor details zie:
http://www.eltjohaselhoff.com/com/Articles/Entries/2010/2/2_String_Gauges_for_Alternate_Tunings.html

Gothra
1 april 2010, 16:57
Zitten nu d'addario's op, 09 dus misschien dat dat het is.

Veren vervangen gaat niet aangezien het een vaste brug is, Schaller 3D6.

F*R*E*A*K
1 april 2010, 17:00
09 is wel erg dun voor stemmen in C.
Daar heb je toch minimaal wel 011 voor nodig, zoals hierboven genoemd werdt.
Als ik jou was zou ik pas verder gaan afstellen als alle snaren op spanning zijn, dan trekt de hals meestal toch nog iets de juiste kant uit.

Gothra
1 april 2010, 17:03
09 is wel erg dun voor stemmen in C.
Daar heb je toch minimaal wel 011 voor nodig, zoals hierboven genoemd werdt.
Als ik jou was zou ik pas verder gaan afstellen als alle snaren op spanning zijn, dan trekt de hals meestal toch nog iets de juiste kant uit.

Stom dat ik er zelf niet op ben gekomen eigenlijk, mijn andere gitaar heeft ook gewoon 011 en die staat perfect:seriousf: