PDA

View Full Version : Merk Gitaar Pinch Harmonics?



SunnMustang
31 maart 2010, 19:12
hallo,

Ik speel nu n halfjaartje gitaar, t gaat redelijk lekker. Nou heb ik dus n vraagje, is het makkelijker te pinchen op een duurder merk gitaar dan dat ik nu heb? (Sunn Mustang, 23 jaar oud, waarvan 15 op zolder) En welke snaren en pickups moet ik proberen? De eerste keer dat ik ze verving, ''Dadarrio normal gauge'' pinchte het stukken lekkerder.

hebben jullie tips om ze echt te laten scheuren?

GeofJackon
31 maart 2010, 19:46
De output van je pick-ups en de hoeveelheid distortion spelen de grootste rol hardware-wise denk ik. Houtsoorten ietsje minder, maar correct me if I'm wrong.

5150II
1 april 2010, 18:09
Het pincht niet lekkerder op een gitaar omdat 'ie duurder is.
Er zijn natuurlijk wel gitaren gitaren die lekkerder pinchen overigens.

Zo'n pinch harmonic is in principe heel zacht dus er moet veel compressie in je circuit zijn, dus pick-ups die een hoge output hebben(klinken meestal ook flink compressed).
En compressie van je voorversterker, de pre-gain hoog dus.
Dit resulteert in vervorming maar ook veel compressie.

terrasbeest
1 april 2010, 18:35
Goeie techniek leren : akoestische gitaar.

Riky
1 april 2010, 18:39
Perfecte intonatie help ook erg goed trouwens.

jaspie
1 april 2010, 20:33
Perfecte intonatie help ook erg goed trouwens.

hoezo heeft dat er wat mee te maken? Als je een noot fret, is er altijd wel een punt op de snaar waar je een harmonic kan vinden, en waar je dus kan pinchen.

Realeigo
1 april 2010, 21:42
De plaatsing van de pickup kan HEEL veel invloed hebben op je pinch harmonics. Het kan namelijk zijn dat je pickup bij bepaalde harmonics net onder een dood punt zit.

JohnLord
1 april 2010, 22:23
Brugpup pincht ook beter dan neck pup. Verse snaren helpen ook. Maar bovenal techniek.

Riky
1 april 2010, 23:45
hoezo heeft dat er wat mee te maken? Als je een noot fret, is er altijd wel een punt op de snaar waar je een harmonic kan vinden, en waar je dus kan pinchen.

Omdat ze dan op elke snaar op dezelfde plek liggen en je dus kan leren waar de juiste plaatsen zit voor het gewenste pinch harmonic geluid.

SunnMustang
3 april 2010, 11:26
ja dat is zeker zo, ik weet steeds beter waar ik een harmonic kan pakken, en verder is het gewoon techniek en distortion?

terrasbeest
3 april 2010, 11:48
ja dat is zeker zo, ik weet steeds beter waar ik een harmonic kan pakken, en verder is het gewoon techniek en distortion?

Zeg nooit : 'gewoon' techniek.
Techniek ,is niet iets waar je gauw, effe, snel-snel een blikje van opentrekt.:sssh:

SunnMustang
4 april 2010, 11:39
Daarmee bedoel ik niet te zeggen dat het makkelijk is.

Alleen dat het geoefend moet worden, en veel.

Madcow
4 april 2010, 15:19
hogere actie werkt volgens mij beter. Maar het is echt leren hoe je het moet doen. en de sweet spot zit op de 3de fret van de dikke E snaar!

Riky
4 april 2010, 15:32
hoge of lage actie heeft geen invloed.

SunnMustang
5 april 2010, 11:52
@ madcow,

Probeer eens 5e fret Gsnaar, die is ook heerlijk.

En waarom zou een hogere actie effect hebben?, ik ben nieuw. help!? :)

Madcow
5 april 2010, 19:43
ik heb het zakk wylde ooit eens horen zeggen in een interview, als de actie te laag is dan vallen ze snel dood. en ik ben iemand die van lage actie houdt. Dikke snaren helpen ook. Ik heb nu .10 en me gitaar staat in C# erg slapjes dus. En het werkt niet helemaal lekker.

SunnMustang
24 april 2010, 19:53
Nog n aanrader,

Ik heb mn gitaar schoongemaakt, na 15 jaar zolderverblijf.

Al het stof uit de binennkant gepoetst en alles glimt weer.
Ik verbaasde me vooral over hoe heerlijk de piches nu schreeuwen :O

ShredTallicA
25 april 2010, 22:40
Toevallig ook je snaren vervangen? :soinnocent: