PDA

View Full Version : Ruis bij loslaten gitaar



Cageman
31 maart 2010, 16:06
Bij mijn nieuwe Tele krijg ik zodra ik mn snaren loslaat een (lichte) ruis. Zodra ik mn volume/tone knop, brug, of zelfs een schroef bovenaan mn versterker aanraak, verdwijnt de ruis. Iets met geleiding lijkt het. Nu las ik op het forum al het een en ander over de aarding van een gitaar, maar daar was deze ruis meestal alleen na opnieuw lakken of dingen (opnieuw) solderen. Mijn gitaar is echter redelijk nieuw.

Iemand die misschien weet wat er aan de hand is en/of hoe ik dit op kan lossen?

tnx

Arvoitus
31 maart 2010, 16:08
Zit je versterker in een ge-aard stopcontact?

McVenco
31 maart 2010, 16:09
Shielden!

1234567890

Arvoitus
31 maart 2010, 16:14
Shielden!

1234567890

Heeft weinig met shielden te maken, de ruis is er niet als hij zijn snaren gewoon vast heeft. Dat is duidelijk een aardingsprobleem.

Snaren aanraken = contact met de grond/aarde = geen brom
Snaren los laten = geen contact met de grond = brom

Joene1988
31 maart 2010, 16:16
Heb ik ook last van met mn tele/strat. Denk dat single coils daar gevoeliger voor zijn. Daarbij, als je speelt druk je toch je snaren in?

Of was je van plan je gitaar, met kabel en versterker aan in de hoek te zetten? Dan kun je net zo goed op dammen gaan:hippie:

Cageman
31 maart 2010, 17:05
dank voor de snelle reacties :D

ik heb het even in het stopcontact van de wasmachine geprobeerd, en dan is de ruis verdwenen. Nu ben ik alleen niet van plan altijd een verlengsnoer van zolder naar mn kamer te hebben liggen xD

Overigens is de ruis er alleen als degene die op de gitaar speelt de snaren (of alle bovengenoemde zaken) niet aanraakt. Toen net mn pa ijzere knopjes etc. ging aanraken terwijl ik de gitaar om had verdween de ruis niet (Evenals toen ik ze aanraakte als mn pa m om had). Misschien is dat wel enorm logisch, maar ik vermeld het er toch maar even bij.

Maar, heeft shielden hierbij nou zin of niet? Want dan ga ik maar eens contact opnemen met feedback oid.

Orbis
31 maart 2010, 19:53
Heb je er dan last van? Ik heb het ook, maar ja, als ik speel ruist 'ie niet. Des te meer reden om te blijven spelen, niet dan? Sowieso ligt mijn hand altijd op de lage E of brug als ik speel, dus zelfs als ik alleen maar open snaren zou spelen maakt het nog niks uit :ok:.

snaarplukker
1 april 2010, 00:02
.... Nu ben ik alleen niet van plan altijd een verlengsnoer van zolder naar mn kamer te hebben liggen xD.....
Heb je een CV radiator op je kamer? Zo ja, neem een stuk electriciteitsnoer en klemt het koperen uiteinde aan een CV pijp (tussen de bevestigingsbeugel) en stopt het andere koperen uiteinde in het gaatje van de geaarde stekker van je versterker en steek deze in je stopkontakt.;)

RoelTM
1 april 2010, 00:18
Heb je een CV radiator op je kamer? Zo ja, neem een stuk electriciteitsnoer en klemt het koperen uiteinde aan een CV pijp (tussen de bevestigingsbeugel) en stopt het andere koperen uiteinde in het gaatje van de geaarde stekker van je versterker en steek deze in je stopkontakt.;)
Niet doen, stond hier ergens op deze site.
Kan diegene die onder de douche staat onder stroom komen.

snaarplukker
1 april 2010, 00:32
Niet doen, stond hier ergens op deze site.
Kan diegene die onder de douche staat onder stroom komen.Is mij nog niet overkomen in die jaren.;)

aaronstonebeat
1 april 2010, 02:02
Het is ook wel zo veilig om een geaard stopcontact te gebruiken. Als je elektrische gitaar speelt, sta je in directe verbinding met de de 'massa' van de versterker. Als er in de versterker iets mis gaat, kan er spanning op de massa komen; normaal wordt die via de randaarde afgevoerd. Zonder dat geaard stopcontact gaat de spanning via jou naar de vloer.

Alle gitaren met spoelenelementen brommen een beetje, ze werken als een antenne (humbuckers onderdrukken een flink deel van de brom). Objecten waarin elektronen of ionen vrij kunnen bewegen, metalen en levende wezens bijvoorbeeld, resoneren met aanwezige 50 Hz straling; vangen die straling op en zenden die ook weer uit. Je bromt zelf ook. Dat hoor je als je vlak bij de elementen komt of metalen delen van de gitaar. Zodra je een geaard deel van de gitaar aanraakt, verdwijnt jouw brom naar de aarde voordat die de versterker kan bereiken.

Shieldig helpt ook. In principe moet elke gitaar redelijk stil te krijgen zijn.

Zelf prutsen met aardedraadjes naar de cv lijkt me niet zo heel erg wijs. In principe moet het kunnen en in principe zijn de huizen tegenwoordig elektrische veilig genoeg, meestal. Maar als je metalen waterleidingen hebt dan is het inderdaad mogelijk dat jouw douche in directe verbinding staat met die draad die zoonlief (ik neem mijn eigen situatie) ergens met een stopcontact heeft verbonden omdat de gitaar bromt :blast:

EDIT:
Toen ik nog maar een opgroeiend gitaristje was, heb ik ook al eens ditzelfde geprobeerd, alleen met de versterker al aan :soinnocent:. Oud buizenversterkertje had een metalen huis, oude snaar eraan geknoopt en die aan een buis van de cv.
Hub ich toch ene hendige optater gehad :seriousf:

Het was een leerzaam moment. Sindsdien weet ik dat er spanning op de massa van versterkers kan staan, ook als je dat onwaarschijnlijk lijkt.

snaarplukker
1 april 2010, 11:14
....Toen ik nog maar een opgroeiend gitaristje was, heb ik ook al eens ditzelfde geprobeerd, alleen met de versterker al aan :soinnocent:. Oud buizenversterkertje had een metalen huis, oude snaar eraan geknoopt en die aan een buis van de cv.
Hub ich toch ene hendige optater gehad :seriousf:....
In die tijd was er denk ik nog geen aardlekschakelaar ingebouwd.;)

rudolf
1 april 2010, 12:12
Wat is "shielding?" Heb net even de wiki doorgelezen en begrijp het wel, maar het is me niet echt duidelijk of hier ook echt dingen voor te koop zijn bij de lokale muziekhandel.

superken_nl
1 april 2010, 12:19
Heb je een CV radiator op je kamer? Zo ja, neem een stuk electriciteitsnoer en klemt het koperen uiteinde aan een CV pijp (tussen de bevestigingsbeugel) en stopt het andere koperen uiteinde in het gaatje van de geaarde stekker van je versterker en steek deze in je stopkontakt.;)

Dan doe je een aanname dat de CV buizen van zijn huis geaard zijn. Dat is niet altijd zo, met name in oudere huizen.


Wat is "shielding?" Heb net even de wiki doorgelezen en begrijp het wel, maar het is me niet echt duidelijk of hier ook echt dingen voor te koop zijn bij de lokale muziekhandel.

Dat is het afschermen van je electronica/bedrading tegen stralingen of golven van buitenaf. Je hebt kabels die extra afgeschermd zijn (double shielded, triple shielded, etc). Je kunt ook zelf je elektronica ruimte beplakken met alu-tape. Dat is een dikke rol plakband met aan 1 zijde een aluminiumfolielaag.